Hoog standby verbruik Daikin multisplit 3MXM52N8 unit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 13:28
Onlangs heb ik vier airconditioningunits laten installeren met de volgende specificaties:

1. Een Single Split FTXA50AW+RXA50B met een Stylish binnendeel.
2. Een Multisplit unit 3MXM52N8 met twee binnendelen van 2.5 kW Perfera en één binnendeel van 2 kW Perfera.

Over het algemene energieverbruik wanneer ze in gebruik zijn, heb ik geen klachten. Zelfs bij buitentemperaturen boven de 30 graden draait de Multisplit soms op slechts 300 watt.

Echter, wat wel opvalt, is dat deze units de afgelopen 11 dagen niet actief waren, maar toch aanzienlijke hoeveelheden energie hebben verbruikt volgens de ONECTA App. In die periode heb ik bijvoorbeeld 4,1 kWh aan energie verbruikt, verdeeld als volgt:

- De Single Split heeft 0,2 kWh verbruikt.
- De andere drie units in de Multisplit hebben elk 1,3 kWh verbruikt.

Het grootste deel van dit energieverbruik komt van de Multisplit, die samen 3.9 kWh heeft verbruikt.

Wat me tevens opvalt, is dat deze units energie verbruiken tussen 02:00 en 04:00. Ik heb nog geen automatisch programma ingesteld voor deze units, en het dagelijkse verbruik fluctueert, soms 0.2 kWh en soms 0.1 kWh, wat willekeurig lijkt te zijn.

Is dit gedrag normaal? Tot op heden heb ik geen verklaring kunnen vinden voor deze situatie. Hoewel ik geen zin heb om de units volledig uit te schakelen via de meterkast, heb ik geen zin om zinloos 150 kWh weg te gooien. Dit komt neer op ongeveer 60 euro per jaar.

Als er geen verklaring is voor dit energieverbruik, is het dan verstandig om de units in de periodes waarin ik ze niet gebruik toch via de meterkast uit te schakelen? Of bestaat het risico op schade? Ik gebruik de units zowel voor verwarming als koeling, dus in de winter zullen ze wel in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik heb een vergelijkbare opstelling (3MXM52N met 1 2kW en 2x 1,5kW binnenunit). Verbruik in de app per maand ongeveer 11kWh als ze niet gebruikt worden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 13:28
Dit komt inderdaad redelijk overeen met mijn units. De conclusie is dus dat het stand-by verbruik behoorlijk hoog is, maar dat dit geen fout in de unit zelf is.

De vraag is nu of er iets aan gedaan kan worden en of het kwaad kan om de unit uit te schakelen wanneer je ze niet gebruikt. Die 150 kWh energie gebruik ik liever om te verwarmen of te koelen, en met die hoeveelheid kun je de units best een aantal uren laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Er is een saving mode volgens de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-owIjf3-nh9ShwC7T6M48bTFMKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3Fhs9SVnzrieGmpuYBrYrZw7.png?f=user_large

Geen idee hoeveel het scheelt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQFM9QWpxs6tlaKOv1RZEVkFUIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QqDevxKBJQIFJL4cnbSeGtXE.png?f=fotoalbum_large
Verbruik rapportage Daikin klopt niets van. De units staan hier altijd op stand-by en ineens nul verbruik tussen 19 september en 8 oktober??

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Mijn (al wat oudere) Mitsubishi Heavy buitenunit gebruikt 10 Watt idle bij hoge(re), niet condenserende temperaturen, en staat in idle maarliefst 30 Watt te verstoken als het koud of nat is. Dat is dus ook haast een kWh per dag.

Schijnbaar wordt daarmee voorkomen dat de elektronica / pcbs e.d. wegcorroderen door vocht.
Ik heb overwogen de stroom (geautomatiseerd) er af te halen als ik hem niet gebruik, maar heb daar om deze reden toch maar vanaf gezien.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:43
In dit topic heb ik op 29 september hier ook vragen over gesteld, met wat voorbeelden van mezelf en anderen: barta123 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 7% gewijzigd door Moriaty op 11-10-2023 22:40 ]

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mllw
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Hallo

Ik heb een Stylish en 3 Perfera modellen.

Het valt mij op dat de Stylish (modeljaar 09/2022) minder opties heeft in de onecta app. Zo mist bijvoorbeeld

- Econo
- Outdoor silent
- Keep Dry

Deze settings ontbreken, terwijl ze wel in mijn andere Perfera units zichtbaar zijn. Dat vind ik vreemd. Alle Perfera modellen zijn uit 06/2023 terwijl de Stylish 09/2022 modeljaar heeft. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adogterom
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 12:25
Ik heb precies hetzelfde met de stylish, waardoor hij helaas ook veel minder zuinig draait wanneer hij via de app wordt aangezet dan wanneer het via de afstandsbediening gaat.

Heb jij hiervoor toevallig al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 07:48
Ik heb hier 1 Multisplit en 3 x Stylish binnenunits:

- 3MXM68A2V1B9

- FTXA42C2V1BW
- FTXA20C2V1BW
- FTXA20C2V1BW

Bij mij is het standby verbruik ongeveer 10 watt als alles uit staat. Echter wanneer de buiten temperatuur ongeveer onder de 12 a 13 graden komt, wordt het verbruik totaal 40 watt als alles uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
Ook hier een constant standby verbruik van 48W in de winter weken.
Daikin multisplit + 4x Stylish binnenunits

Ik was van plan de automaat in de wintermaanden uit te schakelen.
Maar aangezien ik lees dat het verbruik wel temperatuurafhankelijk is, zal het wel een belangrijke functie hebben :D
Pagina: 1