Volgende week gaan we een nieuwe kabel trekken naar onze schuur. Afstand vanaf de meterkast is een meter of 55 á 60. Momenteel ligt er een 5x2,5mm2 kabel met in de schuur een onderverdeler. Hierop zit onder andere één groep met de 3kW omvormer van de zonnepanelen. Lengte kabel tussen onderverdeler en omvormer is ook nog eens 15 meter, met als gevolg dat de totale lengte van de kabel te groot wordt en de spanning van de omvormer met goed weer te hoog oploopt, waardoor deze regelmatig uitschakelt.
Nu willen we dus een nieuwe kabel gaan leggen, maar ik kom er nog niet helemaal uit wat de beste manier is. Ik kwam zelf tot de volgende opties:
1. Één kabel Ymvk-as 5x6mm2 naar onderverdeler (relatief duur)
2. Één kabel Ymvk-as 5x4mm2 naar onderverdeler (is dit voldoende?)
3. Een kabel Ymvk-as 5x4mm2 naar onderverdeler en een aparte kabel 3x4mm2 naar de omvormer
En daarnaast is er ook nog de keuze om te gaan voor normale Ymvk kabel in een mantelbuis. Gezien mantelbuis weer relatief goedkoop is en de normale kabel een stuk goedkoper dan grondkabel, is dit financieel gezien nog niet eens zo gek denk ik. Vooral omdat ik toch ook al een mantelbuis wil leggen naar de schuur.
In de schuur wil ik onder andere meerder krachtstroom aansluitingen maken voor machines zoals mijn lasapparaat. Daarbij bestaat de kans dat er nog een keer meer panelen bij komen op de schuur, die dan waarschijnlijk op een 3 fase omvormer gaan komen.
Iemand tips / advies wat hierin het beste te doen?
Nu willen we dus een nieuwe kabel gaan leggen, maar ik kom er nog niet helemaal uit wat de beste manier is. Ik kwam zelf tot de volgende opties:
1. Één kabel Ymvk-as 5x6mm2 naar onderverdeler (relatief duur)
2. Één kabel Ymvk-as 5x4mm2 naar onderverdeler (is dit voldoende?)
3. Een kabel Ymvk-as 5x4mm2 naar onderverdeler en een aparte kabel 3x4mm2 naar de omvormer
En daarnaast is er ook nog de keuze om te gaan voor normale Ymvk kabel in een mantelbuis. Gezien mantelbuis weer relatief goedkoop is en de normale kabel een stuk goedkoper dan grondkabel, is dit financieel gezien nog niet eens zo gek denk ik. Vooral omdat ik toch ook al een mantelbuis wil leggen naar de schuur.
In de schuur wil ik onder andere meerder krachtstroom aansluitingen maken voor machines zoals mijn lasapparaat. Daarbij bestaat de kans dat er nog een keer meer panelen bij komen op de schuur, die dan waarschijnlijk op een 3 fase omvormer gaan komen.
Iemand tips / advies wat hierin het beste te doen?