Probleem ethernet aansluiting asus RT-AX92

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:34
Het is wat lastig uitleggen van mijn kant, maar ik probeer het toch. Wij hebben thuis 3 Asus RT-AX92 in Aimesh opstelling. Die van de woonkamer is ethernet verbonden, net als de slaapkamer en zolder. Alleen is het probleem dat die in de slaapkamer aangeeft dat hij met 5ghz is verbonden en niet via ethernet. Wij hebben de 1000/1000 verbinding van T-mobile (odido).

Zie plaatje van het netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCo6Lmy1HH5lMpFe6CqIqICJ1Yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H0S9Uq4YszhVm1eBRLsovth5.png?f=fotoalbum_large

In de instellingen staat QOS uit en als ik hem manueel zet op backhaul 1G WAN dan doet hij niks meer. Enigste oplossing is dan een reset en opnieuw instellen (waardoor hij weer in de 5GHZ komt ipv ethernet). Wij hebben vanaf de 1ste en 2de verdieping ook last van netwerk problemen. Het werkt opzicht maar niet op de volle snelheid. Waardoor er vaak problemen zijn met verbindingen en down/uploads.

Ik heb wel het een en ander getest met mijn Macbook + adapter.
Switch vanaf T-mobile kast = 950/950
Vanaf router woonkamer = 950/950
vanaf kabel die in de router 1ste verdieping (slaapkamer) gaat = 950/950
Als ik mijn kabel (eigen cat6a kabel) in de router 1ste verdieping in de macbook doe krijg ik 450/450.
Terwijl dezelfde kabel beneden 950/950 geeft.

Het lijkt vanaf de router mis te gaan. Alles staat in de AiMesh instelling, dus alles word met elkaar gedeeld. Qua instelling moet hij automatisch het beste pakken. Maar hij pakt de ethernet niet.

Dacht probeer die van zolder op de slaapkamer te zetten (aangezien die wel ethernet aangaf). Nu geeft die van zolder op de plek van slaapkamer ook 5ghz aan. Ik snap er niks meer van helaas. Dan moet het toch in de kabel zitten, maar die geeft 950/950 aan in een pc.

Misschien is er een trucje om hem weer goed te krijgen, en anders andere kopen/ en huidige voor reparatie sturen.
Wij kunnen niet zonder een vervanging aangezien er een bedrijf op zit van mijn vader.

Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk uit te leggen vanuit mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoezo gebruik je de WAN poort van de routers? Ze behoren geen routing te doen maar alleen access point functies en switching. Stop de kabel vanaf switch 1 eens in een LAN poort van de router op de slaapkamer nadat je deze (indien mogelijk) in AP modus hebt gezet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
nelizmastr schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:06:
Hoezo gebruik je de WAN poort van de routers? Ze behoren geen routing te doen maar alleen access point functies en switching. Stop de kabel vanaf switch 1 eens in een LAN poort van de router op de slaapkamer nadat je deze (indien mogelijk) in AP modus hebt gezet.
Als je een Google search doet naar Asus Aimesh dan is dit wel de correcte manier van aansluiten.
Mijn eerste gedachte was ook "WAN poort, huh?"

[ Voor 6% gewijzigd door EverLast2002 op 12-10-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
nelizmastr schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:06:
Zal morgen de eerste en tweede verdieping resetten en in ap zetten. Maar als ik nu van wan naar lan ga en ik klik op optimaliseer met herstart werkt er niks meer.
EverLast2002 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Als je een Google search doet naar Asus Aimesh dan is dit wel de correcte manier van aansluiten.
Mijn eerste gedachte was ook "WAN poort, huh?"
Als ik op de link kijk heb ik het zoals het er staat. Daar gebruiken ze ook de Wan poorten als ik het goed zie.
Als ik het goed herinner hebben we alles op Aimesh node gezet. Dus als ik het lees moet de woonkamer op router mode en de rest op AP mode.

Bedankt beiden, zal morgen even kijken of het lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
rominick schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Zal morgen de eerste en tweede verdieping resetten en in ap zetten. Maar als ik nu van wan naar lan ga en ik klik op optimaliseer met herstart werkt er niks meer.

[...]

Als ik op de link kijk heb ik het zoals het er staat. Daar gebruiken ze ook de Wan poorten als ik het goed zie.
Als ik het goed herinner hebben we alles op Aimesh node gezet. Dus als ik het lees moet de woonkamer op router mode en de rest op AP mode.

Bedankt beiden, zal morgen even kijken of het lukt.
Als ik het plaatje in je OP zie heb je een Odido router, die neem ik aan ook daadwerkelijk routeert en niet in bridge modus draait? Dan sowieso alle AX92 apparaten in AP modus zetten.
Heb er hier ook 3 draaien in AP modus allen dus via ethernet op de WAN port verbonden, draait al enkele jaren prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Wekko306 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:36:
[...]

Als ik het plaatje in je OP zie heb je een Odido router, die neem ik aan ook daadwerkelijk routeert en niet in bridge modus draait? Dan sowieso alle AX92 apparaten in AP modus zetten.
Heb er hier ook 3 draaien in AP modus allen dus via ethernet op de WAN port verbonden, draait al enkele jaren prima.
Odido heeft sowieso geen modems die in bridge kunnen, alleen Ziggo heeft die functie. Alle DSL en glasboeren doen dat niet meer (m.u.v. een exotische Genexis uitvoering bij Delta) tegenwoordig tenzij je eigen apparatuur inzet ter vervanging van het provider modem.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
nelizmastr schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Odido heeft sowieso geen modems die in bridge kunnen, alleen Ziggo heeft die functie. Alle DSL en glasboeren doen dat niet meer (m.u.v. een exotische Genesis uitvoering bij Delta) tegenwoordig tenzij je eigen apparatuur inzet ter vervanging van het provider modem.
Dit klopt inderdaad. Ik moet morgen even kijken op wat ik alles ga zetten nu. Aangezien de Asus eigenlijk nu een wifi afgeeft die we zelf gemaakt hebben. Alleen 1 AP wilt niet met ethernet verbinden terwijl de rest dat wel doet.
Pagina: 1