Oplossingen of product voor elektriciteit probleem gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bshe2000
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 13:20
Beste tweakers,

Ik probeer een oplossing te vinden voor het volgende:
Er is maar 1 stroomgroep van 6 amp bij 230-240 volt dus 1440 Watt max
Echter gebeurd het regelmatig door een piek spanning dat de groep uitslaat
TV staat aan en je zet de koffiezetter aan dan klapt de groep eruit.
Er staat wel altijd een koelkast aan. De aardlek slaat niet uit.
Een 900 Watt magnetron gaat vaak goed maar soms klapt dan toch ook de groep eruit.
Ik zoek dus een oplossing hiervoor.
Een stroombegrenser is al geprobeerd maar werkt niet en is maar voor 1 apparaat. Groep verzwaren kan helaas ook niet. Dacht aan een UPS maar weet niet zeker of deze de piek kan opvangen.

Wie weet een oplossing? Of product die dit kan oplossen?
.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:38
bshe2000 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:34:
Beste tweakers,

Ik probeer een oplossing te vinden voor het volgende:
Er is maar 1 stroomgroep van 6 amp bij 230-240 volt dus 1440 Watt max
Echter gebeurd het regelmatig door een piek spanning dat de groep uitslaat
TV staat aan en je zet de koffiezetter aan dan klapt de groep eruit.
Er staat wel altijd een koelkast aan. De aardlek slaat niet uit.
Een 900 Watt magnetron gaat vaak goed maar soms klapt dan toch ook de groep eruit.
Ik zoek dus een oplossing hiervoor.
Een stroombegrenser is al geprobeerd maar werkt niet en is maar voor 1 apparaat. Groep verzwaren kan helaas ook niet. Dacht aan een UPS maar weet niet zeker of deze de piek kan opvangen.

Wie weet een oplossing? Of product die dit kan oplossen?
.
Allereerst even naar de basis. Waarom heb je maar 6A? Woon je op een boot, vakantiepark of onder de brug? Afhankelijk van de situatie zijn er andere wegen die naar Rome leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bshe2000
Het is een camping waar de groep helaas niet verzwaard kan worden.
De eigenaar wil deze kosten niet maken.

[ Voor 28% gewijzigd door bshe2000 op 10-10-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
ik weet wel een oplossing maar je gaat het niet fijn vinden qua kosten denk ik ;) je kunt een combinatie van een accu/paar accu's doen met een victron multiplus omvormer erbij. Ze hebben iets dat PowerAssist heet, zie bijv hier:

https://www.victronenergy...ing-the-impossible-NL.pdf

Je hebt dan wel een aantal accu's nodig + die omvormer, ik schat dat je al snel rond de 1500-2000 euro verder bent. Maar je kunt dan dus wel (tijdelijk) meer stroom uit een beperkte aansluiting trekken. Je zou eens kunnen bellen met bijv. Bluepowershop of Stroomwinkel.nl , die hebben veel oplossingen voor dit soort zaken.

edit: het is waarschijnlijk goedkoper om speciale camping-edities te kopen van de producten die veel stroom gebruiken. Bijv. een waterkoker die maar 800W trekt of een kleinere magnetron ofzo

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 10-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Oplossing zoeken in de apparaten die je gebruikt? Ik neem aan dat het hier gaat om tijdelijke bewoning?

Dus, een magnetron laat je niet met een hoger vermogen dan 500W verwarmen - dan duurt het maar wat langer. Koffiezetapparaten geschikt voor caravans gebruiken? TV kijken via laptop? Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Camparo Watt controller?
https://www.toppy.nl/prod...paro-watt-controller.html

Nadeel: je kan slechts 1 apparaat aansluiten, dus bijvoorbeeld je koffiezetapparaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Cheesy op 10-10-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:57
Of je zal je verbruik moeten aanpassen naar het niveau wat je geleverd krijgt (zuinigere apparatuur, denk ook idd aan je magnetron op een lager wattage gebruiken, dingen (automatisch?) uitschakelen wanneer er een grootverbruiker wordt ingeschakeld), óf je moet inderdaad naar iets van een UPS / thuisbatterij kijken die een hoger piekvermogen kan leveren.

Een relatief betaalbare plug-and-play oplossing is wellicht een powerstation, denk aan https://nl.pepper.com/aan...r-eur73495-at-tink-287528

Belangrijk is dan wel dat dergelijke powerstations in laadsnelheid begrensd kunnen worden (tot je huidige groep) en dat de aangesloten apparatuur niet meer piekvermogen vraagt dan het piekvermogen van die powerstation (voor zover ik zie, is dat bij het linkje 1500W). Beide zal je zelf goed moeten controleren, ik heb zelf geen ervaring met het voorbeeldlinkje hierboven.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 10-10-2023 11:33 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bshe2000
Cheesy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:25:
Camparo Watt controller?
https://www.toppy.nl/prod...paro-watt-controller.html

Nadeel: je kan slechts 1 apparaat aansluiten, dus bijvoorbeeld je koffiezetapparaat.
Deze getest mar daar gaat de magnetron compleet van in de stress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bshe2000
Richh schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:31:
Of je zal je verbruik moeten aanpassen naar het niveau wat je geleverd krijgt (zuinigere apparatuur, denk ook idd aan je magnetron op een lager wattage gebruiken, dingen (automatisch?) uitschakelen wanneer er een grootverbruiker wordt ingeschakeld), óf je moet inderdaad naar iets van een UPS / thuisbatterij kijken die een hoger piekvermogen kan leveren.

Een relatief betaalbare plug-and-play oplossing is wellicht een powerstation, denk aan https://nl.pepper.com/aan...r-eur73495-at-tink-287528

Belangrijk is dan wel dat dergelijke powerstations in laadsnelheid begrensd kunnen worden (tot je huidige groep) en dat de aangesloten apparatuur niet meer piekvermogen vraagt dan het piekvermogen van die powerstation (voor zover ik zie, is dat bij het linkje 1500W). Beide zal je zelf goed moeten controleren, ik heb zelf geen ervaring met het voorbeeldlinkje hierboven.
De magnetron gebruiken we al op een lagere wattage maar dan nog gaat de groep er soms uit. Het is de piekspanning die dit veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28
Ik weet dat sommige UPS'en aan de leverkant de piek er af halen, weet alleen niet of ze dat aan de vraagkant ook kunnen?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bshe2000
Spiff schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:40:
Ik weet dat sommige UPS'en aan de leverkant de piek er af halen, weet alleen niet of ze dat aan de vraagkant ook kunnen?
Ja precies dat was ook mijn vraag. Nog geen antwoord kunnen vinden daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hoe lang moet de gevraagde oplossing stand houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bshe2000
Gramser schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:46:
Hoe lang moet de gevraagde oplossing stand houden?
Het gaat alleen om de piekspanning op te vangen. Dus bij het aan en uitschakelen van apparaten.
Dus 8 (zomer) maanden per jaar deze te gebruiken. Ook niet elke dag weekenden en vakanties.

[ Voor 15% gewijzigd door bshe2000 op 10-10-2023 12:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Gramser schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:23:
Oplossing zoeken in de apparaten die je gebruikt? Ik neem aan dat het hier gaat om tijdelijke bewoning?

Dus, een magnetron laat je niet met een hoger vermogen dan 500W verwarmen - dan duurt het maar wat langer. Koffiezetapparaten geschikt voor caravans gebruiken? TV kijken via laptop? Dat soort dingen.
Het vermogen van een magnetron wordt geregeld door tijdsmodulatie, niet door vermogensreductie. Opgenomen piekvermogen blijft hetzelfde.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Spiff schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:40:
Een stroombron kan er niet voor zorgen dat een verbruiker minder stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kijk, dat wist ik dan weer niet - maar evengoed blijft de strekking van mijn betoog hetzelfde. Afhankelijk van de duur van het verblijf daar, kan het dus zinvol zijn om te kijken naar apparatuur die geschikt is voor campings. Ik kwam zelfs al een airfryer tegen die geschikt was voor gebruik in een caravan of camper.

Het lijkt me zinloos om hele dure oplossingen te gaan verzinnen voor een situatie die mogelijk maar van korte duur is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:05
Ik herken je probleem en er is een oplossing voor. Ik heb dit namelijk in de caravan ook. Wat ik gedaan heb is er een Anker SOLIX F2000 tussen zetten. Deze kan 2400 watt leveren. Zo kan ik in de caravan wel koffie zetten terwijl ik maar een 4 of 6 ampere aansluiting heb.

Je zou dit ook zelf kunnen doen met een victron omvormer met accu. Je laad de accu gewoon op 6amp en als je een piek op moet vangen haal je deze uit de accu.

Dit kost alleen wel snel 2k euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

paQ

alwind schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:56:
Ik herken je probleem en er is een oplossing voor. Ik heb dit namelijk in de caravan ook. Wat ik gedaan heb is er een Anker SOLIX F2000 tussen zetten. Deze kan 2400 watt leveren. Zo kan ik in de caravan wel koffie zetten terwijl ik maar een 4 of 6 ampere aansluiting heb.

Je zou dit ook zelf kunnen doen met een victron omvormer met accu. Je laad de accu gewoon op 6amp en als je een piek op moet vangen haal je deze uit de accu.

wel kek dingetje :)
PV eraan O-)

Maar zo deed ik het op de boot eigenlijk ook. Huishoudaccu aan de omvormer.
Nespresso, magnetron, zelfs (kleine) airco kon gewoon aan ondanks een 6A walstroomaansluiting. (Als je geluk had 10, afhankelijk van haven)

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 10-10-2023 12:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bshe2000
Richh schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Een stroombron kan er niet voor zorgen dat een verbruiker minder stroom verbruikt.
We verbruiken niet teveel, de piekspanning is het probleem.
Als alleen de TV aan staat zal deze max 100 watt zijn. De koffiezetter is speciaal voor de camping en is 500 watt. Maar toch slaat de groep eruit zodra de koffiezetten aangezet wordt.
Soms gebeurd het zelfs als we alleen de koffiezetter aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
paQ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

wel kek dingetje :)
PV eraan O-)
Heb ik ook. Daardoor kan ik ook offgrid staan. En onderweg kan de koelkast ook aan blijven omdat er meer stroom binnenkomt dan er uit gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Hmmm is de elektrische installatie zelf dan wel helemaal in orde? Klinkt alsof er meer aan de hand is als camping-apparaten ook problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

hahaha ja dat zijn de ergste ;)
Die kwam je (gelukkig maar heel soms) onderweg ook wel eens tegen. Mensen die een aggregaat op het voordek 1,5 uur aanhadden omdat ze frietjes wilden bakken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
alwind schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:56:

Zo dan, da's meer dan de helft van wat mijn caravan heeft gekost :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Gramser schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

ze zijn er ook in (veel) kleinere modellen zie ik. Kosten ze ook een stuk minder. Maar als je zo de pieken kan afvangen, op zich een prima oplossing :)
(Of een andere staplaats zoeken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Je kunt ook een kleine kopen voor alleen het koffieapparaat. En er zijn meer merken dan alleen Anker zoals Ecoflow en Bluetti. Ik heb voor deze gekozen omdat het lang mee gaat en stil is(en op wieltjes zodat ik hem ook thuis kan gebruiken)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Kan ook zijn dat de zekeringautomaat gewoon af is en veel te snel tript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bshe2000
Gramser schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

De vraag is dan, kan je deze opladen en tegelijk belasten? Zo ja is dit wel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
bshe2000 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

De vraag is dan, kan je deze opladen en tegelijk belasten? Zo ja is dit wel een oplossing.
Deze alleen via de zon en tegelijk belasten. Als ik koffie zet dan schakel ik de stroom af en zodra ik klaar ben weer aan en dan laad deze weer rustig bij.

Je zou hier dus alleen de keuken op kunnen zetten. Dan schakel je even de stroom naar de Anker uit doe je je ding en daarna weer in. Je andere apparaten in huis merken daar niks van.

Opladen kan met 200 tot 2300 Watt. Hoe langzamer je kiest hoe langer de batterij mee gaat. Ik laad op de camping met 500Watt op.

Maar als je dit met een victron doet kun je dat wel zelf instellen. Dan geef je aan dat je stekker in 6A is. Zodra je dan meer gebruikt haalt hij dit uit de accu. Zodra je weer minder verbruikt wordt de accu weer bijgeladen. Veel campers hebben dit.

[ Voor 15% gewijzigd door alwind op 10-10-2023 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:56

Maestro

It's just completely whack!

En je vraagt je verder niet af waarom 600Watt belasting (100W TV + 500W koffiezetter) een 6A (=1380W) groep uit laat schakelen? Zou de berichten van @Gramser en @ds23man wat meer aandacht geven, kan een hoop centen schelen ;)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Maestro schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:28:
En je vraagt je verder niet af waarom 600Watt belasting (100W TV + 500W koffiezetter) een 6A (=1380W) groep uit laat schakelen? Zou de berichten van @Gramser en @ds23man wat meer aandacht geven, kan een hoop centen schelen ;)
De vraag is ook of dat koffieapparaat echt 500watt is. Soms hebben ze eerst een korte piek voordat ze op het aangegeven wattage uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
alwind schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

De vraag is ook of dat koffieapparaat echt 500watt is. Soms hebben ze eerst een korte piek voordat ze op het aangegeven wattage uitkomen.
Alleen zo'n piek zorgt er niet voor dat een automaat afschakelt. Zo'n automaat schakelt pas af bij hele hoge pieken of bij langdurige overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je een magnetron van 900W op de "450W" draait, staat hij gewoon voor de helft van de tijd aan; op 900W. Een 'normaal' koffiezetapparaat komt daar ook wel in de buurt tijdens het verhitten.

Ik zou per apparaat even kijken hoeveel het gebruikt (op zijn hoogtepunt) en dan kijken of:

a. Het totaal niet aan 1380 W komt en dus de conclusie dat de zekering te snel afschakelt.

Of:

b. Een (of twee) van de apparaten wellicht niet 'campinggeschikt' zijn en je die kan vervangen.

__

Ik vermoed dat die opties goedkoper zijn, maar anders kom je eigenlijk niet weg zonder óf een andere camping óf een accu.

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 10-10-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:56

Maestro

It's just completely whack!

alwind schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Maar zo'n piek is korter dan een seconde, dat zou een 6A groep toch makkelijk moeten pikken.
Ook laat de magnetron met 900W piekvermogen de groep uitschakelen.

Volgens mij zou TV + magnetron + koffiezetter zelfs gewoon moeten kunnen.
Da's dan 1500W, maar zeker met de magnetron @600W (dus 900W tweederde van de tijd) blijf je binnen de afschakelkarakteristiek van een 6A B kar. automaat.

/edit: Spuit 11 :P

[ Voor 26% gewijzigd door Maestro op 10-10-2023 13:38 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maestro schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:37:
afschakelkarakteristiek van een 6A B kar. automaat.
Als je een grafiek van B karakteristiek bekijkt lijkt het alsof je ~een minuut lang het dubbele kunt gebruiken zonder dat hij afschakelt. Of zelfs 3x voor ~10 seconden?

Zie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bnbx4OTpQvMJjowJRqNXeww6y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXcSYYEd7sPavkICONrNzPXU.jpg?f=fotoalbum_large

Dus het lijkt er steeds meer op dat de automaat (bijna) stuk is of op een veel te warme plek hangt?
(Of zoiets als dat de compressor van de koelkast tegen het einde aan loopt, dat hij veel zwaarder opstart dan normaal zou zijn.)

[ Voor 25% gewijzigd door Accretion op 10-10-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
We moeten de koelkast niet vergeten. Zeker met het verhaal dat de magnetron soms wel soms niet de boel uitschakelt. Dat kan dan net vervelend uitkomen met de energievraag van de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47
bshe2000 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:57:
[...]
Je haalt wat door elkaar, er is geen sprake van een piekspanning. Een te grote inschakelstroom dat is je werkelijke probleem. Het enige dat helpt is de (inschakel)stroom (Ampere) te gaan beperken, bijvoorbeeld met een aanloop- en inschakelstroombegrenzer. Waarschijnlijk moet je zorgen dat je onder de 6A blijf omdat de automaat blijkbaar erg snel ingrijpt (misschien is die wel kapot?). Met een ouderwetse smeltzekering gaat het waarschijnlijk iets langer goed.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

alwind schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:55:
We moeten de koelkast niet vergeten. Zeker met het verhaal dat de magnetron soms wel soms niet de boel uitschakelt. Dat kan dan net vervelend uitkomen met de energievraag van de koelkast.
Yup, slecht startende compressor van de koelkast, zou verklaren waarom het heel onregelmatig is, de koelkast springt namelijk ook eens in de zoveel tijd aan.

Als het daar niet aan ligt, waarschijnlijk de automaat zelf, als je een beetje rekent en realiseert dat hij niet direct afschakelt als je de 6A aanraakt, zou het eigenlijk prima moeten kunnen?

Of tijdens het 'koken' de koelkast voortaan (kort) uitzetten, is goedkoper dan een accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Die automaat is gewoon aan het eind van zijn latijn. Krijg je met die openluchtopstellingen. Je ziet het ook vaak bij bouwkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28
Richh schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Klopt, maar een UPS als buffer kan er misschien wel voor zorgen dat de piekbelasting, ofwel de inschakelstroom, van de verbruiker vanuit de accu van de UPS gevoed wordt, zodat de bron dit niet hoeft te leveren. Zie ook de andere posters die dit soort apparaten voorstellen.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Of anders even de aansluiting van de buurman gebruiken als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
bshe2000 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

Op het moment van je piekspanning is je verbruik teveel :P

Het achterliggende blijft hetzelfde. Het punt blijft dat een stopcontact niet kan bepalen dat een bepaald apparaat minder stroom verbruikt.
De koffiezetter is speciaal voor de camping en is 500 watt. Maar toch slaat de groep eruit zodra de koffiezetten aangezet wordt.
Soms gebeurd het zelfs als we alleen de koffiezetter aanzetten.
Heb je een energiemeter? Ik zou dat ding zeker eens doormeten. En wellicht vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Spiff schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Klopt, maar een UPS als buffer kan er misschien wel voor zorgen dat de piekbelasting, ofwel de inschakelstroom, van de verbruiker vanuit de accu van de UPS gevoed wordt, zodat de bron dit niet hoeft te leveren. Zie ook de andere posters die dit soort apparaten voorstellen.
Ik stelde er zelf 1 voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
even volgen want ach ook op de camping (al is dat maar 24 dagen) is ook maar 10A (op zich genoeg) maar het is nu nog niet per kWh betalen..

maar als er wel per kWh afgetikt moet worden is een toevoeging van een zonnepaneel(set) icm een accu pakket wel een wishlist ding :)

met de tarieven die op sommige campings per kWh wordt gerekend.... is het dan niet grappig meer ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:13

Theo

moederbord

Een halve oplossing kan uiteraard ook zijn een paar zonnepanelen te plaatsen; met een 6A automaat kun je best een paar panelen plaatsen. Leg je ze in oost-west opstelling neer dan heb je vrijwel de hele dag een paar ampéres extra beschikbaar.
Maar mocht je niet per kWh betalen/afrekenen dan zijn zonnepanelen financieel een slecht idee. Dan is een kleine thuisaccu een beter alternatief.

Alternatief is ook om te kijken naar een kleine boiler. Het meeste vermogen heb je nodig voor warm water (espresso, koffie, thee). Stel je hebt een close-in boiler die 300 watt gebruikt en het water tot 75 graden stookt dan heb je altijd warm water beschikbaar waardoor je losse apparaten geen stroom nodig hebben om het water te verwarmne. Het duurt echter wel een eeuwigheid om (bijv) een vat van 3 liter weer op te warmen...
Accretion schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:37:
Als je een magnetron van 900W op de "450W" draait, staat hij gewoon voor de helft van de tijd aan; op 900W. Een 'normaal' koffiezetapparaat komt daar ook wel in de buurt tijdens het verhitten.

Ik zou per apparaat even kijken hoeveel het gebruikt (op zijn hoogtepunt) en dan kijken of:

a. Het totaal niet aan 1380 W komt en dus de conclusie dat de zekering te snel afschakelt.

Of:

b. Een (of twee) van de apparaten wellicht niet 'campinggeschikt' zijn en je die kan vervangen.

__

Ik vermoed dat die opties goedkoper zijn, maar anders kom je eigenlijk niet weg zonder óf een andere camping óf een accu.
Zo'n 900 watt magnetron die genereert zo'n 900 wat aan magnetronstraling/energie De magnetronbuis zelf zal 1.300 watt verbruiken (ding wordt ook heet, en heeft een ventilator nodig om te koelen). De transformator, het lampje en de ventilator gebruiken zelf ook nog makkelijk 200 watt samen waardoor die 900 watt magnetron al snel 1.5 kW uit het stopcontact trekt. En inderdaad, op laag vermogen is het niks anders dan 10 sec aan en 10 sec uit...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
SMSfreakie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:09:
even volgen want ach ook op de camping (al is dat maar 24 dagen) is ook maar 10A (op zich genoeg) maar het is nu nog niet per kWh betalen..

maar als er wel per kWh afgetikt moet worden is een toevoeging van een zonnepaneel(set) icm een accu pakket wel een wishlist ding :)

met de tarieven die op sommige campings per kWh wordt gerekend.... is het dan niet grappig meer ;)
Je koelkast op gas overschakelen ipv stroom is ook goedkoper bij een kWh tarief camping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
alwind schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Je koelkast op gas overschakelen ipv stroom is ook goedkoper bij een kWh tarief camping :)
Gasloos in de caravan... En de compressor koelkast doet 't sowieso niet op gas

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
SMSfreakie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:16:
[...]

Gasloos in de caravan... En de compressor koelkast doet 't sowieso niet op gas
Dan ga je niet rondkomen met een accu en panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
alwind schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

Dan ga je niet rondkomen met een accu en panelen.
100% hoeft ook niet.. gewicht van de accu etc is ook een beperkende factor ;)
al hangen er nu nog ferrarismeters op de camping, en is het nog "vast" tarief.. maar ach een ferraris kan in principe in de achteruit ;)

404 Signature not found

Pagina: 1