Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Stadswarmte geeft in energy dashboard alleen totaal waarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• le__rio
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-10 13:07
Goedemorgen beste mede-tweakers,

Ik ben al even met home assistant bezig en merk dat ik er steeds meer ingezogen wordt :-)

ik heb als nieuwste speeltje een p1 reader aangeschaft voor mijn stadswarmte (vattenfall). Deze stuurt met MQTT elke 10 seconde de waarde op naar mijn home assistant welke ik oppak met de sensor 'StadswarmteGJ'.

Omdat het energy dashboard in ha alleen maar m3 aankan maak ik een nieuwe sensor genaamd 'StadswarmteM3' waarin ik deze *32 doe.

Opzich gaat dit dit goed, behalve dat in mijn energy dashboard steeds de totale waarde van de meter wordt gepakt, ik had verwacht dit tegen te gaan met state_class: "total_increasing", maar dat lijkt niets te doen.

Any thoughts?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
mqtt:
  - sensor:
      name: "StadswarmteGJ"
      state_topic: "warmtelink/reading/thermal_delivered"
      unit_of_measurement: "GJ"

template:
  - sensor:
      - name: "StadswarmteM3"
        unit_of_measurement: "m³"
        device_class: "gas"
        state_class: "total_increasing"
        state: "{{ states('sensor.StadswarmteGJ')|float(0) * 32 }}"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd7AwHhgiNYX6Q0RZMhz_RNtr5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O97mX0ZBmKo29arSVflyWzBv.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hij lijkt juist niet de totale waarde te pakken. Want dan zou je verwachten dat 11 oktober minimaal de waarde van 10 oktober is + het extra verbruik van vandaag. Dat is niet het geval?

Los van het Energy Dashboard: wat is op dit moment de waarde van StadswarmteM3?

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 11-10-2023 09:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• le__rio
je hebt gelijk inderdaad... nou weet ik niet meer goed wat hij doet...

waarde nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh9F6HWzhbpIvq2ZQfUXbBmnwaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eKDa1DpJcIgdXIAZXNUgIgEb.png?f=user_large

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Klopt je omrekening wel? Online vind ik dat een kuub aardgas 35MJ is, maar jij rekent met GJ :) Volgens mij zit je er een factor 1000 naast.

edit: en moet je delen i.p.v. vermenigvuldigen? :P

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 11-10-2023 10:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:12
Edit: nvm, niet goed gelezen...

[ Voor 93% gewijzigd door Gameboy op 11-10-2023 10:27 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• le__rio
Gizz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:59:
Klopt je omrekening wel? Online vind ik dat een kuub aardgas 35MJ is, maar jij rekent met GJ :) Volgens mij zit je er een factor 1000 naast.

edit: en moet je delen i.p.v. vermenigvuldigen? :P
https://www.infomil.nl/on...agen/omrekening-verbruik/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@le__rio je hebt gelijk, er zijn twee routes om tot het juiste antwoord te komen.

Is dan de conclusie dat alles goed werkt? Ik vind je verbruik wel erg hoog. Even aannemend dat je verwarming nog uit staat is 9 kuub gas (equivalent) voor een keer douchen en afwassen in de ochtend extreem hoog. En gisteren zat je op 18 kuub.

Het gemiddelde voor warm water in Nederland is minder dan 1 kuub gas per dag:
Milieucentraal:
Een huishouden verbruikt jaarlijks gemiddeld 350 m3 gas voor warm water.

• le__rio
nou, nee, mijn probleem is zeker niet verholpen...

het probleem ligt niet bij de omrekening van GJ naar m3, maar in het feit dat de sensor niet de delta pakt tussen deze en vorige meting, maar het huidige aantal GJ wegschrijft

• Gameboy
le__rio schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:20:
nou, nee, mijn probleem is zeker niet verholpen...

het probleem ligt niet bij de omrekening van GJ naar m3, maar in het feit dat de sensor niet de delta pakt tussen deze en vorige meting, maar het huidige aantal GJ wegschrijft
Een sensor is simpelweg een registratie van een getal. En wel een getal dat in dit geval alleen maar groter wordt (state_class: total_increasing).

Het Energy dashboard gebruikt de waardes van deze sensor om zelf het verbruik per periode (uur, dag, week, maand, jaar) te berekenen en weer te geven. Dat gaat vanzelf als je de juiste sensor opgeeft, met de juiste state_class en device_class...

Ik duf zo niet te zeggen waar het probleem zit, maar ik vermoed in de configuratie van de sensor zelf, en niet in het Energy Dashboard, die werkt zoals het hoort.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Gameboy het probleem zit 'm niet in het energy dashboard. De template sensor geeft al een te hoge waarde voordat de waarde überhaupt door het energy dashboard gebruikt wordt.

@le__rio volgens mij snap ik het aan de hand van deze post op reddit. Het probleem zit in je GJ sensor, die moet als statistiek gezien worden. Nu is het steeds een los getal dat opgeteld wordt.

Waarschijnlijk opgelost door je StadswarmteGJ een state_class: 'measurement' mee te geven? Zie ook Long-term statistics.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 11-10-2023 11:59 ]

• le__rio
Het werkt nu! Bedankt voor jullie hulp!!

waarschijnlijk door mijn geklooi, zoals een echte tweaker betaamt heeft de sensor een paar keer de totaal waarde genomen (in totaal 3 keer 9000 M3).

Daarna deed hij het wel, maar waren die waarden niet te zien in het energy dashboard omdat ze in de grafiek te laag waren ten opzichte van de hoge aantallen.

Ik heb nu de verkeerde values op 0 gezet via de statistics en ik zie nu wat ik verwacht.

Nogmaals tnx!!

• Gameboy
Gizz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:57:
@Gameboy het probleem zit 'm niet in het energy dashboard. De template sensor geeft al een te hoge waarde voordat de waarde überhaupt door het energy dashboard gebruikt wordt.
Nee, de absolute hoogte van de waarde is niet relevant. Het energy dashboard berekent zelf de toename in het betreffende tijdsinterval, en geeft dat weer in de staafdiagrammen.
@le__rio volgens mij snap ik het aan de hand van deze post op reddit. Het probleem zit in je GJ sensor, die moet als statistiek gezien worden. Nu is het steeds een los getal dat opgeteld wordt.

Waarschijnlijk opgelost door je StadswarmteGJ een state_class: 'measurement' mee te geven? Zie ook Long-term statistics.
Het moet juist een state_class "total_increasing" hebben, daarmee geef je aan dat het een totaalstand is die alleen maar kan groeien, en nooit kan afnemen. Daarmee berekent het Energy Dashboard zelf de juiste delta's per periode.

Echter, als je een nieuwe sensor toevoegt, dan is de initiële stand aangenomen als "0", en dan zal de eerste nieuw gelezen waarde dus een delta hebben van de gehele totaalstand op dat moment, en dat verklaart dit issue. Het is eenvoudig op te lossen door deze statistiek handmatig aan te passen, en dan klopt het weer.

Goed om te vernemen dat het is gelukt ;)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Gameboy je hebt gelijk, iets te vluchtig proberen te helpen tijdens een pauzemomentje op werk ;)
Ik was in de war met de klassieker kW vs. kWh. Maar GJ is natuurlijk al een verbruik, niet een vermogen. En hoort dus inderdaad op te tellen.

Pagina: 1