Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:51
Mijn vraag

Sedert 2 maanden zonnepanelen op mijn plat dak liggen, de situatie was sowieso niet ideaal met een appartementsgebouw naast mijn huis dat 1 verdieping hoger is. Plaatsers hebben de panelen oost-west gelegd. Die logica kan ik volgen, echter de manier waarop ze gelegd zijn vind ik bizar. Aan de oostkant van mijn huis liggen 6 panelen, waarvan 4 westelijk gericht?

Aan de westkant van het huis liggen 4 panelen, waarvan 2 oostelijk gericht? Was het niet logischer alle panelen naar het oosten te richten in het oosten en hetzelfde in het westen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

10 panelen met optimizers (solaredge) 345 wp/paneel, hybride omvormer, bitter weinig opbrengst.

Omvormer :
Solar Edge SE3000H-RWS00BEO4
SN : SJ1623-07419CD36-90
PAC : 3000VA

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De plaatser gecontacteerd, tot nu toe weinig respons.

Zie foto's voor details

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdSKQdlFxF4kU0wTSvrqWmLvYAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkjl6EMV4inQoQYSlXJPoe0n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZWOVi8_aH_stUsrXk1LcQZtl0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dmOpB35zWFVdVlMjtXspDeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
Waarschijnlijk zijn ze allemaal in de oost/west opstelling geplaatst omdat dat een standaard montageframe oplevert. Als ze allemaal optimizers hebben zou het niet uitmaken waar ze oost en waar ze west liggen.
Er zijn hier veel experts die exact weten hoe solaredge werkt en wat er minimaal aan panelen nodig is.
Noem daarom het type omvormer even dan zal je zeker antwoord krijgen of de systeemopbouw wel juist is.

• Ch3ckmate
ybos schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:49:
Waarschijnlijk zijn ze allemaal in de oost/west opstelling geplaatst omdat dat een standaard montageframe oplevert. Als ze allemaal optimizers hebben zou het niet uitmaken waar ze oost en waar ze west liggen.
Er zijn hier veel experts die exact weten hoe solaredge werkt en wat er minimaal aan panelen nodig is.
Noem daarom het type omvormer even dan zal je zeker antwoord krijgen of de systeemopbouw wel juist is.
Bijgewerkt!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
het montagemateriaal om ze zo te plaatsen is veel goedkoper dan alles oost aan 1 kant en alles west aan de andere kant. wat alleen niet slim is is dat ze vlakbij die opstaande randen lijken te liggen. Maar met zo veel obstakels op het dak zullen ze een gulden middenweg hebben gekozen.
Zijn die groene dingen tuinslangen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ch3ckmate
No Hands schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:24:
het montagemateriaal om ze zo te plaatsen is veel goedkoper dan alles oost aan 1 kant en alles west aan de andere kant. wat alleen niet slim is is dat ze vlakbij die opstaande randen lijken te liggen. Maar met zo veel obstakels op het dak zullen ze een gulden middenweg hebben gekozen.
Zijn die groene dingen tuinslangen?
Da's de bekabeling voor de panelen AFAIK. En ja die opstaande randen zorgen er ook al voor dat er pas laat op de ochtend energie van komt en vroeg op de avond reeds niks meer is denk ik.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Ch3ckmate schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Da's de bekabeling voor de panelen AFAIK. En ja die opstaande randen zorgen er ook al voor dat er pas laat op de ochtend energie van komt en vroeg op de avond reeds niks meer is denk ik.
jep, klopt dus je verliest op die momenten heel veel.
maar op die momenten heb je weinig opbrengst, dus je verliest heel veel van heel weinig.
of anders gezegd: dit boeit niet! ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Kan je een foto maken vanaf het dak van de buren, iets meer overzicht?

• Ch3ckmate
BiLLY_daKid schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:06:
Kan je een foto maken vanaf het dak van de buren, iets meer overzicht?
Ehh ooit wel is maar heb lastig toegang tot het dak. Eventueel Google maps foto van toen het nog in aanbouw was?

• Ch3ckmate
Antwoord gehad van de firma, hun oplossing zou 3 panelen extra zijn van 345wp. Kostprijs: 1210 euro.

Krijg dan weer reactie van aantal personen dat dit absurd duur is. Sigh.
Pagina: 1