Foutieve laagtarieftijden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Goedenavond Tweakers,

Sinds mid 2023 heb ik vanwege aanleg zonnepanelen een 3-fase aansluiting. Daar hoorde een nieuwe slimme meter bij, een landis gyr.
Ik heb dubbeltarief.
Vanuit vroeger kreeg ik altijd te horen, pas vanaf 21:00 mag de wasmachine aan want dan is goedkoper.
Recent heb ik het opgezocht en in Zuid-Holland zou laagtarief van 23:00 tot 07:00 zijn.

Een maand na mijn zonnepanelen heb ik Home Assistant met P1 kabel draaien. Hierin kan ik mooi mijn verbruik in zien maar ook welk tarief actief is.

Tot mijn verbazing zie ik dat ik, naast weekenden, consistent op werkdagen van 19:00 tot 07:00 ook laagtarief heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LVH42ulLCF6Hiym5n74Yvh-srg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5MwFwZVAJj5ebYfkypqvnNx.png?f=fotoalbum_large

Dit heb ik ook gecheckt op de slimme meter zelf (vanaf 19:00 verandert die van hoogtarief naar laagtarief op de display.
Ik kan de tijden 19:00 - 07:00 nergens terug vinden. Op de website van de energiemaatschappij en netbeheerder kan ik het ook niet terug vinden.

Mijn vraag:
Heb ik daadwerkelijk van 19:00 - 07:00 laagtarief? Mijn slimme meter geeft het zelf aan.
Is dit een fout van de energiemaatschappij of netbeheerder dat ik vanaf 19:00 laagtarief heb?
Stel ik heb inderdaad laagtarief vanaf 19:00, kan mijn energiemaatschappij dat zien en geld terugvorderen?

Ik vraag me af of er meerdere mensen zijn die dit ook hebben en hoe jullie hiermee zijn omgegeaan.

Niet echt iets voor het thema forum, meer gewoon algemeen huiseigenaar vraag

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 12-10-2023 08:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik lees zuid holland, dus ik ga uit van liander:
https://service.liander.n...nneer_en_waar_avondtarief
Waarschijnlijk staat jouw gemeente erbij: Welkom in de wereld van het "avondtarief".

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hypocrite
  • Niet online
Liander inderdaad.
Op de website staat dat het van 21:00 - 07:00 avondtarief is, toch 2 uur later dan wat ik op de slimme meter (Home Assistant) uitlees:

Op welke tijden geldt het avondtarief?
Hoog tarief: 7:00 - 21:00 maandag t/m vrijdag.
Laag tarief: 21:00 - 7:00 in het weekend en de erkende feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edelweiss
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-11-2023
Wanneer u uw slimme meter niet per kwartier of uur uit laat lezen, kan uw energieleverancier dit niet zien. Maar het blijft wel vreemd. In welke regio woont u? Ik overweeg een verhuizing... :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hypocrite
  • Niet online
Edelweiss schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:51:
Wanneer u uw slimme meter niet per kwartier of uur uit laat lezen, kan uw energieleverancier dit niet zien. Maar het blijft wel vreemd. In welke regio woont u? Ik overweeg een verhuizing... :').
Zuid-Holland :')

Het is maar 2 uur eerder dan normaal dus zoveel voordeel is het niet echt. Realistisch is dat ik om 1900 de wasmachine en droger aan kan doen.

Het is ook niet zo dat ik de energieleverancier of netbeheerder vragen over ga stellen, geen slapende honden wakker maken...