Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hulp pieken in sluipverbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-11 21:10

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Mijn vraag
Ik zie sinds ik ben verhuist onverklaarbare pieken in mijn sluipverbruik. Een voorbeeld van een dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PBsIZnCfC7gD-sPAvk1EAn1Mss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LKAXqcqLmPsDJKo251QHq9VK.png?f=fotoalbum_large

Op deze dag was ik de gehele dag niet thuis. Sterker nog, ik was toen op vakantie en heb daarbij nog wat stekkers uit het stopcontact gehaald. Ik kan niet plaatsen waar deze pieken vandaan komen en hoop dat jullie een mogelijke verklaring hebben voor deze pieken.

De eerste grote piek is een uitschieter van 700W gedurende 10 seconden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Afgelopen week ben ik met een Zigbee energiemeter het huis rond gegaan om te kijken welke apparaten eventueel de boosdoener kunnen zijn. Hierbij heb ik de plug zowel achter de koelkast als de vriezer gehangen en gewacht totdat ik een piek in het verbruik zag. Geen van beide apparaten lieten eenzelfde piek zien terwijl de plug was aangesloten. Hierbij kan ik dus met zekerheid zeggen dat het niet aan de koelkast of vriezer ligt.

Er zitten ook plugs achter de wasmachine en vaatwasser om te monitoren wanneer deze klaar zijn (en wat het verbruik is), maar ook deze apparaten waren op het moment van de grafiek niet ingeschakeld.

Tijdens mijn vakantie heb ik de stekkers van zowel mijn desktop setup als mijn tv installatie uit het stopcontact gehaald, dus geen van deze aangesloten devices kunnen de oorzaak zijn van deze pieken.

Ik ben niet in bezit van een Quooker of soortgelijk apparaat, dus dat kan het ook niet zijn.

Ik woon in een appartement uit 2014 met mechanische ventilatie. De mechanische ventilatie is een renovent HR Medium RBP, welke voor ze ver ik kan lezen beschikt over een bypass waarmee aangezogen lucht niet eerst wordt verwarmd met lucht vanuit het huis (waardoor het in theorie dus koeler zou moeten worden.) Op deze ventilatie staat aangegeven dat de maximale power consumption 195W is en dat de rated power consumption 45W is. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat deze mechanische ventilatie de boosdoener is.

Ik verwarm op gas aan de hand van een Intergas HRE 28/24 waarop bij de elektrische aansluiting 105W staat. Ik heb verder geen grootverbruikers in mijn huis.

Zoals te zien op de grafiek zit er geen regelmaat in wanneer de pieken precies zijn.

Kan ik mogelijk concluderen dat de mijn energiemeter vanuit de netbeheerder foutieve waardes doorgeeft?

Ik kan dus niet echt verklaren wat de oorzaak van deze pieken in mijn verbruik is. Ik hoop dat jullie mij misschien ergens op kunnen wijzen zodat ik de oorzaak kan achterhalen. Ik waardeer jullie hulp!

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Beste antwoord (via Broodje_Aap op 10-10-2023 14:36)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:08
Het is zeer, zeer waarschijnlijk wel een vriezer of koelkast. Ik heb dezelfde pieken, en dat is mijn koel-vriescombinatie.

Het interval tussen je metingen is relevant, want deze pieken zijn de aanloopstroom van de compressor-motor van de koel-/vrieskast(en). Die moeten op 100% vermogen starten, om de weerstand te overwinnen. Daarna zakt de stroom binnen ongeveer een seconde naar de reguliere nominaalstroom die bij de motor hoort in bedrijf.

Ik lees elke seconde mijn P1 meter uit, en ik zie elke keer als de koelkast start deze piek, die 1 of heel soms 2 meetmomenten duurt. Als je langere tijd tussen meetmomenten hebt, dan mis je vaak deze piek, en als je de piek wel meet, wordt die waarde getoond tot het volgende meetmoment.

Kortom: het is een koel-compressor, 100 punten ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Alle reacties

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:34
Ik zet toch mijn geld op je koel/vriescombinatie, dit is die van mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj-p_WNjKfDdABbFArzTEDltdRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nIQn8fa0tjDXCqpkXWZ7hSg3.png?f=user_large

Komt toch aardig overeen! :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien goed om even aan te geven wat voor slimme meter je hebt, hoe je die uitleest en hoe je vervolgens dat grafiekje produceert :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord

• Gameboy
Het is zeer, zeer waarschijnlijk wel een vriezer of koelkast. Ik heb dezelfde pieken, en dat is mijn koel-vriescombinatie.

Het interval tussen je metingen is relevant, want deze pieken zijn de aanloopstroom van de compressor-motor van de koel-/vrieskast(en). Die moeten op 100% vermogen starten, om de weerstand te overwinnen. Daarna zakt de stroom binnen ongeveer een seconde naar de reguliere nominaalstroom die bij de motor hoort in bedrijf.

Ik lees elke seconde mijn P1 meter uit, en ik zie elke keer als de koelkast start deze piek, die 1 of heel soms 2 meetmomenten duurt. Als je langere tijd tussen meetmomenten hebt, dan mis je vaak deze piek, en als je de piek wel meet, wordt die waarde getoond tot het volgende meetmoment.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Nu de oorzaak gevonden is kan ik wel even OT gaan; wat een enorm laag sluipverbruik zeg. Ik hang de gehele dag tussen 200-300 watt qua sluip. Doen jullie goed dus!

Professioneel Heftruck Syndroom

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:54:
Misschien goed om even aan te geven wat voor slimme meter je hebt, hoe je die uitleest en hoe je vervolgens dat grafiekje produceert :)
Goede tip! Ik heb een Iskra MT382, waarmee ik met de SlimmeLezer+ van Marcel Zuidwijk de gegevens uitlees. De gegevens daarvan worden geïmporteerd aan de hand van de ESPHome integratie in Home Assistant en geplot in een grafiek.
Gameboy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:54:

Hmh, misschien dan inderdaad wel... Ik heb een losse koelkast en vriezer van ATAG. Koelkast: KS31122A/A01 Vriezer: KD7102CNUU/A03. De meting heb ik gedaan met een Zigbee smart power plug die bij elk verschil van 10W zou moeten rapporteren.

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Gameboy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:54:

Ik had al eerder naar de sticker die aan de binnenkant van de koelkast en vriezer zitten gekeken. Hier zag ik een voltage en ampere aanduiding op staan. Vroeger met natuurkunde geleerd dat P=U*I of W = V*A. Hierdoor dacht ik dat het maximale verbruik van beide apparaten rond de 300W zou liggen. Maar deze formule gaat blijkbaar niet op met dit soort apparaten... 8)7
NeFoRcE schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:00:
Nu de oorzaak gevonden is kan ik wel even OT gaan; wat een enorm laag sluipverbruik zeg. Ik hang de gehele dag tussen 200-300 watt qua sluip. Doen jullie goed dus!
Haha thanks! Ons sluipverbruik is gemiddeld 2,8kWh op een dag wanneer niet thuis zijn. Dat vind ik inderdaad niet verkeerd ;)

• Gameboy
Broodje_Aap schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Ik had al eerder naar de sticker die aan de binnenkant van de koelkast en vriezer zitten gekeken. Hier zag ik een voltage en ampere aanduiding op staan. Vroeger met natuurkunde geleerd dat P=U*I of W = V*A. Hierdoor dacht ik dat het maximale verbruik van beide apparaten rond de 300W zou liggen. Maar deze formule gaat blijkbaar niet op met dit soort apparaten... 8)7
Die kloppen natuurlijk nog steeds, het zijn natuurkundige wetmatigheden, die gelden altijd, ook voor koelkasten ;)

Alleen, bij bepaalde soorten motoren, zoals die gebruikt worden voor compressors in koelkasten, gaat er in de eerste paar momenten een veel grotere stroom lopen dan nominaal, en dus wordt er in dat hele korte tijdsbestek ook meer vermogen verbruikt, juist om die motoren op gang te krijgen.

Eenmaal op gang, gaat de stroom, en dan dus ook het vermogen, weer omlaag naar het normale/nominale niveau.

Het is niet vreemd om een aanloopstroom te hebben, en daarmee ook een vermogenspiek, die tot wel 10x de nominale waarde kan oplopen.

Mijn koel-vriescombinatie doet normaal tussen 80 W en 100 W tijdens het koelen, maar de pieken tijdens de aanloop kunnen wel tot 1 kW uitschieten. Dat is niet vreemd (en wil je ook niet beperken, dan loop je risico dat de motor niet meer gaat lopen en dan verbrandt!)

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 18:49
Grappig om te lezen, ik was namelijk thuis met hetzelfde onderzoek bezig en kom tot de conclusie dat het de koel/vriezer is, dit topic bevestigd mijn onderzoek. Ik zie in de nacht ook pieken naar 1000w en meteen erna een verbruik van 80 wat voor een iets langere periode.

Ben wel verbaasd dat deze pieken meetbaar zijn door HA en de elektriciteitsmeter.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Aalard99 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:14:
[...]

Ben wel verbaasd dat deze pieken meetbaar zijn door HA en de elektriciteitsmeter.
Als je een recente slimme meter hebt, die volgens DSMR5 standaard werkt, dan stuurt deze elke seconde het stroomverbruik door. Dat is behoorlijk nauwkeurig dus en zul je de inschakelpieken van de compressor dus ook mee zien.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Yikes. Mijn absolute idle punt als er geen koelkast of vriezer aan slaat en geen telefoon geladen wordt is 39 watt. Mijn idle dagverbruik inclusief onzuinige Amerikaanse koelkast en grote staande vriezer is 2.5 - 3.4 kWh afhankelijk van de tijd van het jaar.
Vraag me af wat er bij jou allemaal aan blijft staan op de achtergrond.
Het gros van mijn sluipverbruik is de Amerikaanse koelkast die 24/7 helaas 7 watt verstookt en daarna is het internet met 14 watt voor de router en mediaconverter en 3.5 watt voor de tv box en 3.5nwatt voor de receiver. De rest is alle andere 1 watt apparatuur zoals cv, laders, tv, afzuiging.

En meet OT: mijn vriezer heeft ook Pieken van 800 watt als de compressor opstart ondanks dat hij 'rated' is voor 200 watt.

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 08-11-2023 12:07 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

computerjunky schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:05:
[...]

Yikes. Mijn absolute idle punt als er geen koelkast of vriezer aan slaat en geen telefoon geladen wordt is 39 watt. Mijn idle dagverbruik inclusief onzuinige Amerikaanse koelkast en grote staande vriezer is 2.5 - 3.4 kWh afhankelijk van de tijd van het jaar.
Vraag me af wat er bij jou allemaal aan blijft staan op de achtergrond.
Het gros van mijn sluipverbruik is de Amerikaanse koelkast die 24/7 helaas 7 watt verstookt en daarna is het internet met 14 watt voor de router en mediaconverter en 3.5 watt voor de tv box en 3.5nwatt voor de receiver. De rest is alle andere 1 watt apparatuur zoals cv, laders, tv, afzuiging.

En meet OT: mijn vriezer heeft ook Pieken van 800 watt als de compressor opstart ondanks dat hij 'rated' is voor 200 watt.
Ja dat is wel even wat anders ja. Hier behoorlijk wat devices wat ook weer voor gemak zorgt eigenlijk. Bijna 90 Hue lampen (wat alleen al bijna 400 kw per jaar sluip is, terwijl de lampen UIT staan). NAS, 7 switches, camerabewaking, Wat raspberry pi's, eps32, 2 nucs, etc. Maar kan ook moeilijk wat zaken uitzetten 's nachts.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
0.2 kW * 24 * 365 = 1752 kWh.. dat is meer dan het totale jaarverbruik hier.
Maar kan ook moeilijk wat zaken uitzetten 's nachts.
Waarom is dat moeilijk?

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-11 18:41
NeFoRcE schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:57:
[...]

Ja dat is wel even wat anders ja. Hier behoorlijk wat devices wat ook weer voor gemak zorgt eigenlijk. Bijna 90 Hue lampen (wat alleen al bijna 400 kw per jaar sluip is, terwijl de lampen UIT staan). NAS, 7 switches, camerabewaking, Wat raspberry pi's, eps32, 2 nucs, etc. Maar kan ook moeilijk wat zaken uitzetten 's nachts.
Is idem hier, een constant sluipverbruik van een +-500Watt.
Grootste slurper hier is de UPS, maar deze heeft hier al genoeg dienst bewezen dat ik het maar voor lief neem.
Snachts word enkel de living stroomloos gezet, (ganse tv zooi, 2 laptops en scherm.)
Kamers van kids enkel maar power wanneer ze er effectief zijn.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
RedPas schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:33:
[...]

Is idem hier, een constant sluipverbruik van een +-500Watt.
Grootste slurper hier is de UPS, maar deze heeft hier al genoeg dienst bewezen dat ik het maar voor lief neem.
Snachts word enkel de living stroomloos gezet, (ganse tv zooi, 2 laptops en scherm.)
Kamers van kids enkel maar power wanneer ze er effectief zijn.
Zou ik toch eens een rondje huis gaan maken. Alleen het sluipverbruik kost je al bijna 1.500 euro per jaar.

Een 'fancy' UPS zou iets van 30 watt standby kunnen hebben. Ben ik wel benieuwd waar de andere 470W heen gaat.

Ik zit hier zelf op 120 watt. Zo'n 75 watt voor het netwerk (modem, router, switch, 3 APs), 30 watt WTW ventilatiebox en dan nog 15 watt voor de kleine dingetjes (wekker, floodlight camera, slimme deurbel, dat soort zaken)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor de rest verwijs ik graag naar Wat is jouw actuele energieverbruik?
Pagina: 1