Keuzestress: LG OLED G3 of Samsung OLED S95C ??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 12:19
Net als waarschijnlijk een aantal van jullie mij is voorgegaan in een zoektocht naar een goede vervanging van mijn oude Panasonic Plasma (Viera VT30), ben ik uitgekomen op de LG OLED G3 in een 65inch formaat.

Echter ben ik in de zoektocht ook de Samsung OLED S95C tegengekomen. Beide OLEDs worden gezien als zeer goed en het beste van 2023 en doen nauwelijks onder voor elkaar als ik de diverse YT reviews mag geloven.
En als ik naar die reviews kijk dan neig ik op dit moment naar de G3, vanwege wat meer detail in donkere scenes door Dolby Vision (?). Maar qua kleur echtheid (met rood/huidskleur) soms weer meer naar de S95C.

Qua prijzen ontloopt het elkaar ook niet zoveel, en ik hoop op een scherpe deal rond black-friday!

Zijn er hier G3 en/of S95C bezitters, die achteraf met de kennis van nu wellicht een andere keuze hadden gemaakt? Of die tegen wat (kleine) dingen zijn aangelopen met de G3 / S95C na een tijdje de OLED in gebruik te hebben.

Het grote voordeel van de S95C voor mij lijkt mij namelijk de connectbox. Hiermee kan ik gemakkelijk de NAS/media speler en GoogleTV GC op HDMI 2.1 aansluiten (welke nu nog op HDMI 2.0 zitten op de Onkyo netwerk-versterker).
Met de G36 kan natuurlijk hetzelfde, al zit ik dan wel wat meer met de kabels te rommelen, en wordt het gootje (helaas geen koof in de muur) wat breder.

Voordeel van de G3 is dan weer dat deze strak plat tegen de muur aan kan, en dat de wallmount erbij zit.
Ik ben er nog niet achter of de S95C ook zo strak tegen de muur kan, en welke wallmount dan het beste daarvoor is.

Maar hoe zit het met reflecties in het scherm, de G3 zou daar minder gevoelig voor zijn dan de S95C ?
Aangezien de TV hier op 2m naast een grote raampartij (op het Noorden) komt te staan.

Hoe zit het met de reclames die getoond kunnen worden bij de Samsung en LG ?
Zijn die allemaal de blokken met Pi-Hole of blijven er storende reclames verschijnen, doordat Pi-hole niet alles kan blokken zonder functionaliteit te verliezen op de smart-TV?

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Hou er rekening mee dat er permanente vlekken kunnen ontstaan bij direct zonlicht, als dit het geval is dien uit te wijken naar LCD. Reclame kun je op verschillende manieren blokkeren, via een simpele zoekopdracht vind je alle info. Met een muurbeugel van bijv. Vogel's ELITE kun je de S95B ook strak tegen de muur hangen.

Dolby Vision geeft geen betere detail enkel in donkere scenes, doordat dit format gebruik maakt van dynamische metadata zullen alle details beter naar voren komen vergeleken met HDR zonder dynamische metadata. Dolby Vision wordt het breedst ondersteunt in de film- en seriewereld en hierdoor een goede rede om voor een tv te kiezen die dit ondersteunt wanneer je hier waarde aan hecht.

QD-OLED is de betere OLED techniek vergeleken met WOLED, denk o.a. aan;

- Bredere kleurenbereik en hogere kleurenvolume
- Betere uniformiteit en near black handling
- Witte kleuren worden natuurlijker weergegeven
- Betere kleurechtheid/ zuiverdere kleuren
- Betere reflectiefilter

Dit gezegd hebbende kent de implementatie van Samsung Electronics ook minpunten zoals;

- Tizen is laggy en op momenten omslachtig
- Geen Dolby Vision support
- Bouwkwaliteit van de eerste generatie was slecht, dit zou verbeterd moeten zijn claimt Samsung echter kan de behuizing nog steeds erg makkelijk buigen.

LG heeft met de MLA panelen een goede inhaalslag gemaakt en zitten ze nu veel dichterbij QD-OLED echter gelden de eerder aangegeven minpunten nog steeds.

De Sony A95L is momenteel het beste wat OLED te bieden heeft, Sony maakt gebruik van de tweede generatie QD-OLED panelen in combinatie met een heatsink, betere bouwkwaliteit, fijnste/ soepelste OS, beste afstandsbediening, class leading processing en nauwkeurigste HDR weergave vergeleken met de G3 en S95C. Keerzijde hiervan is dat de A95L zwaarder en dikker is en minder strak tegen de muur gehangen kan worden, ook is de prijs een stuk(je) hoger. Imo is de meerprijs het waard wanneer je een kritische kijker bent en, net als jouw Plasma, de nieuwe tv weer voor een lange tijd wilt gaan gebruiken.

Het ligt er dus maar net aan waar je voorkeur naar uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Freshouttheoven schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:39:
Imo is de meerprijs het waard wanneer je een kritische kijker bent en, net als jouw Plasma, de nieuwe tv weer voor een lange tijd wilt gaan gebruiken.
Ik denk dat er slechts heel weinigen het de meerprijs waard vinden. Zeker op basis van objectieve verschillen.
En als je dan zoveel meer uitgeeft dan wacht je nog even een maandje op het nieuwste Panasonic model, die is nog wat beter voor veel meer geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Mijn G3 komt pas vanmiddag maar ik heb dezelfde afweging gemaakt. Na veel researchen waren dit de dingen die bij mij de doorslag gaven:
  • QD-Oled panelen zijn pas 18 maanden op de markt en dus is longevity (o.a. Burn-in) een vraagteken.
  • De S95C heeft geen heatsink.
  • De S95C heeft geen Dolby Vision.
  • De S95C Connect Box is een extra Point of Failure. Ook heeft de Connect Box een bandbreedte limitatie (bron) van 40Gbit ipv 48Gbit én zijn er door vele eigenaren dropouts waargenomen die nog steeds niet zijn opgelost.
  • Samsung heeft slechtere motion handling dan LG wat vooral met snelbewegend beeld te merken is.
  • Er is een bekend probleem met Samsung TV's en soundbars waar de audio wegvalt. Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met Samsung's eARC implementatie. Sonos lijkt hier het meeste last van te hebben.
Maar hoe zit het met reflecties in het scherm, de G3 zou daar minder gevoelig voor zijn dan de S95C ?
Aangezien de TV hier op 2m naast een grote raampartij (op het Noorden) komt te staan.
Reflection handling ontloopt elkaar niet veel aldus de Rtings vergelijking:

G3: https://i.rtings.com/asse...verage-room-off-large.jpg
S95C: https://i.rtings.com/asse...verage-room-off-large.jpg
Hoe zit het met de reclames die getoond kunnen worden bij de Samsung en LG ?
Zijn die allemaal de blokken met Pi-Hole of blijven er storende reclames verschijnen, doordat Pi-hole niet alles kan blokken zonder functionaliteit te verliezen op de smart-TV?
Ik heb nog nooit reclame op mijn C9 gezien met Adguard Home dus dat lijkt me geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat er slechts heel weinigen het de meerprijs waard vinden. Zeker op basis van objectieve verschillen.
En als je dan zoveel meer uitgeeft dan wacht je nog even een maandje op het nieuwste Panasonic model, die is nog wat beter voor veel meer geld.
Dit is correct, de gemiddelde consument zal het verschil niet eens zien los van het feit dat ze de meerprijs het niet waard vinden. Voor de kritische kijker of purist geldt het tegenovergestelde.

De Panasonic MZ200x maakt, net als de G3, gebruik van WOLED + MLA en kent hierdoor dezelfde beperkingen als de LG G3. De tweede generatie QD-OLED panelen hebben een verbeterde levensduur en hogere (piek)helderheid, tel hierbij de algemene pluspunten van Sony icm QD-OLED erbij op wat de Sony A95L de beste OLED tv van het moment maakt zoals o.a. in deze shootout naar voren komt.

Elke huidige OLED tv, ongeacht paneeltype zal een flinke upgrade voor TS zijn. Ik geef enkel meer achtergrond info zodat de TS een keuze kan maken die beter bij zijn wensen/ eisen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Chris12 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:50:
Net als waarschijnlijk een aantal van jullie mij is voorgegaan in een zoektocht naar een goede vervanging van mijn oude Panasonic Plasma (Viera VT30), ben ik uitgekomen op de LG OLED G3 in een 65inch formaat.
Ik zit niet in jouw positie maar vanwege een inmiddels 8 jaar oude sony KDL-65W855C ben ik me aan het inlezen op de huidige modellen en reviews omdat ik een 4K OLED overweeg als vervanging.

Allicht kun je de 65 inchers A80L (2023) en de A95K (2022) ook nog overwegen?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:53
Interessant. Ik heb dezelfde tv als TS en overweeg ook kalm aan om over te stappen. Ik lees ff mee :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
Freshouttheoven schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:39:
Hou er rekening mee dat er permanente vlekken kunnen ontstaan bij direct zonlicht, als dit het geval is dien uit te wijken naar LCD. Reclame kun je op verschillende manieren blokkeren, via een simpele zoekopdracht vind je alle info. Met een muurbeugel van bijv. Vogel's ELITE kun je de S95B ook strak tegen de muur hangen.

Dolby Vision geeft geen betere detail enkel in donkere scenes, doordat dit format gebruik maakt van dynamische metadata zullen alle details beter naar voren komen vergeleken met HDR zonder dynamische metadata. Dolby Vision wordt het breedst ondersteunt in de film- en seriewereld en hierdoor een goede rede om voor een tv te kiezen die dit ondersteunt wanneer je hier waarde aan hecht.

QD-OLED is de betere OLED techniek vergeleken met WOLED, denk o.a. aan;

- Bredere kleurenbereik en hogere kleurenvolume
- Betere uniformiteit en near black handling
- Witte kleuren worden natuurlijker weergegeven
- Betere kleurechtheid/ zuiverdere kleuren
- Betere reflectiefilter

Dit gezegd hebbende kent de implementatie van Samsung Electronics ook minpunten zoals;

- Tizen is laggy en op momenten omslachtig
- Geen Dolby Vision support
- Bouwkwaliteit van de eerste generatie was slecht, dit zou verbeterd moeten zijn claimt Samsung echter kan de behuizing nog steeds erg makkelijk buigen.

LG heeft met de MLA panelen een goede inhaalslag gemaakt en zitten ze nu veel dichterbij QD-OLED echter gelden de eerder aangegeven minpunten nog steeds.

De Sony A95L is momenteel het beste wat OLED te bieden heeft, Sony maakt gebruik van de tweede generatie QD-OLED panelen in combinatie met een heatsink, betere bouwkwaliteit, fijnste/ soepelste OS, beste afstandsbediening, class leading processing en nauwkeurigste HDR weergave vergeleken met de G3 en S95C. Keerzijde hiervan is dat de A95L zwaarder en dikker is en minder strak tegen de muur gehangen kan worden, ook is de prijs een stuk(je) hoger. Imo is de meerprijs het waard wanneer je een kritische kijker bent en, net als jouw Plasma, de nieuwe tv weer voor een lange tijd wilt gaan gebruiken.

Het ligt er dus maar net aan waar je voorkeur naar uitgaat.
Dank je wel voor je zeer uitgebreide antwoorden!
Ik denk dat de A95L een brug te ver is voor met name de prijs (G3 is nu onder de 2100 verkrijgbaar, wat wellicht nog zakt rond black-friday/cyber-monday)

De huiskamer heeft een raampartij op het noorden (N/NW), de TV staat daar circa 2m vanaf en er komt nooit direct zonlicht op, enkel lichtinval in met name meer in de zomer.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Frank schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:44:
Mijn G3 komt pas vanmiddag maar ik heb dezelfde afweging gemaakt. Na veel researchen waren dit de dingen die bij mij de doorslag gaven:
  • QD-Oled panelen zijn pas 18 maanden op de markt en dus is longevity (o.a. Burn-in) een vraagteken.
  • De S95C heeft geen heatsink.
  • De S95C heeft geen Dolby Vision.
  • De S95C Connect Box is een extra Point of Failure. Ook heeft de Connect Box een bandbreedte limitatie (bron) van 40Gbit ipv 48Gbit én zijn er door vele eigenaren dropouts waargenomen die nog steeds niet zijn opgelost.
  • Samsung heeft slechtere motion handling dan LG wat vooral met snelbewegend beeld te merken is.
  • Er is een bekend probleem met Samsung TV's en soundbars waar de audio wegvalt. Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met Samsung's eARC implementatie. Sonos lijkt hier het meeste last van te hebben.
[...]

Reflection handling ontloopt elkaar niet veel aldus de Rtings vergelijking:

G3: https://i.rtings.com/asse...verage-room-off-large.jpg
S95C: https://i.rtings.com/asse...verage-room-off-large.jpg

[...]

Ik heb nog nooit reclame op mijn C9 gezien met Adguard Home dus dat lijkt me geen enkel probleem.
Ook jij heel erg bedankt voor je antwoorden. Ben benieuwd naar je ervaringen deze en aankomende week als jouw G3 geïnstalleerd staat!

Mag ik vragen waar je de G3 gekocht hebt en voor welke prijs (mag ook via DM) ?

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Ik kan niet direct iets vertellen over de door jouw gekozen televisies, maar ik ben wel een aantal jaar geleden overgestapt van een LCD (Philips met VA paneel) naar een OLED (LG G1). Als je film- en tv-liefhebber bent kan ik dit iedereen aanraden. Het OLED beeld, door de individuele pixels, is zoveel mooier en helderder dan alles wat ik hiervoor gezien had. Ook Panasonic's plasma. Doordat pixels dus individueel verlicht worden krijg je perfecte resultaten in HDR-scenes en dat is gewoon genieten.

QD-OLED (Samsung) zou weer een stapje beter of mooier moeten zijn dan WOLED (LG) en dat is wellicht wel waar, maar aan de andere kant heb je de tv's ook niet naast elkaar hangen thuis. Toen QD-OLED uitkwam zei Linus van LinusTechTips in zijn vergelijkingsvideo ook dat QD-OLED zeker mooier was, maar dat het verschil zeer klein was. En waarschijnlijk onwaarneembaar als je ze niet direct naast of vlak achter elkaar ziet.

Mijn LG gebruik ik samen met een Denon receiver en Nvidia Shield Pro. Daarmee heb ik toegang tot bijna elk modern beeld- en audioformaat. Dolby Vision is echt prachtig, maar dat is HDR10 ook. Eigenlijk ontloopt dat elkaar niet bijster veel. Maar ook dit is weer een vorm van perceptie. Als je het naast elkaar hangt zal je het vast zien, maar wanneer ik naar vloeiend bewegend beeld zit te kijken, valt dit toch niet op. Ook door de prachtige beeldkwaliteit en spattende kleuren (met het cinema profiel) is het mogelijk om te verdrinken in je content. Heerlijk.

Ik vergelijk het ook altijd een beetje tussen een zeer goed restaurant of sterren restaurants. Bij een zeer goed restaurant kun je lekker eten. Bij 1 ster is het fantastisch en bij 2 sterren nog beter. 3 sterren is extreem goed. Maar die verschillen worden steeds kleiner. En als je het niet naast elkaar eet, is het zeer moeilijk te observeren.

Mocht een eventueel prijskaartje een rol spelen, dan zou ik dat ook zeker meenemen. Idem voor de WAF. Mijn vrouw is bijvoorbeeld erg blij met het dunne profiel van de G1. En deze kon ik destijds aanschaffen voor de prijs van een C1. OLED is op zichzelf gewoon erg goed en vind ik erg prettig wegkijken. Doe ermee wat je wilt, maar ik vond het toch belangrijk om mijn (wellicht wat abstracte) duit in het zakje te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Niet online
Chris12 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Ook jij heel erg bedankt voor je antwoorden. Ben benieuwd naar je ervaringen deze en aankomende week als jouw G3 geïnstalleerd staat!

Mag ik vragen waar je de G3 gekocht hebt en voor welke prijs (mag ook via DM) ?
Ik heb de 65G3 bij Smits Arnhem besteld voor €2245. Ze lijken de prijs inmiddels weer verhoogd te hebben.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Freshouttheoven schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:37:
[...]

Dit is correct, de gemiddelde consument zal het verschil niet eens zien los van het feit dat ze de meerprijs het niet waard vinden. Voor de kritische kijker of purist geldt het tegenovergestelde.

De Panasonic MZ200x
Sony A95L
Mogelijk dat ik andere winkels / prijzen ken dan jij maar de A95L is bijna het dubbele aan huidige marktprijs dan een G3? Of is er een ander model Sony wat eindige op 95L welke jij bedoelt?

De Panasonic is inderdaad een goede suggestie; niet in de laastste plaats omdat er wordt gesteld dat deze TV aanzienlijk beter geluid meekrijgt. Dat vertaalt zich wel in de dikte/diepte dus ook deze zal meer opvallen in de huiskamer. Echter, ook hiervan is op dit moment de adviesprijs 3999 bij meerdere webshops & pre-order.

Welke features zijn er nu in de Panasonic of Sony te vinden die een meerprijs van 1500 tot 2000 Euro valideren als ik de TV "nu" wil kopen?

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 12-10-2023 12:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris12
Frank schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Ik heb de 65G3 bij Smits Arnhem besteld voor €2245. Ze lijken de prijs inmiddels weer verhoogd te hebben.. ;(
Over 4 dagen begint er weer een cashback... kan je wellicht nog eur 150,- terugkrijgen (mits de factuurdatum aangepast wordt).

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Niet online
Chris12 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Over 4 dagen begint er weer een cashback... kan je wellicht nog eur 150,- terugkrijgen (mits de factuurdatum aangepast wordt).
Wat een timing weer..typisch. Ga ik zeker proberen thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MAX3400 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:04:
[...]
Welke features zijn er nu in de Panasonic of Sony te vinden die een meerprijs van 1500 tot 2000 Euro valideren als ik de TV "nu" wil kopen?
Objectief bekeken zijn ze het prijsverschil gewoon niet waard… de LG’s zijn gewoon altijd erg aantrekkelijk geprijsd. En zelfs binnen die lijn moet je je eigenlijk afvragen wat je nu exact gaat merken tussen de G3 en C3 bijvoorbeeld.

De (veel) duurdere modellen van andere merken hebben een fractionele betere motion handling en soms wat minder image retention door extra koeling. Dat is het wel zo’n beetje. Allemaal marginaal, zeker als je vervolgens naar streaming gaat zitten kijken :-).

Prijsverschillen worden vaak wel wat anders als je de bodemprijzen vergelijkt die je kan krijgen door bijvoorbeeld het prijstopic hier te volgen. Maar de nog steeds forse meerprijs tov de LG modellen is het objectief gewoon niet waard. Kan je nog steeds voor een ander merk kiezen natuurlijk :-).

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 12-10-2023 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
MAX3400 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Mogelijk dat ik andere winkels / prijzen ken dan jij maar de A95L is bijna het dubbele aan huidige marktprijs dan een G3? Of is er een ander model Sony wat eindige op 95L welke jij bedoelt?

De Panasonic is inderdaad een goede suggestie; niet in de laastste plaats omdat er wordt gesteld dat deze TV aanzienlijk beter geluid meekrijgt. Dat vertaalt zich wel in de dikte/diepte dus ook deze zal meer opvallen in de huiskamer. Echter, ook hiervan is op dit moment de adviesprijs 3999 bij meerdere webshops & pre-order.

De G3 is al een half jaar op de markt, de A95L is onlangs uitgebracht. Wanneer we beide introductieprijzen vergelijken praat je over een verschil van rond de 700 euro. Kanttekening hierbij is dat de LG en Samsung televisies sneller en verder in prijs zakken dan de Panasonic en Sony high end televisies.

TS wilt wachten tot BF, tegen die tijd zal de 65A95L voor rond de 3300 euro te koop zijn wanneer je rond belt. Dan praten we dus over meerprijs van rond de 1000 euro.

Voor Sony en Panasonic betaal je altijd een meerprijs om de volgende redenen;

- Sony & Panasonic geven verhoudingsgewijs meer geld uit aan R&D. De high en Sony televies hebben een hoogwaardigere bouw- componentenkwaliteit, ze hebben een doordachte technische design/ details deze zijn van een hoger niveau dan de concurrentie. Kijk alleen al naar het verschil in gewicht tussen een C3, A8xL en S90C.
Kijk eens naar de hoeveel aandacht die Sony besteed aan de opbouw/ bouwkwaliteit van een entry level soundbar. Ook hebben beide merken meer know how op het gebied van processing, al is dit verschil de laatste jaren minder groot geworden doordat LG en Samsung hier goede stappen in hebben gezet.

- Sony & Panasonic positioneren zich als premium, wat ze objectief ook zijn. Hier hoort een bepaalde prijspunt bij.

- LG en Samsung spenderen veel meer aan marketing, en hanteren een agressieve prijsstrategie wat beide spelers dominant in de markt maakt en het hoge marktaandeel verklaart. Een hoog marktaandeel betekent dat je met minder marge genoegen kunt nemen om dezelfde omzet/ winst te behalen.

- De GoogleTV integratie van Sony is het fijnste, je krijgt net als bij Panasonic met één klik alle veelgebruikte instellingen binnen handbereik in een snelmenu daarnaast bieden beide merken een preset aan waarbij alles meteen goed staat. In WebOS en Tizen dien je nog meerdere zaken aan te passen bij expert/ movie beeldmodus.

- Processing en accuraatheid is bij Sony en Panasonic beter, hierbij ligt de nadruk op de creators intent. Wanneer je hier (veel) waarde aan hecht dien jij bij Samsung en LG nog een professionele kalibratie uit te laten voeren en kost dit je al snel 300 euro.

- De A95L en LZ/ MZ200x hebben allebei bovengemiddelde speakers vergelijkbaar met een midrange soundbar zonder externe sub, hier zitten ook extra kosten aan qua R&D. Persoonlijk vind ik dit het minste meewegen, doordat een kwalitatief goede externe systeem een veel betere totaal beleving zal geven en hierbij de tv meer tot zijn recht komt.

TL;DR De high end televisies van Panasonic en Sony zijn voor de purist die gebruik maakt van o.a. Blu rays/ hoogwaardige bronnen en veel waarde hecht aan accuraatheid en de creators intent. Voor de gemiddelde consument is de meerprijs het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat een lange tekst met vooral veel persoonlijke bias :-(.

Ja, de topmodellen van Sony en Panasonic hebben een tikje betere motion processing en een betere koeling van het paneel. Soms zijn de speakers ook wat beter, maar wie gebruikt ze bij dit soort bedragen nou nog op die manier.

De rest is vooral persoonlijke voorkeur, objectief zijn er weinig echte verschillen.

OS’en werken allemaal prima, calibratie is bij allemaal meer dan voldoende (volslagen onzin dat het bij Sony of Pana veel beter is in de filmmaker modus). En voor het gemak vergeet je even alle voordelen van LG op gebied van betere chipset/aansluitingen en (als het je boeit) alles m.b.t. gaming.

Je betaald bij Sony en Pana gewoon vooral extra omdat de R&D kosten uit minder verkochte tv’s moet komen en ze wellicht ook wat meer kwijt zijn aan de panelen van LG. Retailers verkopen er ook amper van t.o.v. LG dus die marges moeten ook hoger zijn.

En ik wacht zelf gewoon tot de laatste Panasonic verkrijgbaar wordt. Maar ik weet gewoon dat ik flink extra betaal puur op basis van een persoonlijke voorkeur en het feit dat ik een MLA versie met voet wil hebben.. Niet omdat het allemaal nou zoveel beter is dan de G3. Dat is gewoon jezelf voor de gek houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 12-10-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:40:
Wat een lange tekst met vooral veel persoonlijke bias :-(.

Ja, de topmodellen van Sony en Panasonic hebben een tikje betere motion processing en een betere koeling van het paneel. Soms zijn de speakers ook wat beter, maar wie gebruikt ze bij dit soort bedragen nou nog op die manier.

De rest is vooral persoonlijke voorkeur, objectief zijn er weinig echte verschillen.
Heeft niets met persoonlijke bias te maken, en zo objectief mogelijk geschreven.

Zoals ik al aangaf zijn de verschillen enkel op detailniveau, in grote lijnen geven alle huidige OLED tv's mooi beeld.
OS’en werken allemaal prima, calibratie is bij allemaal meer dan voldoende (volslagen onzin dat het bij Sony of Pana veel beter is in de filmmaker modus). En voor het gemak vergeet je even alle voordelen van LG op gebied van betere chipset/aansluitingen en (als het je boeit) alles m.b.t. gaming.
OS'en werken niet allemaal prima, Tizen is laggy en soms omslachtig, WebOS werkt minder intuïtief en doordacht dan Sony's GoogleTV integratie. Los van de ondersteuning/ app aanbod. Zo werkt bijv. de screensaver bij WebOS enkel met interne apps om maar een voorbeeld te nomen.

Wat zijn dan de gaming voordelen van LG? En waar denk je 4 HDMI 2.1 poorten voor nodig te hebben?

Enige wat LG meer te bieden heeft is Dolby Vision support in 4k @120Hz en 1440p @60Hz/ 120Hz, eerstgenoemde bied enkel meerwaarde voor PC gaming en laatstgenoemde voor zowel PC gaming als XBOX.

LG weergaf de schaduwdetails in HDR niet goed weer, deze waren veel te donker. Donkere scenes werder te veel gedimd op OLED tv's van LG en Samsung (LG heeft dit een tijdje terug aangepast). HDR weergave/ implementatie die niet correct was op de S95B en veel heisa over is geweest.

Verdiep je eerst in de materie voordat je mij beticht van onwaarheden. Panasonic biedt out of the box de meest accurate kleurweergave en schaduwdetails, zie bijv. deze G3 review ivm deze LZ200x review. Wanneer je andere betrouwbare reviews vergelijkt kom je tot dezelfde conclusie.

Zie ook o.a. deze shootout, helaas heeft Panasonic zich teruggetrokken uit de Noord-Amerikaanse markt en doet hieraan dus niet mee.

Check ook meerdere reviews van Vincent m.b.t. Panasonic's Flagships en de Sony A95K/ X95L, allen onderschrijven dat beide merken beter scoren op accuraatheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Objectief zijn en vlak daarna een hele alinea meningen geven... respect voor je kennis maar dit wordt te gek. Het begint nu wel heel erg op Sony-marketing te lijken.

Ik zal een argument tegen Android geven: Alhoewel alle fabrikanten wel iets aan datavergaring en commerciële aanbiedingen doen, is het niet de broodwinning van LG en Samsung. Bij Google is het wel broodwinning en is een leven met privacy ondenkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
Freshouttheoven schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:11:
[...]

Heeft niets met persoonlijke bias te maken, en zo objectief mogelijk geschreven.

Zoals ik al aangaf zijn de verschillen enkel op detailniveau, in grote lijnen geven alle huidige OLED tv's mooi beeld.

[...]

OS'en werken niet allemaal prima, Tizen is laggy en soms omslachtig, WebOS werkt minder intuïtief en doordacht dan Sony's GoogleTV integratie. Los van de ondersteuning/ app aanbod. Zo werkt bijv. de screensaver bij WebOS enkel met interne apps om maar een voorbeeld te nomen.

Wat zijn dan de gaming voordelen van LG? En waar denk je 4 HDMI 2.1 poorten voor nodig te hebben?

Enige wat LG meer te bieden heeft is Dolby Vision support in 4k @120Hz en 1440p @60Hz/ 120Hz, eerstgenoemde bied enkel meerwaarde voor PC gaming en laatstgenoemde voor zowel PC gaming als XBOX.

LG weergaf de schaduwdetails in HDR niet goed weer, deze waren veel te donker. Donkere scenes werder te veel gedimd op OLED tv's van LG en Samsung (LG heeft dit een tijdje terug aangepast). HDR weergave/ implementatie die niet correct was op de S95B en veel heisa over is geweest.

Verdiep je eerst in de materie voordat je mij beticht van onwaarheden. Panasonic biedt out of the box de meest accurate kleurweergave en schaduwdetails, zie bijv. deze G3 review ivm deze LZ200x review. Wanneer je andere betrouwbare reviews vergelijkt kom je tot dezelfde conclusie.

Zie ook o.a. deze shootout, helaas heeft Panasonic zich teruggetrokken uit de Noord-Amerikaanse markt en doet hieraan dus niet mee.

Check ook meerdere reviews van Vincent m.b.t. Panasonic's Flagships en de Sony A95K/ X95L, allen onderschrijven dat beide merken beter scoren op accuraatheid.
Dank voor de link naar de shoot-out.
Als ik daar de conclusie lees is de G3 een goede tweede plaats toebedeeld, na de A95L die buiten mijn budget ligt op dit moment.

" LG G3 (MLA OLED) came out slightly ahead of Samsung S95C (QD-OLED) in points, but it was so close that Value Electronics calls it a tie for second place."

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
dmantione schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:06:
Objectief zijn en vlak daarna een hele alinea meningen geven... respect voor je kennis maar dit wordt te gek. Het begint nu wel heel erg op Sony-marketing te lijken.
Als je goed had gelezen gaat het niet enkel over Sony maar benoem ik ook Panasonic veelvuldig.

De flagship Panasonic WOLED televisies worden al jaren als meest accurate beoordeeld door professionals, en Sony is al jaren class leading op het gebied van processing wat ook door dezelfde professionals wordt onderschreven. Ook gaf ik aan dat LG en in iets mindere mate Samsung een flinke inhaalslag hebben gemaakt de laatste jaren.

Graag zie ik van jou, onderbouwd met goede bronnen, bewijs dat het hele alinea meningen zijn.
Ik zal een argument tegen Android geven: Alhoewel alle fabrikanten wel iets aan datavergaring en commerciële aanbiedingen doen, is het niet de broodwinning van LG en Samsung. Bij Google is het wel broodwinning en is een leven met privacy ondenkbaar.
Ik doelde op de UX en UI beleving.

Qua privacy heb je inderdaad een punt en is dit een nadeel van Google diensten. Kanttekening hierbij is, zoals je zelf al deels aangaf, dat privacy tegenwoordig een utopie is tenzij je volledig offline gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Daar geen geen discussie over. Het gaat over deze:
  • Tizen is laggy en soms omslachtig
  • WebOS werkt minder intuïtief en doordacht
  • En waar denk je 4 HDMI 2.1 poorten voor nodig te hebben?
Dat is niet objectief, je vindt Tizen omslachtig, Lag zou je nou enigzins kunnen meten, maar omslachtig is niet meetbaar en dus een mening. Hooguit kun je stellen dat veel mensen Tizen omslachtig vinden, dat moet je dan kunnen onderbouwen. Op het gebied van Tizen kan ik je nog volgen. Op het gebied van WebOS kan ik je niet volgen, want WebOS wordt geroemd vanwege zijn intuïeviteit, wat bijvoorbeeld met de recensies van Tweakers onderbouwd kan worden.

Hoe inituïtief Google ook is, als er twee systemen een hoge standaard op intuïtiviteit neerzetten, dan zou ik zeggen dat intuïtiviteit sleutelargument neergezet kan worden één aan te prijzen t.o.v. ander, dat is precies het moment wanneer het doelbewust promoten van een apparaat begint te worden.

En ook de HDMI-poorten, is iets waar je van mening bent dat het niet belangrijk is. Dit is precies het pijnpunt bij Sony, Philips en Panasonic, de Mediatek-processoren. De HDMI-2.1 poorten is één gebied waarop het gebrek aan eigen chips zich uit, er is door de jaren heen een lange lijst kwesties geweest die als oorzaak Mediatek hadden. (Dat komt overigens niet omdat Mediatek persé slecht is, maar omdat als de chips niet specifiek voor het doel ontworpen zijn, het plakband waarbij zaken aan elkaar zijn bevestigd nooit helemaal onzichtbaar gehouden kan worden.)

Over hoeveel 2.1-poorten noodzakelijk zijn kan geredetwist worden, dat zal persoonlijk verschillen. Vaak ontstaan wel conflicten met een poort waar E-ARC beschikbaar zodat gekozen moet worden tussen audio-apparaat en spelcomputer. Wat ook zo is, is dat uniformiteit van de poorten gebruiksvriendelijk en, daar kom't weer, intuïtief is. NIet nadenken, aansluiten. Wederom hoevel de poorten helemaal geen doorslaggevend argument zijn, maar het zo maar afdoen als totaal onbelangrijk is tekort door de bocht. Het is één van de punten waar een potentiële koper zelf moet bepalen welk belang hij er aan hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
dmantione schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 01:43:
Daar geen geen discussie over. Het gaat over deze:
  • Tizen is laggy en soms omslachtig
  • WebOS werkt minder intuïtief en doordacht
  • En waar denk je 4 HDMI 2.1 poorten voor nodig te hebben?
Dat is niet objectief, je vindt Tizen omslachtig, Lag zou je nou enigzins kunnen meten, maar omslachtig is niet meetbaar en dus een mening. Hooguit kun je stellen dat veel mensen Tizen omslachtig vinden, dat moet je dan kunnen onderbouwen. Op het gebied van Tizen kan ik je nog volgen. Op het gebied van WebOS kan ik je niet volgen, want WebOS wordt geroemd vanwege zijn intuïeviteit, wat bijvoorbeeld met de recensies van Tweakers onderbouwd kan worden.

Hoe inituïtief Google ook is, als er twee systemen een hoge standaard op intuïtiviteit neerzetten, dan zou ik zeggen dat intuïtiviteit sleutelargument neergezet kan worden één aan te prijzen t.o.v. ander, dat is precies het moment wanneer het doelbewust promoten van een apparaat begint te worden.
WebOS ziet er qua lay-out niet meer uit zoals bij de GX, dit is ook niet mijn punt aangezien de meeste OS’en op het oog hetzelfde eruit zien en gebruik maken van tegels.

In de afgelopen paar jaar heb ik een tiental televisies van verschillende merken geïnstalleerd.

Bij Sony en Panasonic heb je beschikking over een snelmenu die je volledig naar wens kunt instellen en de vaak gebruikte instellingen hiermee met één klik binnen handbereik hebt. Een goed voorbeeld hiervan is de helderheid, de lichtsensor dient bij voorkeur uit te staan wanneer je waarde hecht aan accurate beeldweergave. Wanneer je op verschillende momenten van de dag tv kijkt maak je hier veelvuldig gebruik van. Bij bijv. Sony en Panasonic heb je de helderheid met twee keer klikken veranderd, bij WebOS moet je veel vaker klikken en twee of drie menu’s doorlopen. Ook staan bepaalde instellingen bij WebOS en Samsung op een minder logische plaats vergeleken met Panasonic en Sony. Hier doel ik op mbt intuïtief.

Als jij graag onnodig vaker klikt waarbij je meerdere menu's moet doorlopen wanneer je zaken wilt aanpassen en van verrassingen houdt door bepaalde instellingen te treffen op onlogische plaatsten, be my guest.

Ik stel nergens dat Google intuïtief is, ik zeg dat Sony’s GoogleTV integratie intuïtief is. Zo is de GoogleTV integratie van bijv. TCL geheel anders en presteert een stuk minder op gebruikersgemak, dan zou ik eerder de voorkeur aan WebOS geven.
En ook de HDMI-poorten, is iets waar je van mening bent dat het niet belangrijk is. Dit is precies het pijnpunt bij Sony, Philips en Panasonic, de Mediatek-processoren. De HDMI-2.1 poorten is één gebied waarop het gebrek aan eigen chips zich uit, er is door de jaren heen een lange lijst kwesties geweest die als oorzaak Mediatek hadden. (Dat komt overigens niet omdat Mediatek persé slecht is, maar omdat als de chips niet specifiek voor het doel ontworpen zijn, het plakband waarbij zaken aan elkaar zijn bevestigd nooit helemaal onzichtbaar gehouden kan worden.)

Over hoeveel 2.1-poorten noodzakelijk zijn kan geredetwist worden, dat zal persoonlijk verschillen. Vaak ontstaan wel conflicten met een poort waar E-ARC beschikbaar zodat gekozen moet worden tussen audio-apparaat en spelcomputer. Wat ook zo is, is dat uniformiteit van de poorten gebruiksvriendelijk en, daar kom't weer, intuïtief is. NIet nadenken, aansluiten. Wederom hoevel de poorten helemaal geen doorslaggevend argument zijn, maar het zo maar afdoen als totaal onbelangrijk is tekort door de bocht. Het is één van de punten waar een potentiële koper zelf moet bepalen welk belang hij er aan hecht.
Met betrekken tot de chipset en dat 4 poorten met dezelfde bandbreedte hoger scoort op gebruikersgemak heb je een punt echter spelen de kwesties waar jij op doelt niet meer sinds een tweetal jaar, enkel nog een beperking in bandbreedte dat een nadeel kan zijn bij PC gaming. Voor de gros zijn 2 HDMI 2.1 poorten meer dan voldoende, doordat er een spelcomputer en soundbar of receiver wordt aangesloten. Wanneer je behoefte hebt aan meer dan 2 HDMI 2.1 poorten kun je er altijd nog een switcher tussen hangen.

De enige user case die ik kan bedenken waarbij 2 x HDM 2.1 een beperking vormt is wanneer je meerdere (spel)computers tegelijk wilt aansluiten icm een soundbar over eARC.

Ter verduidelijking; ik probeer niet recht te praten wat krom is, je zou met de huidige mogelijkheden op alle poorten 2.1 support mogen verwachten. Een goede tegenargument hierbij is imo dat dit teveel gehyped/ overtrokken wordt, LG springt hier slim op in mbt de marketing. Vergelijkbaar met de 4K @120Hz hype bij console gaming, terwijl in de praktijk de consoles niet krachtig genoeg zijn en je concessies dient te doen door te kiezen voor performance of PQ.

Verder herken ik in de praktijk niet dat er conflicten ontstaan. Ja dit is een mogelijkheid echter ben ik ze niet tegengekomen, terwijl ik verschillende keren bijv. een soundbar van merk X heb aangesloten op een tv van merk Y en vice versa of een receiver van merk A aan een tv van merk Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er is hier enige verwarring tussen gebruiksgemak en intuïtie: Als iets met minder klikken kan, dan verbetert dat het gebruiksgemak. Intuïtie is wat anders, dat is dat het werkt zoals je denkt dat het werkt. Bediening van WebOS dm.v. de Magic Remote werkt zeer intuïtief: Enerzijds werkt hij als een traditionele afstandsbediening: Druk op 1, televisie spring op 1. Anderzijds verschijnt het muispijltje bij schudden, de gebruiker denkt "kan ik ergens op klikken" en dat werkt ook geheel zoals verwacht.

Sony doet het overigens op dit punt zeker niet slecht met de twee afstandsbedieningen die meegeleverd worden, beide werken keurig zoals de gebruiker verwacht. Het is mijn inziens met name Samsung die hier punten verliest; met de karige afstandsbediening met weinig knoppen ontbreekt de traditionele 1,2,3-ervaring van de televisie en daarmee ook de inituïtieve werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Samsung heeft dit jaar de HUE app voor 125 euro gelanceerd. Als je HUE verlichting hebt en je wilt echt totale beleving in je huiskamer, vallen de andere merken voor mij helaas af. Anders zou ik vanwege het gunstigere prijsniveau de G3 nemen.

De Sony vind ik een betere tv, maar is voor mij de meerprijs niet waard.

Ik zit op de aankondiging van een HUE app voor de LG te wachten, misschien op de CES. Maar anders wordt het waarschijnlijk een Duitse S95C voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46
Heeft de TS en of anderen toevallig al een keuze gemaakt?

Zelf neig ik met name door de oneconnect box naar de Samsung. Ik zou de tv graag willen ophangen, maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik dat qua cable management moet gaan doen.

Met mn sonos, shield xbox en ps5 moet er een aardige kabeltros nog naar de tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Stefmeister
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj3D4o1_TyRKHj1oI6fvxKaLA1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XU3DtjTClKY0A38QfyJPzThH.jpg?f=fotoalbum_large
3x HDMI, 1x UTP, 1x 220V.

Boven: 65G3, onder Sonos Beam.

Zo eng is het niet qua kabelmanagement ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
Stefmeister schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:56:
Heeft de TS en of anderen toevallig al een keuze gemaakt?

Zelf neig ik met name door de oneconnect box naar de Samsung. Ik zou de tv graag willen ophangen, maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik dat qua cable management moet gaan doen.

Met mn sonos, shield xbox en ps5 moet er een aardige kabeltros nog naar de tv.
Jazeker, heb de G3 nu een paar weken aan de wand hier hangen. Had een zeer mooie pre-black-friday prijs gekregen bij HelloTV (eur 1825 incl cashback) voor de G3 65inch.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Chris12 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:02:
[...]

Jazeker, heb de G3 nu een paar weken aan de wand hier hangen. Had een zeer mooie pre-black-friday prijs gekregen bij HelloTV (eur 1825 incl cashback) voor de G3 65inch.
Goede keus. Mooie televisie. Veel plezier ermee!
Pagina: 1