Pc gaat 1 sec aan en daarna weer uit en daarna weer aan.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlari
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-10-2023
Hallo, ik heb een vraag omtrent een zorgen die ik heb tijdens het opstarten van mijn pc. Het is een gaming pc die ik al meer dan 4 jaar geleden heb laten bouwen. Ik ben een echte leek, dus de meeste termen ken ik niet.

Heel soms tijdens het opstarten gaat mijn pc na 1 seconde weer uit en daarna weer aan. Dit is op te lossen (ik heb totaal geen idee hoe) door met een antistofspray de ventilators handmatig te laten draaien. Daarna blijft de pc gewoon aan. Gewoon meerdere uren achter elkaar. Maar wanneer ik hem weer uitzet is er ongeveer 20% kans dat hetzelfde probleem zich weer voordoet. Het is dan weer op te lossen door de ventilators te laten draaien.

Enig idee waardoor dit komt? Ik ben bang om de pc te beschadigen door het op deze manier op te lossen. Ik ben zelf wezen zoeken en het zou een voedingsprobleem kunnen zijn, maar dan vind ik het apart dat mijn pc na de 'oplossing' het gewoon doet.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- Cooler Master MasterBox Lite 5
- Corsair SP120 Quiet Edition
- MSI X299 SLI PLUS
- Intel Core i7 7740X - 4,3GHz
- Cooler Master MasterAir MA410P
- Corsair Vengeance 16GB(2133Mhz)
- Onboard - 7.1 HD audio Realtek ALC1220
- NVIDIA Geforce RTX 2070 Super
- TP Link WireLess 300mbps
- 250GB SSD Crucial MX500
- 2000GB Harde schijf
- Cooler Master V650 voeding (650Watt)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je het met een ventilator “opgelost” krijgt dan zou het kunnen dat een van die ventilatoren zo gaar is dat de overspanningsbeveiliging ingrijpt wanneer hij zelfstandig moet starten.

Wel wazig overigens, maar niet ongehoord.

Je zou de betr. ventilator kunnen afkoppelen van het moederbord, dan weet je of die het probleem is.

Kan ook toeval zijn, dan wordt het lastiger en kun je wellicht beter diagnose laten stellen door een computerboer.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Vervang het CR2023 batterijtje eens en kijk of hij dit gedrag dan blijft vertonen.
Ik gok dat hij de bios defaults herlaad en wat dingetjes moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlari
jeroen3 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:47:
Vervang het CR2023 batterijtje eens en kijk of hij dit gedrag dan blijft vertonen.
Ik gok dat hij de bios defaults herlaad en wat dingetjes moet instellen.
Ik zal eens een poging wagen, maar ik moet er wel bij zeggen dat de pc het 9 van de 10 keer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlari
nelizmastr schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:45:
Als je het met een ventilator “opgelost” krijgt dan zou het kunnen dat een van die ventilatoren zo gaar is dat de overspanningsbeveiliging ingrijpt wanneer hij zelfstandig moet starten.

Wel wazig overigens, maar niet ongehoord.

Je zou de betr. ventilator kunnen afkoppelen van het moederbord, dan weet je of die het probleem is.

Kan ook toeval zijn, dan wordt het lastiger en kun je wellicht beter diagnose laten stellen door een computerboer.
Ik zie 2 ventilatoren in de pc. 1 daarvan is hoogswaarschijnlijk de voeding en de pc gaat niet aan als ik die zou loskoppelen. Die andere moet ik dan losmaken. Ik moet waarschijnlijk kijken of de pc altijd aangaat als deze losgekoppeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Die andere zal dan je cpu koeler zijn? Die ZEKER niet losmaken maar direct vervangen als hij raar doet.

Welke moet je op gang helpen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlari
meljor schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:46:
Die andere zal dan je cpu koeler zijn? Die ZEKER niet losmaken maar direct vervangen als hij raar doet.

Welke moet je op gang helpen dan?
Heel goed dat je het zegt. Het was waarschijnlijk heel verkeerd afgelopen als ik gewoonweg wat sleutelde.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ze beginnen beiden te draaien, maar na 1 seconde gaat de pc uit en stoppen ze weer. De pc zelf functioneert prima na het opstarten en kan zelfs uren aanblijven zonder enige problemen, maar het opstarten zelf verloopt dus niet vlekkeloos. Het probleem zit dus helemaal aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Maar zonder die spray gaat de pc niet aan dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlari
meljor schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:14:
Maar zonder die spray gaat de pc niet aan dus?
Hij gaat 1 van de 10 keer niet aan. 9 van de 10 keer doet de pc het gewoon normaal. Waar ik me zorgen over maak is of ik m'n pc nu stukmaak door erop te gamen. Misschien dat 1 van de ventilors soms uitvalt zonder dat ik het weet. Ik heb de stille coolers, dus als dat zou gebeuren zou ik het niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 07:19
Ik denk dat of je CPU defect is of je moederbord. (kleine kans dat het geheugen kan zijn.

je zegt dat dustoff spray gebruik je pc makkelijker start. De spray is een gas dat vloeibaar is en heel snel verdampt. Dit zorgt voor dat deze spray je pc koelt. cpu of Moederbord. meestal is het net andersom door koeling werkt het meestal niet meer. maar deze kan ook. er kan bv ergens een Whisker zitten.

een whisker is een draadje van de soldering. die kan met solderen zijn gevormd maar kan ook over de tijd ontstaan of groeien.

Wil nog niet zeggen dat er een harde kortsluiting is maar dat er zeker capacitaire verbinding kan ontstaan, zeker met hoge frequenties een probleem worden.

Wikipedia: Whisker (metallurgy)

Ik ben bang dat je toch moet gaan vervangen. je moederboard of cpu reflowen kan de oplossing zijn maar is heel riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:56
Master_duck schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:03:
Ik denk dat of je CPU defect is of je moederbord. (kleine kans dat het geheugen kan zijn.

je zegt dat dustoff spray gebruik je pc makkelijker start. De spray is een gas dat vloeibaar is en heel snel verdampt. Dit zorgt voor dat deze spray je pc koelt. cpu of Moederbord. meestal is het net andersom door koeling werkt het meestal niet meer. maar deze kan ook. er kan bv ergens een Whisker zitten.

een whisker is een draadje van de soldering. die kan met solderen zijn gevormd maar kan ook over de tijd ontstaan of groeien.

Wil nog niet zeggen dat er een harde kortsluiting is maar dat er zeker capacitaire verbinding kan ontstaan, zeker met hoge frequenties een probleem worden.

Wikipedia: Whisker (metallurgy)

Ik ben bang dat je toch moet gaan vervangen. je moederboard of cpu reflowen kan de oplossing zijn maar is heel riskant.
Dit lijkt mij wel een beetje voorbarige conclusie. :)
Het lijkt er namelijk ook op dat de ventilator niet wil draaien en dat daardoor de PC niet wil starten en dat door de ventilator een zetje te geven (door wat perslucht er tegenaan te spuiten), de PC wel wil starten. Dan zou het ook gewoon een defecte ventilator kunnen zijn.

Maar: ik mis hier foto's van de binnenkant van de kast (zodat we kunnen zien wat er aan ventilatoren in zit) en ook, welke ventilator een duwtje krijgt om de boel te starten. Die vraag is al eerder gesteld maar heeft TS nog niet beantwoord.

Dus, @qlari, graag foto's van de PC, liefst ook van de binnenkant. En graag duidelijk maken welke ventilator je op weg helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlari
vanaalten schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Dit lijkt mij wel een beetje voorbarige conclusie. :)
Het lijkt er namelijk ook op dat de ventilator niet wil draaien en dat daardoor de PC niet wil starten en dat door de ventilator een zetje te geven (door wat perslucht er tegenaan te spuiten), de PC wel wil starten. Dan zou het ook gewoon een defecte ventilator kunnen zijn.

Maar: ik mis hier foto's van de binnenkant van de kast (zodat we kunnen zien wat er aan ventilatoren in zit) en ook, welke ventilator een duwtje krijgt om de boel te starten. Die vraag is al eerder gesteld maar heeft TS nog niet beantwoord.

Dus, @qlari, graag foto's van de PC, liefst ook van de binnenkant. En graag duidelijk maken welke ventilator je op weg helpt.
Hoi. Dankje voor het helpen! Op dit moment gaat mijn pc gewoon aan zonder dat ik de spray hoef te gebruiken. In 2 weken tijd is het niet kunnen opstarten nog maar 2 keer gebeurt. Geen idee hoe het op miraculeuze wijze is gefixt.

Ik dank iedereen voor de suggesties. Mijn pc doet het nu gewoon.
Pagina: 1