Wat is normaal qua aannemersvergoeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogeltje1993
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-10-2023
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met een grote verbouwing en hebben daarvoor een aannemer in de hand genomen voor enkele werkzaamheden uit te voeren. We waren er van op de hoogte dat hij 10% aannemersvergoeding telt op materiaal en 5% op materieel. Daarnaast telt hij ook nog een bedrag voor werkvoorbereiding. Dus bv; hij bestelt voor ons kozijnen en telt daarvoor een X aantal uren werkvoorbereiding en daarnaast nog 10% aannemersvergoeding. Is dit iets wat normaal is in de bouw?

Daarnaast zijn er ook situaties geweest waarin we dus aannemersvergoeding + uren werkvoorbereiding hebben betaald voor de bestelling van materiaal wat achteraf niet klopt of te veel is. Valt het dan niet onder het risico van de aannemer dat hij dit retour neemt en/of oplost?

Dit is nieuw voor ons maar we horen uit onze omgeving wisselende verhalen. Zijn daarom op zoek naar een kloppend advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:23

MLLL

Palm Treo 650

Blijft lastig, zeker met teveel materiaal wat hij besteld, je kunt beter iets overhouden en het werk af kunnen maken dan dat er bijgehaald moet worden.

Als je dit soort situaties niet wil zou je via een vaste prijsopgave moeten werken .
Zelfs dan kun je gesteggel krijgen als het een open begroting is, zelf splits ik de uren al niet meer apart , maar gaat het per groep.
Zat meegemaakt dat er werkzaamheden meevielen en dan hoor je de klant , maar vice versa werkt dat dus niet blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Ik weet niet wat je laat doen, maar krijg jij zijn inkoop prijzen dan te zien?

De klussen hier in huis gingen fixed price. Bij mijn dakkapellen/uitbouwen, kwamen ze soms wat later en dan weer eerder weg. Met fixed price doen ze maar lekker. De motivatie om het snel en netjes te doen is met op uren ook lager, ze worden toch wel betaald.

Heb je afgesproken hoe je met eventueel herstel om gaat? Neem aan op kosten van de aannemer, of betaal je voor zijn fouten? Maar dan moet je er wel bovenop zitten...

Ik ben project manager in de bouw geweest en dat is af en toe even hard tegen hard met dergelijke zaken, zelfs als er harde afspraken liggen. Als jij de specificaties niet helder hebt krijg je die als een boemerang terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:23

MLLL

Palm Treo 650

jongetje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:39:
. Met fixed price doen ze maar lekker. De motivatie om het snel en netjes te doen is met op uren ook lager, ze worden toch wel betaald.
.
Je zou eerder zeggen andersom, zeker als ze over de begrote uren heen gaan.
Een regie heb je in principe alle tijd om iets knaps te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:39:
Ik weet niet wat je laat doen, maar krijg jij zijn inkoop prijzen dan te zien?

De klussen hier in huis gingen fixed price. Bij mijn dakkapellen/uitbouwen, kwamen ze soms wat later en dan weer eerder weg. Met fixed price doen ze maar lekker. De motivatie om het snel en netjes te doen is met op uren ook lager, ze worden toch wel betaald.

Heb je afgesproken hoe je met eventueel herstel om gaat? Neem aan op kosten van de aannemer, of betaal je voor zijn fouten? Maar dan moet je er wel bovenop zitten...

Ik ben project manager in de bouw geweest en dat is af en toe even hard tegen hard met dergelijke zaken, zelfs als er harde afspraken liggen. Als jij de specificaties niet helder hebt krijg je die als een boemerang terug.
Grappig, ik doe dus juist niets met vaste prijs. Alles op regie. Tot op heden bij elke klus 10-20% goedkoper uit gekomen dan de initiële begroting zonder in te boeten op resultaat.

Maar het staat of valt wel met de specificaties. Zonder specificaties loop je in beide gevallen een risico:
- bij vaste prijs doen ze dan alleen het broodnodige of wordt je helemaal bestookt met 'meerwerken';
- bij regie heb je kans dat ze veel te veel uren maken.

@Vogeltje1993 Ik heb B2B wel te maken met aannemers, een 10% opslag voor 'algemene kosten, winst & risico' (AKWR) is redelijk normaal. En dat werkvoorbereiding apart betaald moet worden spreekt voor zich.

Maar verder is het allemaal afhankelijk van wat je afspreekt. Betalen voor iets wat niet klopt door fout van de aannemer is natuurlijk niet de bedoeling. Kleine hoeveelheden die overblijven is standaard, bijv. wanneer gerekend is met 10% snijverlies terwijl er uiteindelijk misschien maar 2% snijverlies was. Maar een beetje aannemer neemt de spullen die over zijn / teveel zijn gewoon weer retour en crediteert dit.

Ga gewoon het gesprek aan, hier zit vaak wel wat bewegingsruimte in. En inderdaad, die vergoeding voor AKWR is deels voor dit soort foutjes van de aannemer.