Nieuwe versie van Raspberry Pi OS op basis van Debian 12 ver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Power2All
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-03 15:45
URL: https://tweakers.net/nieuws/214478/nieuwe-versie-van-raspberry-pi-os-op-basis-van-debian-12-verschijnt.html
Auteur: @Daan van Monsjou (https://tweakers.net/crew/864/)

Er zit hier een foutieve stukje in:
Gebruikers kunnen de nieuwe versie alleen installeren via een volledig nieuwe installatie, bijvoorbeeld door een SD-kaart met het OS te maken met de Raspberry Pi Imager.
Dit is niet waar, dit kan online live gepatched worden met een aanpassing aan de sources.list bestand, en mogelijk andere .list bestanden in de sources.list.d folder. Je kan de instructies hier vinden:
https://www.tecmint.com/upgrade-debian-11-to-12/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:16

DaFeliX

Tnet Devver
Ik tag @AverageNL even, dan ziet ie je bericht.

Inhoudelijk (ik ben niet de auteur, slechts een programmeur met wat ervaring met raspberry pi's): Het artikel gaat over Debian op de raspberry pi, waar ze zelf aangeven:
[...]
We have always said that for a major version upgrade, you should re-image your SD card and start again with a clean image. In the past, we have suggested procedures for updating an existing image to the new version, but always with the caveat that we do not recommend it, and you do this at your own risk.

This time, because the changes to the underlying architecture are so significant, we are not suggesting any procedure for upgrading a Bullseye image to Bookworm; any attempt to do this will almost certainly end up with a non-booting desktop and data loss. The only way to get Bookworm is either to create an SD card using Raspberry Pi Imager, or to download and flash a Bookworm image from here with your tool of choice.
[...]
Jouw link gaat over 't upgraden van Debian van 11 naar 12 in 't algemeen, maar niet specifiek voor raspberry pi. Ik weet uit ervaring dat major updates voor de rpi niet altijd vlekkeloos gaan, en doe zelf liever een nieuwe installatie dan upgraden.

[ Voor 20% gewijzigd door DaFeliX op 12-10-2023 12:43 ]

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@DaFeliX De enige RPi OS upgrade die ik zo kan bedenken waar de sources.list methode daadwerkelijk af te raden was, was die waarbij de boot partitie groter was gemaakt, de upgrade naar Buster was dat volgens mij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
DaFeliX schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:43:
Ik tag @AverageNL even, dan ziet ie je bericht.

Inhoudelijk (ik ben niet de auteur, slechts een programmeur met wat ervaring met raspberry pi's): Het artikel gaat over Debian op de raspberry pi, waar ze zelf aangeven:

[...]

Jouw link gaat over 't upgraden van Debian van 11 naar 12 in 't algemeen, maar niet specifiek voor raspberry pi. Ik weet uit ervaring dat major updates voor de rpi niet altijd vlekkeloos gaan, en doe zelf liever een nieuwe installatie dan upgraden.
Da's een goeie, maar ik vind het beetje erg door de bocht, ook van hun.
Als je niet veel meer hebt gedaan dan imagen van de image, en standaard tools van Debian gebruikt, zou een upgrade prima moeten functioneren. Elke upgrade van welke OS dan ook, kan stuk gaan op welke manier dan ook, maar over het algemeen, uit mijn persoonlijke ervaring met Raspberry Pi en Debian/Ubuntu als server OS, behoort het bijna vlekkeloos te gaan.
Herinstalleren van Windows raadt ik zelf ook aan als het om major versions gaat, en ik begrijp waarom ze dat daar neer zetten, want er zijn ook veel niet-ervaren gebruikers van Raspberry Pi.
Maar gezien ik en vele andere gewoon upgrades hebben uitgevoerd, zonder dusdanige problemen (ik heb zelf custom apps geinstalleerd, en die functioneren na het upgraden nog prima), is die mededeling alleen voor de personen die veel customizations hebben toegepast op hun Raspberry Pi OS.

(Ben zelf ook programmeur in verschillende talen trouwens, maar ook server/systeem beheerder bij bedrijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Raven schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:51:
@DaFeliX De enige RPi OS upgrade die ik zo kan bedenken waar de sources.list methode daadwerkelijk af te raden was, was die waarbij de boot partitie groter was gemaakt, de upgrade naar Buster was dat volgens mij.
Klopt, tegenwoordig heeft Debian en Ubuntu ook standaard XFS in gebruik als de standaard partitie format. De boot partitie kun je redelijk makkelijk vergroten handmatig via GUI tools of in de console, zodat je nog steeds prima kon upgraden, het vergde alleen iets meer handelingen.