Hoi,
Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben. Sinds een anderhalve maand heb ik een nieuwe pc, sinds ongeveer 2 weken heb ik een issues met freezes en sinds vanmorgen ook een totale reboot van mijn systeem.
Wanneer komt het issue voor? Wat gebeurd er?
Wanneer ik mijn browser (Chrome, maar gebeurd ook in Edge na testen) gebruik blijft soms mijn hele systeem hangen. De muis beweegt eens per +- 10 seconden. Wanneer ik de browser afsluit werkt alles weer naar behoren. Als ik tijdens het gebruik van de browser de graphics driver herstart dan werkt de browser ook weer goed voor enkele minuten (dit is geen goede, duurzame oplossing uiteraard.
Zojuist probeerde ik weer na meerdere keren vastlopen via win + ctrl + shift + b weer de driver te resetten, dit keer met als gevolg dan mijn pc helemaal vastliep en zichzelf rebootte. Dit resetten van de driver werkt dus niet altijd.
In de event viewer zie ik geen event logs met waarschuwingen, zowel vooraf, tijdens als naderhand niet. Als ik de performance monitor opent en het systeem freezed dan bevriezen ook alle statistieken, het lijkt dus alsof het systeem gewoon echt bevriest. Wanneer de freeze over is gaan alle grafieken gewoon door zoals ze waren voor de freezes, dus niks te zien van de daadwerkelijke freeze zelf.
Mijn hardware
CPU: 7600X (koeling DeepCool AK400)
GPU: XFX Speedster MERC RX 6950 XT
RAM: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 (EXPO 1, 6000Mhz, 30-38-38-96)
MOBO: MSI MAG B650 Tomahawk WiFi (Wifi uit, Bluetooth aan)
PSU: be quiet! Pure Power 12 M 1000W
SSD: Lexar NM790 2TB
Wat heb ik al gedaan om het issue proberen te fixen?
- Stresstests gedraaid CPU, GPU, meerdere malen, geen alarmerende temperaturen)
- RAM test gedraaid, memory diagnostic tool in Windows zelf en memtest86, geen fouten
- Driver uninstall, re-install (net gedaan, kijken of het nu stabiel draait)
- EXPO uitgezet, systeem op 5600 (met freezes) en 5200 (met freezes) laten draaien
- Andere browsers geprobeerd, zelfde resultaat (wel Chromium based allemaal)
- Vele, vele, vele forum posts op verschillende fora nageplozen op fixes, geen duidelijkheid
En nu?\
Een oplossing
maar dus een duurzame. Aangezien het echt alleen in de browser gebeurd lijkt het me dat het een instelling is waar ik aan moet tweaken, iets wat aanstaat maar een conlfict geeft met de Radeon drivers van AMD. Maar ik hoor graag wat jullie er van denken!
Thank alvast.
Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben. Sinds een anderhalve maand heb ik een nieuwe pc, sinds ongeveer 2 weken heb ik een issues met freezes en sinds vanmorgen ook een totale reboot van mijn systeem.
Wanneer komt het issue voor? Wat gebeurd er?
Wanneer ik mijn browser (Chrome, maar gebeurd ook in Edge na testen) gebruik blijft soms mijn hele systeem hangen. De muis beweegt eens per +- 10 seconden. Wanneer ik de browser afsluit werkt alles weer naar behoren. Als ik tijdens het gebruik van de browser de graphics driver herstart dan werkt de browser ook weer goed voor enkele minuten (dit is geen goede, duurzame oplossing uiteraard.
Zojuist probeerde ik weer na meerdere keren vastlopen via win + ctrl + shift + b weer de driver te resetten, dit keer met als gevolg dan mijn pc helemaal vastliep en zichzelf rebootte. Dit resetten van de driver werkt dus niet altijd.
In de event viewer zie ik geen event logs met waarschuwingen, zowel vooraf, tijdens als naderhand niet. Als ik de performance monitor opent en het systeem freezed dan bevriezen ook alle statistieken, het lijkt dus alsof het systeem gewoon echt bevriest. Wanneer de freeze over is gaan alle grafieken gewoon door zoals ze waren voor de freezes, dus niks te zien van de daadwerkelijke freeze zelf.
Mijn hardware
CPU: 7600X (koeling DeepCool AK400)
GPU: XFX Speedster MERC RX 6950 XT
RAM: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 (EXPO 1, 6000Mhz, 30-38-38-96)
MOBO: MSI MAG B650 Tomahawk WiFi (Wifi uit, Bluetooth aan)
PSU: be quiet! Pure Power 12 M 1000W
SSD: Lexar NM790 2TB
Wat heb ik al gedaan om het issue proberen te fixen?
- Stresstests gedraaid CPU, GPU, meerdere malen, geen alarmerende temperaturen)
- RAM test gedraaid, memory diagnostic tool in Windows zelf en memtest86, geen fouten
- Driver uninstall, re-install (net gedaan, kijken of het nu stabiel draait)
- EXPO uitgezet, systeem op 5600 (met freezes) en 5200 (met freezes) laten draaien
- Andere browsers geprobeerd, zelfde resultaat (wel Chromium based allemaal)
- Vele, vele, vele forum posts op verschillende fora nageplozen op fixes, geen duidelijkheid
En nu?\
Een oplossing
Thank alvast.