Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe omvormer met bestaande en nieuwe panelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J. Visser
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10 19:40
Mijn zonnenpanelen installatie is al zo'n 10 jaar oud en nu heb ik een nieuwe omvormer op de kop kunnen tikken. Nu is de vraag kan ik op de nieuwe omvormer op string 1 de oude panelen zetten en op string 2 nieuwe panelen met andere specificaties.

Bestaande situatie : SMA omvormer SB4000-21 TL
String 1: 16 solar frontier SF170 panelen
String 2: 9 solar fonties SF170 panelen.

Nieuwe situatie: Kostal omvormer (piko 5.5)
String 1: bestaande 16 solar frontier SF 170
String 2: 9 nieuwe panelen bijv. Jinko Solar HC N-Type 375 Wp

Kan ik zonder meer de 9 bestaande panelen vervangen door deze 9 nieuwe ondanks verschillende specificaties??

Beste antwoord (via J. Visser op 13-10-2023 06:12)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik hoop dat je alle dingen zoals ander formaat panelen en 1 fase en 3 fase goed hebt uit gezocht.
wat daar de voor en nadelen van zijn en of het past etc etc....

jep omvormer heeft 2x een mpp, en mpp's zijn er voor om 2 verschillende soorten panelen te mixen op 1 omvormer. dus geen probleem om dunne film op 1 mpp en de 2de mpp dan mono te hangen.
(ook maakt de kant niet uit die de panelen op kijken met mpp's.
alleen de SF die hebben parallel stringen en per parallel string kun je ook verschillende richtingen aan, maar moeten dan wel even lang zijn.)

jep, 4x4xSF170Wp op mpp1 dat lukt op een 3fase omvormer.
en jep, 1x9x375Wp op mpp2 dat is net voldoende voor een 3fase omvormer.
(persoonlijk had ik dit allemaal gewoon op een 1 fase 5kW omvormer gehangen, of een 2de 1 fase omvormer genomen en die op fase 2 gehangen. maar geen super grote problemen.)

375Wp's? daar wil je nog mee gaan werken. :?
de 400+Wp's zijn nu zo goedkoop, dat ik niet eens meer kijk naar iets daar onder. ;)
of te wel, probeer niet te veel voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
goedkoop is soms duurkoop en helemaal met zonnepanelen.
(maar misschien wil je bevestiging materiaal gaan her gebruiken, en dan is het soms wel lastig met de 400+Wp's, dus soms zijn er wel redenen voor lagere Wp panelen te gebruiken.
hoewel ik dat zelf liever even nieuw koop, die alu kan gewoon omgesmolten worden.)

edit:
als ik hem helemaal na reken.
dan zou ik 9x420Wp + 4x4x170Wp gewoon op de SMA hangen, om eerlijk te zijn.
het is wat veel Wp, maar dat is eigenlijk geen ramp.
een beetje aftoppen, ach het boeit niet.
dat heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker als met verlies te maken. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 11-10-2023 12:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
ik hoop dat je alle dingen zoals ander formaat panelen en 1 fase en 3 fase goed hebt uit gezocht.
wat daar de voor en nadelen van zijn en of het past etc etc....

jep omvormer heeft 2x een mpp, en mpp's zijn er voor om 2 verschillende soorten panelen te mixen op 1 omvormer. dus geen probleem om dunne film op 1 mpp en de 2de mpp dan mono te hangen.
(ook maakt de kant niet uit die de panelen op kijken met mpp's.
alleen de SF die hebben parallel stringen en per parallel string kun je ook verschillende richtingen aan, maar moeten dan wel even lang zijn.)

jep, 4x4xSF170Wp op mpp1 dat lukt op een 3fase omvormer.
en jep, 1x9x375Wp op mpp2 dat is net voldoende voor een 3fase omvormer.
(persoonlijk had ik dit allemaal gewoon op een 1 fase 5kW omvormer gehangen, of een 2de 1 fase omvormer genomen en die op fase 2 gehangen. maar geen super grote problemen.)

375Wp's? daar wil je nog mee gaan werken. :?
de 400+Wp's zijn nu zo goedkoop, dat ik niet eens meer kijk naar iets daar onder. ;)
of te wel, probeer niet te veel voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
goedkoop is soms duurkoop en helemaal met zonnepanelen.
(maar misschien wil je bevestiging materiaal gaan her gebruiken, en dan is het soms wel lastig met de 400+Wp's, dus soms zijn er wel redenen voor lagere Wp panelen te gebruiken.
hoewel ik dat zelf liever even nieuw koop, die alu kan gewoon omgesmolten worden.)

edit:
als ik hem helemaal na reken.
dan zou ik 9x420Wp + 4x4x170Wp gewoon op de SMA hangen, om eerlijk te zijn.
het is wat veel Wp, maar dat is eigenlijk geen ramp.
een beetje aftoppen, ach het boeit niet.
dat heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker als met verlies te maken. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 11-10-2023 12:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:47
Te snel gelezen.

[ Voor 70% gewijzigd door alwind op 11-10-2023 10:51 ]

• J. Visser
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10 19:40
Ik heb de omvormer KOSTAL gratis. Dus wil ik deze graag gebruiken ook omdat dan de fases gelijkmatiger belast worden. Ook wil ik inderdaad het bestaande frame van de 9 oude panelen gebruiken.
Panelen van zo’n 380 Wp zo passen op het frame. Ben ik toch voor een relatief kleine investering zo’n 200 Wp per paneel rijker.

Bedankt voor het antwoord.

• migjes
J. Visser schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:40:
Ik heb de omvormer KOSTAL gratis. Dus wil ik deze graag gebruiken ook omdat dan de fases gelijkmatiger belast worden. Ook wil ik inderdaad het bestaande frame van de 9 oude panelen gebruiken.
Panelen van zo’n 380 Wp zo passen op het frame. Ben ik toch voor een relatief kleine investering zo’n 200 Wp per paneel rijker.

Bedankt voor het antwoord.
ach 1 of 3 fase, het boeit in jouw geval niet.
1 fase wil graag 350Vmpp en 3fase een 600-720Vmpp.
dus hier ga je wat verlies hebben.
maar meer Wp is meer kWh.
het is allemaal niet zo heel interessant, ik vind de kosten voor de kabel vervangen en groepen eigenlijk al te duur. ;)

en gelijkmatiger belasten?
waarom, als er 1 fase een te hoge V heeft dan valt de hele 3 fase omvormer uit.
dus weinig profijt daar van.
ook voor het afrekenen maakt het geen bal uit.
(alles word intern in de (slimme)meter verrekend, dus geen profijt daar.)

als ik mocht kiezen tussen SMA en kostal, dan is mijn keuze toch wel SMA.
deze keuze gaat mij boven 1 of 3 fase.

dit zou verder niet mijn keuze zijn.
verder ben ik neutraal in je keuze, alles kan en voer uit!, mijn mening is verder niet belangrijk. ;)

(ik zelf investeer groter, dat levert nog meer op.
ben nu bezig een fronius te installeren, zodat ik straks een batterij kan kopen.
kosten veel hoger, winsten nog veel hoger. ;)
maar goed, door meer en duidelijker doel te werken heb ik nu wel een 9kWp op mijn kleine dakje hangen in 15 jaar tijd.
en alles is al geTVTed door dat ik toch wel een lagere termijn visie gebruik en niet voor korte termijn winsten ga.)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Let je wel even op de openklemspanning van de solarfrontier panelen 102 volt is. De normale spanning is 87 volt x16= 1392. Dus bijna 1400 volt op 1 string, daar is een omvormer niet tegen opgewassen, die gaat er acuut mee op de klippen. Dat de huidige SMA dat trekt verbaast mij, maar die Kostal gaat boven de 750 volt wel echt zweten.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertV70 op 15-10-2023 22:28 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Solar Frontiers gaan daarom altijd polystring, @RobertV70

Dus 2x8 of 4x4, afhankelijk van wat de Kostal aan kan. Omdat het op een 4kW SMA hangt zal het nu 4x4 zijn.

Per MPPT geheel verschillende panelen kan gewoon, @J. Visser

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ronald schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:29:
Solar Frontiers gaan daarom altijd polystring, @RobertV70

Dus 2x8 of 4x4, afhankelijk van wat de Kostal aan kan. Omdat het op een 4kW SMA hangt zal het nu 4x4 zijn.

Per MPPT geheel verschillende panelen kan gewoon, @J. Visser
Aha, vandaar, ik las 4x4x.... maar snapte de opzet niet helemaal, excuus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
@J. Visser Als je bezig gaat...

De SF waren ooit heel mooi... Maar ze pakken maar 14% rendement. Nieuwe doen richting 22%.
Dus overweeg ze gewoon allemaal te vervangen. Panelen krijg je bijna gratis bij een pakkie boter op moment.
Geen beter moment om de boel te maximaliseren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1