Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• vinciguerra
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05-2024
Hoi allemaal,

Adviesvraagje: wij zijn ons hele huis grondig aan het verbouwen: overal isolatie op nieuwbouw-niveau, grondwarmtepomp (boring is inmiddels gedaan), vloerverwarming, zonnepanelen, enz. We zijn al flink gevorderd en alles ligt gelukkig op schema.

Vlak naast ons huis (+/ 1,5m?) ligt een klein bijgebouwtje (ca. 20m2) waar we een logeerkamer (met badkamer)/rustige werkplek van willen maken. Logeren voor familie/vrienden/oppas, werkplek voor onszelf. Door een miscommunicatie blijkt echter niet duidelijk te zijn op welke manier die logeerkamer verwarmd zou moeten gaan worden. Niet getreurd, er ligt al veel in de grond maar het is nog voor niets te laat. Het gebouwtje kan alsnog aangesloten worden op de vloerverwarming van het hoofdgebouw (al treedt er dan wellicht verlies op doordat er een klein stukje buis door de koude buitengrond moet van het ene naar het andere gebouw; ik praat nu na wat mij verteld is).

Wij hebben nu verschillende opties op tafel liggen: bijv. hier óók vloerverwarming aanleggen, een airco, electrische vloerverwarming, maar weten eigenlijk te weinig van de materie en krijgen verschillende signalen van verschillende mensen die misschien ook verschillende belangen hebben. Vandaar dat ik even wat meningen wilde peilen op dit geweldige forum.

Paar opmerkingen:

- Bij de warmteverliesberekening van de warmtepomp is het bijgebouw meegenomen als vloerverwarming door degene die de berekening maakte, dus de pomp zou het aan kunnen. En misschien zelfs onder capaciteit leveren als het bijgebouw niet aangesloten wordt, maar geen idee.
- Het gebouwtje gaat af en toe gebruikt worden, zeker niet elke dag. Ik vind het heel lastig in te schatten hoe vaak wel.
- De inrichting van het gebouw ligt vast. Het wordt best een mooie plek om te vertoeven, mooie badkamer, mooie afwerking dus we willen ook een fijne comfortabele verwarming, geen radiatortje in de hoek.
- Ons plan was oorspronkelijk het gebouw op AirBNB te zetten voor de verhuur, maar daar lijkt de gemeente een stokje voor te steken. Het gebruik wordt dus minder intensief, althans voor nu, dan wij oorspronkelijk in de planning hadden staan.

Wat zouden jullie in onze positie doen wanneer je kosten afweegt tegen baten? Thanks allemaal!!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou voor een L/L wp (airco) gaan. Vloerverwarming is erg traag bij wp vriendelijke aanvoer temperaturen.
voordeel: goede ontvochtigende koeling in de zomer (in een gemiddeld tuin kantoortje wat mij betreft onmisbaar) cop1 verwarmen zou ik persoonlijk alleen doen als de bezetting van het gebouwtje echt heel laag is. zo verwarm ik een schuurtje ~2 keer per jaar met een elektrisch kacheltje. .

maargoed bij wisselend gebruik heb je dus bij voorkeur ook een snelle afgiftebron nodig. alternatief zou zijn de boel met vloer verwarming op ~15 graden houden en lokaal met bv een inrarood paneel de werkplek verwarmen. maar een L/L wp zal waarschijnlijk efficienter zijn.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bij mogelijk een er laag gebruik, dus weinig verwarming en mogelijk ook weinig ventilatie mag je bij wat lagere temperaturen wel met mogelijke condensatie van vocht rekening gaan houden.
Is daar in voorzien nu de frequentie v/h gebruik door het AirBNB-gemis een stuk lager zal zijn?

• vinciguerra
twain4me schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:59:
ik zou voor een L/L wp (airco) gaan. Vloerverwarming is erg traag bij wp vriendelijke aanvoer temperaturen.
voordeel: goede ontvochtigende koeling in de zomer (in een gemiddeld tuin kantoortje wat mij betreft onmisbaar) cop1 verwarmen zou ik persoonlijk alleen doen als de bezetting van het gebouwtje echt heel laag is. zo verwarm ik een schuurtje ~2 keer per jaar met een elektrisch kacheltje. .

maargoed bij wisselend gebruik heb je dus bij voorkeur ook een snelle afgiftebron nodig. alternatief zou zijn de boel met vloer verwarming op ~15 graden houden en lokaal met bv een inrarood paneel de werkplek verwarmen. maar een L/L wp zal waarschijnlijk efficienter zijn.
Dank je, dat helpt! Is er eigenlijk een verschil in comfort tussen airco en vloerverwarming bij gelijke temperatuur (dus zodra het vloerverwarming systeem eenmaal op temperatuur is)?

• vinciguerra
route99 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:09:
Bij mogelijk een er laag gebruik, dus weinig verwarming en mogelijk ook weinig ventilatie mag je bij wat lagere temperaturen wel met mogelijke condensatie van vocht rekening gaan houden.
Is daar in voorzien nu de frequentie v/h gebruik door het AirBNB-gemis een stuk lager zal zijn?
Goed punt. Nee. Ook omdat daar een badkamer is, moeten we daar inderdaad wel even achteraan/rekening mee houden.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

vinciguerra schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Dank je, dat helpt! Is er eigenlijk een verschil in comfort tussen airco en vloerverwarming bij gelijke temperatuur (dus zodra het vloerverwarming systeem eenmaal op temperatuur is)?
Vloerverwarming blaast niet en maakt geen herrie uiteraard, het is een ander soort warmte. Denk ik heel persoonlijk wat dit kwa comfort doet.

Wellicht gewoon aansluiten op de vloerverwarming, lekker 15 graden houden, en een l/l c.q. airco erbij om te koelen, snel te verwarmen en de luchtvochtigheid jaarrond op peil te houden?

[ Voor 17% gewijzigd door silverball op 12-10-2023 14:06 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• twain4me

twain4me

vinciguerra schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

het is anders, maar vergelijk een goede L/L wp niet met wat je mogelijk kent van winkels en kantoren. (veel herrie en veel lucht verplaasting)
als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker ergens gaan ervaren. voor sommige mensen is het niet wat ze zoeken, maar dat is ook zo met vloerverwarming.

• twain4me

twain4me

silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Wellicht gewoon aansluiten op de vloerverwarming, lekker 15 graden houden, en een l/l c.q. airco erbij om te koelen, snel te verwarmen en de luchtvochtigheid jaarrond op peil te houden?
goed optie, dan heb je alle voordelen van alle werelden, wel dubbele kosten helaas.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Vloerverwarming blaast niet en maakt geen herrie uiteraard, het is een ander soort warmte. Denk ik heel persoonlijk wat dit kwa comfort doet.

Exact waar ik ook aan dacht. Vloerverwarming voor wanneer het "langdurig" gebruikt word (familie een weekje over de vloer oid). Airco brengt de boel vlot op temperatuur als het kortstondig gebruikt word. Best of both worlds :Y
Pagina: 1