Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florjon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-10-2023
Goedemorgen,

Ik heb 2 panelen van 170watt firefly . (amazon)
8.32 A IMP
20.41 V VPM
24.26 V VOC
8.75 A ISC

Deze heb ik in serie geschakeld naar een 20A POWMR MPPT laadregelaar.
4mm kabels, nog geen 2 meter lang.

Hierop zitten 4 accus van 119Ah van datasafe HX+ aangesloten. (parallel)
Via de laadregelaar weer 8 12 volt spotjes van 5 watt led. (tuinverlichting)

Deze staan via de laadregelaar op de instelling vanzelf aan als donker en weer uit zodra licht word.

Toch gebeurd het na een week of 2 dat de accu's niet meer voldoende opgeladen zijn om alle spotjes snachts te ladtn branden. Alleen de eerste 2 of 3, rest valt uit want niet meer voldoende spanning.
Dat moet ik die hele zooi weer met een acculader opladen om weer een tijdje vooruit te kunnen.

Wat zit er niet goed?
De laadregelaar staat nagenoeg standaard zoals af fabriek. Alleen type accu veranderd naar SLD (sealed) maar alle andere instelling staan zoals ze stonden.
Zie wel de knipperende balkjes in het accu plaatje dat er opgeladen word overdag.
Maar als ik met een voltmeter de accu aansluitingen meet dan zit dat hooguit op 12.7 volt ofzo.. (moet dat niet 14.4 zijn?) Accus zitten er dan nog wel op aansloten als ik dat meet.
Als ik panelen dan afkoppel dan meet ik rond de 12 volt.. dus de spanning van de accus zelf.
Hiervoor had ik een PWM laadregelaar van ecotec..(en panelen parallel) deze had hetzelfde, vandaar dat ik die vervangen had voor bovenstaande MPPT laadregelaar, maar dat was het probleem dus niet....

Kan toch niet zo zijn dat die paar spotjes die 4 zware accus langzaam leeg trekt binnen 2 weken en dat die 2 panelen niet voldoende zijn om alles opgeladen te houden?
Panelen staan op de zuidkant op tuinschuur en geen hinder van bomen of andere opstakels.

Als ik de panelen zelf meet dat geeft de multimeter de waardes aan wat de panelen ook zou moeten geven, dus deze werken.
Al het spul is nog geen 2 maanden oud.

Floris

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:48

Aardedraadje

Met kabelschoen

12.7V meet je omdat een acculader algemeen op stroom regelt. Die stroom kan hij alleen begrenzen door een lagere spanning op de accu te zetten.

Kun je de stroom meten die tijdens het laden de accu's in vloeit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 21:38
florjon schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:58:
Als ik panelen dan afkoppel dan meet ik rond de 12 volt.. dus de spanning van de accus zelf.
Dan denk ik dat de accu's niet vol geladen zijn.
Als ik een 12 V (auto) accu oplaad dan stopt het laden als de accu tegen de 13.6 V zit (heb ik zo
ingesteld op mijn home-made lader).
Als jouw accu's helemaal vol zitten dan verwacht ik een "open klem spanning" (de spanning
zonder dat er iets aan de accu's hangt) van ruim 13 V.

Als de zon vol schijnt zal de accu laadstroom groot zijn (20 A), dat vereist dikke kabels om het spanningsverlies over de kabels klein genoeg te houden. Kun je op de laadregelaar de stroom zien?
Zo niet, dan is een stroomtang super handig (een ampere meter in serie kan ook maar voegt wat weerstand toe). Als er teveel spanningsverlies in de kabels is dan kan de laadregelaar zijn stroom niet kwijt en laden je accu's dus veel langzamer.

Ik zou bij volle zon dus tijdens het laden eens de verschillende spanningen meten, dus aan de uitgang van de laadcontroller en op de accu klemmen. Ik zou daar (natte duim) minder dan 0.1 V verschil willen zien.

[ Voor 4% gewijzigd door peterpv op 12-10-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florjon
Als de zon vol schijnt zal de accu laadstroom groot zijn (20 A), dat vereist dikke kabels om het spanningsverlies over de kabels klein genoeg te houden
Bedoel je hier de kabels van laadregelaar naar accu's?
Hiervoor heb ik die installatie (?) kabels gebruikt wat je ook in muren vind voor verlichted/stopcontacten. (die stugge blauw/bruine draden)
Zou het daar aan kunnen liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die zullen sowieso te dun zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CTMmTC6zCXBSN-eXG2JBhJMQQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jXYCqOby4otL1d0SXWIUCdFw.png?f=fotoalbum_large

Daarbij varieert de spanning gedurende het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
florjon schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Bedoel je hier de kabels van laadregelaar naar accu's?
Hiervoor heb ik die installatie (?) kabels gebruikt wat je ook in muren vind voor verlichted/stopcontacten. (die stugge blauw/bruine draden)
Zou het daar aan kunnen liggen?
Ja die moeten wat dikker.
Pak even een 6mm² en meet nog een keer.

Liefst nog iets dikker.

[ Voor 3% gewijzigd door IplugNplay op 12-10-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florjon
Thanks guys!!
Achteraf gezien zou dit vrij logisch zijn, maar soms moet je even 'sparren' om tot die conclusie te komen.
Ik ga correct kabels bestellen en weer even aanzien.
https://www.amazon.nl/Enj...egelaar%2Caps%2C71&sr=8-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zeg niet dat het niet vol opgeladen zijn van je batterijen nu geen issue is, maar nu lijken me voor deze dagen de panelen al te klein worden.

Even naar nu kijken;
Donker: 19:00 - 8:00 => 13 uur
Vermogen van je lampjes: 8 x 5W = 40W
Energie per dag: 40W * 13uur = 520Wh

Gisteren hebben mijn 3950Wp panelen 2,5kWh opgeleverd => 2500Wh / 3950Wp = 0,63Wh/Wp
Geeft voor jouw situatie: 2 x 170Wp x 0,63Wh/Wp = 214Wh

Dat is dus al niet genoeg. Toegegeven, gisteren was een slechte dag voor deze tijd. Gemiddelde van vorige jaar voor oktober zat ik op 2,08Wh/Wp. Dan zou je op 707Wh uitkomen. Dat zou genoeg moeten zijn maar dan moeten je lampjes dus niet langer dan 17,5 uur branden.

Maar is hoger dan wat ik in januari gemiddeld haal (= 0,55Wh/Wp) en de dagen worden ook nog eens korten (ofwel, langer donker = meer energie nodig voor je lampjes). Dus dan zal je het zeker niet gaan redden.
Pagina: 1