GoodWe 2500-xs omvormer met "normale" ethernet adapter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeD
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 22:02
Mijn vraag
Kan ik een standaard USB-A LAN adapter gebruiken om mijn GoodWe 2500-xs omvormer aan te sluiten op mijn netwerk? Of werkt alleen de (dure) officiële adapter?

Relevante software en hardware die ik gebruik
GoodWe 2500-xs omvormer
UTP kabel :P

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn omvormer heeft een USB aansluiting aan de onderkant. De officiële "GoodWe LAN Kit" wordt hierop aangesloten. Deze adapter is volgens hun plug and play. Wat mij doet vermoeden dat dit een standaard USB LAN adapter is (van €60).

Beste antwoord (via DikkeD op 15-10-2023 09:46)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:56
Vermoedelijk is die USB connector geen reguliere USB host, maar komt er RS232 (seriele) Modbus RTU data uit. Die moet je dan met een Modbus RTU adapter opvangen en naar een ander protocol omzetten.

Mijn SAJ omvormer doet dat ook, en er zijn wel off-the-shelf goedkope adapters die dat voor je naar (W)LAN kunnen omzetten.

SAJ heeft ook een dure AIO3 unit (All In One, 3 opties) die op die Modbus RTU aansluit, maar ik heb dat ondervangen door een goedkopere Elfin EW10 te kopen, die RS232 Modbus RTU leest en deze Modbus data via WiFi beschikbaar maakt.

Wellicht werkt dat ook voor de GoodWe omvormers, maar daar heb ik verder geen info over! Ik weet dat het op mijn SAJ omvormer wel goed werkt ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeD
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 22:02
Ik ben er inmiddels achter dat het niet werkt. Ik heb gewoon een standaard adapter gekocht en op de omvormer aangesloten. Er gebeurde precies niks.
Dus mocht iemand dit googelen en dit topic tegenkomen. Alleen de officiele adapter werkt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:56
Vermoedelijk is die USB connector geen reguliere USB host, maar komt er RS232 (seriele) Modbus RTU data uit. Die moet je dan met een Modbus RTU adapter opvangen en naar een ander protocol omzetten.

Mijn SAJ omvormer doet dat ook, en er zijn wel off-the-shelf goedkope adapters die dat voor je naar (W)LAN kunnen omzetten.

SAJ heeft ook een dure AIO3 unit (All In One, 3 opties) die op die Modbus RTU aansluit, maar ik heb dat ondervangen door een goedkopere Elfin EW10 te kopen, die RS232 Modbus RTU leest en deze Modbus data via WiFi beschikbaar maakt.

Wellicht werkt dat ook voor de GoodWe omvormers, maar daar heb ik verder geen info over! Ik weet dat het op mijn SAJ omvormer wel goed werkt ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy