Onderhandelen over kunst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben nu een tijdje een schilderij, geleend van de kunstuitleen, in ons huis hangen. Dit kost ons 45 euro per maand waar we de helft van "sparen" als tegoed bij de kunstuitleen.

We vinden dit schilderij erg mooi en zouden het graag willen kopen. Het schilderij kost volgens het label 3000,- euro.

Nu vroeg ik me af of daar onderhandelingsruimte in zit? Ik ging namelijk eens op marktplaats naar vergelijkbare schilderijen van dezelfde kunstenaar kijken en heb daar eens wat, naar mijn ogen, onrealistische biedingen gedaan. Bijvoorbeeld 30% van de vraagprijs. En tot mijn verbazing werd dat niet direct afgeschoten als belachelijk bod. (vooral bij ook marktplaats-accounts van andere kunstuitlenen)

Mijn vraag is eigenlijk of er hier ervaren kunsthandelaars zitten die weten wat de onderhandelingsruimte is in dit wereldje.

Het feit dat het schilderij op een stapel ligt bij een kunstuitleen, zegt in mijn ogen dat ik niet de "catalogus" prijs van 3000 euro hoef te betalen als ik het wil hebben.

Ik ben benieuwd naar ervaringen :)

Het gaat overigens om een werk van Peter Meijer.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2023 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je kunt ze toch even bellen? Hey, wil graag dat schilderij kopen maar ik vind 3.000 echt te duur. Wat vind je van 1.000?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
En je hebt deze vraag ook al bij kunstuitleen gevraagd?

Bedenk je ook, je betaalt nu ongeveer 1000 euro per jaar, hoe lang kan je van deze kunst genieten?
Dat kan het voordeel zijn van zo'n "bibliotheek", je kan elke paar maanden nieuwe kunst ophangen.

Ik verwacht wel dat ze het ook voor minder dan 3k weg zullen doen,maar hoeveel minder is altijd gokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 14:49
99ruud99 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:22:

Bedenk je ook, je betaalt nu ongeveer 1000 euro per jaar, hoe lang kan je van deze kunst genieten?
Dat kan het voordeel zijn van zo'n "bibliotheek", je kan elke paar maanden nieuwe kunst ophangen.

Ik verwacht wel dat ze het ook voor minder dan 3k weg zullen doen,maar hoeveel minder is altijd gokken.
Welke geavanceerde rekenkunsten zijn hierop losgelaten? 12x45 is 540 euro. En als je de helft 'spaart' ben je de helft kwijt. :+

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:22:
Bewust niet, omdat ik eerst dus ervaringen wil horen over hoe ver ik kan gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Slappyjoez schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:24:
[...]
Welke geavanceerde rekenkunsten zijn hierop losgelaten? 12x45 is 540 euro. En als je de helft 'spaart' ben je de helft kwijt. :+
Haha oeps, ik zat aan 2 jaar te denken, maar schreef 1 jaar xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Bewust niet, omdat ik eerst dus ervaringen wil horen over hoe ver ik kan gaan :)
Dat merk je toch in de onderhandeling vanzelf? Zal te maken hebben met de kunstenaar, de vraagprijs, het bedrag wat je al “gespaard” hebt, de hoeveelheid geld die je al bij ze hebt uitgegeven…

Daarnaast heb je zelf vast ook een bedrag wat je eraan uit wilt geven. Als het daarbij in de buurt komt of eronder dan zit je toch ook goed? Of ga je dan toch met een slecht gevoel de deur uit omdat iemand hier zei dat het vast voor minder kon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vermoed dat de kunstuitleen niet (altijd) de eigenaar is van het kunstwerk maar de kunstenaar zelf, en de kunstuitleen deze een deel van de huur betaalt. Dus als je het wil kopen het misschien aan de kunstenaar zelf is of het bod wordt geaccepteerd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even op Kunstveiling.nl gekeken, daar kun je blijkbaar werken opzoeken en de opbrengst zien. Werken met een nieuwprijs van 3000 euro gaan voor 450 euro weg.

Ik weet genoeg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
De prijzen van kunst zijn echt debiel. Ik heb werken van "1200" euro gekocht voor 70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:42
Bedenk dat een kunstuitleen ook nog een stuk overhead moet kunnen financiëren uit de huur- en verkoopprijzen. Direct kopen bij de kunstenaar kan dan goedkoper zijn. Maar uiteindelijk zijn prijzen in de kunstwereld altijd wel een beetje 'wat de gek er voor geeft'.
Pagina: 1