DRIVER_POWER_STATE_FAILURE (BSOD)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike.Campen
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-02-2024
Hallo beste Tweakers,

Ik heb een aantal weken last van instability problemen met mijn systeem en ik kan het maar niet uitvinden waar het probleem vandaan komt, eigenlijk al teveel geprobeerd en maar niet tot een oplossing kunnen komen.

De situatie is als volgt, ik speel een spel en opgegeven moment loopt het beeld vast, daarna word het beeld zwart maar zie ik nog wel het een en andere aan grafische beelden op het scherm namen spelertags deze bewegen niet, en dan valt de PC in een restart dit gebeurd toevallig de laatste tijd rond 23:30 - 1:30 wat ik persoonlijk raar vind. Deze PC is niet oud en de GPU is praktisch gezien nog geen 1,5 maand oud.

Ik heb dit nu al meerdere keren meegemaakt met mijn PC maar de computer genereerde geen Minidumps, of iets van een sign waar het aan ligt, tot vanavond toen ik een potje Counter-Strike aan het spelen was en mijn PC weer naar een vastgelopen scherm sprong, en daarna in een reboot viel. Deze keer kwam er uit de Bluescreen Viewer wel een melding van DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

Mijn PC in het algemeen voelt erg onstabiel, met in sommige spelletjes micro-stutters, ik vermeen dat dit kan liggen aan het bovenliggende probleem maar ik zal niet weten welk hardware in mijn kast deze oorzaak kan zijn, of als dit software is. Maar het probleem deed zich voor op een Windows 10 installatie en Windows 11 installatie. Ik zal er wel raar van opkijken als dit alsnog een software matig probleem is, ik kan het me niet meer voorstellen met alle drivers & firmwares dat ik geupdate heb, en zelfs gerollbacked heb, en zelfs op de latest AM5 BIOS van MSI zit.

...

GPU: MSI RTX 4080 Suprim X
CPU: Ryzen 7800X3D
MOBO: MSI x670-P Pro
RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR
PSU: Corsair RMX Shift 1200W
...

Wat ik allemaal al praktisch geprobeerd heb:
• Een schone installatie van Windows 11 (aantal weken geleden)
• Alle Drivers geupdate (en zelfs rollbacks geprobeerd) (chipset, NVIDIA, audio, etc)
• Mijn videokaart gemonitored met RIVATuner voor enige rare verschijnselen (frame time spikes komen in sommige games abrupt vaak voor, voornamelijk GTA5, en zelfs in RDR2 wanneer ik de wereld rustig roam)
• EXPO uitgezet om te kijken als mijn CPU instabiliteit problemen heeft door mijn RAM maar dit blijkt het niet te verhelpen
• PSU vervangen naar 1200W van Corsair met de aankoop van de 4080.
• Ik gebruik de Corsair 12VHWPR kabel, die geleverd is met de PSU
en meer...
...

Ten conclussie van dit topic, is er iemand hier goed in het debuggen van een minidump? En hieruit te kijken waar dit probleem zich misschien vandaan haalt? Ik ben er van overtuigd dat dit een hardware probleem is, en durf eigenlijk al te zeggen dat mijn GPU van 1,5 maand oud nu al een probleem monster is :'( , maar kan dit dus niet met zekerheid stellen en om zomaar dingen terug te gaan sturen lijkt mij volslagen onlogisch en ik wil liever nog geen conclussies trekken.

Hierbij de minidump van de crash:
https://drive.google.com/...8o0N8oPZ/view?usp=sharing

Bij voorbaat dank! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Mike.Campen op 12-10-2023 01:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 07:40

Yor

Yor1313#2571

Heb je al eens google losgelaten op de foutmelding en bijvoorbeeld deze stappen eens gedaan?

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:45
Ik zou beginnen met de temperaturen van je hardware in de gaten te houden.
En dan een nachtje memtest86 draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike.Campen
Yor schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 02:21:
Heb je al eens google losgelaten op de foutmelding en bijvoorbeeld deze stappen eens gedaan?
Ja, deze stappen al eens gevolgd, ik herinner me ook dat dit probleem niet alleen recent is maar ook op mij voormalige Windows 10 installatie helaas daarvan geen minidump files meer aangezien ik ook Windows opnieuw heb geinstalleerd om te zien als ik van mijn instabiliteits probleem verholpen zou worden.

Het is de eerste stap die ik neem wanneer ik een bluescreen heb en dat is om het te googlen, het zal indd kunnen dat zelfs na deze stappen er een USB device is die deze bluescreens kan vertonen ook na het uitvoeren van deze stappen omdat die faulty is? Maar moet er bij vermelden dat er een KB, muis en mic verbonden zitten aan de PC en overigens geen andere USB devices, waarvan de KB & Muis nog geen 2 jaar oud zijn.

Dit kan inderdaad ook nog een storage probleem zijn.. ik heb een Samsung 980 Pro 1TB en een Kingston Fury Renegade 2TB, met daarnaast ook nog 2 SATA SSDs, waarvan allebei al aan de oudere kant. 860 QVO en een Crucial 1TB deze met een software check bekeken en software (natuurlijk de software van de correcte vendors, crucial, samsung, kingston) vind ze allemaal in een "healthy" status.. maar hoeveel daarvan kan je vertrouwen. (
zetje01 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:25:
Ik zou beginnen met de temperaturen van je hardware in de gaten te houden.
En dan een nachtje memtest86 draaien.
Ik hou geregeld mijn temperaturen in de gaten en mijn systeem is lekker koel, nouja als je van 50c houd ongeveer, onder gaming load kan de GPU naar 68 graden lopen, en de CPU zit vaak ook rond de 68-74 reeks tenzij er een tweede task bij komt onder hevige load eindigt de CPU vaak op 78-84 graden (vooral cinebench)

Mijn memory is recent vervangen, met een nieuwe kit aangezien mijn PC z'n led lampjes aangingen (en aanbleven zonder boot) van dat er iets mis was met de CPU & RAM, mijn vorige Corsair kitje stond wel netjes op de QVL, en gaf ook geen memtest86 errors. Met deze G.Skill kit nog geen memtest gedraait, en ik denk dat ik dit vanavond wel even draai om te kijken.

Bedankt allebei voor jullie snelle reacties btw! :)

...
Ik ben wel op een random topic gelopen van Tom's Hardware waar iemand een in-depth analysis van de minidump heeft gedaan en daaruit een HWID heeft kunnen krijgen van de device de device die de error veroorzaakte, aangezien mijn debug skills eigenlijk 0 zijn is er misschien iemand hier op Tweakers die dat wel kan bekijken? Bluescreen Viewer geeft nooit het hele plaatje weer.

Desbetreffende topic: https://forums.tomshardwa...xe.3808580/#post-23013172

Moet erbij toevoegen dat mijn dump hier momenteel 1 file bevat, maar omdat deze crash elke avond rond de 23:30 tot 1:30 kan gebeuren is het mogelijk dat ik nog een reeks aan minidumps krijg, maar als geschiedenis herhaald doet tie dat ook niet...

ps: sorry voor de ongeloofelijke grote lappen text

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
Als de crashes steeds om dezelfde tijd lijken te gebeuren, al eens gekeken of in task manager een applicatie wat aan het uitvreten is rond die tijd?

Aangezien het tijdens gaming gebeurt zou je ook eens kunnen proberen je videokaart switch op de 2e bios te zetten (OC / Silent switch) en daar even mee te gamen. Wel een heel obscuur idee, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike.Campen
Xfade schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:51:
Als de crashes steeds om dezelfde tijd lijken te gebeuren, al eens gekeken of in task manager een applicatie wat aan het uitvreten is rond die tijd?

Aangezien het tijdens gaming gebeurt zou je ook eens kunnen proberen je videokaart switch op de 2e bios te zetten (OC / Silent switch) en daar even mee te gamen. Wel een heel obscuur idee, maar goed.
Ik zal er wat vaker naar kijken vanavond onder het gamen, 't is inderdaad raar waarom het telkens rond die tijden is. Alsof er een of andere timed event zich dan plaatsvind. Misschien toch failing storage.

Dat tweede is best een obscuur idee, maar inderdaad je weet maar nooit eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
Ik bedoelde trouwens taakplanner (mijn os is engels) en niet taakbeheer trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37
Xfade schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:51:

Je bedoelt denk ik Task Scheduler? Task manager is taakbeheer in het Nederlands.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike.Campen
Waar exact in Task Scheduler moet ik dan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike.Campen
Ik heb vanavond de Asmedia chip van mijn moederbord eens uitgezet, en daarop zat dus een SSD verbonden dit zal ik binnenkort rechtzetten, fingers crossed dat dit misschien het probleem is met die asmedia controller.. blijkbaar zijn deze dingen nogal "meuk" als het neerkomt op AM5 moederborden, op een thread gelezen online.

Wel weer een bluescreen gehad voordat ik die controller heb uitgeschakeld, deze bluescreen had geen naam raar genoeg, maar lijkt me eigenlijk gewoon exact hetzelfde probleem.

Ben momenteel de temperatures aan het monitoren, en ik ga morgen eens even flink gamen omdat ik de hele middag en avond vrij heb om te zien als ik deze crash kan herproduceren. Zo niet dan kan het zijn dat het inderdaad dus die chip is, of toevallig de SSD die op die chip poort zat..
Pagina: 1