Waterkoeling Corsair Kabels waarvoor en waarop aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
De waterkoeling van Corsair, de iCUE H115i RGB PRO XT heeft drie kabels.
Een kabel is rond, is los bijgeleverd en heeft een USB-mini stekker en een moederbord stekkertje.
De USB-mini sluit je aan op de waterkoelerpomp en het moederbord stekkertje gaat op een USB.2 aansluiting
van het moederbord.

Dan zijn er twee platte kabels die uit de pomp zelf komen, ze zitten er al aan vast.
Op één stekkertje is het getal 1 vermeld.
Waarvoor dienen deze twee kabels en waar/hoe sluit ik ze aan? Ik zie hiervoor geen plek op het moederbord
dus ik vermoed dat ze op de psu moeten worden aangesloten.

De reden dat ik hierom vraag is dat Corsair in het boekje hier absoluut niets over verteld. En ik herriner me dat
een 7-8 jaar geleden bij een vorige versie dit ook het geval was.
Vreemd dat het boekje ook bij geen enkele afbeelding van de pomp laat zien dat de pomp standaard twee platte kabeltjes vast gemonteerd heeft zitten.

Om dit toe te lichten zocht ik naar een afbeelding en het valt mij ook op dat bij erg veel afbeeldingen op diverse websites en advertenties, van de waterkoelingen van Corsair, geen spoor te bekennen is van deze twee kabels. Ik heb in de afbeelding een rode pijl gezet waar deze twee platte kabels de koeling verlaten.

De andere foto is van de stekkertjes van die kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2rrUMYtxFAwZphH4qVh5ORZbgU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cP9f40oWXMIagJxIIhDYCCt4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rsESIT3VpBXYbVME-XCDMmAisw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YYSsDmYlxdsH1ffNZusPMNu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb een oudere versie (zonder USB), waar je 1 kabel voor CPU_FAN aangesloten moet worden en 1 kabel voor sata-power, dat zullen bij jou wel de usb en micro-usb zijn geworden.

Die andere 2 sluit je dacht de fans aan die via de CPU_FAN connector worden aangestuurd, daarmee kan je de fans op radiator op basis van de CPU_FAN profile dus harder/zachter laten draaien.

Edit, vrijwel zeker dat dit het geval was, die 1 was de 'primaire' fan aansluiting die daadwerkelijk PWM lijn heeft voor de CPU_FAN speed, de niet gemarkeerde heeft een 'dud'.

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 10-10-2023 12:24 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
Ik heb het gevonden, ik zag een filmpje van Corsair op het web, ik had de twee kabeltjes van de Fans van de waterkoeling aangesloten op het moederbord.

Maar die twee stekkertjes van de fan-kabels zijn de ontvanger van de twee pompkabeltjes van de waterkoeling. Dus die twee stekkertjes hierboven afgebeeld moeten in de blokjes gestoken worden aan
het uiteinde van de fan-kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ8X37no6xjNG0Y0HiHD1yn7zyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IjWWbwn23LMNhcWFDKV1PXk2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
Ik heb het toch gevonden in het boekje van de fabrikant, het staat op pagina 9, figuur 2.
Echter het is vrij abstract getekend en ik blijf erbij dat het raar is dat die kabels ontbreken
in afbeeldingen zowel in het boekje als op het internet.
Temeer dat deze kabels niet in de pomp zijn gestoken maar echt zodanig gemonteerd dat
je de pomp helemaal uitelkaar moet halen wil je ze los maken.
Net als de vloeistof buizen die aan de pomp zitten en die wel overal worden afgebeeld.
Nogmaals de tekening van het boekje figuur 2 is vrij abstrakt en eerst denk je nog dat het
iets met figuur 1 te maken heeft, maar die gaat over de mini-usb kabel.