Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
Ik heb een kleine windows PC die ik als server gebruik (Win11)
Nu wil ik graag PiHole, OpenVPN, en Nextcloud gaan hosten voor mezelf. Volgens mij draait eerdergenoemde software enkel op Linux. Nu vroeg ik me af wat het handigste is, Docker gebruiken of een virtual machine of andere optie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De naam Pihole geeft eigenlijk de handigste optie al weg ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Virtual machine is een makkelijke manier voor Pihole. Is erg licht, maar dan hoef je gee andere server in te richten.
Je kunt met Windows 11 indien pro, Hyper-V eenvoudig gebruiken voor VMs.

Ik zou tevens adviseren in ieder geval te kijken naar Wireguard ipv OpenVPN, maar die keuze is aan jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

The Eagle schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:44:
De naam Pihole geeft eigenlijk de handigste optie al weg ;)
Is natuurlijk zo, maar als iemand de hardware al heeft, waarom adviseren nog meer hardware te kopen ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:48:
Virtual machine is een makkelijke manier voor Pihole. Is erg licht, maar dan hoef je gee andere server in te richten.
Je kunt met Windows 11 indien pro, Hyper-V eenvoudig gebruiken voor VMs.

Ik zou tevens adviseren in ieder geval te kijken naar Wireguard ipv OpenVPN, maar die keuze is aan jou
Ik heb nog wel een raspberrry pi3b+ liggen :o

maar niet handiger om alles op 1 server te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En waarom zouden PiHole, OpenVPN/Wireguard en NextCloud niet naast elkaar op Linux kunnen draaien? Genoeg mensen die NC op een Pi draaien en de data op een externe harde schijf zetten die via USB is aangesloten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

saken schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Pihole zet je in als dns server. In een container kan uiteraard (ook op een Pi, zelfs aan te raden), maar als je server crasht heb je potentieel een serieus probleem wegens onderlinge dependencies.
Zelf (draai pihole native) wel eens gehad dat pihole niks meer deed en daarmee geen internet meer beschikbaar was, terwijl de oorzaak aan een ander stukje software lag. Met twee aparte devices voorkom je dat. En een pi vreet nauwelijks stroom :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40
Proxmox op die machine en lekker alles in containers gieten. kan je gewoon je huidige hardware voor gebruiken zonder dat je weer wat moet kopen.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

saken schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Ik zou de pi dan inzetten en andere servers draaien op je Windows machine. Dan kun je kiezen een secundaire DNS server, 2e pi-hole, als backup op je server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@saken mits je win11 PRO hebt kun je inderdaad gewoon hyperV draaien voor je vm's als alternatief (persoonlijk geen voorstander voor) zou je eventueel ook docker-desktop kunnen installeren zodat je alle genoemde software in docker kunt draaien puur technisch gezien zou dat iets minder overhead moeten hebben maar docker onder windows is gewoon minder goed gesuported dan onder linux dus daar ga je nog wel mee aan de hobby moeten.

een alternatief is om helemaal geen windows meer op je servertje te draaien en in plaats daarvan een dockerhost in te richten dat kan bijvoorbeeld met truenas scale (de linux versie van truenas / freenas) of bijvoorbeeld met een (betaald) pakket als unraid.

heb je een behoorlijke krachtige machine en wil je naast al je servertaken toch ook nog een windows machine om op te prutsen dan zou ik je aanbevelen om er proxmox op te installeren dat is een bare-metal (direct op je hardware) hypervisor voor Virtualmachines zoals linux windows (en met de nodige tweaks zelfs macOS of android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
ik heb vrij weinig ervaring met Linux, maar zou de PIHOLE , een VPN en nextcloud op de Pi3b+ kunnen installeren, maar trekt die PI dat wel? of de Nextcloud wel op de win server hosten in een container oid

[ Voor 19% gewijzigd door saken op 12-10-2023 20:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Zwelgje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:38:
Proxmox op die machine en lekker alles in containers gieten. kan je gewoon je huidige hardware voor gebruiken zonder dat je weer wat moet kopen.
Ik snap je wel, maar Proxmox met Docker (LXD) wordt niet out-of-the-box ondersteund en LXC wordt niet bijzonder breed gedragen. En ik vind een VM met Debian of LXD in LXC nou niet echt een heel erg elegante oplossing.

Dan zou ik TS eerder TrueNAS SCALE (gratis) of unRAID (betaald) aanraden. Dit zijn denk ik de meest populaire manieren om eenvoudig apps te hosten zonder veel voorkennis. Want daar heb je Docker gewoon in een interface zitten met een apps store en is het allemaal nét wat toegankelijker. Ikzelf - expert in Docker - draai ook gewoon unRAID omdat ik dan mijn systeem lekker vanaf de bank kan bedienen. Wat nieuwere alternatieve heb je overigens ook nog:Maar daar heb ik nog niet in-depth naar gekeken.

@saken Ik kan je trouwens ook aanraden om naar Wireguard te kijken ipv OpenVPN. Dat is een modern(ere) VPN met bijzonder hoge throughput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Heb toevallig nog een Intel Computestick gevonden. Kan ik anders niet op de Pi3b+ de VPN+Pihole laten draaien en op die intel computestick een linux distro zetten voor NextCloud?

Ik moet nog wel ff checken welke computestick het is, vraag me af of die het gaat trekken dacht dat het een model uit 2014 of 2015 was.... weet het niet zeker. Ik ben wel echt noob in linux, dus als ik het gescheiden houd dan is tenminste niet alles opgefockt als er iets mis gaat hehe.

Mn windows server gebruik ik dan voor Plex enz....

[ Voor 20% gewijzigd door saken op 14-10-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
alex3305 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:18:
[...]

Ik snap je wel, maar Proxmox met Docker (LXD) wordt niet out-of-the-box ondersteund en LXC wordt niet bijzonder breed gedragen. En ik vind een VM met Debian of LXD in LXC nou niet echt een heel erg elegante oplossing.

Dan zou ik TS eerder TrueNAS SCALE (gratis) of unRAID (betaald) aanraden. Dit zijn denk ik de meest populaire manieren om eenvoudig apps te hosten zonder veel voorkennis. Want daar heb je Docker gewoon in een interface zitten met een apps store en is het allemaal nét wat toegankelijker. Ikzelf - expert in Docker - draai ook gewoon unRAID omdat ik dan mijn systeem lekker vanaf de bank kan bedienen. Wat nieuwere alternatieve heb je overigens ook nog:Maar daar heb ik nog niet in-depth naar gekeken.

@saken Ik kan je trouwens ook aanraden om naar Wireguard te kijken ipv OpenVPN. Dat is een modern(ere) VPN met bijzonder hoge throughput.
Thanks voor de tip, Wireguard ga ik er op zetten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
i-chat schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:39:
@saken mits je win11 PRO hebt kun je inderdaad gewoon hyperV draaien voor je vm's als alternatief (persoonlijk geen voorstander voor) zou je eventueel ook docker-desktop kunnen installeren zodat je alle genoemde software in docker kunt draaien puur technisch gezien zou dat iets minder overhead moeten hebben maar docker onder windows is gewoon minder goed gesuported dan onder linux dus daar ga je nog wel mee aan de hobby moeten.

een alternatief is om helemaal geen windows meer op je servertje te draaien en in plaats daarvan een dockerhost in te richten dat kan bijvoorbeeld met truenas scale (de linux versie van truenas / freenas) of bijvoorbeeld met een (betaald) pakket als unraid.

heb je een behoorlijke krachtige machine en wil je naast al je servertaken toch ook nog een windows machine om op te prutsen dan zou ik je aanbevelen om er proxmox op te installeren dat is een bare-metal (direct op je hardware) hypervisor voor Virtualmachines zoals linux windows (en met de nodige tweaks zelfs macOS of android
Ik heb Win11Pro. Alleen met een aantal streams hier in huis, zit de CPU van mn windows servertje al snel op 100%. Zou dus het liefste zoveel mogelijk de win server toch alleen voor plex gebruiken indien mogelijk.
Pagina: 1