HP 8100 Elite Wake on lan werkt niet vanuit Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:21
Ik heb een HP 8100 Elite desktop computer met dualboot Windows 10 en Ubuntu.

Wanneer ik vanuit Ubuntu het systeem afsluit, kan ik deze weer opstarten via wake on lan.
Wanneer ik echter vanuit Windows 10 afsluit, werkt wake on lan niet.

Ik heb wol ingeschakeld in de bios.
In de power settings van de adapter instellingen ook de diverse vinkjes aan gezet bij energiebeheer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF7VU9LXe0iQehZqYxNHZX4V4FA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gQxEa8y2iOFTqwbfGjsofyB3.png?f=user_large

Als ik het goed begreep zou ik in het "geavanceerd tabje ook wol instellingen moeten vinden, maar die zie ik daar niet.

Wanneer het systeem is uitgeschakeld blijven wel de ledjes van de netwerkkaart branden.
Wanneer ik hem via Windows in de sluimerstand zet, kan ik hem wel weer activeren via wake on lan. Maar dus niet bij helemaal afsluiten of de slaapstand.

De driver is automatisch geinstalleerd en zou volgens Windows de meest recente moeten zijn. Ik heb ook juist gezocht naar oudere drivers, maar kan daar niets vinden wat zich ook laat installeren.... en kom dan al snel op allerlei schimmige driver download sites, waar ik niet altijd eengoed gevoel bij heb.

Iemand eenidee?
Is dit toch een driver kwestie (aangezien het wel lukt wanneer ik het systeem heb afgesloten via Ubuntu bijvoorbeeld), of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
Ik heb ook een hp elite desktop en daar werkt het gewoon.
Bij het tabje "Geavanceerd" krijg je een scroll venster.
Daar moet je helemaal naar beneden scrollen om de Wol functies te vinden.

Heb je de "HP support Assitant" geïnstalleerd, die zorgt ervoor dat je de specifieke driver van HP krijgt in plaats van de standaard Windows drivers.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 11-10-2023 09:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dank je voor je snelle antwoord.

Ik kan die wol functies dus helaas niet vinden, ook niet als ik helemaal naar beneden scroll:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bwWnc8ChmBwJiz7m95UvZusLAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pJFXaUSPXOLgXDMIj8pa0ofN.png?f=user_large

De support assistant zegt dat alles up-to-date is, maar mogelijk is dat inderdaad wel de windows driver; ik weet even niet hoe ik die zou kunnen omzetten/downgraden naar de door HP ondersteunde versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvcU81V0JPLIDiWLhJUnT110HAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TTH2XIWne1HJo5uKCtoeTGfv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAqx_Z3IKeSIcey8TTkAqDhK7FM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BnIaEZhh0lMU5jBnvzR168vi.png?f=user_large

Als ik deze verwijder, gaat hij automatisch de nieuwste versie installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Het schijnt dat niet alle drivers per definitie een WOL optie bevatten. Soms moet je een specifieke versie van de betreffende driver opsnorren en installeren om die optie te krijgen. Dat kan gelukkig gewoon 'legaal', met andere woorden, zonder dat Windows gaat klagen over unsigned driver of iets dergelijks.

Ik heb met de volgende links voldoende informatie om ieder systeem dat ik heb van WOL te voorzien. Zou jou ook moeten lukken dan, denk ik ;)

Achtergrond informatie op Intel site zelf.

Generieke informatie om WOL aan de praat te krijgen zonder direct de drivers te vervangen: link

Informatie over hoe de driver te vervangen als al het bovenstaande niet werkt. Let op: de kaart die besproken wordt is wellicht niet dezelfde die jij in je machine hebt zitten, maar het principe is hetzelfde. Je moet de volledige driver van Intel zelf te pakken krijgen en in dat pakket zitten, als het goed is, alle alternatieven die je kunt gebruiken om de WOL optie wel in je config dialoogvensters te krijgen.

Succes!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
Vreemd want ik krijg wel die wake on lan te zien.
Verder heb ik een veel nieuwere driver namelijk van 4 november 2022 versie 12.19.2.50

Misschien even op de website van HP en/of Intel kijken of dar nieuwere drivers voor jou model staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Laatst online: 24-09 09:40
Ik heb een HP 8300 en heb dit probleem in het verleden ook gehad. Ik weet alleen niet meer helemaal hoe ik het toen werkend heb gekregen.

Er staat mij iets bij dat fastboot uit moest, en dat er inderdaad een specifieke driver is waar je de WOL settings terug kunt vinden.

Wellicht kun je eerst eens proberen met fastboot uit ?

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 18:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Spasm schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:23:
Ik heb een HP 8300 en heb dit probleem in het verleden ook gehad. Ik weet alleen niet meer helemaal hoe ik het toen werkend heb gekregen.

Er staat mij iets bij dat fastboot uit moest, en dat er inderdaad een specifieke driver is waar je de WOL settings terug kunt vinden.

Dat van die fastboot klopt inderdaad. Volgens mij is dat ook één van de troubleshooting stappen om het aan de praat te krijgen genoemd in de artikelen die ik gepost heb hierboven. Maar, als ik het goed heb, staat dat los van of je de optie hebt in je driver configuratie.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
ElCondor schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:13:
Het schijnt dat niet alle drivers per definitie een WOL optie bevatten. Soms moet je een specifieke versie van de betreffende driver opsnorren en installeren om die optie te krijgen. Dat kan gelukkig gewoon 'legaal', met andere woorden, zonder dat Windows gaat klagen over unsigned driver of iets dergelijks.

Ik heb met de volgende links voldoende informatie om ieder systeem dat ik heb van WOL te voorzien. Zou jou ook moeten lukken dan, denk ik ;)

Achtergrond informatie op Intel site zelf.

Generieke informatie om WOL aan de praat te krijgen zonder direct de drivers te vervangen: link

Informatie over hoe de driver te vervangen als al het bovenstaande niet werkt. Let op: de kaart die besproken wordt is wellicht niet dezelfde die jij in je machine hebt zitten, maar het principe is hetzelfde. Je moet de volledige driver van Intel zelf te pakken krijgen en in dat pakket zitten, als het goed is, alle alternatieven die je kunt gebruiken om de WOL optie wel in je config dialoogvensters te krijgen.

Succes!
Tnx, daar ga ik eens naar kijken!
Ben(V) schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:14:
Vreemd want ik krijg wel die wake on lan te zien.
Verder heb ik een veel nieuwere driver namelijk van 4 november 2022 versie 12.19.2.50

Misschien even op de website van HP en/of Intel kijken of dar nieuwere drivers voor jou model staan.
Dank je. Daar ben ik nog niet verder gekomen, maar ik ga nog eens kijken of ik niets over het hoofd zie!
Spasm schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:23:

Dank je. Die optie had ik inderdaad al uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik heb de 82578DM maar kan in de diverse driverpacks tot nog toe alleen maar drivers vinden voor 82576 en 82579 modellen vinden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bnwgraaf
Gelukt! Was even lastig om een driver te vinden, maar heb er inderdaad eentje gevonden nu en het werkt!
De ontbrekende WOL instellingen kwamen nu wel tevoorschijn en dat was de truuk.

Dank jullie allemaal!!

[ Voor 23% gewijzigd door bnwgraaf op 11-10-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Respect trouwens dat je nog een DC8100 gebruikt, op het werk zijn die er een tijd geleden uit gegaan. Degelijke machines, maar bouwjaar 2011 ofzo, dus toch 12 jaar oud inmiddels :X

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ThinkPad schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:55:
Respect trouwens dat je nog een DC8100 gebruikt, op het werk zijn die er een tijd geleden uit gegaan. Degelijke machines, maar bouwjaar 2011 ofzo, dus toch 12 jaar oud inmiddels :X
Haha ja, idd. Eigenlijk wordt hij nauwleijks ingezet, maar heb hem pas in het tv kastje gelegd met een toetsenbordje en muis en een hdmi kabe naar de tv.
Wordt hoofdzakelijk ingezet voor wat internet werkzaamheden, Home Assistant, Synology desktop en het instsallatieprogramma van de EV lader....

Via een remote gebruik ik het nu zelf op de tablet! Dus via WOL opstarten en via remote van Google overnemen.

Er draait ook nog een Ubuntu partitie, maar eerlijk gezegd is het Windows gedeelte zo kaal ingericht, dat het best nog prima werkt.
Maar de CAD software waar ik op mijn werk dagelijks mee ontwerp zal er inderdaad niet op draaien :)

[ Voor 6% gewijzigd door bnwgraaf op 12-10-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Als je hem 24/7 hebt draaien (ik las Home Assistant namelijk?) dan kun je denk ik beter wat zuinigers zoeken. Het zou mij niet verbazen als zo'n bak 30-40W idle pakt en met enige belasting 50W of meer. Ik heb een tijd terug m'n thuisserver vervangen voor een Dell Optiplex Micro 5060 met i5, SSD en 32GB RAM, die doet 10W idle :)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
ThinkPad schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:58:
Als je hem 24/7 hebt draaien (ik las Home Assistant namelijk?) dan kun je denk ik beter wat zuinigers zoeken. Het zou mij niet verbazen als zo'n bak 30-40W idle pakt en met enige belasting 50W of meer. Ik heb een tijd terug m'n thuisserver vervangen voor een Dell Optiplex Micro 5060 met i5, SSD en 32GB RAM, die doet 10W idle :)
Oh nee, haha. Home Assistant draait op een Raspberry, maar soms vind ik het handiger via een groot scherm op een PC de Home Assistant interface op te starten in plaats van via de mobiel of tablet.
De PC staat bijna 24/7 uit.

Soms wil ik ook wel eens vanaf een externe locatie op mijn netwerk alsof ik op een PC in dat netwerk zit en daarom wilde ik ook de WOL werkend krijgen, maar ook dat is geen dagelijkse gebeurtenis.
Zoals al aangegeven heb ik bijvoorbeeld de beheersoftware van mijn lader op deze PC staan en als ik daar van buitenaf bij wil, wil ik niet op die externe comuter de software hoeven te installeren. Ik maak dan dus gewoon een VPN verbinding en via Chrome remote desktop neem ik de desktop over, waar die software dus wel draait.
Pagina: 1