Na hoelang bol staan trekt laminaat nog bij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjolein1969
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-11-2023
Hi!

Mijn laminaat trekt bol in de gang. Het is ooit doorgelegd (woonkamer-gang-slaapkamer) en ik concludeer dat het aan de einden in de woon- en de slaapkamer onvoldoende ruimte heeft om te 'werken'. Morgen komt er iemand om van die einden een stukje af te halen. Dan schuiven we de planken een stukje naar het eind enz. Dat lost het vast op en anders is plan B drempels.
Maar nu waar ik input op zoek: hoelang kan laminaat bol hebben gestaan wil het dan nog rechttrekken? Het is een prima kwaliteit laminaat. Ik wil het graag weten opdat degene die morgen de uiteinden bijwerkt ook meteen de bolle planken kan vervangen (ik heb een doos reserve) en ik daar niet later weer iets aan hoef te laten doen. Maar ze zitten wel vanaf de muren van de gang in het midden, dus als het bijtrekt, is dat fijner.

Dank! Mar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawmire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 14:22
Als je toch bezig bent dan zou ik ze gewoon vervangen. In ieder geval de ergste gevallen tot je reserve pak op is. De bolle planken kun je dan ergens bewaren als reserve indien nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in basis gaat het door zijn eigen gewicht gewoon weer plat liggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-08 09:57
Misschien een nutteloze toevoeging. Maar is het te strak gelegd of heb je een te hoge luchtvochtigheid in huis?
Heb dit zelf namelijk eens gehad waardoor de vloer bol trok. Paar dagen de ontvochtiger aangezet, daarna stoken en de ramen open om te luchten. De vloer was weer helemaal plat erna.

Liters water kwamen uit de lucht.

Periode iets teveel de ramen dicht gehad om energie te besparen. Nu lucht ik dagelijks en is het nooit meer voorgevallen.

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:49
Bol trekken kan ook komen door dweilen waarbij de dweil veel te nat was.
Heb je gekeken of het laminaat werkelijk strak tegen de muren zit ?

Laminaat er achteraf uit/in maken is een drama, sterk afhankelijk waar je bent begonnen en gestopt.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2023 19:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je geeft aan dat het is doorgelegd van woonkamer naar gang naar slaapkamer. Hoeveel strekkende meter praten we dan over? Doorleggen kan tot een meter of 12 à 13, daarboven kan je dit soort problemen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marjolein1969
Allemaal bedankt voor de reacties. Het gaat om een meter of 15, dus ik vind - nu ik me erin verdiep - het issue niet onlogisch.
Ja, ik heb gecontroleerd en het ligt echt klik tegen de muur. De luchtvochtigheid is 53-57 procent, dat lijkt okee. En ik dweil niet nat :)
Maar allemaal terechte punten!

Het enige dat is veranderd, want het ligt er al lang, is dat ik sinds juni de hoofdkraan van de stadsverwarming dichtdraaien tenzij ik warmte of warm water nodig heb. Dat scheelt 8 euro per dag namelijk. Dus ik denk dat de luchtvochtigheid daardoor wel veranderd is, maar dat als ik het nu ruimte geef, het zich onder verder niet veranderende omstandigheden opnieuw kan settelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

marjolein1969 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:26:
Ja, ik heb gecontroleerd en het ligt echt klik tegen de muur.
Als het tegen de muur ligt zit daar je probleem waarschijnlijk, zo gauw de luchtvochtigheid dan ook maar een klein beetje omhoog gaat kan je laminaat bol gaan staan.
De meningen zijn nogal verdeeld hierover, maar je moet toch zeker een halve centimeter tot een millimeter of 8 open laten langs alle randen zodat je laminaat kan werken, en dan zou je ook nooit een situatie moeten krijgen waar laminaat de muur gaat raken (zelfs al hou je uiteindelijk na een paar jaar maar een paar mm over). Als het tegen de muur ligt is het fout, maar dat is met een zaagblad op een multitool op te lossen als het pas net is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

marjolein1969 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:26:
Het enige dat is veranderd, want het ligt er al lang, is dat ik sinds juni de hoofdkraan van de stadsverwarming dichtdraaien tenzij ik warmte of warm water nodig heb. Dat scheelt 8 euro per dag namelijk.
wut? why

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjolein1969
Oon: ik deel dat, de plankenlijn in de hal die niet boltrekt, heeft zo'n 5 mm ruimte over bij de muur. Dank voor je reactie!

paQ: Stadsverwarming is gekoppeld aan de gasprijs. En 'draait' de hele tijd in de zin van moet klaar zijn om warmte te leveren als je dat vraagt. Ik had daardoor altijd een soort vloerverwarming :) In mei kreeg ik een slimme warmtemeter en kon in de Eneco app zien na 2 weken vakantie dat het 8 euro per dag kostte, terwijl ik niet thuis was. Ergo, hoofdkraan dicht tenzij ik douche, afwas of de verwarming gebruik. Zit nu op 0.20 cent per dag. Dat even los van vastrecht, daar doe je niks aan. Ik vond stadsverwarming altijd top en verantwoord en denk daar nu een stuk genuanceerder over. Beetje off-topic, maar ik wilde je vraag wel beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjolein1969
Waarom is het met een multitool op te lossen 'als het pas net is gebeurd'? Ik dacht het bij te laten werken met inderdaad een multitool en dan de planken die opbellen (of hun vervangers) vanuit de gang naar het einde te duwen, waar dan dus speling is. Tuurlijk, dat duwen zal best even gedoe zijn, maar zou moeten werken. Of zie ik iets niet dat jij wel ziet, Oon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjolein1969
*opbollen niet opbellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:14
marjolein1969 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:28:
Waarom is het met een multitool op te lossen 'als het pas net is gebeurd'? Ik dacht het bij te laten werken met inderdaad een multitool en dan de planken die opbellen (of hun vervangers) vanuit de gang naar het einde te duwen, waar dan dus speling is. Tuurlijk, dat duwen zal best even gedoe zijn, maar zou moeten werken. Of zie ik iets niet dat jij wel ziet, Oon?
Als het erg genoeg is en je loopt er op beschadig je de verbinding tussen de planken, dus je wil het eigenlijk zsm oplossen door met een multitool langs de randen ruimte te maken (alleen jammer als je er al plinten op hebt zitten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
marjolein1969 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:20:
Oon: ik deel dat, de plankenlijn in de hal die niet boltrekt, heeft zo'n 5 mm ruimte over bij de muur. Dank voor je reactie!

paQ: Stadsverwarming is gekoppeld aan de gasprijs. En 'draait' de hele tijd in de zin van moet klaar zijn om warmte te leveren als je dat vraagt. Ik had daardoor altijd een soort vloerverwarming :) In mei kreeg ik een slimme warmtemeter en kon in de Eneco app zien na 2 weken vakantie dat het 8 euro per dag kostte, terwijl ik niet thuis was. Ergo, hoofdkraan dicht tenzij ik douche, afwas of de verwarming gebruik. Zit nu op 0.20 cent per dag. Dat even los van vastrecht, daar doe je niks aan. Ik vond stadsverwarming altijd top en verantwoord en denk daar nu een stuk genuanceerder over. Beetje off-topic, maar ik wilde je vraag wel beantwoorden.
Als ik mij niet vergis kost 1 GJ bij eneco 90 euro voor het gemak zeg ik even dat 8 euro dan 0.1GJ is wat dus weer ~25 kwh is.. als dat dagelijks je huis in lekt woon je in een sauna met deze buiten temperaturen of de hele straat is wezen douchen dat zijn echt bizare hoeveelheden energie dus even los van je laminaat vraag ik zou eens de app narekenen (op basis van gebruiksdata, dit kan bijna niet kloppen en als het wel klopt is de unit gewoon stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjolein1969
Het zijn plakplinten, daar kan ik mee leven hoor! En dank voor je bevestiging dat het goed is het zsm op te lossen. Nu dan zsm nadat het probleem zich voordoet ipv zsm na het leggen.

Mijn verbruik tot ik de hoofdkraan dichtdraaide was 0.07 GJ per dag, dat is 7.09 euro verbruik en 1.32 vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

marjolein1969 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:20:

dan klopt er toch echt iets niet hoor.

Ik heb 10 jaar in een huis gewoond met stadswarmte, en 4 jaar een kantoor gehad met stadswarmte.
Het 'verbruik' van de wisselaar in standby stand is verwaarloosbaar. Misschien (hooguit) euro in een maand.
De stelling: "stadswarmte kost 8 euro per dag als de kraan open staat" is echt onjuist. En als dat bij jou zo is, dan zou ik heel snel op zoek gaan naar het probleem.
Heb je überhaupt wel een klep na je wisselaar zitten -die aangestuurd wordt door je thermostaat- voordat ie je CV systeem in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjolein1969
Voor de diverse buren waar ik hierover contact mee heb, geldt hetzelfde hoor qua verbruik. En ook Eneco bevestigde dat dit 'normaal' is. Zij gaven aan dat het vergelijkbaar is met een cv-ketel die ook constant 'iets' verbruikt in stand-by stand.
Dus hartstikke bedankt voor wat je zegt, maar het is - in elk geval met de soort installatie die hier staat - reëel. Voor de gasprijs steeg - en Eneco heeft de prijs van stadswarmte niet aangepast nu de gasprijs daalt - betaalde ik echt heel andere bedragen. Ik ben van €13 voor warmte in dezelfde maand in 2021 naar €201 gegaan. Het zit hem echt in de koppeling met de gasprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:52
Laminaat is vrij flexibel spul, dus dat zakt wel weer uit.

Ooit ergens bij iemand die het zaakje in de winter had gelegd ingekort in de zomer toen het bol stond.
Eerst voorzichtig 2 à 3 mm eraf met de multitool. Dat deed daar niet zoveel.

Daarna ruim 5 mm extra eraf en het zakte direct als pudding in naar een vlakke toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

marjolein1969 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:56:
Voor de diverse buren waar ik hierover contact mee heb, geldt hetzelfde hoor qua verbruik. En ook Eneco bevestigde dat dit 'normaal' is. Zij gaven aan dat het vergelijkbaar is met een cv-ketel die ook constant 'iets' verbruikt in stand-by stand.
Dus hartstikke bedankt voor wat je zegt, maar het is - in elk geval met de soort installatie die hier staat - reëel. Voor de gasprijs steeg - en Eneco heeft de prijs van stadswarmte niet aangepast nu de gasprijs daalt - betaalde ik echt heel andere bedragen. Ik ben van €13 voor warmte in dezelfde maand in 2021 naar €201 gegaan. Het zit hem echt in de koppeling met de gasprijs.
Een ketel die altijd iets verbruikt staat in de comfort-stand, zodat je altijd (sneller) warm water ter beschikking hebt. Afhankelijk van de gasprijs 10~15 euro per maand. Dan kun je ook uitschakelen bij een ketel. In theorie is je wisselaar ook altijd gereed voor gebruik.
Maar het hebben van stadswarmte waarbij je hoofdkraan open staat kost geen 8 euro per dag aan verbruik, en 0 euro per dag als je hem dichtdraait 8)7
Ja, een wisselaar zal iets aan verbruik elke dag registreren, ook als je geen warm water gebruikt, maar dat komt no way in de buurt van 8 euro, ook niet de helft.

Dat zou namelijk betekenen dat je al 2800 euro per jaar kwijt bent zonder verbruik en zonder vastrecht.
Daar kun je heel wat laminaatvloeren voor (laten) herstellen.
ergo; als je meter/verbruik klopt terwijl je zelf niets actief gebruikt (denk je), waar blijft die warmte dan?

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 11-10-2023 08:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marjolein1969
Iedereen die input gaf en kritische vragen of opmerkingen plaatste over mijn laminaat: hartstikke bedankt!
Mijn ingehuurde hulp liet het op het laatste moment afweten, dus ik kocht een multitool, haalde een centimeter (met dank aan @Oon wat meer dan ik anders had gedaan) van de planken af en precies zoals @The_Vice zei, de bolling zakte direct weg. Nieuwe plakplinten op de behandelde uiteinden en klaar!💪🏼
Pagina: 1