EvoHome signaal verlies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald040
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-10-2023
hallo
ik heb een vraag over honeywell evohome
ik heb op diverse radiator knoppen signaal verlies naar de evohome
het lijkt erop dat het signaal verstoort word door iets externs
systeem heeft 3 jaar probleemloos gewerkt nu inees problemen
is er een mogelijkheid om signaal te meten zodat zichtbaar word wat het signaal verstoort
en zo ja waar kan ik z'n detector kopen
met vriendelijke groet ronald

Beste antwoord (via ronald040 op 14-10-2023 20:47)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:06
EvoHome apparaten communiceren, net als heel veel andere apparatuur zoals deurbellen, camera's, Zigbee en Z-Wave, op de 868MHz frequentieband.

Storingsbronnen kunnen dus legio zijn, ook bij de (directe) buren, hoewel het bereik niet heel groot is. Je zou dus eens kunnen vragen bij de buren of zij toevallig ook iets van dergelijke apparatuur hebben aangezet.

Er zijn ook wel apparaatjes om deze frequentieband te scannen en uit te lezen, maar daar heb ik zelf helemaal geen ervaring mee. Er zijn andere topics op dit forum waarin dat wel eens voorbijgekomen is, maar ik heb daar zo geen directe voorbeelden van bij de hand helaas. Er zijn gebruikers die een dergelijk apparaat gebruiken om de communicatie van het EvoHome panel af te luisteren en daarop bepaalde acties uit te voeren in hun domotica thuis...dus er zou wel iets mogelijk moeten zijn lijkt me.

Mar nogmaals, geen ervaring hiermee...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-01 22:20
Kan het zijn dat de batterijen in de kranen leeg raken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:36
Mijn ervaring met dit soort problemen is in 90% van de tijd het bedieningspaneel wat niet meer goed werkt.
In een aantal gevallen werkte het om de accu's eruit e halen, uurtje te laten liggen en de accu's weer terug te plaatsen.
Bij de andere moest achteraf het paneel vervangen worden.
Of het signaal te meten is, geen idee.
Ik heb geen idee op welke band Evohome zit.
Een expert inschakelen heeft geen nut, de ervaring die ik heb met de "Evohome Expert" is alles behalve goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:06
EvoHome apparaten communiceren, net als heel veel andere apparatuur zoals deurbellen, camera's, Zigbee en Z-Wave, op de 868MHz frequentieband.

Storingsbronnen kunnen dus legio zijn, ook bij de (directe) buren, hoewel het bereik niet heel groot is. Je zou dus eens kunnen vragen bij de buren of zij toevallig ook iets van dergelijke apparatuur hebben aangezet.

Er zijn ook wel apparaatjes om deze frequentieband te scannen en uit te lezen, maar daar heb ik zelf helemaal geen ervaring mee. Er zijn andere topics op dit forum waarin dat wel eens voorbijgekomen is, maar ik heb daar zo geen directe voorbeelden van bij de hand helaas. Er zijn gebruikers die een dergelijk apparaat gebruiken om de communicatie van het EvoHome panel af te luisteren en daarop bepaalde acties uit te voeren in hun domotica thuis...dus er zou wel iets mogelijk moeten zijn lijkt me.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald040
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-10-2023
ik heb de evohome zelf al vervangen maar probleem blijft terug komen tussen de buren zit ongeveer 10 meter deze hebben wel zonne energie . daarom wil ik kunnen zien of er iets op deze frequentie mijn evohome verstoort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-06 23:35

bert pit

asdasd

Bij mij staat de Evotouch ergens waar rondom de kerst, kerst(led)lampjes worden geplaatst. Elk jaar weer bingo rond de kerst. De Evotouch verliest het contact met de ketelmodule. Ik moet hem dan elders neerzetten.

Even om aan te geven dat storingsbronnen heel divers kunnen zijn.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 13:30
@ronald040 Ik kwam op deze site terecht omdat al mijn EvoHome-systemen (ik heb er twee) ineens last hadden van verbroken communicatie met de regelaars in het huis.

Ik heb een radio-ontvanger die op 868 MHz kan luisteren en de ingebouwde spectrumanalyzer gaf een sterk stoorveld weer. Het duurde even maar toen de bron gevonden:

Een Honeywell DTS92A thermostaat met praktisch lege batterijen !!

Net als veel KlikAan spul (op 433 MHz) schijnt ook Honeywell spul het radiospectrum volledig te verzieken als de batterij bijna leeg is. Nu lag de DTS92A in een doos en was ik vergeten om de batterijen eruit te halen. Op het moment van verwijderen was de storing weg en werd de communicatie met de regelaars en voelers een voor een hersteld.

Heb je last van verstoringen met je Evohome? Check alle batterij-gevoede regelaars en voelers op lege batterijen !!

[ Voor 7% gewijzigd door BerndGaykema op 22-02-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Gameboy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:01:

Deurbellen, camera's en zigbee werken niet in de 868Mhz band maar in de 2,4Ghz band, dus daar heb je echt geen last van.

Waar je wel last van kunt hebben is iets bij je buren, naast eigen potentiële stoorbronnen zoals hierboven al beschreven en niet te vergeten weerstations.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 22-02-2025 15:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1