Energienota tegengevallen, mijn huidige game systeem is nog steeds een capabel maar ouder worden beestje, maar zuigt wel de nodige energie. (bijna 800 watt tijdens actief gamen, 340watt als alleen ingelogd in windows, met een textverwerker open, maar niet actief bezig.. iets over de 400 watt,, in sleep mode nog steeds 60 watt
met energieprijzen nog steeds rond de 40 cent en de nachtmerrie van vorig jaar toen het over de 120 cent per watt ging voor maanden aaneen.. zette me dat aan het denken en rekenen..
wat blijkt :
je betaald over de levensduur van een onderdeel drie keer de aankoopprijs in stroomgebruik.
nu zou ik graag een nieuw systeem bouwen dat zowel een goede stap voorwaarts in prestaties geeft maar ook een besparing op de energiekosten.
budget voor het systeem : geen limiet
-bereid om te undervolten, al het ik dat nooit gedaan
-heb teveel kopzorgen gehad wat betreft custom waterkoeling, dus dat niet meer
hoe lager het stroomverbruik hoe beter :
zelf zou ik denken aan iets als :
-totale systeem under full load, max 500W inclusief scherm
-totale systeem logged in in windows, idle 200W inclusief scherm
-totale systeem sleep mode : 20W, inclusief scherm
prestaties..
**capabel om 4k met maximale settings in 100+ fps te draaien (huidige systeem draaid 1440p en 160+ fps)
**een scherm met Gsync, FreeSync, 32 inch of groter, 4k, 100+hz, 1ms of lagere responsetijd, en OLED of IPS (heb nu 27 inc IPS 144hz 0.5ms, en beide sync)
**64 GB ram (huidige systeem heeft 128GB das leuk spelen, maar de helft zal ws ook volstaan, en minder ramstripjes spaart stroom)
**passieve of luchtkoeling.. (waterkoeling gaf me teveel kopzorgen)
**ik heb nu een overklokte i7 6950x, (X99 platform) ik wil niet heel veel toeleggen hier.
(de mijne presteerd aanzienlijk beter dan lijstjes met de 6950x gebruikelijk zeggen)
-dus een cpu met at least 8 cores, en 16 processen, die aanzienlijk beter presteerd in single core en multicore prestaties zelfs undervolted.. en die kwa lanes ook in de buurt komt (mijn cpu heeft 40 lanes, nu is sli dood.. en lanes zijn nu van een sneller type maar toch 20+ en liefst wat meer toch wel iig.
laat maar horen is er iets te bouwen als dit? of is er nog geen hardware die dit aankan;)
met energieprijzen nog steeds rond de 40 cent en de nachtmerrie van vorig jaar toen het over de 120 cent per watt ging voor maanden aaneen.. zette me dat aan het denken en rekenen..
wat blijkt :
je betaald over de levensduur van een onderdeel drie keer de aankoopprijs in stroomgebruik.
nu zou ik graag een nieuw systeem bouwen dat zowel een goede stap voorwaarts in prestaties geeft maar ook een besparing op de energiekosten.
budget voor het systeem : geen limiet
-bereid om te undervolten, al het ik dat nooit gedaan
-heb teveel kopzorgen gehad wat betreft custom waterkoeling, dus dat niet meer
hoe lager het stroomverbruik hoe beter :
zelf zou ik denken aan iets als :
-totale systeem under full load, max 500W inclusief scherm
-totale systeem logged in in windows, idle 200W inclusief scherm
-totale systeem sleep mode : 20W, inclusief scherm
prestaties..
**capabel om 4k met maximale settings in 100+ fps te draaien (huidige systeem draaid 1440p en 160+ fps)
**een scherm met Gsync, FreeSync, 32 inch of groter, 4k, 100+hz, 1ms of lagere responsetijd, en OLED of IPS (heb nu 27 inc IPS 144hz 0.5ms, en beide sync)
**64 GB ram (huidige systeem heeft 128GB das leuk spelen, maar de helft zal ws ook volstaan, en minder ramstripjes spaart stroom)
**passieve of luchtkoeling.. (waterkoeling gaf me teveel kopzorgen)
**ik heb nu een overklokte i7 6950x, (X99 platform) ik wil niet heel veel toeleggen hier.
(de mijne presteerd aanzienlijk beter dan lijstjes met de 6950x gebruikelijk zeggen)
-dus een cpu met at least 8 cores, en 16 processen, die aanzienlijk beter presteerd in single core en multicore prestaties zelfs undervolted.. en die kwa lanes ook in de buurt komt (mijn cpu heeft 40 lanes, nu is sli dood.. en lanes zijn nu van een sneller type maar toch 20+ en liefst wat meer toch wel iig.
laat maar horen is er iets te bouwen als dit? of is er nog geen hardware die dit aankan;)
[ Voor 12% gewijzigd door DutchGamer1982 op 10-10-2023 11:16 ]