Nieuwe PS5 Slim

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:15
nieuws: Sony kondigt dunnere PlayStation 5 met losse drive aan die ingebouwd ...
@TijsZonderH

Ik heb toch serieus problemen met de hele toon van dit artikel. Er wordt gesteld dat de PS5 Slim nog enkel als een Digital Edition uitkomt, maar dat is gewoon fout. In de blogpost van PlayStation staat toch duidelijk dat er 2 versies blijven: 1 met drive, en 1 zonder drive, elk met hun eigen prijsstelling.
De grootste wijziging is het ontbreken van een fysieke diskdrive. De nieuwe PS5 heeft die niet meer ingebouwd en is in de eerste plaats alleen als digitale variant te koop.
Dit is dus pertinent onwaar. In de blogpost staat er helemaal niet dat er 'in de eerste plaats' enkel een Digital Edition te koop is. Ze gaan gewoon direct allebei te koop zijn. Dat je van de Digital Edition een Disk Edition kan maken door er (bvb later) apart de drive bij te kopen, is zelfs enkel toe te juichen ? Dit interpreteren als zijnde dat de Disk versie eigenlijk gewoon een veredelde Digital Only is, getuigt toch wel van een enorm cynisme.
Die kan dan in het apparaat worden ingebouwd zodat die alsnog dezelfde formfactor krijgt als het eerdere model.
Erm neen! Die achteraf inbouwen zodat die alsnog dezelfde formfactor krijgt als het NIEUWE disk-model !
Sony zegt dat de huidige voorraad PS5's met geïntegreerde diskdrive nog worden verkocht, maar dat daarna alleen nog digitale modellen uit zullen komen.
Dat staat dus absoluut NIET in de gequotete blogpost, en lijkt me eerder gewoon een aanname.
Er is ook een bundel waarbij de diskdrive wordt meegeleverd, die honderd euro duurder is.
Erm neen, dat is helemaal geen 'bundel'. Dat is gewoon de Disk Edition zoals er ook vandaag een disk edition bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:07

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik denk dat dat vooral een definitiekwestie is. Wat mij betreft gaat het gewoon om één model PlayStation, dat je kunt uitbreiden met een extra diskdrive. Ik noem dat één model: een digitaal model dat uitbreidbaar is.
Dat staat dus absoluut NIET in de gequotete blogpost, en lijkt me eerder gewoon een aanname.
Ik lees: "Once inventory of the current PS5 model has sold out, the new PS5 will become the only model available." 'The new model' is voor mij dus een model zonder ingebouwde diskdrive.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
TijsZonderH schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:30:
Ik denk dat dat vooral een definitiekwestie is. Wat mij betreft gaat het gewoon om één model PlayStation, dat je kunt uitbreiden met een extra diskdrive. Ik noem dat één model: een digitaal model dat uitbreidbaar is.

[...]

Ik lees: "Once inventory of the current PS5 model has sold out, the new PS5 will become the only model available." 'The new model' is voor mij dus een model zonder ingebouwde diskdrive.
Maar ze zeggen ook 'once inventory of the current PS5 model has sold out'... dat zijn toch ook twee versies? ;) De disc en de digital only versie. In die verwoording kan het nieuwe model toch ook twee versies hebben?

De afbeelding boven de blogpost doet ook heel sterk vermoeden dat er twee edities komen... waarbij de digitale editie dan de mogelijkheid krijgt om alsnog een drive te kunnen koppelen.
If you purchase the PS5 Digital Edition, you can add the Ultra HD Blu-ray Disc Drive for PS5 later, as it will also be sold separately for
Ik ben het met @Twixie eens, er zijn hier wat zaken 'lost in translation' en/of interpretation oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Maar de essentie is dat er geen nieuw model is dat fysiek echt anders is dan het andere. Je kunt het aanpassen door de diskdrive eraan te klikken, maar in de basis is er gewoon dat ene model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
TijsZonderH schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:47:
Maar de essentie is dat er geen nieuw model is dat fysiek echt anders is dan het andere. Je kunt het aanpassen door de diskdrive eraan te klikken, maar in de basis is er gewoon dat ene model.
Het is gelukkig niet zoveel tekst dus ik heb het nog eens 2x aandachtig doorgelezen...

Die essentie haal ik er niet echt uit, ze spreken steevast over de nieuwe PS5 en PS5 digital edition... zelfs in de prijslijst daaronder. Ik haal nergens de essentie uit dat de nieuwe versie met disc hetzelfde in elkaar steekt als de digital edition en dus dezelfde 'attachable drive heeft? Zou goed kunnen uiteraard en zou zelfs heel logisch kunnen zijn vanuit design en fabricage oogpunt omdat ze dan niet twee versies hoeven te produceren... maar daar wordt eigenlijk met geen woord direct over gesproken.

Enige stukje tekst in dat blog wat misschien dat idee zou kunnen geven is in het begin... maar dat is dan echt interpretatie. Of heb je er ergens misschien nog wat meer over gelezen wat niet in het aangehaalde blog naar voren komt? Want nogmaals, ik vermoed ook dat het zo is ondanks dat dit niet duidelijk wordt uit het blog.
The same technology features that make PS5 the best to play are packed into a smaller form factor, along with an attachable Ultra HD Blu-ray Disc Drive and a 1TB SSD for more internal storage

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 11-10-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
TijsZonderH schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:47:
In de basis kan je 'm kopen zonder diskdrive, of mét diskdrive er al direct aan vast. Die diskdrive is weliswaar er vanaf te halen, maar Sony heeft het zelf ook gewoon over twee versies, en somt het ook op die manier op:
PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – 549.99 EUR
PS5 Digital Edition – 449.99 EUR
Ik snap ook niet helemaal waarom je in het Tweakers nieuwsbericht ervoor hebt gekozen om het zo te beschrijven:
Er is ook een bundel waarbij de diskdrive wordt meegeleverd, die honderd euro duurder is.
Nu moeten lezers zelf €449,99 + €100 gaan doen. Kan daar gewoon '€549,99' van gemaakt worden?
[...]

Dat lees je dan verkeerd :) Het oude model = het model uit 2020. Het nieuwe model is wat nu aangekondigd is, met en zonder diskdrive.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 11-10-2023 15:10 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
TijsZonderH schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:30:
Dat gaat over het huidige phat model.
Nogmaals: je lijkt te missen dat er van de nieuwe Slim versie óók gewoon onmiddelijk een Disk versie uitkomt. Meer zelfs, dat is gewoon de 'default' PS5, naast de 'PS5 Digital Edition'. Zie de specificatie-tabellen op https://blog.playstation....day-season/?sf269561474=1 .

Er komen dus gewoon 2 nieuwe modellen (Disk en Digital) die de 2 oude modellen vervangen. Dat die 2 nieuwe modellen intern eigenlijk identiek zijn in de zin dat de delta gewoon die verwijderbare diskdrive is, maakt gewoon helemaal niets uit. Ze worden nog steeds gepositioneerd als een normale en disk-less PS5.

[ Voor 18% gewijzigd door Twixie op 11-10-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Twixie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Dat gaat over het huidige phat model.
Nogmaals: je lijkt te missen dat er van de nieuwe Slim versie óók gewoon onmiddelijk een Disk versie uitkomt. Meer zelfs, dat is gewoon de 'default' PS5, naast de 'PS5 Digital Edition'. Zie de specificatie-tabellen op https://blog.playstation....day-season/?sf269561474=1 .
Ik begrijp de schrijver van het artikel wel... en zelf vermoed ik ook dat de disc versie ook met dezelfde attachable drive alvast geïnstalleerd wordt verkocht. Maar dit blijkt simpelweg niet uit het originele blog... en heb nu inmiddels ook diverse andere sites gelezen hoe ze daar het nieuws brengen, vrijwel overal spreken ze expliciet over PS5 en PS5 digital edition en nergens gaat men specifiek in op dat die drive nu wel of niet eraf kan bij de 'default' version met drive... IGN, GamesRadar/TechRadar, Gamespot.

Op eentje na dan: The Verge, grote naam maar hebben ook vaak niet (helemaal) bij het juiste eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
MicGlou schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:17:
[...]
vrijwel overal spreken ze expliciet over PS5 en PS5 digital edition en nergens gaat men specifiek in op dat die drive nu wel of niet eraf kan bij de 'default' version met drive...
Ja, maar hier op Tweakers spreekt Tijs alsof er énkel een Digital Edition komt, wat dus gewoon niet klopt. Of je bij de disk-versie van de Slim (die Tijs dus over het hoofd ziet) gewoon krek dezelfde verwijderbare drive hebt als bij de Digital + disk-addon, is inderdaad eigenlijk niet duidelijk uit de blogpost, en is mogelijk een verkeerde aanname van mij. In dat geval is er dus nog meer reden om expliciet de Disk-versie te vermelden,

Bottomline blijft gewoon dat er net zoals bij launch 2 versies zijn: een met disk en een zonder disk. Het verschil is dat die zonder disk kan geüpgraded worden naar ene met disk (die er ook exact hetzelfde zal uitzien aan de buitenkant, omwille van die aparte coverplate) wat bij de originele phat niet kon. Maar het is dus absoluut niet zo dat: -ik quote- De grootste wijziging is het ontbreken van een fysieke diskdrive. De nieuwe PS5 heeft die niet meer ingebouwd en is in de eerste plaats alleen als digitale variant te koop.. En ook de rest van het artikel heeft die verkeerdelijke insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
MicGlou schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Ik begrijp de schrijver van het artikel wel... en zelf vermoed ik ook dat de disc versie ook met dezelfde attachable drive alvast geïnstalleerd wordt verkocht. Maar dit blijkt simpelweg niet uit het originele blog... en heb nu inmiddels ook diverse andere sites gelezen hoe ze daar het nieuws brengen, vrijwel overal spreken ze expliciet over PS5 en PS5 digital edition en nergens gaat men specifiek in op dat die drive nu wel of niet eraf kan bij de 'default' version met drive... IGN, GamesRadar/TechRadar, Gamespot.

Op eentje na dan: The Verge, grote naam maar hebben ook vaak niet (helemaal) bij het juiste eind.
Het hele idee van die nieuwe PS5 is dat de diskdrive inderdaad modulair is, dus ja, de diskdrive-versie is simpelweg de 'digital only' versie, met de diskdrive-module er alvast opgeschroefd.

Maar zowel de titel als het artikel zelf maken het onnodig verwarrend. Er zijn twee versies: eentje zonder diskdrive (die je er los bij zou kunnen kopen en erop kan schroeven), en eentje waarbij de diskdrive er alvast op zit (die je eraf zou kunnen halen, als je dat wilt, maar dat lijkt me niet heel logisch om te doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
In de specsheet staat bij de diskdrive: "Disc Drive portequipped with Disc Drive". Die is dus niet ingebouwd, kan er af worden gehaald, worden vervangen. Die discdrive is dezelfde die je ook los in de winkel kunt kopen.

Of je dat een of twee verschillende versies wil noemen, blijft wat mij betreft een definitiekwestie. Ik vind het één model waarbij je een versie kunt kopen zonder de losstaande discdrive, en een versie waar je de losse discdrive er bij koopt en die Sony dan al meteen voor je aansluit. Ik vind dat in het artikel duidelijk naar voren komen, of op z'n minst precies zo duidelijk als Sony het zelf schrijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Mja, sowieso al te laat om het artikel nog te wijzigen, maar ik vind het een vreemde redenering. Vooral omdat het hele artikel een sfeer uitademt van: oei, nog enkel digital, net zoals voorspeld was (met als gevolg dat het in de commentaren vooral gaat over de verontwaardiging van digital-only). Maar dat klopt dus gewoon niet, want er komen gewoon 2 versies uit net zoals er at launch 2 versies waren.

Wie straks een Slim Disk Edition koopt, zal het hen worst wezen dat deze identiek is aan een Digital Edition met de optionele diskdrive installed. De meeste kopers gaan dat zelfs niet eens beseffen.

EDIT: en blijft natuurlijk het probleem van enkele flagrant verkeerde quotes zoals "De nieuwe PS5 heeft die niet meer ingebouwd en is in de eerste plaats alleen als digitale variant te koop.".

[ Voor 13% gewijzigd door Twixie op 11-10-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
net zoals er at launch 2 versies waren.
Dit is toch echt iets compléét anders dan wat er nu gebeurt? Toen ging het om een apparaat waar de diskdrive fysiek zat ingebouwd. Die kon niet los. Die zat er in. Het was een integraal onderdeel van de PS5.

Nu gaat het om een apparaat met een add-on. Die kan los. Die zat er niet in. Het is een module, géén integraal onderdeel van de PS5. Je kunt de schijflade vervangen.

Ik snap best dat je een andere definitie hanteert dan ik, maar het is absoluut op geen enkele manier vergelijkbaar met de PS5 bij de launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster75
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 15:41
Ik vind de gekozen formulering erg verwarrend, vooral de zin Sony bevestigt dat de PlayStation 5 in de toekomst alleen nog zonder diskdrive uitkomt. impliceert dat er in de toekomst geen model te koop zou zijn waar deze wél bij zit.
Dit blijkt ook uit de nodige reacties die dit als dusdanig interpreteren.

Het nieuwe model met diskdrive, ook al is deze mogelijk los te halen, wordt gewoon een SKU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
TijsZonderH schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Dit is toch echt iets compléét anders dan wat er nu gebeurt? Toen ging het om een apparaat waar de diskdrive fysiek zat ingebouwd. Die kon niet los. Die zat er in. Het was een integraal onderdeel van de PS5.

Nu gaat het om een apparaat met een add-on. Die kan los. Die zat er niet in. Het is een module, géén integraal onderdeel van de PS5. Je kunt de schijflade vervangen.
Dus dat het design nu modulair is, is ineens een nadeel ?! Voor de consument maakt dat geen bal uit, behalve dat de kopers van een Digital Only nu weten dat ze niet eeuwig vastzitten aan Digital maar later nog kunnen upgraden naar Disk Edition door een 'goedkope' upgrade. Met de originele PS5 mocht je hopen van een koper te vinden voor je Digital Only en moest je een volledig nieuwe console kopen als je ineens toch een disk-versie wou.

Jij moet wel een Apple gebruiker zijn die gewoon is dat alles aan elkaar vastgesoldeerd is zodat er niets vervangen kan worden en dat als een goede zaak ziet... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Twixie op 11-10-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Dus dat het design nu modulair is, is ineens een nadeel
Of het een voor- of een nadeel is, en of het voor de consument uitmaakt of niet, is irrelevant. Ik schrijf de feiten op en daar mag je als lezer zelf je conclusie uit trekken.

En het feit is dat er één model is. Wat daarnaast als bundel te koop is met een diskdrive.
Jij moet wel een Apple gebruiker zijn
Rare ad-hominem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
"Sony bevestigt dat de PlayStation 5 in de toekomst alleen nog zonder diskdrive uitkomt. "

"De grootste wijziging is het ontbreken van een fysieke diskdrive."

"Die kan dan in het apparaat worden ingebouwd zodat die alsnog dezelfde formfactor krijgt als het eerdere model. "

"Sony zegt dat de huidige voorraad PS5's met geïntegreerde diskdrive nog worden verkocht, maar dat daarna alleen nog digitale modellen uit zullen komen."

"Er is ook een bundel waarbij de diskdrive wordt meegeleverd, die honderd euro duurder is. "

Als jij dat een kwestie van definitie vindt... ok dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
TijsZonderH schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:39:
In de specsheet staat bij de diskdrive: "Disc Drive portequipped with Disc Drive". Die is dus niet ingebouwd...
Om een term die je inmiddels al veelvuldig hebt aangehaald te gebruiken: volgens mij verschillen wij van definitie als het gaat over 'ingebouwd'.

"Disc Drive port equipped with Disc Drive" klinkt voor mij als: wanneer je de PS5 mét Disc Drive (€549,99-versie) uit de doos haalt, dan zit de modulaire Disc Drive er al in, en je hoeft dus zelf niks meer te doen.

En als dat inderdaad zo is, dan noem ik dat toch een andere versie dan de digital edition.
...kan er af worden gehaald, worden vervangen. Die discdrive is dezelfde die je ook los in de winkel kunt kopen.
Dat de Disc Drive eruit gehaald kan worden, en dat dat dezelfde is als de drive die je los zult kunnen kopen, spreekt niemand tegen, en staat verder ook niet ter discussie volgens mij.

Ingebouwd betekent, volgens mij, dat het er al in zit zonder dat de gebruiker nog z'n handen uit de mouwen hoeft te steken. Niet dat het er niet meer uit gehaald kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 11-10-2023 17:21 ]

Pagina: 1