Gunstig gascontract Greenchoice verkoopbaar? (wetskennis)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmevissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 16:20
Beste mede-tweakers,

Binnenkort gaan we helemaal van het gas af. Nu hebben we nog een mooi gascontract lopen bij Greenchoice. Dat loopt tot 1-1-2026 voor nog geen 20 cent per m3. Eigenlijk is het doodzonde om dat contract weg te doen.

Nu zit hier aardig wetskennis (zie het gas opzeggen topic, waarbij ik overigens vooralsnog de koninklijke weg bewandel). Dus vandaar mijn vraag:

Is dit contract verkoopbaar of anderszins te gelde te maken?

Naar het thema forum

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 12-10-2023 08:31 ]

Beste antwoord (via basmevissen op 12-10-2023 12:02)

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Internetabonnementen zijn soms doormiddel van een contractovername over te dragen op een ander. Maar een energiecontract is persoonsgebonden.

De prijs is onderandere afhankelijk van je verbruik. Een grootverbruiker betaald bijvoorbeeldeeld iets minder per eenheid dan een kleinverbruiker. Daarom lijkt het mee logisch dat het overdragen van een energiecontract niet kan.

Euhm... \n ...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:49
Heb je het contract al gelezen? Je antwoord staat er waarschijnlijk in.

Alleen de leverancier vermelden zonder het contract zelf betekend te weinig informatie. Dan is alleen dit te zeggen:
Een contract is in de basis persoonlijk en niet overdraagbaar zonder medewerken van de tegenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@basmevissen 20 cent per m3? Ik een contract voor €1,22 afgesloten vorige maand. Is de 20 cent zonder alle belastingen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmevissen
@Ricko1 Er kan veel in een contract staan, maar daar heb je weinig aan als dat strijdig is met Nederland of Europees recht. Daarom zoek ik ook in zijn algemeenheid naar bekende en minder bekende loopholes.

@rens-br Ja, dat is natuurlijk de bruto prijs zonder BTW en belastingen. Het enige dat vastligt is namelijk die prijs. Al het andere kan de overheid naar believen veranderen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Internetabonnementen zijn soms doormiddel van een contractovername over te dragen op een ander. Maar een energiecontract is persoonsgebonden.

De prijs is onderandere afhankelijk van je verbruik. Een grootverbruiker betaald bijvoorbeeldeeld iets minder per eenheid dan een kleinverbruiker. Daarom lijkt het mee logisch dat het overdragen van een energiecontract niet kan.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmevissen
Denk dat je gelijk hebt. Maar ik heb altijd die kleine hoop op een mooie loophole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:31
Ben je er van bewust dat je dus tot 2026 voor gas blijft betalen (vaste kosten) aan greenchoice. Je hebt immer een gascontract.

Maar mogelijk is de loophole er wel. Contract is persoonsgebonden, maar je mag het meenemen naar een ander adres. Voor zover ik weet staat helemaal nergens dat je daar dan ook zelf moet wonen. (Lees eigen voorwaarden). In dat geval blijft het contract en betaling (en risico) lopen dus via jou. Met een goede vriend/familie die zijn variabel contract opzegd zou je het dus kunnen doen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmevissen
Scheurbuik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:36:
Ben je er van bewust dat je dus tot 2026 voor gas blijft betalen (vaste kosten) aan greenchoice. Je hebt immer een gascontract.
Als ik het goed kan verkopen, is dat niet erg. Indien dat niet lukt, dan kan ik het gewoon kosteloos opzeggen. Greenchoice promoot het opzeggen van gas.
Maar mogelijk is de loophole er wel. Contract is persoonsgebonden, maar je mag het meenemen naar een ander adres. Voor zover ik weet staat helemaal nergens dat je daar dan ook zelf moet wonen. (Lees eigen voorwaarden). In dat geval blijft het contract en betaling (en risico) lopen dus via jou. Met een goede vriend/familie die zijn variabel contract opzegd zou je het dus kunnen doen volgens mij.
Vraag is alleen of ik wel alleen het gascontract kan verhuizen. Want de electriciteit wil ik wel behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:31
basmevissen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Als ik het goed kan verkopen, is dat niet erg. Indien dat niet lukt, dan kan ik het gewoon kosteloos opzeggen. Greenchoice promoot het opzeggen van gas.
Verkopen gaat dus niet lukken aangezien het peesoonsgebonden is. Heb je dat bij greenchoice nagevraagd of het kosteloos of is dat een eigen aanname?
Dat ze op de website promoten wil niet zeggen dat ze contracten dan verscheuren. Zou mij namelijk verbazen (hooguit in dit geval wel omdat ze jou "ingekochte/afgedekte" gas graag voor meer verkopen aan iemand anders) dat dit zo is... dan kan iedereen met een duur gascontract gewoon zeggen dat ze gasloos worden. (niet te controleren door greenchoice)
[...]

Vraag is alleen of ik wel alleen het gascontract kan verhuizen. Want de electriciteit wil ik wel behouden.
Dan gaat het waarschijnlijk niet worden. al zijn het 2 verschillende contracten denk ik niet dat greenchoice het accepteert dat je een van beide verhuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:23
Scheurbuik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:45:
Dat ze op de website promoten wil niet zeggen dat ze contracten dan verscheuren. Zou mij namelijk verbazen (hooguit in dit geval wel omdat ze jou "ingekochte/afgedekte" gas graag voor meer verkopen aan iemand anders) dat dit zo is... dan kan iedereen met een duur gascontract gewoon zeggen dat ze gasloos worden. (niet te controleren door greenchoice)
Ik heb ervaren dat het kan.
Je zegt dan automatisch ook de ATO op en daardoor denk ik dat je wel eens een probleem krijgt als je dit zou gaan proberen, om goedkoop over te stappen.
En als men er dan achter komt dat je de boel hebt proberen te flessen, ben je nog verder van huis, denk ik.

@basmevissen Dat van het verhuizen, lijkt me een lastige.
Op zich zou je wel met GC kunnen bellen, als je iemand weet die het over wilt nemen, met een vergelijkbaar verbruik (of lager, denk ik) die nog niet bij GC zit. Als je dan van die persoon de gegevens weet, of samen met die persoon GC belt, misschien willen ze het misschien wel overzetten. Als je net de juiste persoon aan de lijn hebt en ze willen graag een klant erbij, ook al is het tegen een laag tarief, wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmevissen
Greenchoice heeft aan de telefoon aangegeven dat ze kosteloos opzeggen van gascontracten ondersteunen.

@Truus01 Je schreef:
Opzegging ook per direct, geen maand opzegtermijn
Dat is natuurlijk ook fijn om te weten. Niet dat het vastrecht nu zo een kapitaal is, maar goed.

Verder ga ik absoluut niks illegaals of zelfs maar mogelijk illegaals doen. Als het gebeurt, dan is het met medeweten van Greenchoice. Het zou op zich best een mooie nieuwe business kunnen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door basmevissen op 12-10-2023 21:54 ]

Pagina: 1