Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xIngmarx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 00:21
Beste mensen,

Ik zit met het volgende "probleem" waar ik zelf niet helemaal uit kom. Mocht iemand hier verstand van hebben, dan hou ik me warm aanbevolen voor wat hulp.

Wij hebben een nieuw (oud) huis gekocht, waar een (bodem/water) warmtepomp in komt (de huidige gasketel is 19 jaar uit, dus het leek ons een mooi moment om dat meteen aan te pakken). Aangezien dat een behoorlijke unit moet worden (het is ook een vrij groot huis namelijk: 400m²) en er nog een aantal grootverbruikers aanwezig zijn of naar verwachting gaan komen, kwam al snel de gedachte op dat de huidige aansluiting (3x25A) dat misschien niet gaat trekken. De vraag is nu dus: moet de aansluiting verzwaard worden en zo ja, naar hoeveel? Te zwaar willen we uiteraard niet, want overbodig en duur (qua vastrecht). Maar klapperende hoofdzekeringen (met name in de winter) zit ik ook niet op te wachten. Gelijktijdigheid ben ik al veel tegengekomen, maar een significant deel gaat potentieel wel tegelijkertijd gebruikt worden (al is dat waarschijnlijk zelden op vol vermogen) en ik wil niet hoeven nadenken of ik wel kan koken en wassen tegelijk...

Het volgende is aanwezig/gaat er komen/zal worden voorbereid en de genoemde waardes zijn voor zo ver ik weet de (afgeronde) aansluitwaardes:
Warmtepomp (400V) - 11kW (ongeveer 4kW voor de pomp zelf, 7kW voor elektrische spiraal voor bijverwarming is mij ingefluisterd)
Tapwatervat (500L) (400V) - 9kW
Sauna (400V) - 6kW
Inductieplaat 1 - 11kW (ook 400V dacht ik, maar weet ik niet zeker)
Inductieplaat 2 - 6kW
Oven - 2,5kW
Wasmachine 1 - 3kW
Wasmachine 2 - 3kW
Droger - 3kW
Laadpaal (voorbereiding) - 11kW (maar te managen met loadbalancing software als het goed is)
Schuur 400V groep - 6kW (is een gokje, maar veel meer zal er niet tegelijk aan staan)
Schuur 230V groep - 3,5kW (in het slechtste geval)
Restant huis (koelkasten, tv's, laptops, (LED-)verlichting etc) - 3kW (is een gokje)

Er liggen 20 400Wp panelen op het dak (zuid), volgens de huidige bewoners leveren die rond de 5000kWh pj op, maar dat is niet relevant voor de hoofdaansluiting in de meterkast volgens mij.

Als ik zelf aan het rekenen sla, kom ik tot de conclusie dat ik naar 3x80A zou moeten. Als iemand kan voorrekenen waarom dat (zwaar) overdreven is en hoeveel wel passend is, dan hoor ik het graag! Alvast bedankt!

Iets voor DEI

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 12-10-2023 08:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:49
ga je alles tegelijk aanzetten. WP 100% SWW 100% Sauna 100% 2 inductie platen 100% tegelijk.
Volgens mij wordt een grote vrijstaande nieuwbouw woning van 200m2 met 3x25A opgeleverd en daar zit standaard een WP/SWW en inductiekookplaat 7/11kw en meestal moeten de mensen die er wonen ook gewoon hun kleren kunnen wassen dus een wasmachine+droger zijn er ook meestal wel.

Als het echt nodig gaat zijn dan zou altijd naar 3x35A. 3x80A lijkt mee meer iets als je grote machines hebt staan of een grote restaurant keuken waar je voor 200+ man moet kunnen koken of zo.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Ja, je zonnepanelen moet je ook meenemen. Ook dat is vermogen wat door je aansluiting heen gaat. Dat het teruglevering is, is niet interressant.
Je zit op ongeveer 100KW. Als ik een gelijktijdigheidsfactor neem van 0.6 dan kom je op een hoofdaansluiting van 50 of 63A. Zonder zonnepanelen.
Met word dat inderdaad 63 of 80A.

Als je kijkt naar piekvermogen (dus die 100) dan nog veel meer. Maar dat lijkt me idd zwaar overkill.
https://www.3nergie.nl/bl...rde-berekenen-en-bepalen/

[ Voor 52% gewijzigd door arbraxas op 11-10-2023 17:38 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:47
(jarig!)
Ik gok dat je een groot huis hebt , dus de verdeler zal ook groot zijn . Mits 10 of meer groepen kun je een gelijktijdigheidsfactor van 60% aanhouden. Je schrijft al iets over loodbalancing, dus dat deel is getackled.

De soep wordt niet zo heet gegegeten als hij opgediend wordt hoor ! 3x80 A aansluittarief is 3500 per jaar !
3x40 is ook gewoon 27kW continue. En ook 750 euro meer dan 3x25A

loopt dus snel in de papieren , misschien inzetten op meer zonnepanelen en een flinke batterijpakket om de piek vraag te "smoren " ? Kennis van mij gaat dit doen 30 kW accu pakket , maar kan dan op 3x25A het hele spulletje draaien . T is een idee

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, er is een kans dat je de boel eruit trekt. Maar ik zou er zelf geen 3x35A voor nemen. Dan kan je die 800 euro per jaar (en dan hebben we het maar over 3x35A) beter in je zak houden en later een accu plaatsen om aan peakshaving te kunnen doen. En dan niet je Sauna opwarmen tijdens het maken van het kerstmenu.

Andere kant, kookplaat en wasmachine dubbel klinkt als twee gezinnen, klopt dat? En hoe veel per jaar komt dat voor?

Overigens zijn je getallen voor je WP en boiler wel idioot. Weet je zeker dat je niet de thermische waardes hier hebt genoemd?

Zonnepanelen moet je wel rekening mee houden maar niet stomweg erbij optellen. Want alles wat van je zonnepanelen komt gaat juist NIET door je hoofdzekering als je verbruik hebt. Maar goed, dat zorgt dus alleen echt voor minder belasting van de hoofdzekering overdag bij zonnig weer in de zomer.

Nu zegt je Wp vermogen van je panelen geen drol maar gaat om je omvormer, die zal minder zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:02
Wij hebben ongeveer een zelfde setup, geen sauna maar wel een 2 fase 4kW oven. Ik herken de zorg/uitdaging.

Van de week had mijn vrouw de oven en kookplaat aangezet en de 12kW warmtepomp stond zachtjes aan. Blijkbaar zitten de meest gebruikte pitjes op dezelfde fase. Ik zag in Home Assistant een piek van 29A op een van de 25A fasen.
En dat is logisch want het opwarmen kost de meeste energie, daarna zakt het al snel terug naar een paar ampere.
Dus wij moeten wel rekening gaan houden wanneer we apparaten aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@xIngmarx Heb je smeltpatronen of automaten als hoofdzekering? Een smeltpatroon heeft meer marge, maar je hebt de netbeheerder nodig voor herstel. Met een automaat is het snel zelf op te lossen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:20
als je automaten hebt, dan kun je volgens de (standaard) b-karakteristiek een uur lang 35-40% overbelasten om pieken op te vangen. dit betekent dat je bij 3x35 pieken tot 3x50a(van minder dan een uur) kunt opvangen.

kijk daarnaast eens naar de karakteristieken van het gebruik
bijv:
- oven 30min vol voor opwarmen daarna veel minder,
- wasmachines, waswater verwarmen 2kw, daarna a 500w
- inductiekookplaten max 15min vol vermogen daarna minder, (bijna)nooit alle pitten tegelijkertijd

als ik een schatting moet maken denk ik dat een 3x35a aansluiting toereikend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Als op een ijskoude dag in de ochtend de WP aan springt terwijl er vier man onder de douche staat, het bad vol loopt, eentje in de sauna gaat zitten en de andere acht gezinsleden een eitje gaan bakken heb je 3x80A nodig, maar in de normale wereld???
3x25A is 18KW bruikbaar, je baseload is waarschijnlijk minder dan 0.3kW en die WP voegt daar op koude dagen waarschijnlijk 1kW aan toe als je de temp continue houdt.
Die auto heeft een loadbalancer, moet je alleen nog de discipline hebben om niet te gaan koken terwijl je in de suana zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:59
xIngmarx schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:18:

Het volgende is aanwezig/gaat er komen/zal worden voorbereid en de genoemde waardes zijn voor zo ver ik weet de (afgeronde) aansluitwaardes:
Warmtepomp (400V) - 11kW (ongeveer 4kW voor de pomp zelf, 7kW voor elektrische spiraal voor bijverwarming is mij ingefluisterd)
Bedoel je niet 8kW warmtepomp met 3 kW electrische spiraal?
Als dat echt maar 4 kW is dan denk ik dat er een te kleine bron geslagen wordt.

4 kW is ongeveer gelijk aan 800 m3 gas volgens de koevlaas formule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
druppel op de gloeiende plaat maar een droger tegenwoordig is nog geen 1kW omdat het warmtepompdrogers zijn.

Zoals eerder aangegeven:
- Automaten als hoofdzekering: gewoon proberen, want die kan je zelf weer inschakelen
- zekeringen als hoofdzekering: gewoon proberen, dat is best knap als je die op overbelasting uit krijgt

conclusie: gewoon proberen.

gelijktijdigheidsfactor: 60% is nog veel te hoog.
tapwater, 500liter -> op tijdklok laten verwarmen en/of wanneer het écht nodig is. Als je dat slim doet, dan kan je die al bijna wegstrepen van de gelijktijdigheid. Daarnaast: ga je 500 liter water elektrisch verwarmen, dat is wel het meest inefficient wat je kan bedenken. Of is het een warmtepompboiler en benoem je per ongeluk het warmtevermogen? Gaat nog best vaak fout.

Genoemde accu is niet eens zo'n gek idee. Normaal ben ik geen voorstander van een accu maar als je die gebruikt als peak shaver en je kan 3x35 voorkomen en op 3x25 blijven scheelt dat 750 per jaar. Dan verdien je de accu wel terug. Als je dan ook de zonnepanelen wat nuttiger in kan zetten, is het best interessant :Y

Was er al gezegd dat je eerst gewoon 3x25 moet proberen? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
arbraxas schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:30:
Ja, je zonnepanelen moet je ook meenemen. Ook dat is vermogen wat door je aansluiting heen gaat. Dat het teruglevering is, is niet interressant.
Je zit op ongeveer 100KW. Als ik een gelijktijdigheidsfactor neem van 0.6 dan kom je op een hoofdaansluiting van 50 of 63A. Zonder zonnepanelen.
Met word dat inderdaad 63 of 80A.

Als je kijkt naar piekvermogen (dus die 100) dan nog veel meer. Maar dat lijkt me idd zwaar overkill.
https://www.3nergie.nl/bl...rde-berekenen-en-bepalen/
Zonnepanelen helpen het vermogen van het net af te beperken (maar zo kan je niet rekenen want in de nacht of een zwaar bewolkte dag doen ze nagenoeg of helemaal niets).
Waarom adviseer je in hemelsnaam dan een zwaardere aansluiting mét panelen dan zonder panelen :? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Omdat zonnepanelen altijd terugleveren aan het net. Zo werkt de techniek nou eenmaal. Dat salderen is een boekhoudkundig dingetje.
Meer zonnepanelen is meer stroom door je hoofdzekering, ongeacht je verbruik.

Als je de moeite had genomen om dit door de te nemen: https://www.3nergie.nl/bl...rde-berekenen-en-bepalen/ had je gezien dat het daar ook gewoon benoemd word. (onderaan)

Verder heeft TS maar 1 energiebron meer, namelijk electriciteit. Als dat wegvalt heeft ie niets meer.
Lekker klappertanden terwijl je een dag op de monteur wacht omdat de hoofdzekeringen eruit geknalt zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door arbraxas op 12-10-2023 15:19 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
arbraxas schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:12:
Omdat zonnepanelen altijd terugleveren aan het net. Zo werkt de techniek nou eenmaal. Dat salderen is een boekhoudkundig dingetje.
Als je 11kW aan panelen hebt en de 11kW oven aan zet wanneer de zon schijnt heb je 0.0A over de hoofdzekering. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Trek je hoofdzekeringen dan maar eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:46

Wuursj

want worst is al bezet

D-dark schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

Bedoel je niet 8kW warmtepomp met 3 kW electrische spiraal?
Als dat echt maar 4 kW is dan denk ik dat er een te kleine bron geslagen wordt.

4 kW is ongeveer gelijk aan 800 m3 gas volgens de koevlaas formule
JIj denkt thermisch en TS (terecht) electrisch? Vermogen van een warmtepomp wordt thermisch gegeven die je nog met delen door de COP om op electrisch vermogen uit te komen. 4kW electrisch voor een 11kw WP lijkt me niet heel gek bij kou. De mijne doet max 1,4kW electrisch voor een 5kW WP.

Verwarmingselement zou ik buiten beschouwing laten die gaat zelden aan als het goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 12-10-2023 16:30 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 14:43
Dit is veel te kort door de bocht. Dit hangt af van de omvormer (1 fase of 3 fase), en op welke fase(s) er hoeveel verbruik is.

Gezien de TS 8 kWp aan PV vermeldt, gaan we er vanuit dat het een 3-fase omvormer is (of in ieder geval redelijk verdeeld over de 3 fasen teruglevert in geval van micro-omvormers).

Als je dan een situatie zou hebben waarbij de opwekking exact gelijk over de fases is verdeeld, en je verbruik ook, dan kun je simpelweg je opwek en verbruik tegen elkaar wegstrepen, en telt alleen het instantane verschil als last op je hoofdzekering.

Voorbeeld: 5 kW opwek, gelijk verdeeld over de fases, en 5 kW gelijktijdig verbruik in huis, over alle 3 fasen gelijk verdeeld = 0 door de meter en 0 door de 3 hoofdzekeringen of automaten.

Echter, bij verbruik/afname in huis is het verbruik zelden precies netjes verdeeld over de fasen. Als je een 1-fase oven aan hebt, en tegelijk op een andere fase de droger hebt draaien, dan kan er nog een fase zijn die geen afname heeft. Dan zal het aandeel PV opwek op die fase voor de volle mep door die hoofdzekering het net op gaan. De andere 2 fasen hebben dan ofwel een kleinere netto export, of een netto import door de betreffende hoofdzekeringen van die fases.

De stelling "Omdat zonnepanelen altijd terugleveren aan het net" klopt dan ook niet, dat is afhankelijk van inrichting, fase-verdeling en opwek versus verbruik per fase...

Toevoeging, om wat meer on-topic te blijven:

Het vermogen wat je zonnepanelen kunnen opwekken, is wel relevant voor de bepaling van je hoofdaansluiting, maar alleen in die zin dat je dat als minimum aansluitwaarde moet hebben. Ook als je verbruik 0 is, moet het hele PV vermogen het net op kunnen, zonder zekeringen te laten springen. Het is dus een ondergrens voor de aansluitwaarde.

Het is *niet* zinnig om het PV vermogen op te tellen bij je maximale verbruik, zoals hierboven ergens gesuggereerd wordt! Gelijktijdig verbruik en opwek trek je simpelweg van elkaar af (per fase dan!), en alleen het verschil is import of export per fase.

De minimum aansluitwaarde is dus het minimum van PV opwek of verbruik (rekening houdende met gelijktijdigheid voor dit verbruik), niet de som van die twee.

Nog een toevoeging:

Waar je *wel* opwek en verbruik moet optellen, is voor de berekening van de bekabeling en automaten/schakelaars in je groepenkast. Want je kunt maximaal PV opwekken, en tegelijk in huis tot je aansluitwaarde aan verbruikers in bedrijf hebben, zonder dat de hoofdzekeringen uit springen. Dan moet er dus veilig PV opwek + verbruik door de interne bekabeling in je groepenkast kunnen. Dat is wel een dingetje...

[ Voor 25% gewijzigd door Gameboy op 12-10-2023 17:04 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:28

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mosterlijke energievraag die mee gaat vallen :)

Warmtepomp: die staat continu aan voor de berekening. Maar ik zet ook vraagtekens bij de 11kW opgenomen vermogen.
Tapwater: ook erg zwaar: is dit een doorstromer? Ik mag hopen dat deze 'incidenteel' aanspringt als je aan het douchen bent.
Sauna: hoe vaak en wanneer gebruik je die? Dat kun je afstemmen met 'de rest'. Vooral vlak voor etenstijd.
Inductieplaten: ga je deze tegelijk maximaal aanzetten, terwijl er in de oven iets broeit en iemand anders in de sauna zit? Erg veel succes dan! Ik denk dat de soep minder heet wordt gegeten dan de aansluitwaarde.
Wasmachines: bestaan ze nog van 3kW? De meeste de ik afgelopen jaren tegenkom doen niet veel meer dan 2kW. Reken eens uit wat je terugverdientijd is met deze machines versus een met lager vermogen. Bovendien: zet je ze samen aan? Bedenk ook dat een wasmachine een piekvermogen heeft tijdens het verwarmen van water.
Droger: een 3kW (lucht / condens) droger z.s.m. de deur wijzen: een warmtepompdroger (0,8kW) heb je er na 2 a 3 jaar waarschijnlijk al uit. Hier staan wasmachine (2,2kW) en droger (0,8W) samen op een groep, waarop ook het halve huis zit. Geen centje pijn.
Laadpaal: niks als het goed is, die load balancing MOET je gewoon meenemen daarin. Anders wordt laden + koken al een uitdaging zonder dat er iemand in de sauna zit.
Schuur: Zijn die vermogens constant of incidenteel? Met dergelijk constant vermogen ben je wel echt een diehard met veel zwaar elektrisch gereedschap en productiemachines.
Rest van het huis: per koelkast / TV / laptop (incl randapparatuur) 200W en (LED!) verlichting nog eens 200W. Ik verwacht dat je onder 1kW blijft.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
arbraxas schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:00:
Trek je hoofdzekeringen dan maar eens.
Want?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Gewoon negeren. Arbraxas heeft geen idee waar hij het over heeft.

Ja, als je de hoofdzekeringen eruit haalt werken standaard netgekoppelde omvormers niet meer omdat die geen eigen sinus kunnen maken . Die gaan dan uit of in storing volgens regels van de netcode. Spanning staat echter los van de stroom. @Gameboy heeft een zeer duidelijke uitleg gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos

Als je de moeite had genomen om dit door de te nemen: https://www.3nergie.nl/bl...rde-berekenen-en-bepalen/ had je gezien dat het daar ook gewoon benoemd word. (onderaan)

Verder heeft TS maar 1 energiebron meer, namelijk electriciteit. Als dat wegvalt heeft ie niets meer.
Lekker klappertanden terwijl je een dag op de monteur wacht omdat de hoofdzekeringen eruit geknalt zijn.
|:( |:( |:(

Zolang het vermogen van de panelen lager is dan het afgenomen vermogen ben je to-ta-le onzin aan het verkondigen...

Er zijn 2 opties:
je maximale afname is bijv 20kW en je hebt 10kW aan zonnepanelen op je dak -> je hoeft geen rekening te houden met de zonnepanelen voor de aansluitwaarde van de hoofdzekering. Dit omdat de afname de hoogste piek kan veroorzaken.

je maximale afname is bijv 20kW en hebt 25kW aan zonnepanelen op je dak -> je hoeft geen rekening te houden met je afname, want de zonnepanelen kunnen de hoogste piek veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou eerst naar je verbruikers kijken. Dat kan allemaal een stuk minder en dat gaat je flink schelen.

Een huis moet gewoon op 3x25A kunnen dus ik zou het zo ontwerpen dat je dat ook red.

En als je de grens op zoekt zou ik de hoofdzekering laten vervangen door automaten zodat je bij overbelasting de boel zelf en dus zonder netbeheerder weer aan kunt zetten.
Pagina: 1