Toen ik mijn koophuis kocht wilde ik de hele meterkast vervangen. Er zaten nog steekzekeringen in. de kookgroep was onveilig aangesloten (met een enkel 1,5mm2 draadje tussen de hoofdrail en de beide groepdelen) en nog wat meer onveilige punten.
Ik. heb destijds (zo'n 15 jaar geleden) met Liander gebeld en het probleem voorgelegd. Van Liander kreeg ik toestemming om de verzegeling te verbreken en de kast zelf opnieuw op te bouwen. Wel moest ik na afloop van de werkzaamheden weer contact met hun opnemen zodat ze een monteur langs konden sturen om de installatie te keuren en te verzegelen. Dat kostte destijds iets van 50 euro. Ik moet wel zeggen dat ik zelf een opleiding electrotechniek heb gedaan en dat ook bij Liander had aangegeven.
Afin, eens die toestemming er was heb ik het onderste deel van de kast geopend en daar bevonden zich 3 zekeringhouders waarvan er 1 gevuld was. Die ene zekering eruit gehaald en het onderste deel weer dicht geschroefd. Daarna de oude kast ontmanteld en een nieuwe geplaatst. Na het plaatsen bleek dat de draden vanaf de meter te kort waren om naar de hoofdschakelaar te gaan. Dus ook de meter los gehaald en nieuwe draden getrokken.
Nadat alles klaar was heb ik Liander weer gebeld en zijn ze een week later langs gekomen. De drie verbroken zegels (2 op het onderpaneel en een bij de meter) werden weer opnieuw aangebracht en klaar.
Nu raad ik je ABSOLUUT NIET aan om zomaar zonder de kennis en ervaring zelf je meterkast onder handen te nemen. Maar feit is wel dat er mogelijkheden zijn om de kast aan te laten passen door een partij zonder zegelrecht. Als de kast uiteindelijk maar wel weer verzegeld wordt.
Inderdaad, Liander wil alles onder de meter doen. Daarboven is jouw verantwoording en hoe je dat oplost is aan jouw. Wat Liander doet bij een omzetting naar 3 fases is:
- Meter vervangen van 1 naar 3 fase (indien nodig)
- Twee extra hoofdzekeringen insteken en die naar de meter aansluiten
- De hoofdschakelaar aansluiten op de meter
- De installatie controleren op veiligheid.
Ik heb wel begrepen dat een 3 fase schakelaar achter een 1 fase schakelaar op zich mag voor een tijdelijke periode. Alleen daar zijn ze niet duidelijk over hoelang "tijdelijk" is.
Het is al enige tijd geleden dat ik in de schoolbanken zat maar volgens mij mag het niet en moet je het ook niet willen. Natuurlijk kun je de kast zo ombouwen dat hij volledig gereed is voor 3-fasen en dan de 3 fase ingangen van de hoofdschakelaar allemaal op de enkele fase zetten. Maar dat gaan je 3-fase apparaten echt niet leuk vinden.
Even een voorbeeldje zonder al teveel in de techniek te duiken. Een elektrische kookplaat kun je vaak op 1, 2 of 3 fases aansluiten (afhankelijk van het model). Die verdeling staat altijd schematisch aangegeven op het toestel zelf en het is niet ondenkbaar dat het toestel bij een 2 of 3 fase aansluiting een paar pitten op 400 volt heeft zitten. Vaak moet je daarvoor een krammetje (draadbruggetje) plaatsen of weghalen. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1 - Je sluit het toestel nu zo aan dat hij op 1-fase draait. Maar dan moet je niet vergeten hem aan te passen naar 3-fase VOORDAT de stroom er op komt. Anders blaas je 400 volt door een circuit wat 230 verwacht.
2 - Je sluit het toestel nu zo aan dat hij op 3-fase draait. Dan gaat het toestel niets doen. Want hij verwacht op een bepaald punt 400 volt te krijgen, en krijgt (effectief) 0. Want in plaats van 2 fases die onderling 400 volt verschillen, krijgt hij dezelfde fase aan weerszijde en dat is 0 volt.
En dan hebben we het slechts over een verbruiker.
Maar jij hebt het over zonnepanelen. Nu is mijn kennis van omvormers echt minimaal, maar met 3x een enkelfasige omvormer zou dat best kunnen werken. De omvormers weten immers niet van elkaars bestaan en letten elk gewoon op de golfbeweging van de fase waarop ze zijn aangesloten. Hoe een driefase omvormer zal reageren? Geen idee.