Buurman belooft ons huis - welke papieren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rosse
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
Als startende op de woningmarkt kom ik hier voor advies.

De buurman van mijn (overleden) schoonmoeder heeft toegezegd dat hij het huis aan ons zou willen verkopen.

Een beeld van de buurman:
Het is een lieve, eenzame, nette maar ook moeilijke man van in de 80, maar sinds de 1,5 jaar dat hij heeft toegezegd dat hij het aan ons wil verkopen is het duidelijk geworden dat deze man moeilijk beslissingen kan maken. Zo had hij het huis ook beloofd aan de dochter van zijn schoonmaakster, maar zij hebben na een jaar wachten een ander huis gevonden en zijn wij dus over. Mijn schoonmoeder was een goede vriendin van hem, en mijn (sinds kort) man is in de buurt opgegroeid. Genoeg emotionele redenen om het aan ons te verkopen. Hij blijft ook als we even niet bellen ons 'chanteren' met 'jullie willen het huis toch? Dan hoop ik op contact!'.
Deze man (we noemen hem K.) heeft geen vrouw of kinderen. Alleen een zus met vergevorderde dementie die twee kinderen heeft. We hebben toevallig gisteren een prijs los uit de pols genoemd, en dat vond hij 'eerlijk'. K wilde een jaar geleden niets ondertekenen in de verkoop omdat het nog zijn huis is, en hij anders druk voelt om te vertrekken.

Nu is het ding dat K in een aanleunwoning wil gaan wonen, maar geen hulp heeft hierbij. Hij probeert het zelf zo goed mogelijk op internet te regelen, maar grijpt elke keer mis. Hij wil geen hulp hierin.

Nu zijn we bang dat deze man op een dag gewoon niet meer wakker wordt, niks op papier heeft gezet en wij dus weer met 20 stellen in een huis staan op een open dag.
Dit is momenteel onze grootste kans.
Heeft iemand ervaring met papieren die rechtsgeldig zijn, en we samen kunnen ondertekenen zonder dat hij zijn huis uit moet?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Hij heeft het huis al opgegeven bij een lokale makelaar, die mag het verkopen voor hem.
- De buren zijn gek op ons, en proberen ook nog eens met hem te praten.
- K is vaak te ziek of te zwak om veel visite te hebben, en geeft aan het prettigst als ik alleen kom. Nu ben ik erg lief en vind het moeilijk om zakelijk te worden. Hebben jullie tips hierin?

Alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53

de Peer

under peer review

Bij mij gaan eigenlijk alle alarmbellen af. Niet doen dit. Gaat alleen maar tot teleurstelling leiden.
Waarom zou dit een grote kans zijn? Omdat je denkt dat je het huis voor een lagere prijs mag kopen op basis van de gunfactor?
Ga er maar vanuit dat die makelaar echt wel ook met andere kandidaten aan komt zetten. Is wellicht ook wel zo fair voor de beste man.
Rosse schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:52:

Heeft iemand ervaring met papieren die rechtsgeldig zijn, en we samen kunnen ondertekenen zonder dat hij zijn huis uit moet?
Er kan wel een ontbindende voorwaarde/clausule opgenomen worden in het koopcontract dat K een getekende huurovereenkomst (of koop?) moet hebben en anders onder de verkoop uit kan. En dan met een maximale termijn van 1 of 2 jaar bijvoorbeeld.
Maar nogmaals ik vraag me af of jullie dat moeten willen. Dit wordt sowieso ruzie en/of teleurstelling.

[ Voor 77% gewijzigd door de Peer op 11-10-2023 11:04 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

als de woning op voorhand gegund is, waarom dan die makelaar ertussen? een notaris zou genoeg zijn toch? als jouw notaris de transactie kan voorbereiden en de woningeigenaar het makkelijk gemaakt wordt door alleen te tekenen, zou dat niet beter zijn?

(disclaimer: IANAL)

d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Als hij het wil verkopen aan jullie dan moet het getaxeerd worden en moet er een voorlopig koopcontract opgesteld worden. Daarin kan prima worden opgenomen dat meneer K daar nog blijft wonen tot hij vervangende woonruimte of overleden is.
Die makelaar kan meneer k niet ook helpen als aankoopmakelaar voor een aanleunding?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:10
Een aanleunwoning is erg lastig, omdat de zorg vol loopt en er te weinig van zijn. Ook verpleeghuizen hebben nu bijna geen plek meer. Zodra hij plek heeft zal ik het proberen door te zetten. Hij kan er immers niet uit als hij zelf geen nieuwe woonplek heeft.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosse
@de Peer Je hebt gelijk, het is inderdaad spannend. K heeft aangegeven dat het hem niet om het geld te doen is, maar hij wil dat er een jong stel in komt wonen. Voila, hier zijn we! Ik moet zeggen dat ik ook twijfels heb, mijn vriend zeker, maar ik heb ook de 'wie niet waagt..' in m'n hoofd. In het ergste geval hebben we geen contact meer met K en krijgen we het huis niet.
We blijven sowieso verder kijken naast dit huis.

@JJ Le Funk Helaas heeft hij al voordat dit ter sprake kwam de makelaar al ingeschakeld. Zou het helpen om bij die makelaar naar binnen te lopen?

@No Hands Helpt het dan naar de makelaar te gaan, móet een makelaar de hoogste prijs eruit halen? Helaas wil K naar een zeer specifieke aanleunwoning in het dorp, die op inschrijvingen gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Let er ook even op dat een huis niet zomaar onder waarde verkocht mag worden. Je zult dus hoe dan ook een reële prijs moeten kunnen ophoesten, tenzij het een doodlopende bloedlijn is. Als hij nog levende nabestaanden heeft (zelfs al is het een neef of nicht) dan is de kans groot dat die in eerste instantie recht hebben op de erfenis.

Dat hij het huis nu bij een makelaar heeft aangemeld zou voor mij al genoeg zeggen. Hij wil het huis niet aan julle kwijt voor een mooie prijs, hij wil gewoon dat jullie op bezoek blijven komen. Ik zou in ieder geval bij zo iemand niet in m'n eentje op bezoek gaan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-09 19:37
Oon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:32:

Dat hij het huis nu bij een makelaar heeft aangemeld zou voor mij al genoeg zeggen. Hij wil het huis niet aan julle kwijt voor een mooie prijs, hij wil gewoon dat jullie op bezoek blijven komen. Ik zou in ieder geval bij zo iemand niet in m'n eentje op bezoek gaan :)
Zou niet meteen van onwil uitgaan, het kan ook simpelweg incompetentie zijn.
Ik heb ook een keer meegemaakt dat mensen dachten dat je bij de verkoop van een woning -altijd- een makelaar nodig hebt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:14

wij

Het klinkt misschien ook een beetje alsof deze meneer dit gebruikt als een manier om wat aandacht te vragen. Dat hij de interesse in zijn huis gebruikt om zich zelf interessanter te maken voor jullie. Maar dat hij eigenlijk gewoon op zoek is naar wat positieve aandacht, een goed gesprek etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Rosse schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:27:

@No Hands Helpt het dan naar de makelaar te gaan, móet een makelaar de hoogste prijs eruit halen? Helaas wil K naar een zeer specifieke aanleunwoning in het dorp, die op inschrijvingen gaat.
Nee dat moet een makelaar niet maar is meestal wel de wens van de verkopende partij.

@Oon waarom zou dat niet mogen? Als het hypotheekvrij is en die man is handelingsbekwaam mag hij toch zelf beslissen of het voor 300.000 of 275.000 verkocht wordt? Wie anders zou dat bepalen?

@wij Dat kan ook nog, dat de man gewoon eenzaam is en dit als heel handige manier ziet om wat aanloop en aanspraak te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:44
wij schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:42:
Het klinkt misschien ook een beetje alsof deze meneer dit gebruikt als een manier om wat aandacht te vragen. Dat hij de interesse in zijn huis gebruikt om zich zelf interessanter te maken voor jullie. Maar dat hij eigenlijk gewoon op zoek is naar wat positieve aandacht, een goed gesprek etc?
Laten we dit niet invullen voor de beste man (en de TS), waarom hij dit doet zoals hij dit heeft gedaan. Er is vooral vraag naar hulp in de zin van hoe TS dit kan oppakken, om teleurstellingen te voorkomen.

@Rosse
Ik zou in elk geval eens met een notaris contact zoeken, wellicht samen of vanuit K. zelf, zodat e.e.a. goed op papier gezet kan worden, zolang K. niet tekent is het op papier gezette niet iets dat vast staat.
Wat wel vast staat is dat een (min of meer) marktconform bedrag betaald moet worden. Ik zou toch echt willen adviseren met K. in gesprek te gaan en dan maar wat zakelijker te worden. Leg daarbij ook uit dat dit voor jullie een hele mooie kans is die je graag wilt grijpen, maar als er niets op paier gezet wordt, dat de kans dat dit jullie woning kan worden, nihil is met de huidige woningmarkt, dus dat je daarom e.e.a. op papier wil laten zetten, niet om het huis 'nu' al te kunnen krijgen, of de beste man eruit te kunnen jagen, maar om zekerheid te hebben.
Als K. daar echt niet in mee wil (immers zonder handtekening is het op papier gezette niets waard), dan zou het zeker kunnen dat hij het niet echt aan jullie wil verkopen, maar inderdaad graag aanspraak wil. Hoe dan ook , kijk vooral (nog steeds) goed om je heen, en kijk vooral ook uit dat je je niet blij rekent met een dode mus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:44
No Hands schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Nee dat moet een makelaar niet maar is meestal wel de wens van de verkopende partij.

@Oon waarom zou dat niet mogen? Als het hypotheekvrij is en die man is handelingsbekwaam mag hij toch zelf beslissen of het voor 300.000 of 275.000 verkocht wordt? Wie anders zou dat bepalen?

@wij Dat kan ook nog, dat de man gewoon eenzaam is en dit als heel handige manier ziet om wat aanloop en aanspraak te hebben.
Waarom dat niet mag (of hoort), is omdat er anders een (groot) deel schenking bij kan zitten, dat is belastingtechnisch allemaal lastig. Volgens mij mág het wel, maar belastingtechnisch is dat voor de 'ontvanger' allemaal lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Oon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:32:
Let er ook even op dat een huis niet zomaar onder waarde verkocht mag worden. Je zult dus hoe dan ook een reële prijs moeten kunnen ophoesten, tenzij het een doodlopende bloedlijn is.
...
Onzin, dat mag gewoon. Er kan mogelijk sprake zijn van een schenking, al wordt dat met een transactie tussen personen die geen familie zijn zeker niet zomaar aangenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Hij heeft het huis al opgegeven bij een lokale makelaar, die mag het verkopen voor hem.
- De buren zijn gek op ons, en proberen ook nog eens met hem te praten.
- K is vaak te ziek of te zwak om veel visite te hebben, en geeft aan het prettigst als ik alleen kom. Nu ben ik erg lief en vind het moeilijk om zakelijk te worden. Hebben jullie tips hierin?

Alvast bedankt voor het lezen!
Hoe zie je deze transactie precies voor ogen? Wat als je het huis koopt en uiteindelijk je buurman er nog blijft wonen totdat ie 90 is? Dan kunnen jullie ook 10 jaar niet verder met je leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou me er niet blind op staren, denk dat hij meer geniet van de aandacht hieromtrent dan dat hij daadwerkelijk aan jullie gaat verkopen. En geen woning kopen onder de WOZ waarde, dan krijg je te maken met een akte van schenking van niet familie. (zou dat zeker eerst met financieel adviseur bespreken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
Hackus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:09:
Ik zou me er niet blind op staren, denk dat hij meer geniet van de aandacht hieromtrent dan dat hij daadwerkelijk aan jullie gaat verkopen. En geen woning kopen onder de WOZ waarde, dan krijg je te maken met een akte van schenking van niet familie. (zou dat zeker eerst met financieel adviseur bespreken)
Dat is onzin. Je kan echt gewoon een huis onder de WOZ waarde kopen zonder problemen, en tegenwoordig staan er ook op Funda weer genoeg huizen voor minder dan de WOZ waarde online.. En zeker als je een huis koopt met een clausule dat iemand er een zekere periode in kan blijven wonen na overdracht is een marktconforme prijs een stuk lager dan zonder een dergelijke clausule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
Of bespreek van te voren dat er geen makelaar aan te pas komt dus dat die prijs eraf gaat.
Dus marktwaarde (dat is niet altijd WOZ, WOZ houdt geen rekening met staat vd woning) - makelaars prijs.

En weet dat je niet-familie ook een eenmalige gift mag schenken (belastingvrij) voor aankoop van huis van 28947.

Ik denk niet dat dit huis voor veel meer dan 50k onder marktwaarde gaat verkocht worden....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een vervelende situatie voor jullie, ik begrijp dat jullie het liefst zo snel mogelijk die woning willen betrekken en misschien al wat leuke renovatie ideeën hebben, hoe krijg je die oude seniele heer er zo snel mogelijk uit en hoe ga je het huis claimen voordat hij te dement is om het over te dragen geen idee, misschien is er wel een oplettende notaris die dit soort chantage niet accepteert, maar ik wens jullie succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
Hielko schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Dat is onzin. Je kan echt gewoon een huis onder de WOZ waarde kopen zonder problemen, en tegenwoordig staan er ook op Funda weer genoeg huizen voor minder dan de WOZ waarde online.. En zeker als je een huis koopt met een clausule dat iemand er een zekere periode in kan blijven wonen na overdracht is een marktconforme prijs een stuk lager dan zonder een dergelijke clausule.
Het mag inderdaad, maar de belastingdienst kan het verschil tussen Marktwaarde en betaalde waarde zien als een schenking, vandaar dat het altijd handig is om dat goed uit te zoeken.
Echter is schenken altijd goedkoper dan volledig kopen natuurlijk (percentage over bedrag ipv volledig bedrag)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Zou zeker ook de 2 kinderen van die zus niet over het hoofd zien in het geheel. Wellicht maakt het ze allemaal niets uit, maar misschien rekenen die zich ook rijk of heeft 1 van hen ook een oogje op het huis. Vooral aangezien het wel om een man op leeftijd gaat waarvan de gezondheid niet fantastisch lijkt te zijn. Als je iets op papier zet, zou ik dat dus zeker via de notaris laten doen om eventueel gedoe rond handelingsbekwaamheid voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
No Hands schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:02:
Als hij het wil verkopen aan jullie dan moet het getaxeerd worden en moet er een voorlopig koopcontract opgesteld worden. Daarin kan prima worden opgenomen dat meneer K daar nog blijft wonen tot hij vervangende woonruimte of overleden is.
Die makelaar kan meneer k niet ook helpen als aankoopmakelaar voor een aanleunding?
Ben daar voorzichtig mee. Je hebt niet in de hand hoe lang iemand leeft of wanneer iemand vertrekt. Ken een voorbeeld dat een vrouw die pas op haar 99ste haar laatste adem uitblies. Buurman heeft 19 jaar zitten wachten op het moment dat hij de woning over kon nemen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
Misschien een andere gedachte, ook aansluitend op de voorgaande mbt "je weet niet hoelang de buurman nog leeft".
om een afspraak te maken over: wij nemen het huis over op datum X, daarbij kopen we het van je en met dat geld kun je een andere woning huren (of verzorgingsappartement oid).

Enige manier mijn inziens om te voorkomen dat hij overlijd voordat jullie iets hebben is via een notaris lijkt mij.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

[...]
@JJ Le Funk Helaas heeft hij al voordat dit ter sprake kwam de makelaar al ingeschakeld. Zou het helpen om bij die makelaar naar binnen te lopen?
[...]
makelaars verdienen het meest aan een courtage (%) van de verkoopprijs.
het zou kunnen zijn dat er nog geen kosten gemaakt zijn aan de makelaar en deze zonder boete o.i.d. opgezegd kan worden?

wat je iig wilt voorkomen is dat je onderhands de verkoop regelt en de makelaar zijn courtage komt opeisen na woningtransactie zonder inspanning te hebben geleverd. (waarna je alsnog apart de rekening van de notaris erbij krijgt?).

[ Voor 19% gewijzigd door JJ Le Funk op 11-10-2023 13:35 . Reden: disclaimer: IANAL ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
@Rosse
Bij leven zal de buurman een koopcontract met jullie moeten sluiten of hij moet jullie in het testament laten opnemen dat jullie het eerste recht op koop hebben.
Mocht hij toch eerder al overlijden zonder dat er iets op papier staat dan zal het door de nabestaanden verkocht moeten worden. Dan is het aan hen hoe ze het willen aanvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hielko schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Lees even wat ik schrijf voor je een mening uit. je kunt alles kopen onder WOZ Waarde, maar de fiscus controleert alles en daarom moet je zoiets eerst overleggen met financieel adviseur. akte van schenking heb je dan mee te maken, en je bent geen erfgenaam of familie. je moet dan de woning laten taxeren en aangeven dat deze woning minder waard is dan WOZ. oa door achterstallig onderhoud, slecht energielabel etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hackus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Lees even wat ik schrijf voor je een mening uit. je kunt alles kopen onder WOZ Waarde, maar de fiscus controleert alles en daarom moet je zoiets eerst overleggen met financieel adviseur. akte van schenking heb je dan mee te maken, en je bent geen erfgenaam of familie. je moet dan de woning laten taxeren en aangeven dat deze woning minder waard is dan WOZ. oa door achterstallig onderhoud, slecht energielabel etc.
Nope. Zo relevant is de WOZ helemaal niet. Anders zou je hetzelfde proces ook moeten doorlopen als je boven de WOZ waarde zou kopen, want wellicht is het dan een schenking van de koper aan de verkoper? Maar zal er verder niet meer op in gaan, want nauwelijks relevant voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hielko schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

Nope. Zo relevant is de WOZ helemaal niet. Anders zou je hetzelfde proces ook moeten doorlopen als je boven de WOZ waarde zou kopen, want wellicht is het dan een schenking van de koper aan de verkoper? Maar zal er verder niet meer op in gaan, want nauwelijks relevant voor dit topic.
De marktwaarde ligt vaak hoger dan WOZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Is het eventueel mogelijk om nu de woning te kopen, en deze oude man een onbeperkt huur contract te geven met een symbolische huur van 1 euro? Is de woning al van jullie, en kan meneer zonder druk er wonen en zoeken naar iets anders. Punt is dan wel, wat als de beste man nog 20 jaar leeft en het wel goed vindt zo en niet meer rond kijkt voor een aanleunwoning?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
Qwerty-273 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:58:
Is het eventueel mogelijk om nu de woning te kopen, en deze oude man een onbeperkt huur contract te geven met een symbolische huur van 1 euro? Is de woning al van jullie, en kan meneer zonder druk er wonen en zoeken naar iets anders. Punt is dan wel, wat als de beste man nog 20 jaar leeft en het wel goed vindt zo en niet meer rond kijkt voor een aanleunwoning?
Dan heb je een huis waar je niet in woont en maandelijks de hypotheek voor betaald, wat maar 1 euro per maand opbrengt. Lijkt mij niet een handig advies om te geven ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De buurman van mijn (overleden) schoonmoeder heeft toegezegd dat hij het huis aan ons zou willen verkopen.
Nee, hij heeft aan meerdere partijen al toegezegd de woning te verkopen. Daarnaast is er al een makelaar ingeschakeld, die de opdracht heeft om de woning te verkopen...Dan gaan toch alle alarmbellen al af?

Zet dit huis uit je hoofd, en zoek lekker verder. Dit gaat hem niet worden...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

(...) sinds de 1,5 jaar dat hij heeft toegezegd dat hij het aan ons wil verkopen is het duidelijk geworden dat deze man moeilijk beslissingen kan maken. Zo had hij het huis ook beloofd aan de dochter van zijn schoonmaakster (...)
Hij blijft ook als we even niet bellen ons 'chanteren' met 'jullie willen het huis toch? Dan hoop ik op contact!'.
Nu is het ding dat K in een aanleunwoning wil gaan wonen.
K is vaak te ziek of te zwak om veel visite te hebben
Sorry voor de botheid, maar van hier gaan echt alle alarmbellen af. Van mogelijk misbruik willen maken van een oude man die ze mogelijk niet meer allemaal op een rijtje heeft tot en met een oude man die misbruik maakt van jullie goedgelovigheid om nog wat aanspraak te houden....

Mijn tip zou zijn om bij een notaris advies in te winnen, want bij een dergelijke situatie komt zoveel meer kijken dan 'even iets op papier zetten'....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Bestaat in NL ook het systeem van erfpacht? Kan een goeie manier zijn om dit te regelen op een nette manier, je koopt het huis maar hij blijft er in wonen tot ie sterft (of iets anders vind).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 12:38
je krijgt het huis niet he, je koopt het dus een transactie.
Ik zou zeggen jij wilt de aandacht toch? Dan verwacht ik ook een koop contract, en zo niet, mij niet bellen :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 13:46
Hackus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

De marktwaarde ligt vaak hoger dan WOZ
Maar de marktwaarde is bij huizen niet objectief te bepalen en dat heeft dus een vrij brede range.

Stel een huis heeft een WOZ van 450k. Als ik jou dat huis verkoop voor 1 euro, dan gaan de alarmbellen af bij de fiscus en zal dit als een schenking gezien worden. Ik weet niet hoe ze de hoogte van die schenking gaan bepalen, waarschijnlijk nemen ze dan gewoon de WOZ (zoals ook bij erfbelasting) of moet je een taxateur inschakelen.

Maar als ik ditzelfde huis verkoop voor 400k, 500k of iets er tussenin dan zal dat gewoon als de marktwaarde beschouwd worden. Het is immers daarvoor verkocht, dus dat is de marktwaarde. Het moet wel echt heel duidelijk afwijkend zijn (bijv. die symbolische 1 euro) voor het anders gezien wordt. Geen idee waar die grens ligt, ik denk dat er niet eens een duidelijk gedefinieerde grens is. Maar die range is zeker wel meer dan 10% van de WOZ, beide kanten op. En de daadwerkelijke verkoopprijs heeft weer grote invloed op de volgende WOZ bepaling.

[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 11-10-2023 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Lapa schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Maar de marktwaarde is bij huizen niet objectief te bepalen en dat heeft dus een vrij brede range.
Je bedoelt dat taxaties niet bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

naftebakje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:07:
Bestaat in NL ook het systeem van erfpacht? Kan een goeie manier zijn om dit te regelen op een nette manier, je koopt het huis maar hij blijft er in wonen tot ie sterft (of iets anders vind).
Ja dat bestaat, maar het erfpachtrecht moet wel overdraagbaar blijven. Dat wil zeggen dat je niet kan opnemen dat het eindigt bij het overlijden van de erfpachter, dan wordt het recht namelijk onoverdraagbaar. Vervolgens zit je dan vast aan een situatie dat eventuele erfgenamen via de rechtbank het erfpachtrecht kunnen opeisen en deze voorwaarde laten schrappen, zodat de erfpacht door blijft lopen.
Uit de besproken jurisprudentie over toestemming voor overdracht kunnen de volgende criteria worden afgeleid. In beginsel staat het de erfverpachter vrij in de vestigingsakte te bedingen dat het erfpachtrecht niet zonder zijn toestemming kan worden overgedragen, dat blijkt uit art. 5:91 lid 1 BW. Aan die toestemming voor overdracht kan de erfverpachter op grond van art. 3:38 BW voorwaarden verbinden. De wet bevat geen bepalingen over welke voorwaarden of welke weigeringsgronden redelijk zijn, dat dient aan de hand van de vestigingsakte en de omstandigheden van het geval te worden bepaald. De erfpachter kan de weigeringsgrond of de voorwaarde ter toetsing voorleggen aan de kantonrechter die op grond van art. 5:91 lid 4 BW een vervangende machtiging kan verlenen, eventueel onder voorwaarden.
De wetgever heeft geen limitatieve opsomming van weigeringsgronden gegeven, alleen als voorbeeld genoemd dat de weigering gelegen kan zijn in de persoon van de opvolgend erfpachter. Dat kan diverse aspecten betreffen, waaronder de vraag of de opvolger in staat is de (achterstand in) canon te betalen en/of andere verplichtingen uit het erfpachtrecht kan nakomen. Andere weigeringsgronden dan de persoon van de erfpachter zijn ook mogelijk. Een voorwaarde verbonden aan toestemming is onredelijk indien deze ertoe leidt dat het erfpachtrecht onoverdraagbaar wordt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het beste is dat je dit met hem regelt terwijl ie nog leeft, maw dat ie verhuisd naar die aanleunwoning. Alternatief is een contract met hem afsluiten of opname in testament, dan afwachten en dat kan aangevochten worden en dus nog veel langer duren.

Dus ga hem helpen met die aanleunwoning, ook al wil hij dat niet.
Zorg dat je zelf inzage krijgt in het aanbod, door jezelf of als er leeftijd restricties op zitten, samen met iemand anders, te registeren. Dan kan je telkens als er wat aangeboden wordt, direct bij hem langs gaan en met hem bespreken. Probeer al zijn voor en af keuren te achterhalen, schrijf die ook op. Als blijkt dat deze inconsistent zijn, dan wil ie niet weg... Probeer te achterhalen waarom het steeds mis gaat....

Je kan hem ook voorzichtig terug gaan chanteren zodat hij weet dat jullie er op wachten, bv "in de straat verder op staat een leuk huis te koop, we gaan kijken". Als ie daar wat van zegt, dan geef je aan dat je liever zijn huis wil, vanwege de buren etc, maar dat je ook verder wil met het jullie leven. Daar zit een beetje een risico aan, dus breng het voorzichtig. Jij kent hem beter, dus weet je hoever je kan gaan of niet....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52
jeanj schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:29:
Het beste is dat je dit met hem regelt terwijl ie nog leeft, maw dat ie verhuisd naar die aanleunwoning. Alternatief is een contract met hem afsluiten of opname in testament, dan afwachten en dat kan aangevochten worden en dus nog veel langer duren.

Zorg dat je zelf inzage krijgt in het aanbod, door jezelf of als er leeftijd restricties op zitten, samen met iemand anders, te registeren. Dan kan je telkens als er wat aangeboden wordt, direct bij hem langs gaan en met hem bespreken. Probeer al zijn voor en af keuren te achterhalen, schrijf die ook op. Als blijkt dat deze inconsistent zijn, dan wil ie niet weg... Probeer te achterhalen waarom het steeds mis gaat....

Je kan hem ook voorzichtig terug gaan chanteren zodat hij weet dat jullie er op wachten, bv "in de straat verder op staat een leuk huis te koop, we gaan kijken". Als ie daar wat van zegt, dan geef je aan dat je liever zijn huis wil, vanwege de buren etc, maar dat je ook verder wil met het jullie leven. Daar zit een beetje een risico aan, dus breng het voorzichtig. Jij kent hem beter, dus weet je hoever je kan gaan of niet....
Ehhhh is dit serieus???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Waar val je over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

bv:

"Dus ga hem helpen met die aanleunwoning, ook al wil hij dat niet."

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik krijg het gevoel dat als K eenmaal in die aanleunwoning zit, hij van dat leuke stel dat z'n huis voor een prikkie heeft gekocht niks meer hoort en ziet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Dinictus208 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:42:
[...]
bv:
"Dus ga hem helpen met die aanleunwoning, ook al wil hij dat niet."
1. Je trekt 1 zin uit context, ik geef daaronder aan hoe ik dat bedoel. Ik zie niets mis in achterhalen waarom het de buurman niet lukt, wat zijn voor en afkeuren zijn (zodat je hem kan helpen zoeken) en hem te wijzen op beschikbaarheid (misschien is dat sneller als hij het zelf doet, misschien reageert ie steeds te laat).
2. Ik zeg toch niet dat alles in pakt en hem het huis uit schopt.... Hij wil zelf naar een aanleunwoning en wil het huis aan hen verkopen. Als hij dat niet zou willen dan heb je een punt, maar ik ga van de eerlijkheid van de TS uit, en dat ze het voor een faire prijs willen kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door jeanj op 11-10-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 14:10
Aangezien het om een oudere man gaat zal een notaris m.i. niet zomaar met een verkoop ruim onder de WOZ-waarde akkoord gaan. Dan gaan daar alarmbellen af en zal hij de notaris een onderzoek naar de geestesgesteldheid willen zien.

Beste optie mijn inziens : gewoon het dilemma voorleggen en dan voorstellen het perceel te kopen en hem recht van bewoning en gebruik te geven (kadastraal vastgelegd). Je loopt het risico dat je inderdaad nog 20 jaar moet wachten als hij alsnog besluit daar te willen blijven.

Of beter : je sluit een koopcontract waarbij levering (en betaling) pas plaatsvindt op het moment dat hij het huis verlaat. Het risico wat je dan loopt is dat de vastgoedmarkt instort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:02
Maar volgens mij heeft TS helemaal niet gerept over een prikkie?
Als TS idd 30-40% onder de woz wilt kopen, ja dan ga je gewoon problemen krijgen. Een notaris moet het goed keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
No Hands schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Je bedoelt dat taxaties niet bestaan?
Taxaties zijn geen exacte wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Lapa schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Taxaties zijn geen exacte wetenschap.
Dat was het punt niet, het punt was dat het niet objectief zou zijn. Er is inderdaad niets exacts aan want het is markt afhankelijk onder andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
No Hands schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Dat was het punt niet, het punt was dat het niet objectief zou zijn. Er is inderdaad niets exacts aan want het is markt afhankelijk onder andere.
Mijn stelling was dat de marktwaarde niet objectief te bepalen is.
Als je stelt "taxatiewaarde == marktwaarde == objectieve waarde van het object" dan zou er nooit onderhandeld hoeven worden bij een verkoop en zou het ook nooit nodig zijn dat bij bijvoorbeeld een scheidend stel beide partijen een eigen taxateur inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lapa schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Als je stelt "taxatiewaarde == marktwaarde == objectieve waarde van het object" dan zou er nooit onderhandeld hoeven worden bij een verkoop en zou het ook nooit nodig zijn dat bij bijvoorbeeld een scheidend stel beide partijen een eigen taxateur inschakelen.
Het ging om WOZ waarde, en de marktwaarde ligt over het algemeen hoger dan WOZ waarde. WOZ waarde is bepaald naar peildatum van januari 2022.
Lees even wat er besproken is en ga niet uit van onderbuikgevoelens, daar heb je weinig aan. Een notaris mag geen koopakte opmaken als er sprake is van te lage verkoopprijs. Wat in dit geval makkelijk aan de orde kan zij , dus waarschuw ik daarvoor.
Door een taxatie te laten uitvoeren kun je dus laten blijken dat de verkoopprijs wél de juiste marktwaarde betreft, oa door slecht energielabel, achterstallig onderhoud, oude keuken, sanitair etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Lapa schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Als taxatie niet de marktwaarde voorstelt, wat is het dan voor waarde, hoe moet de marktwaarde anders bepaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 16:59
En heb je als een nagedacht hoe je de koop gaat financieren? Zou de bank er happig op zijn als je een woning koopt waar je zelf niet gaat wonen?
Ik zou dat eerst maar eens goed navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 00:36
Volgens mij kan deze meneer het huis nu al aan jullie verkopen en jullie vruchtgebruik door hem vastleggen. Dan zijn jullie eigenaar maar kan hij er (tot zn dood, of wat je dan ook afspreekt) blijven wonen. Vervolgens vragen jullie een maandelijkse onkostenvergoeding voor de hypotheeklasten en het onderhoud en zijn alle partijen tevreden denk ik?

De notaris kan jullie hierover informeren. Een eerste gesprek hiervoor is vaak gratis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Milenco schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:01:
Volgens mij kan deze meneer het huis nu al aan jullie verkopen en jullie vruchtgebruik door hem vastleggen. Dan zijn jullie eigenaar maar kan hij er (tot zn dood, of wat je dan ook afspreekt) blijven wonen. Vervolgens vragen jullie een maandelijkse onkostenvergoeding voor de hypotheeklasten en het onderhoud en zijn alle partijen tevreden denk ik?

De notaris kan jullie hierover informeren. Een eerste gesprek hiervoor is vaak gratis.
Tja, dan heb je dalijk wel het geld uitgegeven voor een huis maar kan je er nog steeds niet wonen, voor wie weet hoe lang.

Dan kun je de beste man mooi de kist in gaan staren...

En dan weet je in ieder geval zeker dat je geen kans meer maakt op een andere woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Dúúr en fiscaal totaal onaantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:45

Dan heeft TS zelf nog niets om te wonen. En wat als hij besluit daar toch niet te willen wonen omdat het lang duurt. Zou iemand het huis willen kopen?
Die route dus liever niet volgen. Beter om met de beste man te bespreken hoe hij de afspraken zou willen vastleggen. Wil hij niets, prima, dan weet TS genoeg toch?

[ Voor 0% gewijzigd door Toke_gt op 12-10-2023 10:40 . Reden: Je/hij om verwarring te voorkomen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan alleen als je voor onbepaald tijd nog een andere woning hebt. De man is pas 80 lees ik. Kan nog even duren, dat weet je niet.

Ter illustratie: mijn opa is 95 geworden. Als we naar de artsen geluisterd hadden, waren we 10 jaar niet op vakantie geweest destijds. Want elke zomer "zou best eens de laatste kunnen zijn geweest" en ze wisten niet "of het wel verstandig zou zijn om naar het buitenland op vakantie te gaan". Jaar in, jaar uit.

Waarom zou je iets met een ingewikkelde constructie als vruchtgebruik gaan doen? Dan kun je de woning beter aan hem verhuren tegen kostprijs. En wat ga je dan doen als hij ineens besluit te stoppen met betalen? Wil je wel verhuurder / vastgoedondernemer worden?

Ik zat zelf eerder te denken aan een "recht van eerste koop" door een voorkeursrecht overeen te komen. Dan koop je dus op een vooraf vastgesteld later tijdstip. Echter.... dat moet je wel heel duidelijk beschrijven. En.... als de man komt te overlijden heb je een probleem.

Dan kom je op een "legaat tegen inbreng" of een "afwikkelingsbewind". Maar dan kom je dus in het erfrecht terecht en dan gaan de erfgenamen waarschijnlijk wel heel hard piepen en de hakken in het zand zetten. En als TS zelf nu al aangeeft dat die oude man eigenlijk niet zo goed meer zelf beslissingen kan nemen, kan dat wel eens een heel vervelend verhaal gaan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:11
Ik ken ook iemand die een woning had gekocht waar nog een bejaarde huurder in woonde. Als die te overlijden zou komen zouden ze het eindelijk zo kunnen verbouwen zoals ze wenste en zouden ze eindelijk weer een bovenverdieping hebben. Je kunt het al raden natuurlijk; die verbouwplannen zitten al jaren en jaren in de ijskast. Inmiddels is hij zelf al aardig op leeftijd dus ik ben benieuwd of de grote verbouwing er nog ooit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Krijg sterk de indruk als ik het globaal lees dat de oude man eenzaam is en weinig mensen om hem heen. Daar graag verandering in ziet, het huis als middel gebruikt. Maar dat jullie hem daar eigenlijk niet echt in tegemoet willen komen en je alleen richten op het huis. Zolang jullie niet meer tijd en effort steken in zijn eenzaamheid zal er niets gebeuren. Kijk eerst eens om naar de oude eenzame man, misschien komt het huis dan ook wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 26-09 16:54
Ik zou eerst eens proberen te achterhalen wat voor erfgenamen er precies zijn. Die willen straks namelijk gewoon de beste prijs en kan jij, net als alle andere, aankloppen bij de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

ColeJ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:17:
Ik zou eerst eens proberen te achterhalen wat voor erfgenamen er precies zijn. Die willen straks namelijk gewoon de beste prijs en kan jij, net als alle andere, aankloppen bij de makelaar.
Dat is natuurlijk geen vast gegeven, er zijn ook genoeg erfgenamen die gewoon zonder gedoe van een huis af willen en als dat snel verkocht kan worden heeft dat vaak voorrang boven het uitknijpen van de prijs.

De keuze voor een makelaar vind ik niet meer dan logisch. Als je zelf gaat verkopen zijn er zoveel zaken waar je rekening mee moet houden en waar je problemen mee zou kunnen krijgen. Dat hoeft niet meteen te zijn omdat er dan zoveel mogelijk geld uit geperst kan worden.

Persoonlijk zou ik echt nooit een huis kopen waar nog iemand in woont die er dan ook blijft wonen. Je kunt afspreken wat je wil, maar uiteindelijk is de huurdersbescherming ook wel heel erg sterk.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:00
@Rosse je gaat het toch ooit moeten formaliseren.

Het meest nette is dat je gewoon bij leven een aankoop regelt samen met de notaris, in Belgie noemen we dat een compromis en een akte.

Geen idee hoe dit in NL geregeld is maar je gaat gewoon op een bepaald punt wel eens "zakelijk actie" moeten ondernemen. Als je alleen daar geen zin in hebt of niet sterk genoeg voor staat dan moet je het huis laten schieten en op zoek gaan naar wat anders.

Zolang er niks op papier staat heb je niks.

Dus, bij die beste man langsgaan, aangeven "kijk, we zouden graag het huis kopen maar we moeten hier wel wat dingen voor in gang zetten, kunnen we naar de notaris gaan"

De makelaar wat die daar te zoeken heeft: geen idee, maar die heeft weinig toegevoegde waarde hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@de Peer Je hebt gelijk, het is inderdaad spannend. K heeft aangegeven dat het hem niet om het geld te doen is, maar hij wil dat er een jong stel in komt wonen. Voila, hier zijn we! Ik moet zeggen dat ik ook twijfels heb, mijn vriend zeker, maar ik heb ook de 'wie niet waagt..' in m'n hoofd. In het ergste geval hebben we geen contact meer met K en krijgen we het huis niet.
We blijven sowieso verder kijken naast dit huis.
Als je er zo in staat kan je niet zo veel gebeuren toch?

De man gebruikt het huis om sociale contacten te onderhouden met mensen die hij kent, jij, de schoonmaker. Maar is het nog wel zo dat het zo moeilijk is om een huis te kopen met de gestegen rentes?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Iemand anders die dit verhaal niet wat vreemd vind?

Die man zijn situatie en die van zijn familie is geanaliseerd door OP of zij goede kandidaten zouden zijn voor het huis of niet.

En wilt eigenlijk het liefst hun mogelijke zeggeschap ontzeggen door die man een contract te laten opzetten. :Edit al geprobeerd een verkoop contract te laten ondertekenen door die oude man :+

Het lijkt wel of er heel bewust ge-aast word op zijn woning terwijl hij nog leeft en wat waarschijnlijk ooit begon als een lieve daad/toezegging van die beste oude man aan mensen om wie hij geeft, waarschijn een heel goed hart maar een beetje te goed en valse beloftes maakt in ruil voor aandacht ivm zijn hoge leeftijd.

Best veel red flags deze post, arme oude man, volgens mij staat hij onder druk en manipulatie van OP.
OP post vanaf een wegwerp account zegt al genoeg.

[ Voor 49% gewijzigd door Wowhead op 12-10-2023 13:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rosse
@Wowhead Hee, ik begrijp dat het zo overkomt en je kritisch bent. Het is echter dat ik té weinig van kopen van een huis afweet, dat ik naar het alwetende internet ben gegaan (want nog nooit gedaan). Ook heb ik een groot deel van de achtergrond achterwege gehouden. Mijn vriend kent hem al vanaf zijn jeugd, in dezelfde straat opgegroeid, en deze man kwam altijd al een 'bordje' eten halen bij mijn schoonmoeder omdat hij zelf nooit kookt. Het was haar idee om te vragen of we het huis konden kopen toen ze leefde, zij kon met hem lezen en schrijven. We waren er toen nog niet aan toe. Nadat zij overleed heb ik hem wekelijks een 'bordje' gebracht, en pas na een jaar dachten we aan zijn huis kopen.
Ik weet dat K ook deze dingen zegt omdat hij eenzaam is, en ik vind het prettig om met hem te zitten. We hebben goede gesprekken en we zetten hem totaal niet onder druk, maar ik heb het idee dat als hij dit écht wilt, we binnenkort ter zake moeten komen. Vandaar advies gevraagd. Als hij naar een aanleunwoning gaat zal ik hem zeker blijven bezoeken.

Inderdaad, er zijn veel rode vlaggen. Hij neemt niet snel nieuwe dingen aan. Ik wil hem niet kwetsen door achter zijn rug om te gaan. Ik kreeg de tip van zijn buurvrouw om naar een forum te gaan voor advies.

@No Hands @Hackus @Hielko @jeanj @Lapa @HyperBart zoveel reacties, bedankt! Ik zal de oom van mijn vriend hier ook naar laten kijken, die kent K. ook.

- Is het dom om naar de makelaar te gaan die zijn huis mag verkopen om hiernaar te vragen? (voelt niet goed)
- We willen een eerlijke prijs bieden voor het huis, dat weet hij (WOZ waarde). Het is echter dat wij er niet tussen komen als de 20 andere geïnteresseerden voor hetzelfde huis zo opbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
No Hands schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Als taxatie niet de marktwaarde voorstelt, wat is het dan voor waarde, hoe moet de marktwaarde anders bepaald worden?
Een taxatie is een (hopelijk) deskundige inschatting van de marktwaarde. Maar dat betekent niet dat het ook de marktwaarde IS. De marktwaarde is alleen accuraat te bepalen door het object op de markt te brengen en ook daadwerkelijk te verkopen. De verkoopprijs is dan per definitie de marktwaarde. Maar alleen op dat exacte moment, dus ook daar heb je verder weinig aan. Breng je het direct weer op de markt dan is de verkoopprijs en dus de marktwaarde misschien weer anders. Dat geldt overigens niet alleen voor huizen maar voor alle objecten met unieke eigenschappen, zoals kunstwerken, tweedehands auto's enzovoorts. En dat in tegenstelling tot goederen zoals olie, graan, etc. (zogenoemde "commodities") die doorlopend op een vrije markt verkocht worden en waarbij het ene vat olie van een bepaald type 100% inwisselbaar is met een ander vat van hetzelfde type. Die goederen hebben wel een objectieve marktwaarde op elk moment. Ook al weet je zelfs daar eigenlijk alleen de marktwaarde in het verleden en niet precies wat het morgen zal zijn.

Daarom is dus mijn punt: de marktwaarde van een huis is niet objectief te bepalen en daarom is het ook niet heel zwartwit wanneer een verkoopprijs zo ver afwijkt van de "echte" marktwaarde dat het als schenking beschouwd moet worden. En het is dus echt niet zo dat als je je huis voor 450k laat taxeren en je verkoopt het vervolgens voor 400k, je dan per definitie 50k geschonken hebt aan de koper. Net zomin als een verkoopprijs van 500k als een schenking van 50k aan de verkoper gezien zou worden. Het is ook helemaal niet verplicht om je huis te laten taxeren bij verkoop en de notaris gaat echt niet zelf kijken of dat huis niet eigenlijk 50k meer waard is (wat hij dus ook helemaal niet kan bepalen). Het is natuurlijk wel zo dat een hypotheekverstrekker een taxatie in 99% van de gevallen verplicht stelt, maar de notaris niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 12-10-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Lapa schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Een taxatie is een (hopelijk) deskundige inschatting van de marktwaarde. Maar dat betekent niet dat het ook de marktwaarde IS. De marktwaarde is alleen accuraat te bepalen door het object op de markt te brengen en ook daadwerkelijk te verkopen. De verkoopprijs is dan per definitie de marktwaarde.
....
Of topic, leuk argument maar ik ben het niet met je eens

Ik ben het met je definitie van taxatie een maar niet met die van de marktwaarde, je zegt eigenlijk dat de marktwaarde pas bij verkoop bepaald wordt.
1. Echter iets heeft een waarde, de marktwaarde, ook zonder dat het verkocht wordt, het is namelijk de waarde als het verkocht zou worden (onder normale omstandigheden). Tevens kan je zeggen dat de marktwaarde gestegen (of gedaald) is tov een moment, ongeacht of het nu of in het verleden verkocht is.

2. Je kan iets onder of boven de marktwaarde kopen of verkopen. Dus prijs van een verkoop hoeft niet de marktwaarde te zijn. In de strijd tegen witwassen, let de notaris en de belasting dienst daarop. Stel je zet een huis te koop voor een vraag prijs van 400K, en er wordt overboden tot 430K. Nu kom er een laatste bod binnen van 530K. Je knijpt in je handen en verkoopt het voor dat bedrag. Is dat nu de marktprijs/waarde? Want als het huis direct weer op de markt komt, wil iemand er maar 430K voor betalen. Als iemand het voor 1 euro aan iemand verkoopt, is dat dan de marktprijs? De belastingdienst vind van niet, en zal alles onder de marktprijs/waarde als schenking zien. (hoe hoog dat is, geeft weer ruimte voor discussie)

3. Stel ik zet een woning te koop en er zijn 2 biedingen, 1 iemand bied X, verkoop over 6 maand, een ander bied Y (hoger als X) verkoop binnen 1 maand. Wat is nu de marktprijs X of Y, het kan maar 1 van de twee zijn. Verder zal de verkoper afhankelijk van het verschil tussen X en Y en de persoonlijke omstandigheden of voorkeuren, kiezen voor verkopen tegen X of Y (of niet te verkopen)

Ik geef nog een voorbeeld voor de commodities, stel ik heb 2 identieke staven goud van 1KG, 24 karaat. Daarvan is de waarde eenvoudig te bepalen want er is een goudprijs op elk moment, de marktprijs en daarmee staat de waarde vast op elk moment. Als ik 1 staaf goud nu voor 90% van de actuele waarde verkoop, wat is de marktprijs van mijn tweede staaf goud op dat zelfde moment, 100% of 90%? Indien het laatste, is de prijs van al het goud op de wereld op dat moment ook gezakt naar 90% van de waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

taxatie van de woning is toch alleen nodig voor de verstrekker van de hypothecaire lening aan TS?
de verkoper hoeft daar geen rekening mee te houden en mag zelf de prijs bepalen van €1 - €1 mln neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 15:51
JJ Le Funk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:25:
taxatie van de woning is toch alleen nodig voor de verstrekker van de hypothecaire lening aan TS?
de verkoper hoeft daar geen rekening mee te houden en mag zelf de prijs bepalen van €1 - €1 mln neem ik aan?
Wat denk je dat de Belastingdienst van jouw uitspraak vindt? :9

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Rosse schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:25:
- We willen een eerlijke prijs bieden voor het huis, dat weet hij (WOZ waarde). Het is echter dat wij er niet tussen komen als de 20 andere geïnteresseerden voor hetzelfde huis zo opbieden.
WOZ en eerlijke prijs hebben letterlijk niets met elkaar te maken. Een eerlijke prijs is juist wat 'de markt' ervoor over heeft en als er 20 mensen tegen elkaar opbieden waardoor er een uiteindelijk een veel hoger bedrag dan de WOZ uitkomt, dan is dat de eerlijke prijs. That said, de eigenaar bepaalt nog altijd aan wie verkocht wordt. Dat hoeft echt niet het hoogste bedrag te zijn; sterker nog: Vaak is dat niet het hoogste bedrag. Maar jah, als er teveel ruimte zit tussen jullie bedrag en wat anderen ervoor over hebben, dan is jullie bedrag misschien niet zo 'eerijk' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Ottie93 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Wat denk je dat de Belastingdienst van jouw uitspraak vindt? :9
de belastingdienst bepaalt niet de verkoopprijs maar de verkoper.
maar als ik je goed begrijp mag je de overdrachtsbelasting niet ontduiken en basseert de BLD deze op een taxatierapport i.p.v. WOZ-waarde als verkoopwaarde lager is dan WOZ o.i.d.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JJ Le Funk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

de belastingdienst bepaalt niet de verkoopprijs maar de verkoper.
maar als ik je goed begrijp mag je de overdrachtsbelasting niet ontduiken en basseert de BLD deze op een taxatierapport i.p.v. WOZ-waarde als verkoopwaarde lager is dan WOZ o.i.d.?
Als je een onrealistisch bedrag overeenkomt voor je woning, dan gaan de gedachten van de belastingdienst al snel richting schenking (laag bedrag) of witwassen (hoog bedrag) ;) . Allebei zijn zaken waar de belastingdienst wel interesse in heeft :P

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 13-10-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 08:22
Hoewel het leuk is als iemand je wat gunt, zou ik als erfgenaam van de beste man het huis gewoon via de reguliere verkoop willen verkopen. Immers is er vanuit hun optiek echt nul reden om genoegen te nemen met een lage prijs. Het zou voor mij persoonlijk ook niet goed voelen om het goed bedoelde aanbod van de beste man zomaar te accepteren gezien de hoge leeftijd van de man. Vind persoonlijk dat je daarmee echt moet oppassen. Waarom zou jij als willekeurige omstander meer ‘recht’ hebben op het huis dan een erfgenaam of de hoogste bieder?

Aanvulling: als je het huis voor een prikkie koopt, en mogelijk gebruik/misbruik maakt van de situatie, zou ik het als erfgenaam echt niet bij laten zitten. Heb je zin in dat gedoe?

[ Voor 25% gewijzigd door badbadpresident op 13-10-2023 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

JJ Le Funk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:25:
Alles naar redelijkheid. Toen ik uitgekocht moest worden door mijn ex mochten we de waarde van de woning ook helemaal zelf bepalen, maar uiteraard wel naar redelijkheid. Toevallig moest het huis alsnog getaxeerd worden omdat mijn ex wel nog een hypotheekdeel nodig had voor de uitkoopsom, maar de door ons vastgestelde waarde hebben we in goed overleg wel iets lager gezet, dat is geen enkel probleem.

Maar je mag een huis dat zo ongeveer 3 ton waard is, niet ineens voor 1 ton verkopen zonder dat dit gezien wordt als schenking. Maar dat gaat ook voorbij aan die eerder genoemde redelijkheid.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
Weet dat bij opbieden je niet per se de hoogste bieder moet kiezen. Als een ander verhaal je beter aanspreekt mag een verkoper die gewoon kiezen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 08:22
jeanj schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:29:

Ik snap niet dat je dit advies geeft om een man van 80 feitelijk te manipuleren / chanteren. Lijkt me niet een hele frisse gang van zaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HyperBart
Mijns inziens heeft de TS hier wel al meer als voldoende verdediging opgebracht om mij te doen besluiten dat er hier van "misbruik" geen sprake is. Er is een langdurige vriendschappelijke relatie met iemand die vriend te huis was en het de TS en haar partner gunt.
badbadpresident schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Ik snap niet dat je dit advies geeft om een man van 80 feitelijk te manipuleren / chanteren. Lijkt me niet een hele frisse gang van zaken.
Ik denk dat je hier wel wat te hard van stapel loopt. Uiteindelijk wil de TS klaarheid en dingen geregeld krijgen. Chanteren is het niet, maar wel een beslissing forceren. Die onduidelijkheid daar wordt niemand beter van dus tot een beslissing bewegen door aan te geven dat je ook andere dingen op het oog hebt is niet zo gek.
naitsoezn schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

WOZ en eerlijke prijs hebben letterlijk niets met elkaar te maken. Een eerlijke prijs is juist wat 'de markt' ervoor over heeft en als er 20 mensen tegen elkaar opbieden waardoor er een uiteindelijk een veel hoger bedrag dan de WOZ uitkomt, dan is dat de eerlijke prijs. That said, de eigenaar bepaalt nog altijd aan wie verkocht wordt. Dat hoeft echt niet het hoogste bedrag te zijn; sterker nog: Vaak is dat niet het hoogste bedrag. Maar jah, als er teveel ruimte zit tussen jullie bedrag en wat anderen ervoor over hebben, dan is jullie bedrag misschien niet zo 'eerijk' ;)
Mwoah, kijk, da's eenvoudig gerationaliseerd: als je de "gun factor" van die man aan dit koppel uitdrukt in een bedrag wat hij wil bijpassen dan is het even eerlijk.

In het leven moet het niet altijd ZO zakelijk zijn, het moet correct zijn in "the grand scheme of things" en je moet er 's avonds als mens niet van wakker liggen. Dan ben je eerlijk.

En dat is gesproken als Belg, want jullie zijn in Nederland echt HELEMAAL van het padje met vastgoedprijzen. Het principe van meer bieden als de vraagprijs als standaard vind ik echt heel bijzonder zeker als je ziet dat de vraagprijzen al hoog liggen. Ik heb een Nederlandse vriend die niet slecht verdient en met 2 gaat werken, wat daar voorbij komt aan welke prijzen 8)7 . Ik kan het de TS ook niet kwalijk nemen dat ze samen met haar vriend amicaal met de verkoper een leuk huisje wil kopen.

Dus ik gun de TS @Rosse en haar partner het van harte en K. zal er voor zichzelf en hen wel eerlijk genoeg in zitten. Hij moet het geld ook voor niemand houden.

@Rosse : wat je eventueel kan doen (als de aanleunwoning bv niet lukt en hij kan wel op zichzelf blijven wonen) is een huis kopen op lijfrente. https://www.wikifin.be/nl...-kopen/wat-een-aankoop-op

Op die manier worden alle partijen er beter van, jullie hebben een bepaald vooruitzicht wat vast staat en hij heeft garanties dat hij niet weg moet zolang hij leeft.

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 13-10-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
jeanj schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Of topic, leuk argument maar ik ben het niet met je eens

Ik ben het met je definitie van taxatie een maar niet met die van de marktwaarde, je zegt eigenlijk dat de marktwaarde pas bij verkoop bepaald wordt.
1. Echter iets heeft een waarde, de marktwaarde, ook zonder dat het verkocht wordt, het is namelijk de waarde als het verkocht zou worden (onder normale omstandigheden). Tevens kan je zeggen dat de marktwaarde gestegen (of gedaald) is tov een moment, ongeacht of het nu of in het verleden verkocht is.

2. Je kan iets onder of boven de marktwaarde kopen of verkopen. Dus prijs van een verkoop hoeft niet de marktwaarde te zijn. In de strijd tegen witwassen, let de notaris en de belasting dienst daarop. Stel je zet een huis te koop voor een vraag prijs van 400K, en er wordt overboden tot 430K. Nu kom er een laatste bod binnen van 530K. Je knijpt in je handen en verkoopt het voor dat bedrag. Is dat nu de marktprijs/waarde? Want als het huis direct weer op de markt komt, wil iemand er maar 430K voor betalen. Als iemand het voor 1 euro aan iemand verkoopt, is dat dan de marktprijs? De belastingdienst vind van niet, en zal alles onder de marktprijs/waarde als schenking zien. (hoe hoog dat is, geeft weer ruimte voor discussie)

3. Stel ik zet een woning te koop en er zijn 2 biedingen, 1 iemand bied X, verkoop over 6 maand, een ander bied Y (hoger als X) verkoop binnen 1 maand. Wat is nu de marktprijs X of Y, het kan maar 1 van de twee zijn. Verder zal de verkoper afhankelijk van het verschil tussen X en Y en de persoonlijke omstandigheden of voorkeuren, kiezen voor verkopen tegen X of Y (of niet te verkopen)

Ik geef nog een voorbeeld voor de commodities, stel ik heb 2 identieke staven goud van 1KG, 24 karaat. Daarvan is de waarde eenvoudig te bepalen want er is een goudprijs op elk moment, de marktprijs en daarmee staat de waarde vast op elk moment. Als ik 1 staaf goud nu voor 90% van de actuele waarde verkoop, wat is de marktprijs van mijn tweede staaf goud op dat zelfde moment, 100% of 90%? Indien het laatste, is de prijs van al het goud op de wereld op dat moment ook gezakt naar 90% van de waarde?
offtopic:
Het begint inderdaad erg off-topic te worden, dus hierna hou ik er over op ;)
Maar je voorbeeld met goud geeft inderdaad precies het verschil aan tussen commodities en unieke objecten: een commodity heeft wel een actuele, objectieve marktwaarde. Dus inderdaad, als jij je staaf goud voor 90% daarvan verkoopt doet dat niks af aan de daadwerkelijke marktprijs*.
Bij unieke objecten zoals een huis kan je dat niet objectief en accuraat bepalen. Je voorbeeld met de verschillende biedingen op hetzelfde huis geeft dat eigenlijk exact aan. Jij zegt "Wat is nu de marktprijs X of Y, het kan maar 1 van de twee zijn" terwijl ik dit juist als een illustratie van mijn punt zie dat er geen objectieve marktprijs is te bepalen.

En daarom zal de belastingdienst dus ook pas ingrijpen bij hele duidelijke afwijkingen van de te verwachten waarde. Geen idee of dat 20% afwijking van WOZ is of 30% of wat dan ook is, ik weet niet eens of ze daar wel een vast getal voor hanteren.

* edit ter aanvulling: tenzij je zoals @jeroenkb hieronder al aangeeft dat goud daadwerkelijk op de beurs verkoopt, dan bepaal jij daarmee de marktprijs. 1 seconde later is er waarschijnlijk wel weer een andere trade die een andere prijs zet. Doe je het gewoon onderling dan doe je niks met de marktprijs, maar ook dan moet je het wel heel bont maken voor de belastingdienst ingrijpt en het als een schenking ziet. In principe zien ze het dan gewoon als een slechte deal :+

[ Voor 6% gewijzigd door Lapa op 13-10-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jeanj schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Tja, zo werkt het toch echt. De laatste transactie in een goed / aandeel bepaalt de marktwaarde / koers voor alle goederen / aandelen (van dat type). Als jij de laatste trade doet voor sluiting van de beurs dan bepaalt die trade de koers. Zelfs als je maar 1 aandeel verkocht / kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

badbadpresident schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Wederom wordt ik uit context gequote, er staat "Je kan hem ook voorzichtig terug gaan chanteren zodat hij weet dat jullie er op wachten,"

Ik gebruik het woord chanteren omdat de TS het gedrag van K. naar TS ook zo beschrijft. Daarom schrijf ik "terug chanteren", dus al tegenreactie op het "chanteren van K. (ik wilde later er nog quotes omheen zetten omdat de TS dat ook had staan maar toen had iemand al gereageerd)

Is dit manipulatie"/chanteren, misschien. Laten we kijken naar het voorbeeld wat ik geef "bv "in de straat verder op staat een leuk huis te koop, we gaan kijken"". Je laat daarmee laat je op een indirecte methode weten dat je een huis wil gaan kopen, en dus niet lang gaat wachten. Of dat überhaupt goed uit valt is zeer afhankelijk van K. zelf.

Tegen iemand die voor je in de rij voor het stoplicht staat als het groen is zeggen, "het is groen", is ook manipulatie te noemen, zie even niet in of dat nou perse slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:07
naitsoezn schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Als de beste man er ook al een flinke poos woont dan zal de WOZ ook nog wel laag zijn. Althans, dat zie ik om mij heen. De woningen die niet recent van eigenaar zijn verwisseld hebben een stuk lagere WOZ.

Verder zou ik hierin vooral duidelijk zijn en een net voorstel doen. Omdat je ook geen misbruik wil maken van de situatie. Dat betekent voor TS weten wat je kan en wil betalen. Waarbij ik denk dat het netjes is om een redelijke prijs te maken op basis van een taxatie van een taxateur. En ook een aantal afspraken vastleggen bij de notaris. Een ding wil je altijd voorkomen, dat een goede relatie kapot gaat door zakelijke dingen. En de manier om dat te doen is door dat vooraf af te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:08
Aangeven dat jullie aankoopmakelaar het met zijn verkoopmakelaar regelt. Hoef je niet meer op bezoek en weet je direct of hij het jullie gunt of dat er iets anders speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Laatst online: 16:02
Ik ben geen notaris of financieel adviseur maar wil je wel wat meegeven om over na te denken of om mee te werken.

Als je nu ruimte hebt om (tijdelijk) hogere vaste lasten te dragen dan zou je het huis kunnen kopen met de voorwaarde dat hij er kan blijven wonen zolang hij wil/mogelijk is. Hij woont dan 'gratis'. De prijs van het huis zal dan aanzienlijk lager zijn dan de geldende marktwaarde. Hoe lang denk je dat hij er echt nog zou kunnen blijven wonen met zijn gezondheid? Als het bedrag hoog genoeg is voor hem om een aanleunwoning te kopen, wat wil hij dan nog doen met veel geld op de bank? Geen verwijt, een oprechte vraag. Als hij geen andere wensen heeft zorgt het er waarschijnlijk alleen maar voor dat hij een hogere eigen bijdrage voor zijn zorg moet gaan betalen.
Daarnaast maak je dan de afspraak om hem na verhuizing tot zijn dood iedere maand een compensatie te geven voor het niet meer kunnen gebruiken van zijn gratis woonrecht. Die ruimte heb je financieel omdat je een lagere hypotheek hebt en geen andere woonlasten meer van je oude huis. En voor hem is een maandelijkse toelage wellicht handiger dan een groot bedrag op een bankrekening.

Contructie kan goed uitpakken maar er zitten ook risico's aan. Die zou ik wel beschrijven en mogelijk afdekken.
Denk aan een datum waarop uiterlijk verhuisd moet worden, dat geeft hem hopelijk voldoende rust om te weten dat hij daar rustig naartoe kan werken.
Een leeftijd waarop de compensatie verlaagd wordt, hoeveel geld heb je nog nodig als je 90 bent?
Dan is er voor hem nog een risico dat jullie je toeziggingen niet meer na willen/kunnen komen.
En het wordt misschien een rare gedachte dat financieel gezien je beste man dan zo snel mogelijk ziet overlijden.
Maar je hebt wel zekerheid dat je op een zeker moment in het huis kan gaan wonen en voor je buurman zijn er ook voordelen om te weten dat het goed geregeld is en hij weet wie er in zijn huis komen te wonen zonder dat hij heel snel een beslissing hoeft te nemen om te vertrekken.

En misschien kan het juridisch, praktisch, ethisch of financieel wel helemaal niet. Misschien heb je er toch iets aan.
Succes en mocht het allemaal niet lukken, trek je eigen plan en kijk ook naar andere huizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Leuk dat je meedenkt, maar er zitten haken en ogen en en dit is om meerdere redenen risico vol

1. Je koopt een huis, maar gaat er zelf niet in wonen. Als je het vermogen zelf niet hebt, is er een hypotheek nodig, voor verhuurde staat krijg je geen 100-110% hypotheek en tevens krijg je geen hypotheek rente aftrek, en de bank zal ook zijn wenkbrauwen op trekken als de huur (te) laag is, of nul.
2. Wil je wel verhuurder worden met de verantwoordelijkheden en kosten? Zeker hoe hij nu al reageert als ze even geen contact hebben, zou ik de relatie niet nog groter/complexer maken.
3. TS wil graag een huis om zelf in te wonen. Ik verwacht niet dat ie er 2 kan kopen, of 2 hypotheken opbrengen
4. De belastingdienst vind er wat van als de verhuur periode te kort is en de verkoopprijs in verhuurde staat. Stel hij overlijd of besluit toch te verhuizen of moet dat vanwege slechte gezondheid binnen die korte termijn, dan moet je mogelijk als nog meer betalen. Ik weet even niet wat die termijn is, maar zeker 3 maanden geeft rode vlaggen. Of anders de erfgenamen wel.
5. Sommige mensen worden 100, wil je nog 20 jaar wachten? Idem voor die toelage, waarom die constructie, om hem na de verhuizing nog een vergoeding te geven. Gewoon dan kopen en elke maand (of meer) nog even langs gaan met een appletaartje of bosje bloemen....

En wat gaat K met het geld doen, mogelijk zijn hypotheek afbetalen, schenken aan zijn (klein)kinderen, verder niet belangrijk en zijn probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
jeanj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:29:
Leuk dat je meedenkt, maar er zitten haken en ogen en en dit is om meerdere redenen risico vol

1. Je koopt een huis, maar gaat er zelf niet in wonen. Als je het vermogen zelf niet hebt, is er een hypotheek nodig, voor verhuurde staat krijg je geen 100-110% hypotheek en tevens krijg je geen hypotheek rente aftrek, en de bank zal ook zijn wenkbrauwen op trekken als de huur (te) laag is, of nul.
2. Wil je wel verhuurder worden met de verantwoordelijkheden en kosten? Zeker hoe hij nu al reageert als ze even geen contact hebben, zou ik de relatie niet nog groter/complexer maken.
3. TS wil graag een huis om zelf in te wonen. Ik verwacht niet dat ie er 2 kan kopen, of 2 hypotheken opbrengen
4. De belastingdienst vind er wat van als de verhuur periode te kort is en de verkoopprijs in verhuurde staat. Stel hij overlijd of besluit toch te verhuizen of moet dat vanwege slechte gezondheid binnen die korte termijn, dan moet je mogelijk als nog meer betalen. Ik weet even niet wat die termijn is, maar zeker 3 maanden geeft rode vlaggen. Of anders de erfgenamen wel.
5. Sommige mensen worden 100, wil je nog 20 jaar wachten? Idem voor die toelage, waarom die constructie, om hem na de verhuizing nog een vergoeding te geven. Gewoon dan kopen en elke maand (of meer) nog even langs gaan met een appletaartje of bosje bloemen....

En wat gaat K met het geld doen, mogelijk zijn hypotheek afbetalen, schenken aan zijn (klein)kinderen, verder niet belangrijk en zijn probleem.
En ook gewoon 10,4% overdrachtsbelasting want je gaat er niet zelf wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
hey @Rosse hoe is het nu eigenlijk afgelopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

HyperBart schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:09:
hey @Rosse hoe is het nu eigenlijk afgelopen? :)
@HyperBart Weinig reactie, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:46
Jammer de pammer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de uitkomst wel te voorspellen is, helaas. Met de WOZ-waarde kom je vandaag de dag nog steeds niet weg hoor. Makelaar in het spel, die weet ook wel dat hij veel meer dan WOZ kan krijgen zonder veel moeite... Er zijn waarschijnlijk ook nog toekomstig erfgenamen in beeld en die gaan natuurlijk ook stuiteren als dit ter sprake komt. Iemand moet bijna wel totaal geisoleerd leven om geen tegenspraak te krijgen op zoiets.

Voor WOZ waarde koop je mijn huis ook niet, eerlijk gezegd. En mijn omgeving gaat me echt voor gek verklaren als ik dat toch zou willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 14:10
Weinig reactie van wie? Als jij iets wil, dan moet je er achteraan gaan toch?

Oh wacht 8)7 : Je bedoelde weinig reactie van TS : @Rosse 8)7
Rosse schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:25:

- Is het dom om naar de makelaar te gaan die zijn huis mag verkopen om hiernaar te vragen? (voelt niet goed)
Vlg mij was dit je laatste reactie? Ik zou ter sprake brengen dat je actief naar een huis gaat kijken, dat je verwacht daar twee jaar oid over te gaan doen. Dan laat hem het nog een keer expliciet zeggen en van daaruit afspraken maken. Sowieso niet rechtstreeks naar de makelaar...

[ Voor 62% gewijzigd door bvdbos op 27-11-2023 13:20 ]

• ColeJ
  • Laatst online: 26-09 16:54

Dit rijmt toch niet met elkaar? Wel een eerlijke prijs willen betalen maar je komt er niet tussen als er 20 andere geïnteresseerde zijn. Als je er niet tussen komt dan bied je dus te weinig - en betaal je geen eerlijke prijs als je hem voor die prijs kunt kopen.
Pagina: 1