Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-11 09:30
Ik heb twee offertes opgevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen. Ik heb een aantal vragen hierover:
- Welke offerte is beter en waarom?
- Ik twijfel enorm tussen 9 (10/11) panelen of 12 (zo vol mogelijk leggen). Wat is wijsheid?
- Zien jullie nog andere opties voor het legplan?
- Is er serieel geschakeld systeem met omvormer nog de moeite waard? (is een stuk goedkoper)

Situatie
Mijn verbruik is +-3.000kwh per jaar. In de toekomst verwacht ik nog een Airco te plaatsen.
Een elektrische auto zit er voorlopig niet in, maar wellicht voor de toekomst....?

Ik twijfel dus nog tussen het aantal panelen wat ik af wil nemen. Dit zullen tussen de 9 en 12 panelen zijn.
Opbrengst 9 panelen = 3.510 - 3.676 kWh
Opbrengst 12 panelen = 4.680 - 4.887kWh

Legplan:
De ligging van het dak Zuid-West. We hebben een dakkapel (deze is nog niet te zien op de foto's van het legplan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bd_4uNaHT5UNfIqIYXuX47u4DTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHbM4OKjlomxa3mVn0QFdIUY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6aKJOOWXkMvX3hWOoDAl9kKG2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aZvs7WJyOJ5IVKCLwNWL7aW.jpg?f=fotoalbum_tile

Legplan 9 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNdzx4UqferIdcP0joI-S1mdpuw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ru3BnOHOk1Txxc50OzqlqdYz.png?f=user_large

Legplan 12 panelen (is wat rommelig naar mijn idee):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hapav9H_GTH6W1189oQ9lUxY6ks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aQLcpi3lEgu7HoiLLercVo2n.png?f=user_large

Offerte 1:
12 panelen €6.820 | 9 panelen €5.820
Jinko Mono Full Black Tiger Neo N-Type JKM430N-54HL4R-B
Enphase Microinverter IQ8M
1 x Enphase IQ-relay driefase incl fasekoppelaar
2 x Q-Term (3 fase)
Meerprijs: Enphase IQ Gateway-S Metered monofase en 3fase incl CT Ringen - €350
Opbrengst 9 panelen = 3.510
Opbrengst 12 panelen = 4.680
Offerte 2:
12 panelen €7.300 | 9 panelen €5.700
Monokristallijn Fullblack 430 WP Longi Solar
Enphase Micro-Omvormer IQ8 Plus
Monitoring via App
Opbrengst 9 panelen = 3.676 kWh
Opbrengst 12 panelen = 4.887kWh
Benieuwd naar jullie mening Tweakers! Alvast dank _/-\o_

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik heb een maand geleden nog een setje voor een vriend gekocht van 9x420Wp met 3,6kW omvormer(te zware omvormer, komt nog wat meer Wp bij later) + plat dak bevestiging spul(dat is duurder als schuin dak).
voor <2300€ (ex wat kabel voor in huis).
dit is natuurlijk zelf op dak leggen, maar moet een installateur 1000 of 3000€ voor een paar uurtjes werk verdienen. ;)
(een goede boterham mag best en zeker met kaas, maar geen kaviaar als je het mij vraagt.)

ik zou voor 11 panelen gaan, liefst 430Wp of meer.
gewoon omdat je dan geen panelen hebt met een andere hoek.
(die 1ne op je dakkapel weg laten)
dan kun je een gewone string omvormer gebruiken, en word het een stuk goedkoper.

dan kun je kiezen: neem ik een omvormer met 1mpp of met 2 mpp's (kost bijna niks extra).
gewoon een mpp om later nog een keer wat extra panelen op misschien noord te leggen.
(niet schrikken met de goedkope prijzen van <100€ per paneel, dan kan het soms ook uit als je zelf legt zelfs op noord.)

natuurlijk verder zo veel mogenlijk Wp, een beetje stroom verkopen is geen ramp.
(je krijgt er niet de hoofd prijs voor, maar zeker ook niet niks, en vast hebben is gewoon lekker.)

edit:
11x430Wp + 16A of 3,6kW omvormer (sma goodwe growatt, maakt niet uit).
dit is wel het recept voor een degelijk en goedkoop setje voor op je dak.
denk niet Wp = W omvormer, wel nee een 30% meer Wp is geen probleem.
ik zou wel een 2xmpp variant nemen, maakt geen deuk in de kosten om te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 12-10-2023 18:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Leg je dak zo vol mogelijk, die airco verbruikt ook 1000 kWh per jaar dus niet te zuinig doen.
En wat is nu de beleving bij IQ8 plus micro-omvormers met een uitgangsvermogen van 290 Watt op 430 Wattpiek panelen, dan loop je dus in de volle zon zeker 100 Watt per paneel mis.Op basis van 12 panelen dus 1200 Watt per uur, reken dat maar eens door naar de hoeveelheid volle zonuren die je hebt.

Neem een string omvormer, Goodwe, Growatt of SMA (Duits merk), dan ben je veel beter af, en goedkoper.

• Arts
@migjes Zelf leggen is geen optie. Zit een mpp standaard in de omvormer?
@RobertV70 Inderdaad een stuk goedkoper met een string omvormer, dus dat is nog het overwegen waard.
Met micro-omvormers haal je wel veel meer uit je panelen. Het sommetje wat jij maakt kan je volgens mij niet zo simpel maken.
Ik heb me redelijk goed ingelezen in het aftoppen en maak hieruit op dat hoe groter het paneel is, hoe meer de opbrengst, terwijl de ‘verloren’ energie (die je aftopt) maar marginaal toeneemt. Bij de IQ8M wordt een max WP van 420 geadviseerd, de IQ8+ is max 375 (dat is dus een minder goede match).

Andere factor is de garantieperiode, mogelijkheid tot uitbreiding in de toekomst om voor een micro-omvormer te gaan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Uitbreiden... op welk dak?

Dat NO dak kan er op een string omvormer met 2MPPT (wat standaard is bij het benodigde vermogen) extra gratis bij...

Met een iq8+ en een 430W paneel moet je onderhand midden in een bos zitten voor die er meer uit haalt dan een string omvormer... Dat is echt niet oké!

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 16-10-2023 20:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Arts schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:35:
@RobertV70 Inderdaad een stuk goedkoper met een string omvormer, dus dat is nog het overwegen waard.
Met micro-omvormers haal je wel veel meer uit je panelen. Het sommetje wat jij maakt kan je volgens mij niet zo simpel maken.
Ik heb me redelijk goed ingelezen in het aftoppen en maak hieruit op dat hoe groter het paneel is, hoe meer de opbrengst, terwijl de ‘verloren’ energie (die je aftopt) maar marginaal toeneemt. Bij de IQ8M wordt een max WP van 420 geadviseerd, de IQ8+ is max 375 (dat is dus een minder goede match).

Andere factor is de garantieperiode, mogelijkheid tot uitbreiding in de toekomst om voor een micro-omvormer te gaan.
ik heb het niet over zelf leggen.
maar over dit zijn de materiaal kosten, en hoeveel wil je iemand betalen om dat in een paar uur te laten leggen?

een mpp of beter een mppt.
dat staat voor Multi Point Power Tracker.
het gedeelte van de omvormer wat de maximale uit de panelen haalt bij wisselende omstandigheden.
dus grofweg ja elke omvormer heeft iets wat daar minimaal op lijkt. ;)
soms is dat er 1, maar vaak genoeg kun je er ook 2 krijgen.
(een mpp is niet duur, kost maar een paar 10tjes extra om er 2 te hebben.)

tja micro omvormers, van mij hoef je al die reclame niet te vertellen.
die horen we hier genoeg.
maar praatjes vullen geen gaatjes.
over het algemeen doen micro's het helemaal niet beter of slechter, maar zijn wel duurder. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 17-10-2023 11:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Arts
Ik heb uiteindelijk nog geen keuze gemaakt en nu weer tijd om me erin te verdiepen.
Ik laat het gewoon door een bedrijf doen, zelf leggen ga ik niet doen. Ik kies ook voor micro-omvormers.

Ik heb intussen scherpere prijzen gekregen, verschil tussen beiden partijen is klein.
Enige keuze die ik nog wil maken:
- Offerte 1: Jinko panelen + IQ8M micro-omvormers
- Offerte 2: Longi Solar panelen + IQ8+ micro-omvormers

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Bij offerte 2 wordt gezegd dat het vermogen in NL niet boven de 300 watt uitkomt en daarmee de IQ8+ genoeg is. Op internet lees ik weer dat je in NL een max vermogen van 0,85 x WP kan rekenen. Dus in dit geval 0,85 x 430 = 365

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
Afgelopen jaar vaak genoeg mijn panelen op de max gezien en een aantal keer daarboven.
Die 0,85 wordt gebruik voor de opbrengst per jaar. 0,85 x totaal geïnstalleerde Wp maar dat is behoorlijk achterhaald. Menig installatie op zuid zonder schaduw haalt de 1,1.

Voor de meerprijs van micro's leg je zomaar je NO dak voor de helft vol.

• tsja
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11 21:28
Het ligt aan de hellingshoek van het dak op het zuiden maar ik ga over de 0,85 heen. Bij mij is het eerder 0,95 tot 1.
Omdat ik onder de panelen slaap en vanwege de levensduur ligt mijn voorkeur bij micro omvormers.
Maar een string omvormer werkt ook prima. Misschien heb je wat aan deze info.
Over de panelen kan ik je niets wijzers maken.

• RobertV70
Arts schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:35:

Garantie zegt niets over levensduur, SMA gaf voorheen maar 5 jaar garantie, en er zijn er genoeg te vinden die na 20 jaar nog draaien, dus dat zegt echt niets. Uitbreiden kan juist beter met serieel of Solaredge, niet met micro-omvormers. We leven nu in het IQ8 tijdperk, en mijn klanten met een IQ7 m-o zitten nu met de gebakken peren, want de IQ7 is niet meer te krijgen, en met de IQ8 kan de gateway niet communiceren, dus heel nieuw systeem aanschaffen is vereist. En zo zal het met de volgende generatie ook zijn, de IQ9. Die komt over twee of drie jaar uit, en dan zit iedereen met zijn IQ8 te stoeien.

En, hoeveel meer haal je dan uit je systeem? Als ik de berekening maak kom ik op 2 tot 4% uit, maar....dan moet je het aftoppen mee berekenen, en dan opeens kom je in de min of gelijkwaardig uit, dus het lost niets op.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertV70 op 10-11-2023 22:43 ]

• RobertV70
Arts schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:40:
Ik heb uiteindelijk nog geen keuze gemaakt en nu weer tijd om me erin te verdiepen.
Ik laat het gewoon door een bedrijf doen, zelf leggen ga ik niet doen. Ik kies ook voor micro-omvormers.

Ik heb intussen scherpere prijzen gekregen, verschil tussen beiden partijen is klein.
Enige keuze die ik nog wil maken:
- Offerte 1: Jinko panelen + IQ8M micro-omvormers
- Offerte 2: Longi Solar panelen + IQ8+ micro-omvormers

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Bij offerte 2 wordt gezegd dat het vermogen in NL niet boven de 300 watt uitkomt en daarmee de IQ8+ genoeg is. Op internet lees ik weer dat je in NL een max vermogen van 0,85 x WP kan rekenen. Dus in dit geval 0,85 x 430 = 365
De IQ8+ is gewoon een slechte keuze, als je dan toch enphase wil, neem dan de juiste. Spijt hebben van een verkeerde keuze is tot daar aan toe, maar spijt krijgen van een verkeerde dure keuze is wel erg zonde van het geld.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertV70 op 10-11-2023 22:45 ]

• RobertV70
Arts schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:40:

Dus er is geen enkel paneel dat zijn volledige waarde haalt, dus alle panelen zijn 300 Watt. Dus een 500 Wp paneel doet 300 Watt, is dat wat hij bedoelt? Wp staat voor Wattpiek, het woord zegt het al. Maar als er installateurs zijn die daar hun eigen waarheid aan willen geven dan zou ik daar zeker geen zaken mee willen doen.

Probeer je in te bedenken dat het hun om geld verdienen gaat en hun omzet en winst, niet dat van jou. Anders hadden ze al lang een seriële omvormer aangeboden, want dat is in jou voordeel niet die van hun.

• Arts
RobertV70 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:35:
[...]

Dus er is geen enkel paneel dat zijn volledige waarde haalt, dus alle panelen zijn 300 Watt. Dus een 500 Wp paneel doet 300 Watt, is dat wat hij bedoelt? Wp staat voor Wattpiek, het woord zegt het al. Maar als er installateurs zijn die daar hun eigen waarheid aan willen geven dan zou ik daar zeker geen zaken mee willen doen.

Probeer je in te bedenken dat het hun om geld verdienen gaat en hun omzet en winst, niet dat van jou. Anders hadden ze al lang een seriële omvormer aangeboden, want dat is in jou voordeel niet die van hun.
Copy/Paste van de reactie: we gebruiken de iq8+ omdat het vermogen van de 430Wp panelen in Nederland niet boven de 300 watt komt. Als de panelen over een tijd bijvoorbeeld naar 460Wp gaan heeft de iq8m wel een meerwaarde.

Ik ga toch nog maar eens informeren naar een stringomvormer. Moet ik daarbij nog rekening houden met bepaalde dingen in mijn situatie? Wanneer ik daar over begin bij aanbieders, komen ze snel met een tegenargument dat het veel lawaai maakt bijv.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
Arts schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:50:
[...]

Copy/Paste van de reactie: we gebruiken de iq8+ omdat het vermogen van de 430Wp panelen in Nederland niet boven de 300 watt komt. Als de panelen over een tijd bijvoorbeeld naar 460Wp gaan heeft de iq8m wel een meerwaarde.
De leverancier kletst uit zijn nek. Een 430 paneel kan onder goede omstandigheden ruim boven de 300watt komen. Met name in het brede voorjaar/najaar van toepassing. Is het erg dat hij dan aftopt? Vaak niet omdat je toch genoeg opwekt. Maar 430wp panelen die niet boven de 300watt kunnen produceren is lariekoek.

• Ronald
[...]

Ik ga toch nog maar eens informeren naar een stringomvormer. Moet ik daarbij nog rekening houden met bepaalde dingen in mijn situatie? Wanneer ik daar over begin bij aanbieders, komen ze snel met een tegenargument dat het veel lawaai maakt bijv.
Ik heb 387W uit een 350W paneel getrokken.

Duurt dat lang? nee. 1 meetpunt op 5 minuut interval dat de optimizers rapporteren.

>300W uit de 350W panelen zie ik in de lente en zomer uren en uren.

Een 430W paneel op een 300W omvormer is pure kolder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
En even grafiekje er bij van mijn 415W panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tld_ij2c6WI2Dq7vwWI3hpixWpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytfAxFXXs4mM0khUiI5t407S.png?f=fotoalbum_large

Het deukje boven in is omdat ik iets aftop op de omvormer. Piek dus 350W en uren en uren boven de 300. Een 430W paneel is dus nog >10W extra en nog een uurtje langer in de aftop.

• RobertV70
[...]

Zo'n installateur moet gewoon direct overboord.

Het argument dat omvormers lawaai maken, een string omvormer is geruisloos, er zit niets in wat lawaai kan maken, dus hoe kunnen ze dan lawaai maken. In de ochtend schakelt hij in, dan hoor je klik... en in de avond schakelt hij uit, en dan hoor je klik.

• RobertV70
Het tegenargument is bedoeld om zoveel mogelijk winst te maken, het idee van een string omvormer doet hun winst teniet, dus zullen ze alles uit de kast halen, inclusief een veel te dure offerte voor een string omvormer zodat je toch gaat kiezen voor een systeem met micro omvormers, om toch maar micro omvormers te kunnen verkopen, echt, niets wordt geschuwd, brand gevaar, vlamboog, uitval van panelen, string omvormers die vlak na de garantie periode stuk gaan, degradatie van de panelen, geen mogelijkheid om een accu aan te kunnen sluiten, ik heb alles al gehoord van klanten, bijzonder.

• Arts
Dan ga ik in ieder geval niet voor aanbieder 2, ik had er ook al zo mijn twijfels bij.
Vind het wel lastig, elke aanbieder heeft zijn eigen waarheid... hoe kan je als consument dan ergens een keuze op baseren. Offertes zijn daarnaast ook nooit gespecificeerd.

Wat zou een reëele prijs zijn voor 9 en/of 12 panelen met een stringomvormer? Zijn hierbij optimizers dan nog interessant? Want daar komen ze dan ook snel mee aanzetten.

Overigens is de hellingshoek van het dak 29.7 graden, panelen op NO zoals hierboven beschreven is geen optie omdat het dak erg hoog doorloopt en die kant volledig in de schaduw staat.

[ Voor 17% gewijzigd door Arts op 15-11-2023 19:45 ]

• RobertV70
Arts schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:32:
Dan ga ik in ieder geval niet voor aanbieder 2, ik had er ook al zo mijn twijfels bij.
Vind het wel lastig, elke aanbieder heeft zijn eigen waarheid... hoe kan je als consument dan ergens een keuze op baseren. Offertes zijn daarnaast ook nooit gespecificeerd.

Wat zou een reëele prijs zijn voor 9 en/of 12 panelen met een stringomvormer? Zijn hierbij optimizers dan nog interessant? Want daar komen ze dan ook snel mee aanzetten.

Overigens is de hellingshoek van het dak 29.7 graden, panelen op NO zoals hierboven beschreven is geen optie omdat het dak erg hoog doorloopt en die kant volledig in de schaduw staat.
Veel aanbieders denken maar aan 1 ding, en dat is helaas niet per definitie wat nu goed en verstandig is voor een klant, maar wat nu goed en verstandig is voor hun winst. Helaas wekt dat vaak zo.

Als consument kun je weinig vertrouwen op de verkoper/adviseur, je zult jezelf er echt in moeten blijven verdiepen. Het is als het kopen van je eerste auto of het nemen van je eerste hypotheek, iedereen roept wat, en uiteindelijk zit jij met de gebakken peren.

Uiteraard is er dit forum, en dat is goed, hier kunnen we je hopelijk helpen.

9 panelen met een string omvormer, tussen de 3800 en 4000 euro. 12 stuks 4500 euro
Optimizers, mits er schaduw is gedurende een groot deel van de dag op een aantal panelen, hebben ze wellicht nut. Is er een uurtje schaduw of is de schaduw op de panelen volledig, heeft het geen meerwaarde.

Ook optimizers zijn weer elementen die de winst ophemelen. Bedenk goed, ieder onderdeel heeft marge, winst marge.
Pagina: 1