Extra groepenkast aansluiten t.b.v. extra woning.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron.G
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-08-2024
Na het treurige verlies van mijn vader hebben wij besloten om voor mijn moeder een extra woning te creëren onder hetzelfde dak.

Om een extra netaansluiting te vermijden is mijn idee om van de bestaande 3-fase groepenkast (foto 1) een ymvk-kabel te trekken van 5x6mm naar de extra 3 fase groepenkast (foto 2).

Tijdens het uitvoeren van mijn plan begon ik toch te twijfelen. Voldoet dit idee aan de regels of moet het plannetje worden gewijzigd.

“Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald☺️”

Beste antwoord (via Ron.G op 10-10-2023 19:51)

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59
Volgens mij hoeft de 5x6mm2 niet met een aardlekschakelaar of aardlekautomaat afgezekerd te worden. Die leidt namelijk niet naar een eindgroep, maar naar een onderverdeler. Als je dat wel doet, loop je kans dat je bij een aardlekfout twee aardlekschakelaars tegelijk laat springen, tenzij je een selectieve aardlekschakelaar toepast. Dat is echter niet verplicht.
Wel zul je een installatieautomaat moeten plaatsen. Zelf heb ik in een vergelijkbare situatie afgekeerd met een C25, waarbij we hoofdzekeringen hebben in de vorm van D25 installatieautomaten. Niet in iedere situatie is dat selectief, maar wel grotendeels en aangezien de C25 en D25 in dezelfde meterkast zitten vind ik dat niet zo'n probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door ikke26 op 10-10-2023 12:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron.G
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCI4kv6N4sEsduKClzfeLSGnVAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtsWqBSkwWsoqp91qqibyMz5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_NBrC7mHFndNBtWBFpt-tenqs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCywJczvavSpbHLY481C7IF5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Zolang je alles netjes en correct uitvoert is daar weinig mis mee. De kabel van 5x6mm² zal je moeten correct afzekeren en voorzien van een aardlekschakelaar, klaar.

Ik heb er geen idee van of de belastingsdienst er nog wat over wil zeggen, maar het lijkt me wel nuttig om een MID-certified tussenmeter te plaatsen om alle discussies te vermijden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naftebakje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:15:
Ik heb er geen idee van of de belastingsdienst er nog wat over wil zeggen, maar het lijkt me wel nuttig om een MID-certified tussenmeter te plaatsen om alle discussies te vermijden.
Die boeit dit soort dingen totaal niet, overbodig dus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59
Volgens mij hoeft de 5x6mm2 niet met een aardlekschakelaar of aardlekautomaat afgezekerd te worden. Die leidt namelijk niet naar een eindgroep, maar naar een onderverdeler. Als je dat wel doet, loop je kans dat je bij een aardlekfout twee aardlekschakelaars tegelijk laat springen, tenzij je een selectieve aardlekschakelaar toepast. Dat is echter niet verplicht.
Wel zul je een installatieautomaat moeten plaatsen. Zelf heb ik in een vergelijkbare situatie afgekeerd met een C25, waarbij we hoofdzekeringen hebben in de vorm van D25 installatieautomaten. Niet in iedere situatie is dat selectief, maar wel grotendeels en aangezien de C25 en D25 in dezelfde meterkast zitten vind ik dat niet zo'n probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door ikke26 op 10-10-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sterkte.

Als jullie samen uit kunnen met 3x25A of 1x35A (meestal wel/afhankelijk van je installatie/gebruik) een losse meter voor je moeder en haar het gedeelte wat ze gebruikt laten betalen.

- Als je zonnepanelen hebt kun je namelijk met een (grote) set panelen beide woningen salderen.
- Je hoeft maar één aansluiting te betalen en maar een contract te nemen.

Als je twee losse contracten wilt, kun je ook een 'secundair allocatie punt', je betaalt dan alleen meetkosten en niet voor een volledige tweede aansluiting.

En is wel leuk om te hebben, kun je de ene een vast contract en de andere dagprijzen doen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Wel handig als je energiekosten naar verbruik wilt kunnen doorberekenen.
Dat ze het niet per ongeluk als gift gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Als je het verbruik niet verrekent is het theoretisch gezien een gift en kan het zijn dat je daarover belasting zou moeten betalen of kan het impact hebben op uitkeringen.

Maar weet niet hoe dat zit als je toch dezelfde postcode huisnummer is; en ik vermoed dat je onder het limiet blijft.

Al is hetzelfde te zeggen als ze zonder huur/inwoning te betalen bij jullie woont. Maar vermoed dat er een regeling/vrijstelling is voor mantelzorger. Ik ken de regels echter niet/geen financieel advies ;)

Het is wel iets om even te controleren, maar niet iets om je direct zorgen over te maken, zeker als je het netjes verrekend zal niemand daar lastig over doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Accretion op 10-10-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accretion schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:26:
[...]
Als je het verbruik niet verrekent is het theoretisch gezien een gift en kan het zijn dat je daarover belasting zou moeten betalen of kan het impact hebben op uitkeringen.
Dit soort dingen roepen zonder te weten waarover je het hebt is eigenlijk knap onzinnig…..

Er is geen enkele basis voor de belastingdienst om te kunnen bepalen dat er bij samenwonen ook maar iets verrekend moet worden, laat staan inhoudelijk. Ik heb dat gewoon in de praktijk aan de hand gehad en uitgezocht.

Voor uitkeringen onder de participatiewet zijn die er wel. Maar dan het je het in de praktijk vooral over bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:32:
Dit soort dingen roepen zonder te weten waarover je het hebt is eigenlijk knap onzinnig…..

Er is geen enkele basis voor de belastingdienst om te kunnen bepalen dat er bij samenwonen ook maar iets verrekend moet worden, laat staan inhoudelijk. Ik heb dat gewoon in de praktijk aan de hand gehad en uitgezocht.

Voor uitkeringen onder de participatiewet zijn die er wel. Maar dan het je het in de praktijk vooral over bijstand.
Zoals je aangeeft zijn er gevallen waarin het telt.
Het is w.m.b.t aan TS zelf (of zijn adviseur) om uit te zoeken of het in zijn situatie relevant is.

Maar excuses voor mijn theoretische scenarios welke in de praktijk (volgens jou) niet relevant zijn. Wel eens dat geen voorbeelden soms beter is dan incorrecte voorbeelden.

Maar die discussie lijkt me verder offtopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze mag van BK naar DEI :)

Tweakers Discord

Pagina: 1