Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09 13:26
Hoihoi,

Ik, een jongedame van 28 ben in juli '22 afgestudeerd. Mogelijk relevant; werkgebied is noord-Nederland. Sector communicatie.

Na afstuderen tot nu drie banen gehad.

In januari kan ik starten bij een ander bedrijf, ben aangenomen, maar krijg nu twijfels ondanks het zeer mooie aanbod (ik ga er 20k/jaar op vooruit en secundair ook geweldig). Ook vast contract aangeboden. De twijfel is "jobhopper".

De nieuwe baan lijkt me gaaf, maar ik blijf bezig met gedachten als "wat als dat het niet leuk is en ik stop? Wat als ik de proeftijd niet doorkom? Dan moet ik een 4e baan zoeken in zo'n korte periode.

Wat zijn jullie ervaringen hierbij en wat denk je als werkgever over mijn situatie?

Thanks! Twijfel is een bitch en gooit misschien mooie kansen weg.

[ Voor 25% gewijzigd door Weggooiert123 op 20-10-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
1) latere leeftijd voor afstuderen: nobody cares (zeker niet na de nodige jaren ervaring)
2) Waarop je twijfel gebaseerd dat je vermoed/denkt je 1e maand uberhaupt niet door te komen?
3) In welk vak gebied is dit?
4) welke regio/provincie?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Verwijderd

Maak je niet zo druk. Het is een werknemers markt. Je kunt het toch gewoon beargumenteren tijdens sollicitaties? Niks aan de hand.

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je gaat er een half modaal inkomen op vooruit en de baan lijkt je gaaf.

D O E N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 09:38
Doen.

Volgens mij zijn je voorgaande keuzes prima te onderbouwen... En als dat lastig voor je is, dan schrap je 1 van de banen op je CV.

[ Voor 15% gewijzigd door SmashCruiser op 11-10-2023 21:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Lekker jobhoppen en ervaring opdoen.

Waar je wel mee moet stoppen is de houding, "wat als het niet leuk is". Werk is niet alleen maar leuk, maar hoofdzakelijk ook .. werk, waar je naast ervaring opdoen ook gewoon productief bent.

Maar zorgen om jobhoppen hoef je nu zeker nog niet. Als je straks achter in de 30 bent met elke anderhalf jaar een andere baan, vraag het je dan nog eens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SmashCruiser schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:47:
Doen.

Volgens mij zijn je voorgaande keuzes prima te onderbouwen... En als dat lastig voor je is, dan schrap je 1 van de banen op je CV.
Onthou wel dat de wereld klein is en oud collega's overal weer opduiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:44
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:23:
Maak je niet zo druk. Het is een werknemers markt. Je kunt het toch gewoon beargumenteren tijdens sollicitaties? Niks aan de hand.
Het is een werknemersmarkt voor lager betaalde functies, ja. Ik ken genoeg HBO en WO mensen met 5-15 jaar ervaring die niet snel een nieuwe functie kunnen vinden, mede door de inflatie en recessie.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:43

LankHoar

Langharig tuig

Manager hier. Stel ik zie jouw CV voor mijn neus, en je hebt 2-3 banen gehad in deze korte periode, dan zou ik daar niet direct wat van vinden. Het is het begin van je werkleven, dus logisch te verklaren dat je je plek nog niet gevonden hebt en vaker wisselt. Als de rest klopt, zou ik je prima uitnodigen voor een gesprek. Wel zou ik er naar vragen of hinten waarom je (weer) wisselt. Mocht er een antwoord komen waar ik twijfels bij heb of je niet tegen hetzelfde gaat aanlopen bij ons, dan is dat reden om voorzichtig te zijn. En anders als alles verder past, dan zou ik je graag een voorstel doen.

Maw ik zou het gewoon lekker doen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weggooiert123
LankHoar schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:18:
Manager hier. Stel ik zie jouw CV voor mijn neus, en je hebt 2-3 banen gehad in deze korte periode, dan zou ik daar niet direct wat van vinden. Het is het begin van je werkleven, dus logisch te verklaren dat je je plek nog niet gevonden hebt en vaker wisselt. Als de rest klopt, zou ik je prima uitnodigen voor een gesprek. Wel zou ik er naar vragen of hinten waarom je (weer) wisselt. Mocht er een antwoord komen waar ik twijfels bij heb of je niet tegen hetzelfde gaat aanlopen bij ons, dan is dat reden om voorzichtig te zijn. En anders als alles verder past, dan zou ik je graag een voorstel doen.

Toelichten kan ik wel. De keuze vind ik nu zelfs erg lastig, omdat ik echt wel een leuke baan heb. Ik heb dus een andere baan aangeboden gekregen. Die lijkt me leuk (maar dat weet ik pas als ik er echt werk) en het salaris + secundair is enorm veel beter dan wat ik nu heb. Dus ja, nieuwe lijkt leuk werk en het mooie bod om me over de streep te trekken is wel aantrekkelijk. Verder ben ik niet van plan daar binnen 3 jr. te verkassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:53

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou de betere baan kiezen, en de toekomst is altijd onzeker.

Nu heb ik mijn 25+ jaren van werken nooit langer dan 3 jaar bij 1 werkgever gezeten (ok, wel bij 1 werkgever twee keer bijna 3 jaar gewerkt maar daar zat wel een periode van 2 jaar andere werkgevers tussen). Het stempel jobhopper is niet echt iets waar je (zeker aan het begin van je loopbaan) druk om hoeft te maken. Je bent ook zelf nog aan het zoeken wat je wel en wat je niet wilt in de eerste jaren. Er zullen vast een aantal werkgevers zijn die de wenkbrauwen zullen fronsen, maar die vallen ook over andere dingen :P

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
D_Jeff schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:22:
1) latere leeftijd voor afstuderen: nobody cares (zeker niet na de nodige jaren ervaring)
2) Waarop je twijfel gebaseerd dat je vermoed/denkt je 1e maand uberhaupt niet door te komen?
2 maand, vaste aanstelling. Angst voor onzekerheid, wat als?
3) In welk vak gebied is dit?
communicatie
4) welke regio/provincie?
noord-Nederland

[ Voor 4% gewijzigd door Weggooiert123 op 14-10-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Iedereen zegt doen, ik zou het ook doen. Tegelijkertijd de wereld is klein dus ik zou wel ietwat meer opletten dat je hier niet nog 2-3 banen snel achter elkaar plakt omdat je nu toch wel langzaam aan op het randje zit. Dus stel je blijft bij je komende baan een jaar of 3 a 5 en dan ga je weer verder kijken geen probleem. Maar als je de komende baan dan weer snel na 1 a 2 jaar verder gaat zou ik me als toekomstige werkgever toch wel zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
Ik zeg ook doen!
Wel een kanttekening; Iedere baan heeft ook werkzaamheden die minder leuk zijn, soms ook collega's die je minder leuk vindt. Het blijft werk en zo moet je het ook zien.

Ik hanteer zelf altijd het 3L principe:
werk moet zijn
Leuk
Leerzaam
Lonend

Als 1 van deze 3 teveel afwijkt kun je overwegen om te wisselen, maar laat je niet teveel leiden door de laatste L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Ik zou me er niet druk om maken.
20k vooruit betekent waarschijnlijk veel meer sparen en iets ruimer leven. Dit verhoogt waarschijnlijk jouw kwaliteit van leven enorm, gezien je aangeeft nu niet echt veel te verdienen.

Wat mij betreft echt een no brainer. Blijf hier lekker minimaal 2,5 jaar en je zit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:06
Jobhoppen kan opvallen, maar zo te zien kan je het onderbouwen. Als werkgever ben ik benieuwd naar het verhaal achter keuzes die een sollicitant maakt. Zelf had ik in het begin van mijn carrière elke 2 jaar een nieuwe baan. Het heeft me geholpen om te ontdekken wat ik wil en waar ik energie van krijg. Dat is meer waard dan volharden in een baan die je niet leuk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overdrive97
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:47
Bij mij is vaak nieuwsgierigheid gewekt als het dienstverband bij bedrijven precies 7 maanden of 1 jaar betreft, wat kán duiden op een werkgever die niet tevreden was. Als je dit kan onderbouwen zie ik hier geen probleem in. Het belangrijkst is vooral dat je lekker op je plek zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikoos
  • Laatst online: 17-09 14:37
met een 20k verhoging zou ik 0,0% twijfelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:27
Maak je geen zorgen om het zijn van een jobhopper. Sommige mensen zijn dat nu eenmaal. Andersom zijn er ook bedrijven die roepen mensen voor lange termijn aan te nemen, maar als het een paar maanden/kwartalen tegenzit of arbeid ergens anders goedkoper is, je de deur wijzen.

Uiteindelijk is er altijd wel een volgende. Werknemers blijvens werkgevers vinden en andersom, want ze hebben elkaar nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:22
'Waarom heb je drie bedrijven in drie jaar op je CV'?

'omdat ik na mijn afstuderen gewoon lekker aan de slag ben gegaan en op zoek was naar wat ik wilde. Dat werkveld heb ik inmiddels gevonden. Daarom zit ik nu in dit sollicitatiegesprek: ik weet 100% zeker dat dit de baan is die ik wil, ik heb de alternatieven al gezien en ben bij mijn huidige werkgever door m'n groeimogelijkheden heen. Ik kijk ernaar uit mijzelf hier verder te ontwikkelen in dat wat ik het liefste doe, namelijk: [werkzaamheden].'

Of:

'ik kon 20k per jaar meer verdienen en kreeg er een bak secundaire voorwaarden bij, dat aanbod kon ik niet laten lopen'.

Baan leuk? Salaris goed? GAAN!

EDIT, of het antwoord van ChatGPT >:) :
Het is een goede vraag, en ik begrijp waarom je dat zou willen weten. Mijn kortstondige werkervaring bij verschillende werkgevers na mijn afstuderen heeft eigenlijk meerdere redenen. Ten eerste wilde ik mijn carrière snel opbouwen en ontdekken welk soort werk en bedrijf het beste bij me paste. Hierdoor heb ik bewust verschillende kansen aangegrepen om meer inzicht te krijgen in verschillende industrieën, bedrijfsculturen en functies.

Daarnaast bevond ik me in een fase waarin ik nog niet helemaal zeker was van mijn langetermijndoelen. Ik wilde mezelf de ruimte geven om te experimenteren en te leren van verschillende werkplekken voordat ik me volledig committeerde aan een specifieke loopbaanrichting.

Ik ben ervan overtuigd dat deze diversiteit aan werkervaringen me uiteindelijk beter heeft voorbereid om de juiste keuze te maken voor mijn toekomstige werkgever. Ik heb waardevolle lessen geleerd over mezelf, mijn sterke punten en interesses, en ik ben nu klaar om me volledig in te zetten voor een langetermijnrelatie met een bedrijf waarvan ik geloof dat het goed bij mijn ambities past. Deze ervaringen hebben me ook geholpen om snel aan te passen en nieuwe vaardigheden op te doen, wat ik beschouw als een waardevolle troef voor een toekomstige werkgever.

Kortom, mijn eerdere korte dienstverbanden waren een bewuste keuze om mijn professionele ontwikkeling te versnellen en mijn carrièrepad beter te definiëren. Nu ben ik op zoek naar een langdurige betrokkenheid en geloof ik dat mijn diversiteit aan ervaringen me in staat heeft gesteld om goed voorbereid te zijn voor de uitdagingen die voor ons liggen.

[ Voor 55% gewijzigd door Mr. Stom op 12-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weggooiert123
Mr. Stom schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:27:
'Waarom heb je drie bedrijven in drie jaar op je CV'?

'omdat ik na mijn afstuderen gewoon lekker aan de slag ben gegaan en op zoek was naar wat ik wilde. Dat werkveld heb ik inmiddels gevonden. Daarom zit ik nu in dit sollicitatiegesprek: ik weet 100% zeker dat dit de baan is die ik wil, ik heb de alternatieven al gezien en ben bij mijn huidige werkgever door m'n groeimogelijkheden heen. Ik kijk ernaar uit mijzelf hier verder te ontwikkelen in dat wat ik het liefste doe, namelijk: [werkzaamheden].'

Of:

'ik kon 20k per jaar meer verdienen en kreeg er een bak secundaire voorwaarden bij, dat aanbod kon ik niet laten lopen'.

Baan leuk? Salaris goed? GAAN!

EDIT, of het antwoord van ChatGPT >:) :

[...]
Ik heb contact gehad en gevraagd of ik een dagje kan meelopen. Maakt de keuze denk ik al beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:35
Hier ook een jobhopper als je naar mijn CV zou kijken. Echter zijn alle keuzes weloverwogen en kan ik dat ook motiveren, heb nog nooit ervaren dat dat als een probleem wordt gezien.
Als er een goede kans voorbij komt om er op wat voor manier dan ook op vooruit te gaan laat ik mij er echt niet door tegenhouden.

Het gaat ook zeker niet altijd om het salaris, maar 20k extra in een jaar vind ik an sich een hele goede reden om ergens anders te gaan werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[in my humble opinion]

Gewoon doen, normaliter is het devies "bij twijfel niet inhalen" maar dat is nu niet aan de orde.

Wees je er ook bewust van dat je, ondanks iets latere start, nu nog maar aan het begin van je carrière staat........met andere woorden...je switcht nog wel een keer of wat in de aankomende decennia. :P

Die plankenkoorts die je nu ervaart is niet vreemd, maar niks om nu op te acteren.

Het belangrijkste is dat je een en ander, indien het toch vragen oproept, kunt uitleggen.....fijn dat bijv @LankHoar hier al even aangeeft niet meteen rode vlaggen omhoog ziet komen.

[/in my humble opinion]

TL:DR veel plezier in je nieuwe baan gewenst :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
pennywiser schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Onthou wel dat de wereld klein is en oud collega's overal weer opduiken.
Klopt, maar het is niet dat we slecht uit elkaar gaan. Mijn werkgever is erg fijn en vestigingsleider ook. Ik vind het wel vervelend naar de werkgever, omdat ik gewaardeerd word. Ik werk hard, lever veel geld op en er ontstaat zo wel een gat op de werkvloer. Er is nog niemand die mijn taken kan opvangen.

Zodra ik getekend heb bij de ander, licht ik hem ook in. Dan heeft hij nog 2 maand een ander te zoeken. Desnoods intern iemand opleiden.

Ze zullen waarschijnlijk niet meegaan in het andere aanbod. 20k is flink en mijn andere belangrijke voorwaarde is ook goed. Nu wordt maandelijks 130 aan pensioen ingelegd en 50% van mijn brutoloon.
Bij de ander 1/3 door mij en wordt maandelijks rond de 700 ingelegd.

Netto ga ik er €800 op vooruit (ja, dit is verrekend met de schamele zorgtoeslag die ik kreeg en dan niet meer krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
Kansen mis je alleen als je ze laat liggen. Dus gewoon doen. Ga kijken, en mocht het gras toch niet groener zijn aan de overkant dan zoek je wat nieuws. Dat is wellicht vervelend, ongemakkelijk en geeft je onrust, maar met niets doen is nog nooit iemand verder gekomen. Mbt primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden maak je tevens een stap. En als jouw huidige werkgever je zo graag wilt houden of terugwil, kan deze altijd nog een aanbieding doen. Je zult zeker niet de eerste zijn die na een korte periode weer terug komt ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Weggooiert123 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

Klopt, maar het is niet dat we slecht uit elkaar gaan. Mijn werkgever is erg fijn en vestigingsleider ook. Ik vind het wel vervelend naar de werkgever, omdat ik gewaardeerd word. Ik werk hard, lever veel geld op en er ontstaat zo wel een gat op de werkvloer. Er is nog niemand die mijn taken kan opvangen.

Zodra ik getekend heb bij de ander, licht ik hem ook in. Dan heeft hij nog 2 maand een ander te zoeken. Desnoods intern iemand opleiden.

Ze zullen waarschijnlijk niet meegaan in het andere aanbod. 20k is flink en mijn andere belangrijke voorwaarde is ook goed. Nu wordt maandelijks 130 aan pensioen ingelegd en 50% van mijn brutoloon.

Netto ga ik er €800 op vooruit (ja, dit is verrekend met de schamele zorgtoeslag die ik kreeg en dan niet meer krijg).
Ik had het meer over werkgevers weglaten uit je CV zoals werd gesuggereerd.

Voor de rest, gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
pennywiser schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Ik had het meer over werkgevers weglaten uit je CV zoals werd gesuggereerd.

Voor de rest, gewoon doen.
Als ik er een weglaat, is het die eerste. Een gat van een half jaar na afstuderen is nog te verantwoorden. Ik had toen nog een bijbaan, dus kan gewoon zeggen dat ik die tijd gebruikt heb mezelf beter te leren kennen of om even een mini-sabbatical te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18
Heb je uberhaupt gevraagd of er nog ruimte naar boven in je salaris zit bij je huidige werkgever? Als je daar leuk zit loont het mss wel om dat te vragen. Met zo'n groot verschil zal het ws niet echt gaat matchen, maar wie weet kan je wel in de buurt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:35
[...]

Even een paar dingen eruit pikken.

Dat de werkgever fijn is en dat je gewaardeerd wordt is goed, dan zullen ze je keuze vast begrijpen.
Dat er een gat valt en er nog geen opvolger is, is niet jouw probleem en besef je daarnaast dat het bedrijf echt wel doorgaat zonder jouw. Iedereen is vervangbaar...

Leuke collega's vind je ook overal wel weer en tegelijkertijd kunnen die leuke collega's ook besluiten elders te gaan werken en dan zit je "alleen" lekker loyaal te zijn bij het bedrijf :P

Wat niet wegneemt dat je natuurlijk met opgeheven hoofd via de voordeur weg wilt gaan en de boel netjes achter laat, wie weet of je het bedrijf of de collega's later nog een keer nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weggooiert123
olafmol schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:02:
Heb je uberhaupt gevraagd of er nog ruimte naar boven in je salaris zit bij je huidige werkgever? Als je daar leuk zit loont het mss wel om dat te vragen. Met zo'n groot verschil zal het ws niet echt gaat matchen, maar wie weet kan je wel in de buurt komen?
Yep en toen werd al genoemd "We willen geen scheve gezichten."

Ik kan het nu wel aankaarten, maar heb 1. geen zin om te schermen en naast salaris zijn er nog secundaire voorwaarden. Pensioenpremie e.d. kan hij niet aanpassen, opleidingsmogelijkheden zijn bin de ander beter en bij de ander werk ik ook nog minder uur (dus 20k erop vooruit en dan nog minder uren maken).

Aankaarten wringt wel wat los denk ik, maar dit bod gaan ze niet matchen. Dan moet er al +1300 bij aan loon en eigen nog meer, omdat ik minder uren ga werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
B-Real schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

Even een paar dingen eruit pikken.

Dat de werkgever fijn is en dat je gewaardeerd wordt is goed, dan zullen ze je keuze vast begrijpen.
Dat er een gat valt en er nog geen opvolger is, is niet jouw probleem en besef je daarnaast dat het bedrijf echt wel doorgaat zonder jouw. Iedereen is vervangbaar...

Leuke collega's vind je ook overal wel weer en tegelijkertijd kunnen die leuke collega's ook besluiten elders te gaan werken en dan zit je "alleen" lekker loyaal te zijn bij het bedrijf :P

Wat niet wegneemt dat je natuurlijk met opgeheven hoofd via de voordeur weg wilt gaan en de boel netjes achter laat, wie weet of je het bedrijf of de collega's later nog een keer nodig hebt.
Allemaal waar wat he zegt. En dat laatste: ik regel mijn shit. Ik weet hoe vervelend het is als collega's iets niet goed archiveren.

En met die leuke collega's, ook waar. Het zijn leuke collega's, maar na werk spreek ik ze ook niet.

Waarschijnlijk ga ik ook janken als ik vertel dat ik overstap, omdat het sowieso een moeilijke keuze is. Ik wil niet weg, want ik heb iets leuk en ruil dit tegen iets anders leuks in+ betere voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 17:18
Weggooiert123 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Allemaal waar wat he zegt. En dat laatste: ik regel mijn shit. Ik weet hoe vervelend het is als collega's iets niet goed archiveren.

En met die leuke collega's, ook waar. Het zijn leuke collega's, maar na werk spreek ik ze ook niet.

Waarschijnlijk ga ik ook janken als ik vertel dat ik overstap, omdat het sowieso een moeilijke keuze is. Ik wil niet weg, want ik heb iets leuk en ruil dit tegen iets anders leuks in+ betere voorwaarden.
Helder. Dan zou ik zeggen: Go go go!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 18:30

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Ik ben inmiddels 37 en bij mijn huidige werkgever ruim 3 jaar in dienst. Hiervoor heb ik 13 jaar bij dezelfde werkgever gezeten. Ik kreeg vanuit huis te horen (en te zien) dat loyaliteit beloond wordt, en dat je respect voor je werkgever moet hebben. Ik dacht dat ik met hard werken en loyaliteit er wel zou komen.

Boy, was I wrong.

De tijden dat loyaliteit aan één werkgever voor een groot deel van je carriere, je veel winst oplevert zijn er bijna niet meer. Voel je dus absoluut 0.0 schuldig dat je naar andere dingen zit te kijken en maak je ook geen zorgen over het beeld 'job-hopper'. Áls mij dat al opvalt tijdens een sollicitatieprocedure, is er 9 van de 10 keer gewoon een heel logisch verhaal waarom dat soort dingen gebeuren.

En hoe goed je ook je werk doet; je bent altijd te vervangen. Je bent je huidige werkgever niets verschuldigd :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weggooiert123
Notna schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Ik ben inmiddels 37 en bij mijn huidige werkgever ruim 3 jaar in dienst. Hiervoor heb ik 13 jaar bij dezelfde werkgever gezeten. Ik kreeg vanuit huis te horen (en te zien) dat loyaliteit beloond wordt, en dat je respect voor je werkgever moet hebben. Ik dacht dat ik met hard werken en loyaliteit er wel zou komen.

Boy, was I wrong.

De tijden dat loyaliteit aan één werkgever voor een groot deel van je carriere, je veel winst oplevert zijn er bijna niet meer. Voel je dus absoluut 0.0 schuldig dat je naar andere dingen zit te kijken en maak je ook geen zorgen over het beeld 'job-hopper'. Áls mij dat al opvalt tijdens een sollicitatieprocedure, is er 9 van de 10 keer gewoon een heel logisch verhaal waarom dat soort dingen gebeurt.

En hoe goed je ook je werk doet; je bent altijd te vervangen. Je bent je huidige werkgever niets verschuldigd :)
Ik denk ook dat ik dit vanuit huis meegekregen heb. Ouders zijn best pissed dat ik wil switchen. "Niet doen, want je zit nu goed op je plek" en ze komen met argumenten gebasseerd op niks. Toch zet dat me heeeel erg aan het twijfelen. Dus eigenlijk wordt hun keuze mijn keuze.

Ze bedoelen het waarschijnlijk goed, maar voelt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Weggooiert123 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Ik denk ook dat ik dit vanuit huis meegekregen heb. Ouders zijn best pissed dat ik wil switchen. "Niet doen, want je zit nu goed op je plek" en ze komen met argumenten gebasseerd op niks. Toch zet dat me heeeel erg aan het twijfelen. Dus eigenlijk wordt hun keuze mijn keuze.

Je ouders kom zijn begonnen met werken in de jaren 80 toen er bijna geen werk te vinden was. Jobhoppen - met mate en beleid - loont. Dat zie je toch zelf nu. Probeer ondertussen ook wel ervaring en een netwerkje op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zorgen om niks, je kan ook altijd later wat dingen weglaten in je CV. Als het zo'n korte periodes zijn krijg je toch niet echt een gat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:13
Een toekomstige werkgever moet wel een klein beetje achterlijk zijn om niet te begrijpen dat je een aanbod van 20k per jaar meer niet kan (wil) weigeren.
Dit zijn sprongen die je niet snel maakt. Dat weigeren kan behoorlijke (financiële) gevolgen hebben in de rest van je loopbaan. Bij dezelfde werkgever een dergelijke sprong maken is doorgaans bijna niet mogelijk.
Op de lange termijn zou dat je dus heel veel geld kunnen kosten.

Proeftijd is vaak maar een formaliteit. Zeker als je gewoon inzet toont. Zou me daar niet te druk over maken.

[ Voor 11% gewijzigd door JEightyFive op 12-10-2023 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:23
20k bruto salaris, extra pensioenopbouw(mits je dat doet) en een veel hoger bedrag aan vakantiegeld.
Zulke stappen kunnen er voor zorgen dat er bepaalde dingen in je leven ineens wel gedaan kunnen worden i.p.v. niet.

Denk aan :
Huis kopen
Vakantie('s)
Makkelijker vervoer betalen ( als je wel ineens een auto kan kopen i.p.v. niet)
Geen stress om bepaalde rekeningen/inflaties/energiemarkt ( Geen stress=betere gezondheid)

Je huidige werkgever mag een prima persoon zijn, maar tenzij hij dit bedrag ineens kan matchen om je te behouden(wat hij zeer waarschijnlijk niet doet, je kan t wel aangeven ik heb dit bod van een andere werkgever, ik wil overstappen vanwege deze reden. kunnen wij hier wat mee?) zal hij je dit niet kunnen bieden en zal een overstap wel nodig zijn om zulke stappen te maken.

Ik heb 8 jaar bij 1 werkgever gezeten , wel enkele stappen gemaakt maar na 8 jaar toch een keer andere baan gezocht waarbij ik in 1 stap van 45 uur naar 40 uur ging en 1000 bruto per maand meer ging verdienen. Hierdoor had ik meer tijd voor mijn pasgeboren zoon, en konden we een verbouwing realiseren die er anders echt voorlopig nog niet in zat. Heb mijzelf toen wel bedacht dit nooit meer 8 jaar te laten duren, dus of t gesprek aan en vertellen hoe de markt zit, of gewoon over een x aantal jaar toch weer iets anders zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door dfbt op 12-10-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
dfbt schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:35:
20k bruto salaris, extra pensioenopbouw(mits je dat doet) en een veel hoger bedrag aan vakantiegeld.
Zulke stappen kunnen er voor zorgen dat er bepaalde dingen in je leven ineens wel gedaan kunnen worden i.p.v. niet.

Denk aan :
Huis kopen
Vakantie('s)
Makkelijker vervoer betalen ( als je wel ineens een auto kan kopen i.p.v. niet)
Geen stress om bepaalde rekeningen/inflaties/energiemarkt ( Geen stress=betere gezondheid)

Je huidige werkgever mag een prima persoon zijn, maar tenzij hij dit bedrag ineens kan matchen om je te behouden(wat hij zeer waarschijnlijk niet doet, je kan t wel aangeven ik heb dit bod van een andere werkgever, ik wil overstappen vanwege deze reden. kunnen wij hier wat mee?) zal hij je dit niet kunnen bieden en zal een overstap wel nodig zijn om zulke stappen te maken.

Ik heb 8 jaar bij 1 werkgever gezeten , wel enkele stappen gemaakt maar na 8 jaar toch een keer andere baan gezocht waarbij ik in 1 stap van 45 uur naar 40 uur ging en 1000 bruto per maand meer ging verdienen. Hierdoor had ik meer tijd voor mijn pasgeboren zoon, en konden we een verbouwing realiseren die er anders echt voorlopig nog niet in zat. Heb mijzelf toen wel bedacht dit nooit meer 8 jaar te laten duren, dus of t gesprek aan en vertellen hoe de markt zit, of gewoon over een x aantal jaar toch weer iets anders zoeken.
Om te komen wat ik nu krijg (kijkend maar salaris) moet ik eerst een schaal omhoog en moet ik nog 4 jaar werkervaring hebben. Binnen mijn huidige schaal kom ik niet eens. Dus ja, die 5 jaar bij de ander incl jaarlijkse groei is al winstgevend.

Komt ook nog bij dat ik op jaarbasis duizenden euro's aan pensioen inleg (waarvan ik maar klein deel inleg). Bij waar ik nu zit, haal ik met de 2.000 en draag ik 1.000 bij (per jaar).

Ik maak de overstap. Even goede vrienden en meld het mijn werkgever op tijd om alles kn goede banen af te ronden. Het is namelijk wel een topwerkgever. En daarbij hecht ik er waarde aan om alles correct af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Weggooiert123 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:17:
De nieuwe baan lijkt me gaaf, maar ik blijf bezig met gedachten als "wat als dat het niet leuk is en ik stop? Wat als ik de proeftijd niet doorkom? Dan moet ik een 4e baan zoeken in zo'n korte periode.

Wat zijn jullie ervaringen hierbij en wat denk je als werkgever over mijn situatie?

Thanks! Twijfel is een bitch en gooit misschien mooie kansen weg.
Even een ander geluid dan ik zo snel even zie.

Ik heb dit soort cv's wel eens gezien en eigenlijk altijd is het een enorme red flag voor mij. Het zegt mij namelijk 1 van 2 dingen.

1) De persoon is op korte termijn geinteresseerd in geld en zal bij ieder beter bod snel weg zijn.
2) De persoon weet niet wat hij/zij echt wil en is misschien hier ook wel weer verveeld na 6 maanden en zoekt weer wat anders.

Een of twee van dit soort dingen achter elkaar kan je wel hebben, maar als het er drie zijn, dan is het echt wel een patroon en zou ik eigenlijk je al niet meer uitnodigen op gesprek, of je echt heel hard gaan grillen hierover.

En ik denk dat je ook zelf moet gaan nadenken wat jij wilt. Werkgevers die niet letten op dit soort dingen, zijn misschien ook minder ingesteld op iemand waar ze een lange termijn visie mee in willen en je willen helpen op een groeitraject. Die kijken naar korte termijn winst door jou aan te nemen, wat de cirkel alleen maar zal versterken en niet verminderen.

Dus kan dit? Sure, maar ik zou echt wel uit gaan kijken naar wat je mogelijkheden gaan worden in de toekomst.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• li3283
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07-2024

li3283

aka Elsewhere

/wave Een werkgever hier.

Dit soort dingen hangen erg af per werkgever en zijn daardoor moelijk te beoordelen. Als werkgever is mijn denkwijze:
De leeftijdsgroep van 25-35 kan werkelijk in "elke" fase van het leven zitten, getrouwd, gescheiden, alleen, kinderen, geen kinderen, etc. en daarbij komen allerlei verschillende behoeftes. Als werkgever is mijn gedachte om een zo goed mogelijk passende situatie daarbij te leveren. Als de markt bijv voor een specifike functie bedrag (x) geeft en je huidige werkgever geeft minder, dan is het de werkgevers "probleem" - natuurlijk binnen wat "redelijk" is. Het grootste gros van de mensen werkt voor geldt en zeker niet voor "loyaliteit" - er is niet voor niet een "gezegde"; als je loyaliteit wilt, koop een hond. Daarnaast is het aan jouw de keuze om een balans te maken tusen wat "veilig", "comfortabel", etc. is en dit kan gevolgen hebben op je inkomen. Bijv. meer vrijheid op de werkplek tegenover minder loon.

Veel succes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:02:
Als werkgever haar nu €20k hoger zou willen betalen omdat ze anders weg is, dan betekent het dat ze tot nu toe daar gewoon onderbetaald is, en die werkgever dat weer gaat doen tot volgende dreigement om weg te gaan.

Ik denk dat teveel jobhoppen echt wel als negatief gezien kan worden. Maar hier is verschil zo groot, dat ik zou zeggen een nobrainer om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:27
Doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:04

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Weggooiert123 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:18:
[...]
Ik maak de overstap. Even goede vrienden en meld het mijn werkgever op tijd om alles kn goede banen af te ronden. Het is namelijk wel een topwerkgever. En daarbij hecht ik er waarde aan om alles correct af te sluiten.
:)

Nooit je schepen verbranden, altijd netjes achterlaten indien mogelijk. Af en toe is hier een topic waarin een verhaal langskomt waaruit blijkt dat medewerkers er eigenlijk niet zo toe doen (in dat geval: wegwezen!) maar de meeste werkgevers weten wel beter. Je komt elkaar toch weer tegen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je het nu naar je zin hebt is het toch prima. lokkertjes zijn leuk, maar als het tegenvalt zit je zonder werk of ga je met tegenzin naar je werk. Zou tenminste meer mensen wille spreken voordat je er gaat werken, en of er veel personeelsverloop is daar. eo zorg voor zekerheid dat je weer terug kunt komen waar je nu werkt

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 12-10-2023 16:50 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Weggooiert123 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Tja, heel lullig maar dat is leuk voor ze. Het is jouw leven. Het zijn jouw keuzes en het is jouw toekomst waar het hier om gaat. Als jij juist aangeeft NIET op je plek te zitten dan is dit dus geen argument dat je dat wel zou zitten. Maak je keuze voor jezelf en voor niemand anders.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
Hooglander1 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

Even een ander geluid dan ik zo snel even zie.

Ik heb dit soort cv's wel eens gezien en eigenlijk altijd is het een enorme red flag voor mij. Het zegt mij namelijk 1 van 2 dingen.

1) De persoon is op korte termijn geinteresseerd in geld en zal bij ieder beter bod snel weg zijn.
2) De persoon weet niet wat hij/zij echt wil en is misschien hier ook wel weer verveeld na 6 maanden en zoekt weer wat anders.

Een of twee van dit soort dingen achter elkaar kan je wel hebben, maar als het er drie zijn, dan is het echt wel een patroon en zou ik eigenlijk je al niet meer uitnodigen op gesprek, of je echt heel hard gaan grillen hierover.

En ik denk dat je ook zelf moet gaan nadenken wat jij wilt. Werkgevers die niet letten op dit soort dingen, zijn misschien ook minder ingesteld op iemand waar ze een lange termijn visie mee in willen en je willen helpen op een groeitraject. Die kijken naar korte termijn winst door jou aan te nemen, wat de cirkel alleen maar zal versterken en niet verminderen.

Dus kan dit? Sure, maar ik zou echt wel uit gaan kijken naar wat je mogelijkheden gaan worden in de toekomst.
Ik snap je punt. Ik vind het ook ruk en de keuzestress is reuze. Wat je dus zegt is dat twee korte dienstverbanden nog wel als acceptabel wordt beschouwd? Drie korte dienstverbanden zet jou dan aan hard aan het twijfelen?

In het verleden al eens gesolliciteerd, toen niet aangenomen, nu weer benaderd. Ik ga er ook vanuit dat dit een baan is die bij me past. Mocht het worstcase toch tegenvallen en een 4e baan moeten zoeken, kan ik de eerste wel weglaten. Dat gaat om 4 maand en ik heb toen nog mijn studentenbijbaan gehad. Ik ga nu ook naar een overheidsorgaan toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Weggooiert123 op 12-10-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
De verwende samenleving spreekt sinds 1990 de waarheid nauwelijks meer. Daarom alleen luisteren naar leeftijdsgenoten, of jonger dan 40. Ja, je moet gewoon jobhoppen om een fatsoenlijk huis of appartement te kunnen betalen! En vergeet ook niet dat er belangrijkere dingen in het leven zijn zoals je gezondheid en gezonde kinderen op tijd krijgen. Maak je niet teveel zorgen over carrière - vanwege de vergrijzing kansen genoeg komende 40 jaar dat je mogelijk nog gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Weggooiert123 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:53:
[...]

Ik snap je punt. Ik vind het ook ruk en de keuzestress is reuze. Wat je dus zegt is dat twee korte dienstverbanden nog wel als acceptabel wordt beschouwd? Drie korte dienstverbanden zet jou dan aan hard aan het twijfelen?

In het verleden al eens gesolliciteerd, toen niet aangenomen, nu weer benaderd. Ik ga er ook vanuit dat dit een baan is die bij me past. Mocht het worstcase toch tegenvallen en een 4e baan moeten zoeken, kan ik de eerste wel weglaten. Dat gaat om 4 maand en ik heb toen nog mijn studentenbijbaan gehad. Ik ga nu ook naar een overheidsorgaan toe.
Als ik ontdek dat iemand liegt op zijn cv is het sowieso meteen klaar :)

Maar alles speelt een rol en 2 korte dienstverbanden kan nog pech zijn, bij drie speelt er meer. Dan is het afhankelijk hoe wanhopig ik/we zijn of je überhaupt nog uitgenodigd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
Hooglander1 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Als ik ontdek dat iemand liegt op zijn cv is het sowieso meteen klaar :)

Maar alles speelt een rol en 2 korte dienstverbanden kan nog pech zijn, bij drie speelt er meer. Dan is het afhankelijk hoe wanhopig ik/we zijn of je überhaupt nog uitgenodigd word.
Dan is wel de vraag in hoeverre iets weglaten tot liegen behoort. Dat zal per persoon verschillen. Jn had mijn studentenbaan daadwerkelijk nog (0-uren) en heb daar ook nog gewerkt na mijn ontslag.

Wel bedankt voor je andere kijk op de situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Is niks mis mee, als je vooruit wil moet je wel hoppen. Vooral omdat je aangeeft niet verder te kunnen groeien i.v.m. de scheve gezichten die het zal gaan opleveren. Als het je leuk lijkt, je verder wil groeien en ontwikkelen, gewoon doen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:52
Dit topic, dames en heren, is waarom er een loonkloof is ;)

Gewoon doen en geen seconde over twijfelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Wie niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
[...]

Lol, maar dat deze dame zichzelf beroofd van 20k verhoging per jaar vind je wel legitiem en niet zorgelijk? Het is echt niet zo zwart-wit. Gezien haar opmerking over hoeveel ze nu verdient durf ik wel voorzichtig de aanname te doen dat ze er >30% op vooruitgaat. Nu is dat boven een bepaalde standaard niet extreem, maar als het haar leven ineens de mogelijkheid geeft om EUR 10,000 per jaar te sparen en wat ruimer te kunnen leven, nou, dan had ik het wel geweten en ik hopelijk jij als manager ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die context kan je alleen echt niet uitleggen bij een gesprek, of in een brief.

Ik zou in de situatie waar TS nu in zit, exact hetzelfde doen, maar ik heb ook aan de andere kant gezeten waar ik cv's heb gezien met een verhaal wat hierop lijkt.

Je kan 1x een 20k verhoging krijgen, maar dat verklaart de andere twee niet. Je bent in ieder geval meteen iemand met een kruisje achter zijn naam, wat anderen potentieel niet hebben. Ik kan er wel omheen draaien, maar zo is het wel.

Vandaar mijn advies: doe dit, maar pas wel op, als je ook daar niet op je plek zit, dan is het verstandig even jezelf achter de oren te krabben.

Voor de snelschieters: de vraag was hoe potentiële werkgevers hier naar kijken, niet of de switch moest gebeuren :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hooglander1 op 13-10-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
Hooglander1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:58:
Die context kan je alleen echt niet uitleggen bij een gesprek, of in een brief.

Ik zou in de situatie waar TS nu in zit, exact hetzelfde doen, maar ik heb ook aan de andere kant gezeten waar ik cv's heb gezien met een verhaal wat hierop lijkt.

Je kan 1x een 20k verhoging krijgen, maar dat verklaart de andere twee niet. Je bent in ieder geval meteen iemand met een kruisje achter zijn naam, wat anderen potentieel niet hebben. Ik kan er wel omheen draaien, maar zo is het wel.

Vandaar mijn advies: doe dit, maar pas wel op, als je ook daar niet op je plek zit, dan is het verstandig even jezelf achter de oren te krabben.

Voor de snelschieters: de vraag was hoe potentiële werkgevers hier naar kijken, niet of de switch moest gebeuren :)
Ik zit waar ik nu zit op mijn plek, maar zo'n bod?
20k, 4u minder per week, uitmuntend pensioen en meer flexibiliteit. Dat dilemma is gewoon groot. Een groot getouwtrek en idiote "wat-alsjes." Wat als ik de proeftijd niet doorkom, wat als ik daar niet op mijn plek zit enz.

Mijn eerste baan was maar 3,5 maand en ik ben daar ook niet op een fijne manier weggegaan. Alles was koek en ei, hij wist dat ik solliciteerde, omdat het werk me niet lag. Eerlijk over geweest. Baas vroeg of ik contract bij ander getekend had, ik "ja", dag later op gesprek bij baas en toen kwam het. "Jij neemt nu ontslag, want anders hou ik je aan je jaarcontract (tussentijds opzeggen kon niet) en het concurrentiebeding. Of neem geen ontslag en dan blijf je maar hier."

Op deze manier had ik dus nergens recht op. Ik snap zijn wijze van handelen wel, maar dit had hij ook vooraf kunnen bespreken. We zijn beide volwassene. Dit idee had hij wrs al langer en dan vooraf doen alsof er niks speelt. Eenmaal dingen getekend (dat fatsoen was er wel), mij nog feliciteren en dag erop mij zo behandelen.

Dit vertel ik natuurlijk niet bij sollicitaties, maargoed. Zegt ook wel iets over mijn korte dienstverband daar. Ik miste uitdaging en zat er voor mijn gevoel alleen om geld te harken voor de baas en had niet het gevoel gewaardeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hooglander1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:58:

Je moet voor jezelf praten, en het niet in het algemeen trekken. "Kruisjes achter namen zetten", krijg ik wat jeuk van. Op deze leeftijd als schoolverlater kom je juist veel begripvolle werkgevers tegen, die je wat graag binnenhalen, en je wat willen leren. Dat kost tijd is een leerproces voor je die werkplek vindt die bij je past, helemaal op deze leeftijd. En geld speelt ook mee. Waarom iemand anders wel en jij niet. En met dat in het achterhoofd is een 3 tal werkgevers dus van totaal ondergeschikt belang voor veel potentiële werkplekken. Jij ziet dat kennelijk anders, jij geeft liever kruisjes.

[ Voor 39% gewijzigd door pennywiser op 13-10-2023 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:36
Gewoon doen. Persoonlijk zit ik zelden langer dan 2 jaar op 1 plek.

De arbeidsmarkt is niet meer wat het vroeger was waar je een leven bij 1 werkgever blijft.
Nederland is een MKB land, als de 1 moeilijk doet over "job hoppen", staan er 4 andere met open armen te wachten op je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

pennywiser schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Je moet voor jezelf praten, en het niet in het algemeen trekken. "Kruisjes achter namen zetten", krijg ik wat jeuk van. Op deze leeftijd als schoolverlater kom je juist veel begripvolle werkgevers tegen, die je wat graag binnenhalen, en je wat willen leren. Dat kost tijd is een leerproces voor je die werkplek vindt die bij je past, helemaal op deze leeftijd. En geld speelt ook mee. Waarom iemand anders wel en jij niet. En met dat in het achterhoofd is een 3 tal werkgevers dus van totaal ondergeschikt belang voor veel potentiële werkplekken. Jij ziet dat kennelijk anders, jij geeft liever kruisjes.
In de tijd dat ik nog wekelijks interviewde in de categorie waar TS in zit, ging het mij vooral om erachter komen of we een verbinding konden maken met de passie die een werkzoekende had.

Gaat dat samen een succesvol verhaal worden was voornamelijk de vraag. En voor de duidelijkheid, destijds werd er een zeer forse investering gedaan in de mensen die we aannamen, dus als mensen weer weggingen na een paar maanden was dat een hoop verspilde tijd en energie. Daar zaten geen boeteclausules of zoiets dergelijks aan vast, dus als mensen echt weg wilden was dat ook geen enkel probleem.

Maar dan ga je wel goed kijken naar hoe je erachter komt of die persoon zeker weet waar die passie zit. En regelmatig job hobben is niet een teken dat je ergens lekker op je plek zit en weet wat je wilt. En een keer ernaast zitten is geen enkel probleem he, maar als dat erg vaak voorkomt, was dat voor mij en mijn collega om er nog wel een tweede keer over na te denken of die passie er werkelijk was. En voor de duidelijkheid, de keren dat we wel een verbintenis aan zijn gegaan, hadden we daar achteraf eigenlijk altijd spijt van.

Ik spreek overigens altijd voor mijzelf, precies zoals de vraag was van TS. Fijn om te horen dat er veel zijn die het geen enkel probleem vinden, als ik naar mijn eigen carriere kijk, zou ik zelf liever bij een bedrijf werken dat hier goed op selecteert, dan die alles prima vind en maar aanneemt om aan te nemen.

En voor de duidelijkheid, ik kijk totaal niet naar de voorwaarden van de volgende baan, die afweging kan ik helemaal niet maken.

Uit eigen ervaring: Ik ben meerdere aanboden van 20k meer salaris voorbij gelopen omdat het geen goede match was qua bedrijfscultuur of activiteiten. Uiteindelijk kwam er een aanbod voorbij dat mijn salaris zou verdubbelen en waar de match er wel was. Dat is een redelijk life changing moment geweest. Dat laatste aanbod zou ik nooit gekregen hebben als ik in was gegaan op een van de andere aanboden die voorbij zijn gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hooglander1 op 13-10-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Duke of Savage schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:31:
Gewoon doen. Persoonlijk zit ik zelden langer dan 2 jaar op 1 plek.

De arbeidsmarkt is niet meer wat het vroeger was waar je een leven bij 1 werkgever blijft.
Nederland is een MKB land, als de 1 moeilijk doet over "job hoppen", staan er 4 andere met open armen te wachten op je.
En als ze daar inderdaad moeilijk over doen, is dat in mijn ervaring tekenend voor hoe de werkplek zelf zal zijn. Het komt altijd uit heel gek. Aanwezige cultuur is iets wat je niet zomaar anders krijgt in een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
pennywiser schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

En als ze daar inderdaad moeilijk over doen, is dat in mijn ervaring tekenend voor hoe de werkplek zelf zal zijn. Het komt altijd uit heel gek. Aanwezige cultuur is iets wat je niet zomaar anders krijgt in een bedrijf.
Kan je dit wat verder toelichten? Ik begrijp niet helemaal hoe je het bedoelt.

Als de Werkgever moeilijk doet over jobhoppen is de werkplek dus ook niet goed qua cultuur (alles over een kam geschoren?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:43
Voor mijn gevoel heb je de keuze al gemaakt. Je gelooft niet dat je nog goed gewaardeerd zou kunnen worden op je huidige plek dus daar het gesprek aan gaan vind je niet de moeite.

Ik zou in jouw geval wel het gesprek met je leidinggevende aan gaan en uitleggen wat je situatie is: "Ik vind het leuk hier, maar ik kan ergens anders significant meer verdienen met betere secundaire voorwaarden. Ik vind het jammer dat ik hier weg moet, maar ik vind dat ik me te kort doe als ik hier zou blijven".

Jobhoppen als risico blijft aanwezig, sollicitaties blijven altijd een mixed bag. Zoals je hier ziet dat mensen er soms wel en soms niet om geven zal het bij managers die je CV lezen niet altijd hetzelfde resultaat geven. Je kan nooit zekerheid krijgen op de toekomst en met al direct een vast contract is het risico minimaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Horrible op 13-10-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Weggooiert123 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Kan je dit wat verder toelichten? Ik begrijp niet helemaal hoe je het bedoelt.

Als de Werkgever moeilijk doet over jobhoppen is de werkplek dus ook niet goed qua cultuur (alles over een kam geschoren?).
Ja hoor, maar dit vereist wat ervaring ben ik bang. Komt erop neer, dat als het gesprek niet het meest plezierige is, dat je je niet direct welkom voelt of dat ze gaan mierenneuken over kleine dingetjes op je CV, dat dat een teken is dat de cultuur van de werkgever ook niet leuk zal zijn als je de baan eenmaal hebt. Vaak is het wat onprofessioneel machtsvertoon van een gemiddelde werknemer die voor de gelegenheid even het gesprek doet bij gebrek aan anderen. Ik ben al vaak afgehaakt als een gesprek niet helemaal top was, want de nauwkeurigheid van de voorspelling is hoog.

Als je je welkom voelt en de gesprekken professioneel en plezierig verlopen, zegt dat wat over de werkgever. Andersom ook.

Jophoppen doet niemand moeilijk over op jouw leeftijd, je kan het in jouw geval nog niet eens zo noemen. Dus ja, als ze er al over beginnen, drink je koffie netjes op en maak dat je wegkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwx
  • Laatst online: 22-09 21:10

bwx

LankHoar schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:18:

Ik zou het niet beter kunnen omschrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Op de lange termijn dit soort zaken op je cv gewoon ‘gladstrijken’.. als je ergens een hele tijd hebt gewerkt dan laat je korte periodes bij een bedrijf daarin opgaan in je CV. Vooralsnog sowieso geen zorgen om maken en grote stappen zetten in je jonge carrière!

[ Voor 4% gewijzigd door Montaner op 14-10-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
Montaner schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:51:
Op de lange termijn dit soort zaken op je cv gewoon ‘gladstrijken’.. als je ergens een hele tijd hebt gewerkt dan laat je korte periodes bij een bedrijf daarin opgaan in je CV. Vooralsnog sowieso geen zorgen om maken en grote stappen zetten in je jonge carrière!
Goed punt. Ik denk dat als ik dit niet accepteer, ik kansen op de lange termijn kaat liggen. Er komen meer verantwoordelijkheden bij en de doorgroei staat zwart-op-wit, dus ook fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
bwx schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

Ik zou het niet beter kunnen omschrijven
Ik kan het allemaal goed verwoorden. Misschien dat de angst hem erin zit "Word ik wel uitgenodigd?". Als dat net gebeurt, zegt dat waarschijnlijk ook wel iets over de werkgever.
Pagina: 1