Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 22:01
Hoi,

Ik zit even met volgende. Wij hebben een hele mooie serre waar wij besloten hebben om hier een nieuwe TV en Soundbar in te plaatsen. Nu is het voor mij persoonlijk voor de TV niet zo moeilijk aangezien ik graag Philips Ambilight wil hebben, dus dat wordt een oled of miniled afhankelijk van de prijs.
Echter, ik wil deze set aanvullen met een Soundbar voor een mooie geluidservaring, aangezien ik geen draden kan trekken (tegels en ingebouwde stenen plinten), moet alles draadloos. Wij willen in de Serre ook graag een film gaan kijken.
Ik ben gaan luisteren in een winkel en de JBL 800 lijkt mij wel wat, zeker ook omdat deze afneembare surroundspeakers heeft wat denk ik gewoon een must is voor een goede filmervaring. Dit model heeft niet die multibeam, maar aangezien de serre een open doorgang is en er geen weerkaatsing kan zijn vanaf de zijkant denk ik dat de upgrade naar de JBL 1000 niet zoveel zin heeft. De prijs ligt tussen de 700 / 800 euro wat mij een goede prijs lijkt om er nu aan uit te geven.

Alleen, bij mijn TV in de woonkamer heb ik nu een Denon AVR X2700 Receiver die Heos ondersteund, Daardoor heeft Denon ook ergens een streepje voor. Bij deze set zijn de speakers bekabeld aangesloten, dus ik heb geen ervaring met draadloos. Doordat de receiver Denon is, zit ik nu ook te kijken naar de Denon Home Soundbar 550 vanwege Heos support en dit misschien ergens toekomstbestendig beter is om te doen.
Als ik deze Denon soundbar neem, nog even zonder de Denon Home speakers voor Surround zit ik ongeveer in dezelfde prijsklasse als bij de JBL als ik de Denon Subwoofer daar bijneem, dan kan ik later altijd uitbreiden met de Denon Home 150 speakers bijvoorbeeld voor surround. Nu lees ik alleen wisselende ervaringen over die Denon Soundbar, ook hier op Tweakers. Helaas heb ik deze set nog niet kunnen horen, de winkel had hem momenteel niet opgesteld staan.. Ik vraag me dus nu even af of het gebruik van Heos tussen mijn receiver en een Soundbar ergens nut heeft. Ik gebruik Heos nu niet zo heel veel; maar het lijkt mij dat ik dan in de toekomst mijn Receiver zowel de bedrade speakers als de Heos speakers kan aansturen waardoor ik in meerdere ruimtes hetzelfde geluid kan afspelen, maar werkt dit ook zo? Ik ben even benieuwd wat een Mede-tweaker zou doen in mijn geval en of dit ergens een meerwaarde heeft wat de prijs rechtvaardigt voor Denon met Surroundspeakers ;) Mijn twijfel zit hem ook ergens in dat voor mijn gevoel die JBL straks gewoon ergens beter gaat zijn dan die Denon set, terwijl de Denon duurder is.. Of is die kans klein; ik heb verder ook geen ervaring met JBL..

Ik zoek een?
JBL 800 of de Denon Home Soundbar 550. Ik heb niet direct gekeken naar andere Soundbars, aangezien ik een de toegevoegde waarde wel zag van een Surround speaker. Voorkeur zou dan toch Denon zijn over Sonos.. En om een Samsung soundbar te nemen bij een Philips TV, lijkt me ook niet direct iets ;)

Wat is je budget?
Rond de 700 a 800 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gewoon ondersteunend aan de TV, maar ook een goede ervaring voor bij films en heeft een Denon Soundbar ergens een meerwaarde als de Receiver in de woonkamer ook Denon is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-06 12:57
kijk even in de ing rentepunten winkel daar zijn de jbl en harman kardon soundbars vaak stukken goedkoper .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Even wat overwegingen bij de aanschaf van je soundbar:

Welke soundbar je ook kiest, de beleving van je geluid zal altijd minder zijn dan een audio-opstelling van speakers op alle locaties. Dat komt vooral door de speakers aan de voorzijde. Die gaan straks doe-alsof-surround geven. Ook voor muziek afspelen zijn soundbars niet geweldig. 700 à 800 aan een soundbar uitgeven is wmb echt totale overkill. Met een goedkopere bereik je dan in principe net zo veel/weinig, als met zo'n dure. In een duurdere zitten mogelijk betere speakertjes, maar aangezien de klankkast heel klein is (voor muziek) en ze alles met weerkaatsing moeten doen (voor surround) ben je beperkt door de techniek in wat je kunt horen en daar heeft de prijs weinig invloed op.

Welke merken je bij elkaar zet, maakt qua geluid en opties in elk geval niks uit. Dat werkt allemaal. Dan doe je het vooral om de logootjes. Het enige waarbij dat wél verschil kan maken, is als je via CEC maar 1 afstandsbediening voor beide apparaten wilt gebruiken. Alle fabrikanten vullen die techniek op hun eigen manier in en het is een beetje hit or miss of dat lekker werkt. Als je dan 1 merk hebt voor tv en souindbar is de kans wel groter dat dat fijn werkt. Heb je die wens echter niet, dan ben je volledig vrij om de soundbar te kiezen die aan al jouw andere wensen voldoet.

Houd er verder rekening mee dat draadloos meestal niet echt draadloos is. Bij een enkel merk worden surroundspeakers meegeleverd die een accu of batterijen hebben, maar meestal zul je ze op zijn minst nog van een stroomkabel moeten voorzien.

Houd er ook rekening mee dat de meeste soundbars maar 1 of hooguit 2 hdmi-ingangen hebben. Dus welke apparaten je er later op aan kunt sluiten is heel beperkt. Stel je tv heeft ook maar 3 drie aansluitingen (en 1 gaat al naar de soundbar) dan kun je dus nog maar 2 hdmi-apparaten met je tv/soundbar setup verbinden.

Of Heos werkt voor surround moet je even in de documentatie van de soundbar kijken. In sommige gevallen werkt Heos alleen voor audio in zone 2. Alleen bij specifieke Denon/Marantz apparaten werkt Heos ook daadwerkelijk als achterspeakers voor je surroundset;

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
Dank je wel voor de reactie. Op zich, als ik surroundspeakers zou nemen, dan is een stroomdraad niet direct een probleem aangezien ik die goed kan wegwerken. De JBL 800 was een compromis omdat ik daar de keuze heb om ze eraf te halen.

Je schrijft dat 700 a 800 euro overkill is, het is zeker duur en ik geef het ook liever niet uit ;). Maar ik denk dat een Soundbar zonder Surroundspeakers eigenlijk niet te vinden zijn onder deze prijs toch? Wat ik een nadeel vind van een goedkopere set, is dat dat er juist geen optie is om uit te breiden en ik dus eigenlijk alles in een keer moet kopen. Als die optie er is, dan zou dat ook OK zijn en zou ik die gerust nemen. Dat is beetje het punt denk ik. Ik ben bang als ik alleen een Soundbar zou nemen het wat karig gaat zijn, juist omdat een groot gedeelte van de serre van glas is en er eigenlijk geen zijwanden zijn voor reflectie en dan hang ik omdat ik niet kan uitbreiden meer..

De Denon DHT-S517 met subwoofer is rond de 260 euro, flink prijsverschil... Dus die toevoeging van de surroundspeakers kosten dus wel wat.. ;)

Ik weet het ook even niet meer ..haha ...

Of Heos nu in dit geval een toevoeging gaat zijn. Je hebt denk ik wel gelijk dat de Heos speakers alleen op Zone 2 kan; maar ik verwacht dan ergens dat je de primaire zone en zone 2 dan ook tegelijk kan aanspreken en ook volledig onafhankelijk indien gewenst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

CronoS76 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:53:
Dank je wel voor de reactie. Op zich, als ik surroundspeakers zou nemen, dan is een stroomdraad niet direct een probleem aangezien ik die goed kan wegwerken. De JBL 800 was een compromis omdat ik daar de keuze heb om ze eraf te halen.

Je schrijft dat 700 a 800 euro overkill is, het is zeker duur en ik geef het ook liever niet uit ;). Maar ik denk dat een Soundbar zonder Surroundspeakers eigenlijk niet te vinden zijn onder deze prijs toch? Wat ik een nadeel vind van een goedkopere set, is dat dat er juist geen optie is om uit te breiden en ik dus eigenlijk alles in een keer moet kopen. Als die optie er is, dan zou dat ook OK zijn en zou ik die gerust nemen. Dat is beetje het punt denk ik. Ik ben bang als ik alleen een Soundbar zou nemen het wat karig gaat zijn, juist omdat een groot gedeelte van de serre van glas is en er eigenlijk geen zijwanden zijn voor reflectie en dan hang ik omdat ik niet kan uitbreiden meer..

De Denon DHT-S517 met subwoofer is rond de 260 euro, flink prijsverschil... Dus die toevoeging van de surroundspeakers kosten dus wel wat.. ;)

Ik weet het ook even niet meer ..haha ...

Of Heos nu in dit geval een toevoeging gaat zijn. Je hebt denk ik wel gelijk dat de Heos speakers alleen op Zone 2 kan; maar ik verwacht dan ergens dat je de primaire zone en zone 2 dan ook tegelijk kan aanspreken en ook volledig onafhankelijk indien gewenst..
Glas reflecteert ook toch? ;)

Uitbreidbaarheid kan een prima overweging zijn om wel voor de duurdere variant te gaan; of dit nu van JBL is met losse speakers waar je erbij kunt kopen; of van Denon/Marantz met Heos.

Ik zou er niet zomaar vanuit durven gaan dat Heos dat bij alle apparaten kan. Volgens mij is dat niet zo. Dus check even hoe de soundbar/receiver/etc omgaat met Heos icm surround.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Mijn gevoel gaat nu toch uit van de Denon. Ik begin gewoon met alleen de Soundbar, kijken wat dat geeft.. Dan heb ik de optie om uit te breiden als ik niet tevreden ben over het geluid als ik wat ga missen. Misschien dat ik de Subwoofer er dan wel meteen bijneem. Wat ik dan met extra HEOS kan, dat is dan nog eventjes de vraag... Ik kan in elk geval audio streamen naar de soundbar toe mocht ik dat willen.. dus dat is iets dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
CronoS76 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:41:
Mijn gevoel gaat nu toch uit van de Denon. Ik begin gewoon met alleen de Soundbar, kijken wat dat geeft.. Dan heb ik de optie om uit te breiden als ik niet tevreden ben over het geluid als ik wat ga missen. Misschien dat ik de Subwoofer er dan wel meteen bijneem. Wat ik dan met extra HEOS kan, dat is dan nog eventjes de vraag... Ik kan in elk geval audio streamen naar de soundbar toe mocht ik dat willen.. dus dat is iets dan..
Duurde even.. maar vanavond komt de Denon Home soundbar binnen, levering duurde ook even....

Een korte aankoop vraag nog wel; Ik heb nu alleen nog de Soundbar gekocht, dat wil ik graag uitbreiden, ik heb nog wat budget om de Surround speakers of de Subwoofer aan te schaffen. Helaas niet beide tegelijk.

De Surround speakers zijn met Black Friday wel met een OK deal (zag ze voor 299 per 2). Subwoofer geen BF deals gezien, hetzij dat dit rond hetzelfde bedrag ligt.. Ik vraag me even af of het verstandiger is om de Surround speakers of de Subwoofer te halen in eerste instantie. Waarschijnlijk komt dan het laatste stuk ergens begin volgend jaar... Helaas heb ik hier in de omgeving geen mogelijkheid om te gaan luisteren naar alle componenten.

Nog wel een bijkomende vraag. Ik hoef de Surround speakers of Subwoofer toch niet manueel "aan" te zetten? Wat ik hiermee bedoel, als ik een film ga kijken dan heb ik geen zin om op knopjes te moeten drukken om iets te activeren op die speakers.. ik neem dan aan dat die Surround speaker en/of Subwoofer dan ook meteen mee aanspringen en geluid geven als ik de TV aanzet. Iets "aan" zetten zie ik hier namelijk niet gebeuren en wordt dan eerder niet gedaan dan wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-06 09:29
Ik ben vandaag gegaan voor een JBL Bar 800 voor €479,99

Ben erg benieuwd! Ik laat het hier weten hoe het bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
Wauw wat een apparaat is dit joh.. net een bioscoop. Zowel een vriend als m’n vriendin waren ook helemaal onder de indruk.. Atmos is geweldig met die losse speakers maar ook het normale geluid klinkt super vol en helder. Stemmen zijn ook lekker helder te horen. Dikke aanrader!

Ik heb trouwens nog een kortingscode van 15 procent over. Dan kom je op 509.99 incl shipping. Laat maar weten mocht iemand interesse hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door doobieters op 24-11-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
doobieters schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:29:
Wauw wat een apparaat is dit joh.. net een bioscoop. Zowel een vriend als m’n vriendin waren ook helemaal onder de indruk.. Atmos is geweldig met die losse speakers maar ook het normale geluid klinkt super vol en helder. Stemmen zijn ook lekker helder te horen. Dikke aanrader!

Ik heb trouwens nog een kortingscode van 15 procent over. Dan kom je op 509.99 incl shipping. Laat maar weten mocht iemand interesse hebben.
Superleuk om te horen!
Mijn Denon set is nu pas compleet; ik had de Soundbar al en had ook al de achterspeakers gekocht met een Black Friday Deal. Vandaag de Denon Subwoofer gehaald, ook met een mooi prijsje. Ik ben benieuwd ook ! Maar die JBL set klinkt ook als een topsetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
CronoS76 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:46:
[...]

Superleuk om te horen!
Mijn Denon set is nu pas compleet; ik had de Soundbar al en had ook al de achterspeakers gekocht met een Black Friday Deal. Vandaag de Denon Subwoofer gehaald, ook met een mooi prijsje. Ik ben benieuwd ook ! Maar die JBL set klinkt ook als een topsetje!
Gaaf! Ik ben benieuwd hoe je het ervaart met zo'n sub er bij. Hoeveel was je nou alles bij elkaar kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
doobieters schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:12:
[...]

Gaaf! Ik ben benieuwd hoe je het ervaart met zo'n sub er bij. Hoeveel was je nou alles bij elkaar kwijt?
Ik heb het denk ik wel OK gedaan; Ik ben in totaal kwijt: 349 voor de Home 550 Soundbar, 299 voor twee achterboxen, de Denon Home 150 (Deze had ik nog goedkoper kunnen hebben, toevallig waren deze net een uurtje later bij bol.com voor 249, maar dat hadden ze een paar uur later weer rechtgetrokken) en 309 voor de Subwoofer. Dus 957...

Via marktplaats had ik nog twee nieuwe speakerstandaarden voor de Denon Home 150 gekocht, maar dat is even los terzijde.

Ik ben tot nu wel content over de set, maar miste toch wel de Subwoofer in het verhaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKa86
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 16:32
doobieters schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:29:

Hij lijkt identiek aan de Bar 500 maar dan met de rear speakers. Ik wil dus voor de 500 gaan, daar kan ik dus geen miskoop aan doen denk ik?!

Vroeger stond JBL wel bekend om de dreunende overheersende bas, dat lijkt nu wel voorbij en/of is goed te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
DaKa86 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:27:
[...]

Hij lijkt identiek aan de Bar 500 maar dan met de rear speakers. Ik wil dus voor de 500 gaan, daar kan ik dus geen miskoop aan doen denk ik?!

Vroeger stond JBL wel bekend om de dreunende overheersende bas, dat lijkt nu wel voorbij en/of is goed te regelen?
Nee je kunt zeker geen miskoop doen. Maar ik denk dat je met de kortingscode die ik heb voor hetzelfde geld of minder een 800 hebt? Stuur me een dm en ik stuur je de code:)

Bass is goed te regelen, is lekker fel maar wel binnen de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 16:55

Megalodon86

Enzyme X

doobieters schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:14:
Ik ben vandaag gegaan voor een JBL Bar 800 voor €479,99

Ben erg benieuwd! Ik laat het hier weten hoe het bevalt
Bedoel je niet 579,99? Waar vond je hem onder de 500 euro?

En hoe bevalt hij nu, een aantal maanden later als ik vragen mag?

En nog een vraag, welke tv heb je erbij? Ik heb met mijn Philips problemen met de ARC waardoor ik maar weer teruggegaan ben naar optische kabel (en een extra afstandbediening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
Megalodon86 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Bedoel je niet 579,99? Waar vond je hem onder de 500 euro?

En hoe bevalt hij nu, een aantal maanden later als ik vragen mag?

En nog een vraag, welke tv heb je erbij? Ik heb met mijn Philips problemen met de ARC waardoor ik maar weer teruggegaan ben naar optische kabel (en een extra afstandbediening).
Ik had 'm toen met Black Friday icm ING voucher.. die voucheractie is er nog steeds maar de prijs ligt wat hoger dan met BF. Kom je uit op 504,-.. ik stuur je een DM.

Bevalt echt heel erg goed. Ben erg onder de indruk van het geluid en de kwaliteit van de bass.. Laatstgenoemde staat wel standaard vrij zwaar, maar die kun je naar beneden afstellen natuurlijk. Voor mijn situatie (woonkamer) kwamen de standaard instellingen beter uit de verf dan na kalibratie.. dus die heb ik weer teruggezet.

Ook die losse speakertjes bevallen heel goed, dat is ideaal. Als we een film kijken met Atmos of surround dan knallen we die speakertjes achter onze bank en dan is het genieten :o

Dikke aanrader! Zeker voor dit geld. Enige wat me niet bevalt is de kwaliteit van de bluetooth verbinding. Zodra je de kamer uitloopt begint die gelijk te storen.. maar je hebt een alternatief om muziek gewoon te casten naar de soundbar.

En ik heb een LG CS tv, werkt ook goed icm e-arc, maat van me heeft een C1 en daar werkt het ook perfect mee.

[ Voor 3% gewijzigd door doobieters op 08-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Oké! Bedankt voor je reactie.

Ik twijfel nog, niet zo zeer vanwege de JBL, maar vooral omdat ik bang ben dat het ARC probleem in de tv zit, en dan geeft een nieuwe soundbar dus ook niet de oplossing... oftewel, dan kijk ik tegen een nieuwe soundbar én nieuwe tv aan, en dat wordt een beetje te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
Megalodon86 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:18:
Oké! Bedankt voor je reactie.

Ik twijfel nog, niet zo zeer vanwege de JBL, maar vooral omdat ik bang ben dat het ARC probleem in de tv zit, en dan geeft een nieuwe soundbar dus ook niet de oplossing... oftewel, dan kijk ik tegen een nieuwe soundbar én nieuwe tv aan, en dat wordt een beetje te gek.
Waar zit het probleem met arc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Mijn tv hoort de soundbar aan te zetten als ik de tv aanzet (via ARC). Na verloop van tijd (dagen, uren) werkt dat niet meer. Ik moet dan de tv uitschakelen (met de stekker eruit, want heeft geen uit knop....) en dan werkt het weer even. Via het menu kan ik het niet forceren, dan krijg ik een foutmelding. Al op gegoogled en schijnbaar hebben meer Philips tvs (android) daar last van.
Pagina: 1