Ja, dat klopt. Ik had er moeten bijschrijven dat ik me wel er bewust van was dat die dimmer nooit uit mag staan. Als je daar rekening mee kan houden (zoals ik), geen probleem, maar er lopen hier nog mensen rond... ;-)
Anderzijds, de converter op
https://www.inventronics-...cts/com/en/GPS01_3152271/ heeft toch eigen AC-voeding of kan die hiermee de armatuur niet aan zetten?
Je brengt me echter wel naadloos bij mijn volgende vraag: stel je het volgende scenario voor.
Een lichtkring met bvb. x dimbare armaturen met DALI driver (stel x < 10; bvb. inbouwspots, maar het kan iets anders zijn ook) die ik op 2 plaatsen op de muur dimbaar wil bedienen.
Ik kan in beide muurpotjes een Zigbee-inbouwdimmer steken met push dimming (switch dimming = AC push), waarop een Niko drukknop aangesloten en de inbouwdimmer zo fasedimmen (trailing edge) doet. Bvb. de Sunricher SR-ZG9101SAC-HP (
https://www.sunricher.com...SAC-HP-V3-Instruction.pdf), die ook rebranded wordt door bvb. domoticaproducent Dobiss. Zo wordt dimbare bediening mogelijk via die drukknoppen in de muur, via de app van het Zigbee network (bvb. Philips Hue, Dobiss NXT met Zigbee Gateway,...), afstandsbediening (via Zigbee Touchlink), enz. Dit heb ik al uitgetest in een testopstelleing, dus ik denk dat dit concept moet werken.
Maar... kan ik tegelijk elke armatuur uit die kring voorzien van een DALI-Zigbee converter (bvb. die van Osram:
https://www.inventronics-...cts/com/en/GPS01_3152271/) en zo ook nog eens elke armatuur apart bedienen?
Ik vrees dat ik hier hetzelfde probleem heb, niet? Nl. dat wanneer de inbouwdimmers de armatuur uitschakelen, de DALI driver van de armatuur geen stroom heeft?
Nog een alternatief is de slimme lichtschakelaar van Niko voor Hue in de plaats van de Zigbee-inbouwdimmers: al getest, die werkt wel. Maar dan werkt alles 100% via Zigbee (met de Zigbee-inbouwdimmers echter is er wél een fysische link van drukknop, over Zigbee-inbouwdimmer tot armatuur). Zeker als je lampen samen wil bedienen als "standaardscenario" kan dit instabiele resultaten geven, bvb. druk op slimme lichtschakelaar => via Zigbee hub => DALI-Zigbee converters uit lichtkring apart aansturen, maar ja, hoe gelijk zal dat altijd (!) gaan? Met een meer fysische inbouwdimmer (incl. Zigbee-inbouwdimmer) is dat probleem toch al van de baan. Ik prefereer dus liever zoiets, maar vraag me dan wel af of ik "af en toe"/uitzonderlijk daarbovenop kan tunen per armatuur via een DALI-Zigbee converter. Maar die "stroomvraag" is er natuurlijk wel.
Je kan ook stellen dat het voor zo'n specialere, minder voorkomende scenario's erg is om eventjes rekening te houden met het feit dat (Zigbee-)inbouwdimmer aan moet staan? Ideaal is het niet (dan had ik maar alles bedraad met DALI moeten doen...), maar het is wel beter dan niets te kunnen tunen.
Is die combo van Zigbee-inbouwdimmers voor max. "lichtkringstabiliteit" i.c.m. DALI-Zigbee converters voor "zeldzame extra per-armatuur-tuning" mogelijk? Of gaat de ene instelling de andere voor de voeten lopen?
Gaat de armatuur bvb. niet zeggen "hey, je fasedimt langs 1 weg, ik ben in de war met die DALI input die je me nu geeft"?
Ik heb te weinig ervaring om dit soort belangrijke details beantwoord te krijgen en verlichtingszaken en electriciens (en zelfs fabrikanten!!) beginnen te zweten, als je die vragen stelt...
Alvast bedankt voor alle hulp!
[
Voor 0% gewijzigd door
Septillion op 11-10-2023 12:53
. Reden: Link fix ]