[FP] [DataTimeoutException]

Pagina: 1
Acties:
  • 636 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedades
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-04 22:47
Vermeld de URL waar het probleem zich bevindt
https://tweakers.net/pricewatch/
Geef aan welke stappen je uitvoert om het probleem te kunnen reproduceren
Ga naar https://tweakers.net/pricewatch/
zoek op 'x'
Beschrijf wat je zou verwachten als het probleem zich niet voordeed
zoek toont resultaten

Melding:
URL: https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=x
Foutcode: 0 [DataTimeoutException]
Tijdstip: 11-10-2023 19:49:02
Request ID: Twk-eun-web2_271.0.3_4077225_6526e00b0060b5.84863203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 14:48

DaFeliX

Tnet Devver
Bepaalde zoekopdrachten zijn zo inefficiënt dat de zoekmachine er te lang over doet om een antwoord terug te geven, waardoor deze foutmelding optreedt. Zeker hele korte woorden kunnen heel vaak voorkomen, zoals "x".

We kunnen hier niet echt iets aan doen. Als we de timeout langer zouden instellen, zul je alleen langer op je resultaten moeten wachten; of langer moeten wachten totdat je deze foutmelding krijgt ;)

Zo lang het voor 'normale' zoekwoorden niet gebeurd, lijkt 't me niet dat we hier iets aan willen gaan doen.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:07

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Een fatsoenlijke foutmelding zou toch wel kunnen? :)

Dit doet mij eerder denken aan een drastisch probleem met de Tweakers-servers.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
AW_Bos schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:49:
Een fatsoenlijke foutmelding zou toch wel kunnen? :)

Dit doet mij eerder denken aan een drastisch probleem met de Tweakers-servers.
Ik weet niet hoe eenvoudig het is om betrouwbaar het verschil te weten tussen zo'n query die "abnormaal" is en te verwachten dat een timeout optreedt, en de situatie waarin de engine daadwerkelijk down is. Ik ga het 'ns in de groep gooien om te onderzoeken of we hier iets mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Je kan om te beginnen al zoekqueries tot en met twee tekens uitsluiten, of misschien zelfs meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedades
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-04 22:47
Query's die niet zullen gaan werken zou je inderdaad kunnen blokkeren. Of deze tekst uit de melding verwijderen: "Als het voor blijft komen zouden we het zeer op prijs stellen als je een bug wilt melden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Je kan het inderdaad zo zien: De gebruiker geeft een query, en heeft geen weet dat het een lastige query is die in dit geval te kort is of intern teveel data geeft.

Ik heb getest met het hele alfabet, maar enkel bij de x kom ik op de time-out.
Dus er is iets waar hij struikelt bij de 'x'. Teveel data? Bij andere letters gaat het goed maar duurt het even voordat er wordt netjes wordt gereageerd (wel binnen acceptabele tijden), dus dan zou je denken dat de time-out iets hoger kan worden gezet, of er speelt wat anders.

Misschien kan @DaFeliX hier wat mee?

[ Voor 88% gewijzigd door AW_Bos op 15-10-2023 13:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
AW_Bos schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:46:
Je kan het inderdaad zo zien: De gebruiker geeft een query, en heeft geen weet dat het een lastige query is die in dit geval te kort is of intern teveel data geeft.

Ik heb getest met het hele alfabet, maar enkel bij de x kom ik op de time-out.
Dus er is iets waar hij struikelt bij de 'x'. Teveel data? Bij andere letters gaat het goed maar duurt het even voordat er wordt netjes wordt gereageerd (wel binnen acceptabele tijden), dus dan zou je denken dat de time-out iets hoger kan worden gezet, of er speelt wat anders.

Misschien kan @DaFeliX hier wat mee?
Het klopt inderdaad dat heel veel andere letters wel resultaten geven, terwijl ik ook queries kan maken van heel veel tekens die time-outs geven. Het simpelweg blokkeren van eenletterige zoekwoorden lijkt mij dan ook geen (wenselijke) oplossing.

We hebben in de planning staan om eerst 'ns te kijken naar het zoeken zelf, om te zien of er wellicht nog iets geoptimaliseerd kan worden (we doen dit af-en-toe, de laatste keer alweer een tijdje geleden). Hiermee hopen we dat het zoeken op "x" wel binnen de time-out afgehandeld kan worden, en dus resultaten geeft. Dit heeft dan ook op andere zoekresultaten invloed, waarmee het zoeken in z'n geheel sneller zou kunnen worden.

Mocht het ons niet lukken om het zoekproces te kunnen versnellen, dan gaan we 'ns kijken of we op een andere (duidelijkere) manier feedback kunnen geven aan de gebruiker.

Oftewel, wordt vervolgd :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Na wat optimalisaties is het zoeken voor dit soort zoekopdrachten wat vrijwel alle producten matched (zoals x en usb) zo'n 2,5x zo snel (in een lokale test ging het van 1,5 seconde naar 0,6 seconde).

Al met al blijft het nu wel binnen de timeouts die er gelden voor zoekopdrachten en zijn deze optimalisaties ook zinvol voor veel andere plekken op de site :) (maar dan uiteraard minder dramatisch :P )
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.