Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonMayweather
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
Hallo,

Mijn videokaart wordt tijdens het gamen (AoE4, CS2) behoorlijk warm.

Hotspot temp soms 100+ Celsius
GPU temp 80+ Celsius

Dit speelt eigenlijk pas sinds dit weekend aangezien ik een 28" 4K monitor heb aangeschaft.
Op dit moment heb ik 3 beeldschermen aangesloten op de videokaart. De overige beeldschermen zijn een 1440p G-Master en een 1080p Asus.

Mijn pc is gebouwd door Alternate begin dit jaar, ik heb hierover contact opgenomen om te vragen of dit een probleem is maar zei geven aan dat de kaart dit prima aan kan.

Als ik een beetje rondkijk op het internet zie ik toch redelijk wat reacties dat dit eigenlijk veel te hoog is dus vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie mening hierover.

Mijn PC specificaties:

- Intel® Core i9-13900KS
- Corsair iCUE H170i ELITE
- MSI GeForce RTX 4090 Ventus 3X 24G OC
- Corsair HX1200
- Corsair 32 GB DDR5-5600
- SAMSUNG 980 PRO, 2 TB SSD
- MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI
- Sharkoon REV300, Tower-behuizing

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Het is hoog. Helaas is het bijna de norm geworden tegenwoordig: zoveel kaarten die last hebben van slechte koelpasta, pads etc. Zowel bij and als nvidia.

Denk dat er niets anders op zit dan een repaste.

Heb door de vele verhalen inmiddels wel begrepen dat als je het goed wilt hebben je het zelf moet doen en met de juiste spullen. Veel pasta kan de hitte niet samen gaat dus niet (lang) goed werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonMayweather
Helaas was ik daar ook al bang voor.

Nu weet ik alleen niet als ik een repaste doe of ik dan meteen mijn garantie kwijt ben, anders is het zeker wel een optie om dit te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 09:45

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

JasonMayweather schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:17:
Helaas was ik daar ook al bang voor.

Nu weet ik alleen niet als ik een repaste doe of ik dan meteen mijn garantie kwijt ben, anders is het zeker wel een optie om dit te gaan doen.
om repaste moet je seal op een van schroefjes verbreken dus dan heb je geen garantie meer. of je moet manier vinden om die er af te halen en later weer op te doen of via internet new seal stikkers aan te komen die je later op kan plakken

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Check dat je fans op orde zijn in je behuizing en dat je fans op je radiator geen vaccuum creeeren, en dus juist geplaatst zijn en niet verkeerd om, dat kan al een hoog schelen...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Draaien alle 3 de fans wel ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Age of empires 4 (bedoel je die?) die maakt menigeen systeem behoorlijk warm. Als ik dat hier draai gaat mijn pc ook veel geluid maken om te koelen terwijl hij normaal heel stil is. En dat is bij een MSI 3080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonMayweather
Ai repaste wordt dan inderdaad lastig als ik daarvoor de seals moet breken.

Fans zijn allemaal correct geplaatst. Bij de voorkant van de kast zitten 3 fans die zorgen voor de waterkoeling en daarachter zit weer de GPU. Zou het mogelijk zijn dat er simpelweg niet genoeg airflow vanaf deze kant komt?

Ook alle 3 de fans van de gpu draaien bij load en staan stil zonder load. Heb dit ook al aangepast om te kijken of dit een verschil maakt maar helaas.

Inderdaad bedoel ik age of empires 4, maar ook tijdens CS2 loopt de temperatuur erg hoog op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
JasonMayweather schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:37:
Ai repaste wordt dan inderdaad lastig als ik daarvoor de seals moet breken.

Fans zijn allemaal correct geplaatst. Bij de voorkant van de kast zitten 3 fans die zorgen voor de waterkoeling en daarachter zit weer de GPU. Zou het mogelijk zijn dat er simpelweg niet genoeg airflow vanaf deze kant komt?

Ook alle 3 de fans van de gpu draaien bij load en staan stil zonder load. Heb dit ook al aangepast om te kijken of dit een verschil maakt maar helaas.

Inderdaad bedoel ik age of empires 4, maar ook tijdens CS2 loopt de temperatuur erg hoog op.
Als ik het goed lees gaat er warme lucht je kast in (want waterkoeling voorin), dat is natuurlijk niet ideaal voor de gpu. Wat voor case fans heb je nog meer? Wellicht eens in de bios naar de fan profielen kijken en eens tijdelijk wat harder zetten om te zien of dat effect heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Als een repaste nodig is dan stuur je het gebakje gewoon RMA.

Al getest zonder zijpaneel van je behuizing?

De inverted behuizing met maar 1 top outtake fan helpt, denk ik, niet.

En zet idd die radiator als outtake.

[ Voor 34% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-10-2023 07:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:28

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik zou met zo een dure kaart geen risico nemen. Als je airflow goed is en hij wordt nog steeds 100 graden, dan zou ik de fabrikant een mailtje schrijven of dit normaal is. En dan vervolgens de leverancier om zijn oren slaan met het antwoord :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 05:02

Cidious

The Bloody Gent

Motaro schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

om repaste moet je seal op een van schroefjes verbreken dus dan heb je geen garantie meer. of je moet manier vinden om die er af te halen en later weer op te doen of via internet new seal stikkers aan te komen die je later op kan plakken
Dit is wettelijk niet forceerbaar. Je hebt het recht om onderhoud te doen voor je product. Ze kunnen het wel proberen om de garantie niet te honoreren, maar die stikkers zijn niet rechtsgeldig. Zo lang jij niks fysieks breekt terwijl je het doet is het gewoon toegestaan.

Mocht je de kaart terug willen sturen dan gaat MSI je waarschijnlijk weigeren omdat de stock voor 4090 chips momenteel extreem laag is. Mijn maat had iets soortgelijks met een Gigabyte 4090 en moest hem twee keer terug sturen en heel hard aandringen voordat ze bereid waren de kaart te vervangen met een ander gerepareerd RMA model.

Mocht je wel een repaste doen dan zou ik voor PTM7950 pads gaan van Honeywell. Dit zijn phasechange pads die gebruikt worden voor direct die in laptops door Lenovo bijvoorbeeld en preseteren beter of gelijk aan hoogwaardige pasta's. Ik heb zelf een PTM pad op mijn 6900XT en tenopzichte van de grafiet pad die erop zat zijn mijn temperaturen zo'n 3-6c lager en de hotspot delta is veel kleiner nu. Ook zou ik voor de memory modules putty aanraden en geen pads. Putty laat zich makkelijker comprimeren (zorgt ervoor dat de die pad makkelijker onder druk komt) en levert vaak een paar graden winst op ook. De VRM pads kan je vaak gewoon hergebruiken.

Nvidia FE modellen gebruiken ook phase change pads en de hotspot/die delta voor mijn, mijn maat zijn en mijn opa zijn 4090 FE is allemaal 8c onder load. Wat erg goed te noemen is. Veel ASUS Strix kaarten hebben een delta van 15-20c. GEKKENWERK voor zo'n dure kaart als je het mij vraagt.

Good luck.

[ Voor 59% gewijzigd door Cidious op 11-10-2023 10:56 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:39

Dhrax

Prog Lord

Niet zelf mee lopen prutsen als je garantie hebt, gewoon terugsturen.

Mijn Asus TUF 4080 OC heeft dezelfde 'kuren'. Delta gap van 15-20 graden en hotspot vaak dicht tegen de 100 aan. Mijn GPU core komt vrijwel nooit boven de 77 uit. Die 80+ aan jou kant is wel erg stevig voor een 4000 serie kaart.

Ik heb het zelf kunnen oplossen door een stevige undervolt toe te passen (2645Mhz @ 0,950mV) wat de temps ruim 10 graden heeft doen zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasonMayweather
Ik heb voor de zekerheid maar even contact opgenomen met MSI en alles nagevraagd over de GPU.

Zij raden zelf ook aan om toch de gpu aan te bieden voor RMA vanwege de temperatuur en dat er een repaste gedaan moet worden.

Ook nagevraagd of ik zelf een repaste mag doen en dit mag wel, alleen als de kaart voor een RMA opgestuurd wordt en de repaste is niet goed dan ben je de garantie kwijt.

Dus gezien de prijs ga ik toch maar een RMA voor de kaart doen en hopelijk wordt het bij MSI goed opgelost.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 05:02

Cidious

The Bloody Gent

JasonMayweather schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:42:
Ik heb voor de zekerheid maar even contact opgenomen met MSI en alles nagevraagd over de GPU.

Zij raden zelf ook aan om toch de gpu aan te bieden voor RMA vanwege de temperatuur en dat er een repaste gedaan moet worden.

Ook nagevraagd of ik zelf een repaste mag doen en dit mag wel, alleen als de kaart voor een RMA opgestuurd wordt en de repaste is niet goed dan ben je de garantie kwijt.

Dus gezien de prijs ga ik toch maar een RMA voor de kaart doen en hopelijk wordt het bij MSI goed opgelost.

Bedankt voor jullie reacties!
juist het komt neer op je vertrouwen in je eigen vaardigheden haha. ik heb inmiddels zoveel kaarten repaste en zou dat met blind vertrouwen doen en RMA sturen mocht dit nodig zijn. maar het komt inderdaad neer op of je dit een beetje professioneel of niet kan doen zelf. zo lang je niks fysiek breekt zijn die stickers niet rechtsgeldig. ALTIJD foto's nemen voordat je een product RMA stuurt! Deze bedrijven zijn niet je vriend hoe fanboy je ook kan zijn van een bepaald merk. zij zijn niet jouw fan en gewoon uit op meer winst.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Pagina: 1