Bios Loop vermoedelijk door slechte AMD Graphics drivers (?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 06:59
Goedenavond,

Gisteravond dacht ik eindelijk, na een lange dag werk, vrouw van huis, eens goed te kunnen zitten voor Forza Motorsport. Ik zet mijn PC aan, pak een bak koffie en ik zie tot mijn verbazing dat mijn pc in de bios is opgestart. Enfin, pc opnieuw opgestart.. Vervolgens kom ik wéér in de bios.

Ik heb net ongeveer een maandje een nieuwe build. De pc heeft deze tijd gewoon prima gewerkt zonder problemen .

Vervolgens ben ik een aantal dingen gaan proberen met de kennis die ik heb, en met hulp van het internet.

1. In eerste instantie dacht ik de boot volgorde wellicht aangepast was.
Dus heb ik met de boot volgorde lopen schuiven. Dit gaf geen resultaat.

2. Na wat zoeken de bios settings aangepast van UEFI naar CSM.
Toen gebeurde er wat! Windows leek te laden, tot dat het scherm op zwart ging na het windows logo. Na een aantal resets kon ik uiteindelijk well in safemode komen. In safemode zie ik dat hij de interne GPU van de processor heeft gepakt. (terwijl het beeldscherm in de externe GPU zit).

3. Dit gaf mij het vermoeden dat er iets mis kan zijn met de AMD Drivers.
Vervolgens de drivers van AMD met DDU verwijderd en hierna in safemode de drivers opnieuw proberen te installeren. Echter kreeg ik halverwege de install een error (atiadlxx.dll missing). En de installatie werd afgebroken. Vervolgens opnieuw met DDU alles verwijderd gerestart en opnieuw geprobeerd. Hierbij liep de installatie vast en freezede de pc. Heb een half uur gewacht (soms met GPU drivers doet het scherm nog wel eens rare dingen), maar na een half uur nog steeds alles vast.

4. Als laatste optie geprobeerd om via het bootmenu Windows 10 een clean install te geven
Met de optie; keep files. Tijdens de nieuwe install moet de pc een aantal keer restarten, dit deed hij een paar keer. Maar na een tijdje kreeg ik na de restart geen beeld meer (beeldschermen in standby modus). Heb een aantal uur gewacht, maar geen verandering.

5. Inmiddels was 2 uur 's nachts, pc uitgedaan hoop opgegeven
|:(

6. Vandaag na een paar keer opnieuw starten zag ik dat Windows automatisch een restore deed
Nu ben ik weer terug in safemode zonder clean install.

Lang verhaal kort
- Windows start alleen in Safemode in de CSM Setting van de bios.
- Zonder safemode gaan schermen op standby na het laad icoon. (beeldscherm in iGPU werkt ook niet)
- Driver her installeren lukt niet door atiadlxx.dll missing
- Clean install windows lijkt ook niet te werken (schermen op standby)
- GPU Fans draaien wel > Beeldscherm in GPU > Windows geeft iGPU aan.

Mijn vermoeden is dat er óf een hardware probleem is (GPU), óf dat er een probleem is ontstaan na een AMD driver update welke inmiddels niet opnieuw geïnstalleerd kan worden.

HELP!

PC Specs:

I7-13700k
2x 16 GB Kingston Fury
ASUS Radeon RX 6700 XT
Coolermaster 600W PSU
MSI B760M Mortar Wifi

Windows geïnstalleerd op: Samsung 850 EVO 250GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

DDU tool draaien, en in safe mode draaien om alle restjes weg te spoelen, daarna een schone install van en de laatste ondersteunde driver..
https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/

[ Voor 20% gewijzigd door SAiN ONeZ op 11-10-2023 20:13 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

Ik vermoed dat er mogelijk wat anders aan de hand is qua instabiliteit en niet zozeer dat de GPU de boosdoener is.

Het veranderen van UEFI naar CSM is eigenlijk niet nodig, de Radeon RX6000 serie is een moderne kaart die gewoon UEFI compatible is.
Ik denk dat de herinstallatie daarom mogelijk ook niet wil omdat je nu dus in CSM modus draait.
(heb er zelf eerlijk gezegd ook niet veel ervaring mee, maar CSM is eigenlijk bedoeld voor oudere hardware die niet helemaal goed met UEFI om kan gaan, grote kans dat de videokaart juist het omgekeerde is, en dus niet meer overweg kan met het oude legacy BIOS wat CSM dus eigenlijk doet).

Dat je PC meteen naar de BIOS gaat bij een boot kan dus zijn dat er iets instabiel is. Kan een overklok zijn, of bijvoorbeeld instabiel geheugen (XMP profiel bijvoorbeeld is eigenlijk een overklok, meestal werkt het gewoon maar kán in hele enkele gevallen toch instabiel zijn).

Sommige moederbord fabrikanten sturen tegenwoordig ook BIOS updates mee tijdens Windows updates.
Kan zijn dat na een update de BIOS ook is geupdate en dat bepaalde settings niet meer goed staan.
Na een BIOS update word altijd aangeraden settings te resetten omdat bepaalde dingen mogelijk niet meer goed staan (oa geheugen).

Ook opletten dat je niet bijvoorbeeld een USB (drive) nog aangesloten hebt. Soms probeert die dan daar van te booten wat niet lukt, en dan gaat die soms ook terug naar je BIOS.

*edit*
Wat je dus kan proberen:
- XMP profiel van geheugen even niet aanzetten (maar gewoon een lage snelheid pakken om te kijken of dat helpt)
- CSM functie weer terug naar UEFI
- controleren of er niet perongeluk USB apparaten zijn aangesloten die mogelijk invloed kunnen hebben op de bootvolgorde

[ Voor 9% gewijzigd door Nemesizz op 11-10-2023 20:16 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Bedankt voor de snelle reacties.
DDU tool draaien, en in safe mode draaien om alle restjes weg te spoelen, daarna een schone install van en de laatste ondersteunde driver..
Dit heb ik al een aantal keer gedaan, zonder resultaat.
Wat je dus kan proberen:
- XMP profiel van geheugen even niet aanzetten (maar gewoon een lage snelheid pakken om te kijken of dat helpt)
- CSM functie weer terug naar UEFI
- controleren of er niet perongeluk USB apparaten zijn aangesloten die mogelijk invloed kunnen hebben op de bootvolgorde
XMP Profiel was niet ingeschakeld, ook is er geen USB device aangesloten. Tevens heb ik ook al handmatig de laatste bios firmware geïnstalleerd. (vergeten te melden)

Inmiddels een stapje verder.

Heb wederom met DDU tool de drivers verwijderd en via AMD software een 'Driver only' install gedaan. Dit ging goed. Vervolgens werd de PC gerestart en kwam ik wel in de normale modus en gebruikte windows de videokaart. Vervolgens deed ik mijn 2e beeldscherm in de GPU, toen kreeg ik zwart beeld. Hierna wou ik de PC resetten en kreeg ik het zelfde: Beeldschermen in standby na het windows icoontje.....

Gezien de driver nu wel goed geïnstalleerd is lijkt een driver probleem nu uitgesloten te zijn.

Dit alles is nog wel steeds in CSM modus. Ik ga nu nog eens proberen te booten in UEFI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ook kan windows je 2 schermen verkeerd uitlezen waardoor hij in de knoei komt, vaak is zoiets weer met een custom resolutie aanmaken op te lossen, je kunt met een of andere tool de schermen uitlezen en kom je daar ergens wat verschillen tegen die deze bug triggeren..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Inmiddels via safe mode een backup gemaakt van mijn bestanden en ben ik bezig met een clean install (direct naar Windows 11).. word vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
Doedelzak schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:56:
Inmiddels via safe mode een backup gemaakt van mijn bestanden en ben ik bezig met een clean install (direct naar Windows 11).. word vervolgd.
Wel in uefi mode hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Yep, schone install gedaan in UEFI mode, SSD geformat en omgezet naar UEFi.

Na de instal kwam ik in Windows, leek allemaal goed te gaan. Echter zag ik in device Manager dat de 6700xt uit stond. Deze op enable gezet.. bam zwart scherm. Kom nu in dezelfde loop terecht: opstarten > Windows laad icoontje > schermen standby.

Probleem nu is dat ik ook niet meer in safe mode kom.

Ik geef het op, het lijkt er sterk op dat de GPU kapot is...

Edit:

Gpu uit de kast gehaald, en Windows start wel normaal op op de igpu van de processor.

[ Voor 7% gewijzigd door Doedelzak op 11-10-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 19:52

Eren

Boss of this gym

Doedelzak schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:49:
[...]

Yep, schone install gedaan in UEFI mode, SSD geformat en omgezet naar UEFi.

Na de instal kwam ik in Windows, leek allemaal goed te gaan. Echter zag ik in device Manager dat de 6700xt uit stond. Deze op enable gezet.. bam zwart scherm. Kom nu in dezelfde loop terecht: opstarten > Windows laad icoontje > schermen standby.

Probleem nu is dat ik ook niet meer in safe mode kom.

Ik geef het op, het lijkt er sterk op dat de GPU kapot is...

Edit:

Gpu uit de kast gehaald, en Windows start wel normaal op op de igpu van de processor.
Dan heb je waarschijnlijk uitgesloten dat de videokaart de boosdoener is. Misschien heb ik dit over het hoofd gezien, maar heb je geprobeerd de videokaart in een ander PCI-slot te plaatsen? Als het dan opeens wel werkt, kun je uitsluiten dat het mogelijk aan het moederbord ligt.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Eren schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:24:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk uitgesloten dat de videokaart de boosdoener is. Misschien heb ik dit over het hoofd gezien, maar heb je geprobeerd de videokaart in een ander PCI-slot te plaatsen? Als het dan opeens wel werkt, kun je uitsluiten dat het mogelijk aan het moederbord ligt.
Je bedoelt geconstateerd dat de videokaart de boosdoener is?

Ander PCI slot lukt niet gezien ik een kleine kast heb en de kaart er dan niet in past. Wel kan ik even checken bij de lokale PC-boer of hij een PCI adapter kabel heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 19:52

Eren

Boss of this gym

Doedelzak schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

Je bedoelt geconstateerd dat de videokaart de boosdoener is?

Ander PCI slot lukt niet gezien ik een kleine kast heb en de kaart er dan niet in past. Wel kan ik even checken bij de lokale PC-boer of hij een PCI adapter kabel heeft liggen.
Ja klopt geconstateerd 8)7 .

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Na meerdere pogingen om de drivers goed te installeren kom ik niet van het probleem af.

Heb de webshop gemaild dat ik de kaart on wil ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Tot slot nog een clean install gedaan op een andere SSD, om de ssd uit te sluiten. Maar weer hetzelfde probleem.

Windows start, na 2 minuten schermen op standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Ik twijfel echt sterk of het niet een driver probleem is. Elke keer als ik (snel) na opstarten de driver probeer te installeren valt het scherm uit of loopt hij vast.

Het lijkt alsof Windows (na driver uninstall in safe mode) zelf een driver installeert die die crash veroorzaakt. Of dat AMD een bug in de driver installatie heeft zitten. Heb al meerdere versies geprobeerd zonder succes.

[ Voor 11% gewijzigd door Doedelzak op 13-10-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Doedelzak schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:50:
Ik twijfel echt sterk of het niet een driver probleem is. Elke keer als ik (snel) na opstarten de driver probeer te installeren valt het scherm uit of loopt hij vast.

Het lijkt alsof Windows (na driver uninstall in safe mode) zelf een driver installeert die die crash veroorzaakt. Of dat AMD een bug in de driver installatie heeft zitten. Heb al meerdere versies geprobeerd zonder succes.
Het kan ook een hardware probleem zijn. Zodra de driver dan geinstalleerd is gaat het mis. Dat gebeurt vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

Geen mogelijkheid om de kaart in een andere PC te testen? (of bij een lokale computershop indien die er is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Nemesizz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:40:
Geen mogelijkheid om de kaart in een andere PC te testen? (of bij een lokale computershop indien die er is)
Helaas niet, en de lokale computershop is met vakantie kwam ik al achter |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
FrankoNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Het kan ook een hardware probleem zijn. Zodra de driver dan geinstalleerd is gaat het mis. Dat gebeurt vaker.
Ik trek deze conclussie nu ook.

Ik heb besloten om de kaart weer in de doos te doen en terug te sturen naar Magekko.

Heeft iemand ervaring met het retourneren van videokaarten (bij Magekko)? Krijg je gewoon een replacement of gaat het terug naar de fabrikant en moet je wachten op een repair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Zo juist een andere kaart ontvangen, er was hardware matig toch iets mis met de kaart. Wat er aan de hand is, is niet vermeld. Overigens is dit geen nieuwe kaart (stofresten zichtbaar)

Drivers zijn geïnstalleerd en alles lijkt weer te werken naar behoren.

Ook vandaag mijn nieuwe Factral North case binnengekomen :*). Zo alles maar eens even ombouwen om vervolgens Forza eindelijk eens aan te zetten!

Bedankt voor de hulp iedereen!

[ Voor 6% gewijzigd door Doedelzak op 01-11-2023 18:07 ]

Pagina: 1