Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

3 fase hoofdschakelaar achter 1 fase hoofdschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 16:22
Recent zijn er zonnepanelen geplaatst, de monteurs wilde de zegel van de meterkast verbreken om een hoofdschakelaar (3 fase) te installeren. Ik moest maar de netbeheerder bellen om de zegel weer terug te plaatsen.

Ik heb ze aangegeven dat ik dat niet wil aangezien ik daar een aardige boete voor kon krijgen. Echter wil ik op termijn wel verzwaren omdat ik wellicht een laadpaal wil gaan plaatsen.

Is het echt noodzakelijk om een electricien met zegelrecht in te huren. Of mag een 3 fase schakelaar ook niet tijdelijk achter een 1 fase schakelaar geplaatst worden (Ik weet dat er 3 fase bruggen te koop zijn).

Zo ja, hoe lang mag zo'n tijdelijke installatie blijven? de wachttijden bij Liander lopen namelijk nogal op (5 maanden zag ik op de website).

Als het mogelijk is wil ik dat wel een tijdje zo laten staan (lees, misschien een jaartje).

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Alle reacties

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:55
En waarom hebben ze in eerste instantie 3 fase nodig voor zonnepanelen?
De zonnepanelen worden toch gewoon achter een zekering geplaatst?

• justice strike
Dat was een fout aan hun kant, want toen ik aangaf dat ze de zegel niet mochten breken, gingen ze weer kijken naar de offerte en daar stond deze aanpassing helemaal niet in (was ook voor mij vreemd om te horen).

Maar nu wil ik wel voorbereid zijn op het hebben van een laadpaal, dus de situatie is wat veranderd.

Als de laadpaal komt, komt de verzwaring er ook aan en dan is een 3 fase schakelaar nodig.

Verwijderd

Dus laat je een electricien komen om die te plaatsen, je groepen alvast te verdelen over 3 fasen en een kammetje te plaatsen om tot de netbeheerder komt op 1 fase door te kunnen.

• justice strike
Ja dat is precies de vraag. hoelang mag die situatie blijven? Dat kan dan in principe gewoon achter een 1 fase schakelaar zonder dat je de zegel hoeft te verbreken.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:58
Zitten je zonnenpanelen / omvormer niet toevallig op 3 fasen aangesloten?

Maar goed.. als je toch al weet dat je in de toekomst gaat verzwaren, waarom zou je dan niet vandaag nog bij Liander de aanvraag inschieten en direct even werk maken van de meterkast? Een elektricien heeft in 2 uurtjes je meterkast klaar gemaakt voor 3 fasen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• justice strike
Nat-Water schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:52:
Zitten je zonnenpanelen / omvormer niet toevallig op 3 fasen aangesloten?

Maar goed.. als je toch al weet dat je in de toekomst gaat verzwaren, waarom zou je dan niet vandaag nog bij Liander de aanvraag inschieten en direct even werk maken van de meterkast? Een elektricien heeft in 2 uurtjes je meterkast klaar gemaakt voor 3 fasen.
het is een enphase die geschikt is voor zowel 3 als 1 phase. Ik weet niet hoe het technisch zou werken, een 3 fase zonnepaneel op een 1 phase aansluiting.

Overigens gaat die verzwaring gaat er wel komen, maar mijn vraag is anders. Hoelang mag je zo'n opzet laten (1 fase schakelaar met erachter 3 fase schakelaar). Ik weet namelijk nu niet of ik 25A of 35A nodig heb (ik heb de auto en de laadpaal nog niet). Als ik die verzwaring nu doe, dan zit er een kans in dat ik hem later nog een keer moet verzwaren (en dan nog meer kosten moet dragen). Dat kan dus het beste pas gebeuren als ik die auto heb.

• Monzo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
justice strike schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:13:
[...]
Ik weet namelijk nu niet of ik 25A of 35A nodig heb (ik heb de auto en de laadpaal nog niet). Als ik die verzwaring nu doe, dan zit er een kans in dat ik hem later nog een keer moet verzwaren (en dan nog meer kosten moet dragen). Dat kan dus het beste pas gebeuren als ik die auto heb.
Ik heb contact gezocht met mijn netwerkbeheerder om uit te zoeken hoe de stroom in mijn huis liep en bleek 3x35A te hebben. Er werd mij geadviseerd om dit terug te brengen neer 3x25A want dat scheelt weer kosten per maand. Kosten voor wijziging was, voor zover ik mij herinner, nul. Was een goed gesprek met iemand die mij echt goed kon voorlichten en (in mijn geval simpele) scenario's bespreken.

Lekker de zwaarste optie nemen (als dat kan) en dan later wel kijken of je terug kan schalen naar 3x25A.

Een belletje met je netwerkbeheerder zou volgens mij duidelijkheid verschaffen over jouw scenario. **YMMV**

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
Monzo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Ik heb contact gezocht met mijn netwerkbeheerder om uit te zoeken hoe de stroom in mijn huis liep en bleek 3x35A te hebben. Er werd mij geadviseerd om dit terug te brengen neer 3x25A want dat scheelt weer kosten per maand. Kosten voor wijziging was, voor zover ik mij herinner, nul. Was een goed gesprek met iemand die mij echt goed kon voorlichten en (in mijn geval simpele) scenario's bespreken.

Lekker de zwaarste optie nemen (als dat kan) en dan later wel kijken of je terug kan schalen naar 3x25A.

Een belletje met je netwerkbeheerder zou volgens mij duidelijkheid verschaffen over jouw scenario. **YMMV**
3x35 kost nogal een bult meer dan 2x25.
Met wat loadbalancing kun je prima een all electric huis en een auto laden met je 3x25 aansluiting.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• justice strike
Monzo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Heb dit al uitgezocht. Zowel verzwaren als verlichten gaan een extra 300 euro kosten. Dus kan maar beter het meteen goed doen.

• justice strike
No Hands schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

3x35 kost nogal een bult meer dan 2x25.
Met wat loadbalancing kun je prima een all electric huis en een auto laden met je 3x25 aansluiting.
Ik ben mij niet bewust van een apparaat in de meterkast die load balancing kan uitvoeren.

Maargoed, komt weer terug op de originele vraag, hoe lang mag je met zo'n tijdelijke oplossing zitten voordat je echt moet verzwaren?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
justice strike schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Ik ben mij niet bewust van een apparaat in de meterkast die load balancing kan uitvoeren.

Maargoed, komt weer terug op de originele vraag, hoe lang mag je met zo'n tijdelijke oplossing zitten voordat je echt moet verzwaren?
Er zijn mij geen termijnen bekend, er is ook niemand die dat zou controleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:53
Elke installatie, dus ook een tijdelijke, moet voldoen aan de NEN 1010 norm.Daar zit geen tijdslimiet op.
Als ik lees dat je een 3 fase schakelaar achter een 1 faseschakelaar wil zetten dan raad ik je aan om een goede elektricien te zoeken die de 1 faseschakelaar direct vervangt voor een 3 faseschakelaar. En de groepenkast aanpast naar 3 fase.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-11 12:35
justice strike schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Heb dit al uitgezocht. Zowel verzwaren als verlichten gaan een extra 300 euro kosten. Dus kan maar beter het meteen goed doen.
Vergeet ook niet het jaarlijkse vastrecht voor de aansluiting mee te nemen. Een 3x25A kost € 346,39 per jaar aan vastrecht maar de 3x35A kost € 1.459,03 per jaar (bronnetje). Dat is dus per jaar zo'n 1000 euro verschil! Die 300 euro verzwaringskosten zijn dus peanuts tegenover de jaarlijkse kosten voor de aansluiting.

• justice strike
devriesjande schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:36:
Elke installatie, dus ook een tijdelijke, moet voldoen aan de NEN 1010 norm.Daar zit geen tijdslimiet op.
Als ik lees dat je een 3 fase schakelaar achter een 1 faseschakelaar wil zetten dan raad ik je aan om een goede elektricien te zoeken die de 1 faseschakelaar direct vervangt voor een 3 faseschakelaar. En de groepenkast aanpast naar 3 fase.
1 fase schakelaar direct vervangen kan alleen gedaan worden door een partij met zegelrecht. Wat Liander aangeeft is dat ze zelf ook wel de 3 fase willen aansluiten, maar de kast moet inderdaad wel 3 fase gereed zijn.

Ik heb wel begrepen dat een 3 fase schakelaar achter een 1 fase schakelaar op zich mag voor een tijdelijke periode. Alleen daar zijn ze niet duidelijk over hoelang "tijdelijk" is.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Bij mij is ook pas de groepenkast geheel vervangen, incl. 3 fasen hoofdschakelaar.
De monteur had geen zegelrecht maar durfde het wel aan om onder spanning de hoofdschakelaar te vervangen.
Die zit dus buiten het verzegelde deel waar de hoofdzekeringen zitten. Geen centje pijn (en het juiste gereedschap/bescherming om niet onder 400v te komen te staan bij een oepsje).

Is dit bij jou ook het geval toevallig?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

• justice strike
Waterbeesje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:43:
Bij mij is ook pas de groepenkast geheel vervangen, incl. 3 fasen hoofdschakelaar.
De monteur had geen zegelrecht maar durfde het wel aan om onder spanning de hoofdschakelaar te vervangen.
Die zit dus buiten het verzegelde deel waar de hoofdzekeringen zitten. Geen centje pijn (en het juiste gereedschap/bescherming om niet onder 400v te komen te staan bij een oepsje).

Is dit bij jou ook het geval toevallig?
Nou, volgens mij mag je niet zomaar de hoofdschakelaar vervangen als alles onder spanning staat.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

justice strike schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Nou, volgens mij mag je niet zomaar de hoofdschakelaar vervangen als alles onder spanning staat.
Dan was mijn elektricien een boefje :')

Zelf zou ik het ook nooit doen zo overigens...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Toen ik mijn koophuis kocht wilde ik de hele meterkast vervangen. Er zaten nog steekzekeringen in. de kookgroep was onveilig aangesloten (met een enkel 1,5mm2 draadje tussen de hoofdrail en de beide groepdelen) en nog wat meer onveilige punten.

Ik. heb destijds (zo'n 15 jaar geleden) met Liander gebeld en het probleem voorgelegd. Van Liander kreeg ik toestemming om de verzegeling te verbreken en de kast zelf opnieuw op te bouwen. Wel moest ik na afloop van de werkzaamheden weer contact met hun opnemen zodat ze een monteur langs konden sturen om de installatie te keuren en te verzegelen. Dat kostte destijds iets van 50 euro. Ik moet wel zeggen dat ik zelf een opleiding electrotechniek heb gedaan en dat ook bij Liander had aangegeven.

Afin, eens die toestemming er was heb ik het onderste deel van de kast geopend en daar bevonden zich 3 zekeringhouders waarvan er 1 gevuld was. Die ene zekering eruit gehaald en het onderste deel weer dicht geschroefd. Daarna de oude kast ontmanteld en een nieuwe geplaatst. Na het plaatsen bleek dat de draden vanaf de meter te kort waren om naar de hoofdschakelaar te gaan. Dus ook de meter los gehaald en nieuwe draden getrokken.

Nadat alles klaar was heb ik Liander weer gebeld en zijn ze een week later langs gekomen. De drie verbroken zegels (2 op het onderpaneel en een bij de meter) werden weer opnieuw aangebracht en klaar.

Nu raad ik je ABSOLUUT NIET aan om zomaar zonder de kennis en ervaring zelf je meterkast onder handen te nemen. Maar feit is wel dat er mogelijkheden zijn om de kast aan te laten passen door een partij zonder zegelrecht. Als de kast uiteindelijk maar wel weer verzegeld wordt.
justice strike schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:05:
[...]
Wat Liander aangeeft is dat ze zelf ook wel de 3 fase willen aansluiten, maar de kast moet inderdaad wel 3 fase gereed zijn.
Inderdaad, Liander wil alles onder de meter doen. Daarboven is jouw verantwoording en hoe je dat oplost is aan jouw. Wat Liander doet bij een omzetting naar 3 fases is:
- Meter vervangen van 1 naar 3 fase (indien nodig)
- Twee extra hoofdzekeringen insteken en die naar de meter aansluiten
- De hoofdschakelaar aansluiten op de meter
- De installatie controleren op veiligheid.
Ik heb wel begrepen dat een 3 fase schakelaar achter een 1 fase schakelaar op zich mag voor een tijdelijke periode. Alleen daar zijn ze niet duidelijk over hoelang "tijdelijk" is.
Het is al enige tijd geleden dat ik in de schoolbanken zat maar volgens mij mag het niet en moet je het ook niet willen. Natuurlijk kun je de kast zo ombouwen dat hij volledig gereed is voor 3-fasen en dan de 3 fase ingangen van de hoofdschakelaar allemaal op de enkele fase zetten. Maar dat gaan je 3-fase apparaten echt niet leuk vinden.

Even een voorbeeldje zonder al teveel in de techniek te duiken. Een elektrische kookplaat kun je vaak op 1, 2 of 3 fases aansluiten (afhankelijk van het model). Die verdeling staat altijd schematisch aangegeven op het toestel zelf en het is niet ondenkbaar dat het toestel bij een 2 of 3 fase aansluiting een paar pitten op 400 volt heeft zitten. Vaak moet je daarvoor een krammetje (draadbruggetje) plaatsen of weghalen. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1 - Je sluit het toestel nu zo aan dat hij op 1-fase draait. Maar dan moet je niet vergeten hem aan te passen naar 3-fase VOORDAT de stroom er op komt. Anders blaas je 400 volt door een circuit wat 230 verwacht.
2 - Je sluit het toestel nu zo aan dat hij op 3-fase draait. Dan gaat het toestel niets doen. Want hij verwacht op een bepaald punt 400 volt te krijgen, en krijgt (effectief) 0. Want in plaats van 2 fases die onderling 400 volt verschillen, krijgt hij dezelfde fase aan weerszijde en dat is 0 volt.
En dan hebben we het slechts over een verbruiker.

Maar jij hebt het over zonnepanelen. Nu is mijn kennis van omvormers echt minimaal, maar met 3x een enkelfasige omvormer zou dat best kunnen werken. De omvormers weten immers niet van elkaars bestaan en letten elk gewoon op de golfbeweging van de fase waarop ze zijn aangesloten. Hoe een driefase omvormer zal reageren? Geen idee.

• justice strike
RiDo78 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:53:
Het is al enige tijd geleden dat ik in de schoolbanken zat maar volgens mij mag het niet en moet je het ook niet willen. Natuurlijk kun je de kast zo ombouwen dat hij volledig gereed is voor 3-fasen en dan de 3 fase ingangen van de hoofdschakelaar allemaal op de enkele fase zetten. Maar dat gaan je 3-fase apparaten echt niet leuk vinden.

Even een voorbeeldje zonder al teveel in de techniek te duiken. Een elektrische kookplaat kun je vaak op 1, 2 of 3 fases aansluiten (afhankelijk van het model). Die verdeling staat altijd schematisch aangegeven op het toestel zelf en het is niet ondenkbaar dat het toestel bij een 2 of 3 fase aansluiting een paar pitten op 400 volt heeft zitten. Vaak moet je daarvoor een krammetje (draadbruggetje) plaatsen of weghalen. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1 - Je sluit het toestel nu zo aan dat hij op 1-fase draait. Maar dan moet je niet vergeten hem aan te passen naar 3-fase VOORDAT de stroom er op komt. Anders blaas je 400 volt door een circuit wat 230 verwacht.
2 - Je sluit het toestel nu zo aan dat hij op 3-fase draait. Dan gaat het toestel niets doen. Want hij verwacht op een bepaald punt 400 volt te krijgen, en krijgt (effectief) 0. Want in plaats van 2 fases die onderling 400 volt verschillen, krijgt hij dezelfde fase aan weerszijde en dat is 0 volt.
En dan hebben we het slechts over een verbruiker.

Maar jij hebt het over zonnepanelen. Nu is mijn kennis van omvormers echt minimaal, maar met 3x een enkelfasige omvormer zou dat best kunnen werken. De omvormers weten immers niet van elkaars bestaan en letten elk gewoon op de golfbeweging van de fase waarop ze zijn aangesloten. Hoe een driefase omvormer zal reageren? Geen idee.
Ik ga natuurlijk geen 3 fase apparatuur aansluiten. Tijdelijk zou het wel mogen, want er worden zelfs onderdelen hiervoor verkocht. https://www.superflink.nl...tijdelijke-oplossing.html

Maar het is me nu wel duidelijk dat ik die schakelaar beter vlak voor de verzwaring kan laten plaatsen ipv nu al een jaar vantevoren.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is niet enkel de schakelaar. Je hele kast moet aangepast worden. Als ik het goed heb (zoals gezegd, ik ben al even dat vakgebied uit) dan moeten de groepen gebalanceerd worden over de fases, wat betekent dat er ook op elke fase een of meer aardlekschakelaars geplaatst moeten. Het is dus niet een kwestie van hoofdschakelaar wisselen.

Wellicht dat er mensen in het forum zijn die beter op de hoogte zijn van de huidige normen en je aan kunnen geven wat er exact aangepast moet gaan worden.

• justice strike
oh, ja dat was de bedoeling. Er zitten twee aardlek schakelaars in, er wordt dan nog een derde geplaatst. De 9 groepen worden verdeeld over de 3 aardlekschakelaars. Dat gaat allemaal gebeuren inderdaad. Maar ik denk dat het gewoon best wel wat voeten in de aarde heeft, dan kan ik het beter op een later moment doen.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:47
Ik weet niet of je er overheengelezen hebt. Maar 3x35A is echt prijzig per jaar. Ik zou gewoon meteen doorpakken en voor 3X25A gaan.

• justice strike
Alwind, ik heb er niet overheen gelezen, maar 3*35 is misschien nu prijzig, maar het kan zijn dat die prijzen veranderen op het moment dat we massaal op electrisch rijden overstappen.

Ik heb het nu niet nodig, dus eigenlijk wil ik nu ook niet die beslissing maken.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@justice strike

Ik kan uit het hele topic hier eigenlijk nog steeds niet goed opmaken wat voor een aansluiting er nu daadwerkelijk door Liander bij je geleverd wordt én waar je dus ook daadwerkelijk het vastrecht voor betaald. Je noemt eigenlijk alle mogelijke standaard huisaansluitwaarden dus kijk voor de grap eens op 'mijn Liander' wat er daadwerkelijk aan je gefactureerd wordt. Als dat werkelijk 3x35A is dan zou ik, als ik jou was, eens héél goed gaan kijken of je wel zo'n zware aansluiting nodig hebt en als dat niet zo is het spel terug laten zetten naar 3x25A. Scheelt je qua netbeheerkosten, zoals hierboven al een keer vermeldt is, zomaar even €1000,- op jaarbasis. 1x35A óf 3x25A zijn qua prijs gelijk. 3x35A (én hoger) wordt al snel onnodig duur.

Een installatuer mét zegelrecht kan en mag alles overigens gewoon aanpassen en vervangen, ook achter het zegel.

Altijd wel leuk bij de overdracht van een koop en/of huur huis naar een nieuwe bewoner. Dit soort zaken staan meestal niet heel duidelijk beschreven waardoor je de kans loopt dat je als nieuwe bewoner jaren op rij véél te veel betaalt voor zaken welke je nergens voor nodig hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 16-10-2023 13:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• alwind
justice strike schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:10:
Alwind, ik heb er niet overheen gelezen, maar 3*35 is misschien nu prijzig, maar het kan zijn dat die prijzen veranderen op het moment dat we massaal op electrisch rijden overstappen.

Ik heb het nu niet nodig, dus eigenlijk wil ik nu ook niet die beslissing maken.
Vastrecht gaat niet goedkoper worden voorlopig, want je moet juist beter spreiden in plaats van pieken. En 75A is echt veel vermogen, zeker als je daar ook zonnepanelen bij optelt.

• justice strike
Will_M schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:14:
@justice strike

Ik kan uit het hele topic hier eigenlijk nog steeds niet goed opmaken wat voor een aansluiting er nu daadwerkelijk door Liander bij je geleverd wordt én waar je dus ook daadwerkelijk het vastrecht voor betaald. Je noemt eigenlijk alle mogelijke standaard huisaansluitingen dus kijk voor de grap eens op 'mijn Liander' wat er daadwerkelijk aan je gefactureerd wordt. Als dat werkelijk 3x35A is dan zou ik, als ik jou was, een héél goed gaan kijken of je wel zo'n zware aansluiting nodig hebt en als dat niet zo is het spel terug laten zetten naar 3x25A. Scheelt je qua netbeheerkosten, zoals hierboven al een keer vermeldt is, zomaar even €1000,- op jaarbasis. 1x35A óf 3x25A zijn qua prijs gelijk. 3x35A (én hoger) wordt al snel onnodig duur.
Ik heb 1x35A
Een installatuer mét zegelrecht kan en mag alles overigens gewoon aanpassen en vervangen, ook achter het zegel.
Dat klopt. Maar een electricien zonder zegelrecht kan dat niet. Het bedrijf dat komt heeft electriciens in dienst die geen zegelrecht hebben. Ik kan dan wel een andere electricien inhuren, maar doe liever alles bij 1 partij.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33

Illusion

(the art of)

De extra hoofdschakelaar maakt niet uit en daar zit geen termijn op.

Wat wel uitmaakt is of je (reeds geplaatste) set zonnepanelen een totaal vermogen hoger dan 3500W a 4600W hebben. Als dat zo is, mag je de niet zonder meer op een enkel fase kast aansluiten omdat je dan kans hebt op een overbelaste nul.
Dus @justice strike hoeveel/welke zonnepanelen en omvormers zijn er geplaatst?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• justice strike
alwind schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Vastrecht gaat niet goedkoper worden voorlopig, want je moet juist beter spreiden in plaats van pieken. En 75A is echt veel vermogen, zeker als je daar ook zonnepanelen bij optelt.
Ik ga nu nog niet voorbereiden op 3 fase. Te veel onzekerheid zie ik al in dit topic.

maar een 22kw laadpaal heeft volgens mij wel 3X35 nodig, vandaar dat ik dat overweeg. Maar ik zal er nog wel eens naar kijken als we dichter bij een electrische auto zijn.

• justice strike
Illusion schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:29:
De extra hoofdschakelaar maakt niet uit en daar zit geen termijn op.

Wat wel uitmaakt is of je (reeds geplaatste) set zonnepanelen een totaal vermogen hoger dan 3500W a 4600W hebben. Als dat zo is, mag je de niet zonder meer op een enkel fase kast aansluiten omdat je dan kans hebt op een overbelaste nul.
Dus @justice strike hoeveel/welke zonnepanelen en omvormers zijn er geplaatst?
in totaal 11 volgens mij is dat gewoon goed. Tevens wonen we ook in nederland, dus veel zon hebben we niet.

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 16-10-2023 13:31 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij is het geen probleem om een 4P hoofdschakelaar achter een 2polige te hebben als je 1x35A hebt. Wel zorgen dat de eerste nu netjes het label "hoofdschakelaar" draagt en is er netjes aan voldaan dat je een hoofdschakelaar hebt. Dat er dan een tweede schakelaar achter zit is prima.

Maar tijdelijk ga je wel het schip in qua maximale stroom als je standaard 40A aardlekschakelaars hebt en geen REM automaat. Dat is dan niet volgens de norm.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

justice strike schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

in totaal 11 volgens mij is dat gewoon goed. Tevens wonen we ook in nederland, dus veel zon hebben we niet.
11x300Wp mag gewoon op één (simpele) eigen 16A groep, liefst middels een zogenaamde Alamat. 11x480Wp moet gezekerd worden middels een eigen 25A groep (wat ook mag met een 1x35A netaansluiting).

Vraag daarbij is dus: Wat voor een panelen heb je exact laten plaatsen? :P

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 16-10-2023 13:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• alwind
Je vraag zwabbert wel een beetje alle kanten op, want volgens mij gaat deze tijdelijke fase best lang duren, meer dan die 5 maanden tot een jaar die je in je opening vermeldt.

Waarom zou je het nu dan niet gewoon aansluiten op één fase en, als je echt weet wat je wil, alles in één keer goed doen?

Of pas het aan naar drie fasen en neem een 325A. Mocht dit later toch 35 moeten worden, kost dat minder dan 300 euro. Je bent sowieso goedkoper uit omdat je 83 euro per maand minder betaalt dan voor de 335A-aansluiting.

[ Voor 29% gewijzigd door alwind op 16-10-2023 13:40 ]

• justice strike
Septillion schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:35:
Volgens mij is het geen probleem om een 4P hoofdschakelaar achter een 2polige te hebben als je 1x35A hebt. Wel zorgen dat de eerste nu netjes het label "hoofdschakelaar" draagt en is er netjes aan voldaan dat je een hoofdschakelaar hebt. Dat er dan een tweede schakelaar achter zit is prima.

Maar tijdelijk ga je wel het schip in qua maximale stroom als je standaard 40A aardlekschakelaars hebt en geen REM automaat. Dat is dan niet volgens de norm.
mooi, goed om te weten dat er twee hoofdschakelaars gebruikt kunnen worden.

REM Automaat is wel een puntje van aandacht inderdaad.

• justice strike
Will_M schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

11x300Wp mag gewoon op één (simpele) eigen 16A groep, liefst middels een zogenaamde Alamat. 11x480Wp moet gezekerd worden middels een eigen 25A groep (wat ook mag met een 1x35A netaansluiting).

Vraag daarbij is dus: Wat voor een panelen heb je exact laten plaatsen? :P
Ik denk dat de omvormer misschien een beter punt is om te kijken. Ik heb de IQ8MC. Die levert een maximum van 330 Watt (Maximaal schijnbaar vermogen)

dus dat betekent 3630 watt. Ik zou er zelfs nog wat bij mogen plaatsen ;)

• justice strike
alwind schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:37:
Je vraag zwabbert wel een beetje alle kanten op, want volgens mij gaat deze tijdelijke fase best lang duren, meer dan die 5 maanden tot een jaar die je in je opening vermeldt.

Waarom zou je het nu dan niet gewoon aansluiten op één fase en, als je echt weet wat je wil, alles in één keer goed doen?

Of pas het aan naar drie fasen en neem een 325A. Mocht dit later toch 35 moeten worden, kost dat minder dan 300 euro. Je bent sowieso goedkoper uit omdat je 83 euro per maand minder betaalt dan voor de 335A-aansluiting.
ik ben nu al aangesloten op 1 fase dat laat ik nu zo. ik zal terzijnertijd wel alles aanpassen, heeft weinig nut om daar nu op in te springen.

Pagina: 1