Nieuwe (<1 jaar) installateurs van zonnepanelen betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WavertNL
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-05-2024
Wij zijn al enkele maanden aan het overwegen om zonnepanelen te installeren. Eerder hebben we het op een laag pitje gezet vanwege de aanpassingen in de salderingsregeling, maar aangezien het effect blijkt te zijn dat de prijzen voor installatie gekelderd zijn weegt dat wel weer op tegen evt aanpassingen.

Nu de vraag; Wij hebben onderstaande aanbieding gekregen, bekende merken maar de installateur bestaat ongeveer 1 jaar. Er zijn veelal positieve reviews te vinden, maar wij vroegen ons af of er risico's zijn met oog op garantie en herstel mocht zo'n jong bedrijf omvallen/stoppen?

De aanbieding;
9 Jinko 435WP all-black tiger NEO N-type
1 Growatt MIN3600 TL-XH
1 Growatt RF-X module voor Shine Link-X
(en natuurlijk instalatie, steiger etc.)
Prijs €3483,--

Ik heb 2 vergelijkbare aanbiedingen ontvangen (ca 300 euro meer) van andere relatief jonge bedrijven, de bedrijven die al wat meer jaren meedraaien zitten al gelijk bijna 1000 euro hoger. Is daar buiten overhead een reden voor zover jullie weten? is dat extra geld de moeite waard?

Beste antwoord (via WavertNL op 11-10-2023 10:32)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
holy shit wat een lage prijs. Ik zou dit meteen tekenen en gaan met die panelen. even ter info:

de salderingsregeling is nog niet aangepast, moet nog door de 1e kamer en of dat lukt is zeer de vraag.

Verder is garantie leuk maar zegt ook niet alles. Ik zou er voor zorgen dat je gewoon snel goede spullen hebt liggen zodat je zo lang mogelijk van je zonnestroom kunt genieten. Dat het bedrijf nog maar 1 jaar bestaat kan inderdaad betekenen dat ze over 2 of 4 jaar er niet meer zijn. Daar is de prijs dan ook naar. Ik zou afwegen of je dat het verschil in prijs waard vind. Zelf geef ik weinig om garantie dus zou gewoon lekker voor de goede prijs (en hopelijk goed gevoel bij het bedrijf) gaan. Panelen gaan toch nooit stuk dus de enige garantie-kwestie is de omvormer.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje vreemde vraag. Hoe moet een nieuw bedrijf ooit van de grond komen als de consensus zou zijn dat je nieuwe bedrijven niet kan vertrouwen?

En sowieso kunnen bedrijven die al 10 of 20 jaar bestaan ook morgen op de fles gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
holy shit wat een lage prijs. Ik zou dit meteen tekenen en gaan met die panelen. even ter info:

de salderingsregeling is nog niet aangepast, moet nog door de 1e kamer en of dat lukt is zeer de vraag.

Verder is garantie leuk maar zegt ook niet alles. Ik zou er voor zorgen dat je gewoon snel goede spullen hebt liggen zodat je zo lang mogelijk van je zonnestroom kunt genieten. Dat het bedrijf nog maar 1 jaar bestaat kan inderdaad betekenen dat ze over 2 of 4 jaar er niet meer zijn. Daar is de prijs dan ook naar. Ik zou afwegen of je dat het verschil in prijs waard vind. Zelf geef ik weinig om garantie dus zou gewoon lekker voor de goede prijs (en hopelijk goed gevoel bij het bedrijf) gaan. Panelen gaan toch nooit stuk dus de enige garantie-kwestie is de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

tja, is een afweging tussen ervaring van oudere garde plus wat evt laksere houding naar klanten en meer geld versus de jonge honden die nog willen rennen maar misschien wat ervaring missen. Zijn ze bij je langs geweest? Even persoonlijk contact kan je een betere gevoel geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Tja, voor een technische correcte en fatsoenlijk zonnepaneel installatie, heb je naar mijn idee niet per se 10 jaar ervaring nodig als installateur.
Het gaat vooral om hoe netjes en correct ze werken.
Zoals: steken ze alle stekkers volledig en compleet in de sockets ? (slechte connectie kan leiden tot brand).
op een schuin dak: gebruiken ze de juiste dakhaken voor jouw specifieke dakpannen?
op een plat dak: wat voor voorzieningen gebruiken ze om te voorkomen dat je panelen weg waaien bij harde wind? En kan je dak zo'n ballast wel hebben?
Doen ze de electrische installatie van de omvormer conform alle normen en best practices?

En zo zou je nog meer vragen kunnen bedenken.

Als ze het niet netjes doen, hoeft dat niet gelijk tot problemen te leiden, maar mogelijk wel na 5 jaar of later...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:51
Enige vraag die ik heb, passen er niet meer panelen op het dak?!
Pagina: 1