Kachelpijp opnieuw aansluiten na stuccen plafond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nino2504
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04 22:14
Hallo allemaal. Onze allesbrander heeft in de woonkamer een enkelwandige pijp die in het (betonnen) plafond overgaat in een geisoleerde dubbelwandige pijp (foto 1).

Bij het stuccen van het plafond hebben de stukadoors de doorgang dichtgestuct tot aan de binnenpijp (foto 2). Zo kon de enkelwandige pijp niet meer in de geisoleerde pijp gestoken worden.

Intussen heb ik het plafond wat uitgebikt, zodat de pijp er weer omheen zou kunnen (foto 3). Het isolatiewol steekt echter niet meer uit aan de onderkant, maar is bij het stuccen wat verder naar boven geduwd.

Mijn vraag is: kan ik de enkelwandige pijp er nu zo omheen schuiven? Of is extra isolatiewol benodigd, zodat de pijpverbinding beter afgesloten wordt? Of zie ik iets anders over het hoofd? Dank voor jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hosRZ1l.jpeg

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 08:09
De isolatiewol is niet voor het afsluiten van de pijp, maar om je vloer / plafond tegen de hitte te beschermen.
Zonder te weten van welk materiaal je vloer is, kan ik hier weinig over zeggen.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-04 17:00
Meest simpele en veiligste oplossing is gewoon aanvullen met isolatiewol. Je wil met een houtkachel/allesbrander en de daarbij optredende temperaturen geen enkel risico lopen. Ongeacht de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nino2504
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04 22:14
Bedankt voor jullie reacties! Zojuist heeft een lokaal kachel- en schoorstenenbedrijf bevestigd dat de pijp zonder problemen in de huidige opstelling aangesloten kan worden.

Voor de zekerheid heb ik wat isolatiewol besteld en zal ik de opening nog wel wat aanvullen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROximity
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-04 22:25
De vraag van de OP lijkt op die van mij; maar toch even de checkvraag. Onze aannemer heeft een flexibele RVS buis door de oude schoorsteen getrokken en de tussenliggende ruimte met isolerend/brandwerend materiaal gevuld.

(zie foto 1) Daaronder zit de overgang op een enkelwandige buis en die gaat een stukje door een afgestucte gipsplaten plafond. Nu wordt er in het bouwbesluit geschreven dat je niet met een enkelwandige buis door een plafond heen mag/kunt? Maar OP doet dat wel en ik was dit ook van plan:

(zie foto 2) Ons plan was om de kachelpijp enkelwandig (150mm diameter) op dit eindstuk aan te sluiten dmv een combinatie van rechte stukken en 30 graden bochten en de afwerking met het plafond dmv een rozet te doen.

We gaan dus enkelwandig met ca. 5cm afstand door een gipsplaten/gestuct plafond. Is dit de correcte manier; voldoet dit aan brandverzekering/-werende eisen? Of moet dit anders aangepakt worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRCuWU4x1cK7_gRG70ulebmc_8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grSMVhCu3ICaA47HPoH9HgI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Cjkih1clwAS73d0Lxb0UEfu1VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnDtYKM2L1ZXayRpAbAz3H27.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 08:09
PROximity schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:24:
(zie foto 1) Daaronder zit de overgang op een enkelwandige buis en die gaat een stukje door een afgestucte gipsplaten plafond. Nu wordt er in het bouwbesluit geschreven dat je niet met een enkelwandige buis door een plafond heen mag/kunt? Maar OP doet dat wel en ik was dit ook van plan:
Enkelwandige pijp word heet. Je mag op bovenliggende verdiepingen geen enkelwandige pijp, omdat er per ongeluk iets brandbaars tegen de pijp kan liggen. Op de verdieping waar de kachel staat kan je direct zien of er brandbare materialen tegen de pijp liggen, terwijl je dit niet direct voor de andere verdiepingen ziet.

Lost In Music

Pagina: 1