Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Tikkende leidingen; radiatoren staan uit

Pagina: 1
Acties:

• S1992
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-09 13:58
Hoi,

Ik heb sinds dit jaar vloerverwarming. En op de eerste verdieping radiatoren en op zolder de cv.
De leiding loopt van de cv door kamer 1 naar beneden. De leiding in kamer 1 tikt lichtelijk als de cv aanslaat voor de vloerverwarming, en er dus water doorheen stroomt. Maar het grootste probleem is het tikken van de leidingen naar en in kamer 2 en 3.
In kamer 2 zit een radiator waarbij de leidingen zijn verbonden met kamer 1. Maar die radiator staat altijd uit.
In kamer 3 zit een radiator waarbij de leiding naar boven loopt, naar de cv ketel. Ook de radiator in kamer 3 staat gewoon uit.
Maar toch tikken de leidingen in kamer 2 en 3.

Even voor de duidelijkheid. Bij de cv gaat er dus een leiding naar rechts naar kamer 1,2 en vloerverwarming. En leiding naar links naar kamer 3 (en badkamer maar daar geen problemen).

Ik kan niet begrijpen hoe het kan dat de leidingen tikken terwijl de radiatoren uit staan en de leidingen voelen ook gewoon koud aan.

M'n vriend heeft de cv ontlucht en bijgevuld. De radiatoren zelf niet, hij zei dat is niet nodig omdat ze toch altijd uit staan.

Kan iemand mij helpen wat het probleem kan zijn?

Groetjes

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 11:27
Is het tikken ontstaan na installatie van de vloerverwarming, na ontluchten van cv of was het er altijd al? In eerste instantie zou ik eens proberen om door het hele huis de beugels waarmee je radiatorleidingen vastzitten aan de muur eens een tikkie losser te draaien (half slagje is vaak voldoende). Kan gewoon met een steeksleutel of dopsleutel. Buizen zetten natuurlijk uit als er warm water doorheen stroomt. Als ze dan geen/weinig ruimte hebben om te bewegen in de beugels dan gaan ze tikken/knallen en dat geluid kan ver dragen. Het zou daarom zo kunnen zijn dat het tikken wat je hoort in de ene kamer eigenlijk wordt veroorzaakt in een andere ruimte waar de leidingen doorheen lopen (leidingen fungeren daarbij als geluidsdragers).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 07:29
Zit er een bypass bij de verdeler van de vloerverwarming? Als de verwarming stookt (kamer waar thermostaat hangt is nog niet op temperatuur), terwijl de vloerverwarming is dichtgelopen (er zit een thermostaatknop op die voorkomt dat er te warm water in je vloer gaat); dan zal de bypass openen en als die bij je vv-verdeler zit zal de hele leiding door kamer 1 flink heet worden.
Door hitte zet die uit, gaat die tikken bij de beugels...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Je bent toch zeker dat het de leidingen van de verwarming zijn?
Bij mij zit er op het moment een defect in de vlotter van de vuilbak in de wc zodat die beetje doorlaat,dichtslaat,beetje doorlaat en weer dichtslaat.
Dit zorgt voor tikken door het ganse huis.
Heeft een paar weken geduurd voor ik dat gevonden had.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:49
Ik zou is kijken of de leidingen overal goed aangesloten zitten. Als een aanvoer en retour gedraaid zijn dan kan de thermostaat kraan gaan klapperen. Gebeurt ook vaak met handdoekradiatoren.