Allen,
Raspberry Pi 4 (4GB) met Raspberry pi OS (versie Bullseye)
Wanneer ik de Rpi boot dan worden de persmissie voor /dev/gpiomem:
Wat niet juist is, normaal zou de gpiomem ook als group gpio moeten hebben en ook 'rw' als group permissies.
(ik moet dit nu bij elke reboot manueel wijzigen, om mijn code te laten werken)
Normaal zou RPI.gpio-common hiervoor moeten zorgen dat dit goed komt te staan
deze is correct geinstalleerd (was al zo vermits dit raspberry os is)
Dit stukje software zou /etc/udev/rules.d/99-com.rules correct moeten zetten om dit na booten en creatie van de /dev de permissies goed moeten zetten.
De inhoud van die .rules is identiek gelijk aan die van mijn andere raspberry pi 4, waar de permissie voor gpiomem wel correct staan.
Mijn vraag
Wat zie ik over het hoofd, wie kan me in de goede richting duwen om dit probleem op te lossen?
Bij voorkeur doe ik geen reïnstall van de rPi, want deze is op dit moment de kern van mijn home-monitor systeem (mosquitto, zigbee2mqtt, input/outputs lezen van relais --> waarvoor ik GPIO gebruik)
Thanks
Raspberry Pi 4 (4GB) met Raspberry pi OS (versie Bullseye)
Wanneer ik de Rpi boot dan worden de persmissie voor /dev/gpiomem:
code:
1
2
3
4
| bartje@WijzeVaren:~ $ ls -la /dev/gpio* crw-rw---- 1 root gpio 254, 0 Oct 10 19:23 /dev/gpiochip0 crw-rw---- 1 root gpio 254, 1 Oct 10 19:23 /dev/gpiochip1 crw------- 1 root root 238, 0 Oct 10 19:23 /dev/gpiomem |
Wat niet juist is, normaal zou de gpiomem ook als group gpio moeten hebben en ook 'rw' als group permissies.
(ik moet dit nu bij elke reboot manueel wijzigen, om mijn code te laten werken)
Normaal zou RPI.gpio-common hiervoor moeten zorgen dat dit goed komt te staan
code:
1
| rpi.gpio-common/oldstable,now 0.7.0-0.2+b2 arm64 [installed,automatic] |
deze is correct geinstalleerd (was al zo vermits dit raspberry os is)
Dit stukje software zou /etc/udev/rules.d/99-com.rules correct moeten zetten om dit na booten en creatie van de /dev de permissies goed moeten zetten.
De inhoud van die .rules is identiek gelijk aan die van mijn andere raspberry pi 4, waar de permissie voor gpiomem wel correct staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| SUBSYSTEM=="input", GROUP="input", MODE="0660" SUBSYSTEM=="i2c-dev", GROUP="i2c", MODE="0660" SUBSYSTEM=="spidev", GROUP="spi", MODE="0660" SUBSYSTEM=="bcm2835-gpiomem", GROUP="gpio", MODE="0660" SUBSYSTEM=="rpivid-*", GROUP="video", MODE="0660" KERNEL=="vcsm-cma", GROUP="video", MODE="0660" SUBSYSTEM=="dma_heap", GROUP="video", MODE="0660" SUBSYSTEM=="gpio", GROUP="gpio", MODE="0660" SUBSYSTEM=="gpio", KERNEL=="gpiochip*", ACTION=="add", PROGRAM="/bin/sh -c 'chgrp -R gpio /sys/class/gpio && chmod -R g=u /sys/class/gpio'" SUBSYSTEM=="gpio", ACTION=="add", PROGRAM="/bin/sh -c 'chgrp -R gpio /sys%p && chmod -R g=u /sys%p'" |
Mijn vraag
Wat zie ik over het hoofd, wie kan me in de goede richting duwen om dit probleem op te lossen?
Bij voorkeur doe ik geen reïnstall van de rPi, want deze is op dit moment de kern van mijn home-monitor systeem (mosquitto, zigbee2mqtt, input/outputs lezen van relais --> waarvoor ik GPIO gebruik)
Thanks