4 Gbit/s haalbaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritzbox5590
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-01 15:41
> Delta komt met een nieuw glasvezelabonnement. De provider introduceert op
> maandag 16 oktober een nieuw 5Gbit/s-abonnement en maakt dan ook de
> prijs bekend. KPN kondigde eerder deze week een 4Gbit/s-abonnement aan voor 67,50 euro per maand.

Volgens mij is de huidige xgs-pon ont "maar" 2,5 Gbit/s en zul je daarom géén 4 Gbit/s snelheid halen. Pas als je een minstens 5 of liever 10 Gbit/s ont of router hebt, haal je die internet snelheid. Maar dan is zijn er nog een paar dingen die de snelheid remmen en dat zijn overwegend de vaste of ssd-schijven. De bekabeling (cat5e) kan dit in de meeste gevallen nog nèt aan maar beter is cat6.

Het is nu wachten op de FRITZ!Box 5690 XGS die een 10 Gbit/s router aanboord heeft. Maar de maker van de FRITZ!Boxen (AVM) doet het aan tijd want de betreffende FRITZ!Box is al aangekondigd in februari 2023

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En welke vraag heb je nu?

Want ik kan me niet voorstellen dat je meer info hebt of beperkingen ziet dan Delta en KPN al hebben uitgedacht voor ons.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In je router zit geen SSD ;)

Of ja, je hebt de technische limieten van de aansluiting/router, maar wellicht dat ze daar het e.e.a vervangen.

En de praktische limieten als gebruiker, maar in je netwerk kun je meerdere PC's tegelijk hebben, dus dan zit je niet direct aan het limiet van een enkele SSD.

Maar eens, je moet een flinke hobby hebben in het hosten van servers o.i.d. om hier écht voordeel uit te halen tegenover Gbit.

Als het niet véél duurder is, zou ik het wel overwegen, al is het om Linux distributies / speedtest te hosten met een upload die hoger ligt dan de download van bijna iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@fritzbox5590 ik mis een beetje de discussie / vraagstelling die je wilt bereiken met dit topic, zou je dat kunnen toevoegen / verduidelijken in je openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:09
En dan is het nog maar de vraag of je router dat ook daadwerkelijk kan routeren.
Gigabit is voor de meeste routers al best een uitdaging.

Toevallig heb ik de L009 van mikrotik net geprobeerd, en die haalt max 700 Mb/s op gigabit kpn fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-05 17:57
jeroen3 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:20:
En dan is het nog maar de vraag of je router dat ook daadwerkelijk kan routeren.

Toevallig heb ik de L009 van mikrotik net geprobeerd, en die haalt max 700 Mb/s op gigabit kpn fiber.
Dan heb je hem niet goed ingesteld (fast lane config). Ik heb een Mikrotik Hex die 8x langzamer is en die trekt mijn KPN 1gbits gewoon vol (~970mbps). Maar wel met fast path ingeschakeld, zonder haalt ie nog geen 200.

Ding dat jij linkt kan 1gbits met 2 vingers in zn neus doen.

[ Voor 5% gewijzigd door !GN!T!ON op 10-10-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jeroen3 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:20:

Ik neem aan dat de provider een router meelevert die het aan kan?

Ik heb wel eens de volle gigabit (of ~960 o.i.d) gemeten op mijn router met gigabit internet, up en down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35

nelizmastr

Goed wies kapot

Accretion schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Ik neem aan dat de provider een router meelevert die het aan kan?

Ik heb wel eens de volle gigabit (of ~960 o.i.d) gemeten op mijn router met gigabit internet, up en down.
Klopt. KPN levert de Box 14 in ieder geval voor het 4Gbit abonnement welke 10G en 2,5G poorten aan boord heeft. Als je met een eigen router gaat knutselen heb je wel serieuze hardware nodig. Een Ubiquiti UDM Pro haalt bijvoorbeeld net geen 4Gbit met IPS aan en dat was toch altijd een serieuze jongen voor eigen spielerij.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterboes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-05 17:09
Heb je dat uit ervaring? Ik heb zelf ook zo'n UDM Pro en ik ga er toch van uit dat hij 10 Gb/s wel aan moet kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35

nelizmastr

Goed wies kapot

pieterboes schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:35:
Heb je dat uit ervaring? Ik heb zelf ook zo'n UDM Pro en ik ga er toch van uit dat hij 10 Gb/s wel aan moet kunnen!
Nee dat heb ik uit de officiële specificaties. Intern gaat 10G prima, 10 Gig WAN niet.
IDS/IPS througput 3.5 Gbps* measured with iPerf3
Bron:
https://dl.ubnt.com/ds/udm-pro

D.w.z. als je meer dan 3,5Gbit nodig hebt, IDS/IPS uitzetten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
fritzbox5590 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:59:
Volgens mij is de huidige xgs-pon ont "maar" 2,5 Gbit/s en zul je daarom géén 4 Gbit/s snelheid halen.
Welke ONT? Bij Delta wordt de Nokia XS-010X-Q geleverd, deze heeft een 10gbit-poort. Bij KPN wordt dezelfde geleverd in een ander jasje.
pieterboes schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:35:
nelizmastr schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:36:
Nee dat heb ik uit de officiële specificaties. Intern gaat 10G prima, 10 Gig WAN niet.
In theorie zou de UDM Pro 10gbit aan moeten kunnen, maar dit zal ook afhangen van hoe deze is ingesteld. In principe, hoe meer firewall-regels, hoe meer filtering er wordt toegepast, hoe langzamer de snelheid is. Als "doorgeef luik" zou de 10gbit gehaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-05 18:30
[b]fritzbox5590 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:59
Maar dan is zijn er nog een paar dingen die de snelheid remmen en dat zijn overwegend de vaste of ssd-schijven. De bekabeling (cat5e) kan dit in de meeste gevallen nog nèt aan maar beter is cat6.
Een even prima SSD van B kwaliteit kan een SATA link vol gooien; 500 MB/s | 4000 Mbits/s. Dat lijkt mij dus geen probleem.
Zelfs op korte afstanden kunnen sommige kwalitatieve CAT 5e kabels met wat geluk gewoon 10GBit halen (ook al is dat niet officieel ondersteund).
Verder kan je het ook zien als "meerdere apparaten mogen tegelijkertijd 2.5 / 1 Gbit vol trekken. Hoeft niet 1 apparaat te zijn die het vol treks (zou wel leuk zijn natuurlijk).
Pagina: 1