Advies netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansentim1979
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 10:42
Goedemiddag,

Ik ben met verhuisd naar een nieuwe vrijstaande woning. Ik heb ik elke kamer een ethernet aansluiting. Op dit moment heb ik drie Deco m9's aangesloten. Hoofd Deco in de meterkast en 2 deco bedraad aangesloten via een switch. Ik woon in het buitengebied dus internet van KPN is hier langzaam. 70down/15 up.
Ik wil overstappen naar een Wifi 6 systeem. Vraag is wat jullie mij zouden adviseren. Ik dacht zelf aan een deco x20 of x50. Ik sluit alles bedraad aan. Ik sluit ook mijn PC bedraad aan in het kanttoor dus 2 etherpoorten per station is wenselijk. Set wordt tzt nog uitgebreid naar de veranda, ook bedraad.
Ik zit niet vast aan TP-link al vind ik Deco's wel prettig werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsbjlF1NQwr63uYUFzK5GpsC9gY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELqOGaWmfPWJKfDyT2ei5RGA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
Wat is de reden dat je wilt upgraden?
Een deco m9 is dual band wifi 5 en geeft je een megabit of 450. Upgrade naar deco x50 gaat dar, bij moderne clients, misschien verhogen naar een megabit of 650-750.

MAar als je internet maar 70mbit is, is dit de moeite? Of heb je andere interne apparatuur zoals een Nas?

Als je wilt upgraden is de x50 lijn van deco een prima keuze. De x20 zou ik niet doen want is stuk trager.
De x50 lijn is lekker compleet met 4g,PoE en zelfs outdoor modellen :)

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2023 15:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansentim1979
Ik ben een leek maar Wifi 6 is efficienter en geeft een betere wifidekking. Uiteraard kan ik in elke kamer en en station zetten maar dat vind ik wat overbodig. Ik heb een woning van 2 lagen 850m3. En ik wil 1 station boven 1 in de meterkast en uiteindelijk 1 station in de veranda zetten.
Ik heb nu KPN, maar overweeg nog Caiway waardoor de snelheid naar 200 down zou gaan.

Ik heb geen NAS oid. Alleen huis tuin en keuken apparaen, ipad, tv, laptop, switch etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46
Waarom wil je eigenlijk overstappen? Wat verwacht je te bereiken? Ondersteunen je clients trouwens wel wifi6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
jansentim1979 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:59:
Ik ben een leek maar Wifi 6 is efficienter en geeft een betere wifidekking. Uiteraard kan ik in elke kamer en en station zetten maar dat vind ik wat overbodig. Ik heb een woning van 2 lagen 850m3. En ik wil 1 station boven 1 in de meterkast en uiteindelijk 1 station in de veranda zetten.
Ik heb nu KPN, maar overweeg nog Caiway waardoor de snelheid naar 200 down zou gaan.

Ik heb geen NAS oid. Alleen huis tuin en keuken apparaen, ipad, tv, laptop, switch etc
Betere wifidekking ja/nee.
Qua signaal is het hetzelfde maar met wifi 6 kun je iets hogere snelheden halen, ook over een laag signaal dan een wifi 5. Maar dat is zeer marginaal. Het gaat er niet voor zorgen dat je een ap meer of minder nodig hebt verwacht ik.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie wachten en over 1-2 jaar direct upgraden naar Wifi 7 als die techniek wat meer volwassen is :) De komende 2 jaar ga je het verschil namelijk toch niet merken met die internet lijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansentim1979
Helder, alles werkt prima. Dus ik wacht wel een jaar of 2 en switch dan naar wifi 7.
En glasvezel komt hier toch niet helaas, dat had ik wel dus het is al wennen…
Pagina: 1