Advies voor het versterken van wifi middels UTP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDoldersum
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-08 11:57
Ik heb laatst een veranda gebouwd in de tuin, maar de WiFi is daar héél slecht. Gelukkig ik heb ook een UTP cat6 kabel naar de veranda getrokken. Nu wil ik dus mijn veranda voorzien van goed internet.

Ik ben opzoek naar een oplossing om mijn huidige WiFi signaal te versterken (Dus geen nieuw netwerk aamaken).
De UTP kabel die ik getrokken heb is zonder PoE (Dit zou eventueel kunnen middels een PoE switch?) en ik heb de kabel uit de muur laten uitkomen. Dus ik ben ook opzoek naar iets met een wandmontage.

Ik heb al veel research gedaan en de TP-Link Deco E4 - Mesh Wifi leek mij in eerste instantie een mooie oplossing, maar ik moet echt een wandmontage hebben. Daarna kwam ik uit bij de TP-Link EAP610. Alleen op YouTube zag ik dat hierbij een nieuw netwerk wordt aangemaakt.

Heeft iemand misschien tips, want ik weet het even niet meer :?
Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 08:14
Welke WIFI-netwerk heb je nu? Accepsoint of router van provider? En welke provider en welk merk router of accespoint?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDoldersum
Ik heb momenteel een router van KPN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 08:14
Als je router van KPN nu je WIFI-netwerk is en die wi lje perse behouden, heb je maar 1 keus. WIFI-uitbreiidng met KPN-spullen, bijvoorbeeld SuperWIFI.

In jouw geval zou ik doen:
- 2 nieuwe accespoints kopen, bijvoorbeeld Deco.
- Deze instellen als nieuw-WIFI-netwerk met dezelfde instellingen, SSID en wachtwoord, als de huidige KPN-router. Niet als router maar als accespoints.
- 1 accespoint bij de huidige router plaatsen en 1 accespoint bij de veranda.
- WIFI op KPN-router uitzetten.
- Klaar.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of gewoon een outdoor AP aansluiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDoldersum
Frogmen welk product zou daar volgens jou het best bij passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Ik zou een KPN Superwifi2 schotel (zwarte versie) monteren bij je veranda/wall outlet.
Lijkt mij de makkelijkste oplossing, en dat werkt echt goed i.c.m. met je KPN Box12 (met een 10 of 11 ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Als je een KPN box 12 hebt dan zou ik zeker een Superwifi 2 punt voor weinig scoren op marktplaats, staan zat nieuwe op.

Heb je een box 10 dan wordt de interne wifi van deze box uitgeschakeld als je Superwifi aangesloten wordt geloof ik, dan zou je een 2e Superwifi 2 punt voor binnen erbij nodig hebben. Dan heb je wel meteen een upgrade naar wifi6 in je hele huis te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
Ik zou zoiets nemen en dan combineren met een POE injector.
Voor een enkele aansluiting hoef je niet een hele switch met POE capaciteiten te kopen.

https://www.routershop.nl...ac-access-point/pid=58197

En zeker geen mesh setjes kopen, want mesh is niets anders dan wireless backhaul en jij heb een kabel.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 12-10-2023 09:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RubenDoldersum schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Ik ben opzoek naar een oplossing om mijn huidige WiFi signaal te versterken (Dus geen nieuw netwerk aamaken).
Kun je verduidelijken wat je hiermee bedoelt?

WiFi kun je in beginsel niet versterken, de enige versterker in het geheel zit in je AP en client en is gebonden aan wettelijke limieten voor hoe hard uitgezonden mag worden. Die limieten betekenen in een gemiddelde NL woning dat je niet hele woning en ruimte erbuiten vanuit een enkele AP kunt dekken en dat moet je ook niet willen - WiFi is tweerichtingsverkeer, al zou je je AP idioot kunnen laten zenden, je mobieltje kan dat niet terug doen. Bovendien is WiFi gedeeld medium en als jouw signalen door zware muren beuken doen die van de buren dat ook waardoor interferentie helemaal onmogelijk zou worden.

Linksom of rechtsom zul je dus voor meer dekking moeten zorgen voor een (of meer) extra AP's. Die AP's kunnen prima dezelfde SSID (netwerknaam) uitzenden als je bestaande; of dat een "nieuw netwerk" is of niet hangt af van het niveau waarop je het bekijkt.

Ervan uitgaande dat een extra AP dat zelfde SSID uitzendt acceptabel is, kun je kijken welke. Je wilt bij moderne WiFi niet alleen zorgen dat netwerknaam gelijk is, maar ook dat al je APs vanuit zelfde systeem beheerd worden (zeker als je zelf niet diep in de materie zit). Je gebruikt nu een of ander KPN apparaat welke exact? kan nogal uitmaken voor opties/kosten :o Ervan uitgaande dat het een Experiabox 10A of nieuwer is, is de suggestie voor een SuperWiFi 2 van KPN te gaan de eenvoudigste.

Maar... dat is een indoor apparaat. Is jouw 'veranda' een verwarmde, vorstvrije ruimte? Dan kan dit. Zo niet, dan niet en heb je een outdoor-apparaat nodig ivm risico van condensatie bij temperatuurschommelingen. KPN biedt zo'n apparaat niet aan, dus moet je gaan voor een ander WiFi-systeem. Je wilt dan ook gelijk de WiFi op de KPN router uitzetten en binnen een tweede AP van zelfde systeem als buiten plaatsen.

Er zijn veel van die systemen, met verschillende prijzen en complexiteit/functionaliteit. Het klinkt alsof een zo eenvoudig mogelijke de voorkeur zou genieten. Daarom zou ik veelgenoemde oplossingen als Ubiquiti's UniFi en TP-Link Omada (de al genoemde EAP225 komt uit die reeks). TP-Link Deco zou daarentegen prima kunnen. Je kunt binnen bijvoorbeeld een X50 plaatsen en buiten een X50 Outdoor. Die werken netjes samen en zijn zo idiot-proof qua installatie en opties als je je maar kunt wensen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenDoldersum
Ik heb een KPN Box 12 + al 1 superwifi schotel in de meterkast. Ik had er helemaal niet aan gedacht dat ik de mogelijk had om deze set uit te breiden. Ik ga dan nog een SuperWiFi schotel aanschaffen via marktplaats en deze in de veranda ophangen. De plek waar ik hem op ga hangen is vorstvrij.

Hartelijk bedankt voor alle reacties! En ik laat wel weten wat het eindresultaat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
RubenDoldersum schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:30:
Ik heb een KPN Box 12 + al 1 superwifi schotel in de meterkast. Ik had er helemaal niet aan gedacht dat ik de mogelijk had om deze set uit te breiden. Ik ga dan nog een SuperWiFi schotel aanschaffen via marktplaats en deze in de veranda ophangen. De plek waar ik hem op ga hangen is vorstvrij.

Hartelijk bedankt voor alle reacties! En ik laat wel weten wat het eindresultaat is.
Staan je Box12 en superwifi schotel vlakbij elkaar in je meterkast?
Zoja, dan is dat niet optimaal (zeg maar zonde) omdat die schotel het wifi signaal van je Box12 verder door je huis kan verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDoldersum
Ja staan inderdaad wel vlakbij elkaar in de meterkast. Dus betekent dat ik mijn zou huidige SuperWiFi schotel ook al zou kunnen gebruiken in de veranda i.p.v. een extra aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58

lier

MikroTik nerd

Persoonlijk zou ik een PoE outdoor accespoint uitzoeken. Zorg dat SSID en (alle) security settings gelijk zijn en je hebt een werkende oplossing. Dan heb je ook geen gedoe met het voeden het accespoint buiten.

Bedenk dat niet temperatuur maar vocht het probleem is bij gebruik buiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03
RubenDoldersum schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:18:
Ja staan inderdaad wel vlakbij elkaar in de meterkast. Dus betekent dat ik mijn zou huidige SuperWiFi schotel ook al zou kunnen gebruiken in de veranda i.p.v. een extra aanschaffen?
Jup!
Bij een experiabox 10 gaat de wifi uit met superwifi.
Bij de 12 doet die mee dus moet je de superwifi op andere plek zetten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Ja, verplaats die schotel maar eens naar de veranda, kan zijn dat je hele probleem dan opgelost is.
Pagina: 1