Nieuwe bezettingsgraadsensors in gebouw, wat zijn het?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopdehoopschef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e3gWI3nd4jpc6z_CDgYFU0Z96A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze5UFB1f5Y5mLKojh2z18u25.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds kort doet mijn instelling een pilot met het meten van bezettingsgraad en aanwezigheid in de gebouwen. Volgens de instelling wordt er alleen met infrarood gemeten op bezetting van de zaal, het aantal personen dat de zaal binnenkomt en verlaat, temperatuur en luchtvochtigheid. Gegevens zouden nooit tot personen te herleiden zijn.

Dit doen ze met bovenstaande sensor. Ik heb de QR-code en andere gegevens onleesbaar gemaakt om te voorkomen dat iemand achterhaalt om welke instelling dit gaat.

Ik heb geprobeerd te achterhalen om wat voor sensor dit precies gaat, maar zonder succes. Herkent iemand deze dingen en kan ik ergens vinden wat voor capaciteiten ze precies hebben?

Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkele indicatie dat mijn instelling iets doet dat niet in de haak is, maar ik zit op een positie waar je dat met zekerheid hoort uit te zoeken :)

[ Voor 36% gewijzigd door joopdehoopschef op 10-10-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 14:36

DataGhost

iPL dev

Zonder typenummers is het natuurlijk iets lastiger, maar het ziet er behoorlijk karakteristiek uit als een PIR-sensor. De sleuven onderin zullen voor de temperatuur en luchtvochtigheid zijn inderdaad. Dus dat klinkt gewoon alsof het is wat ze zeggen dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 19:13
I google "bezettingsgraad sensor" en kom dit tegen ;)

https://measuremen.io/nl/...en-simpel-maar-effectief/

Lijkt er wel op :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Google Lens (googled that for you ;P) komt met dit: YouTube: Unboxing: Elsys Eye Occupancy Sensor

Ze hebben wel meer van dit soort apparaatjes: https://www.elsys.se/en/

NB als je in een positie zit dat je dit soort dingen *moet* uitzoeken/weten dan verbaast het me wel dat je dit op Tweakers moet vragen LOL

[ Voor 63% gewijzigd door olafmol op 10-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopdehoopschef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:21
Dat ik het hoor uit te zoeken, betekent niet dat het mijn expertise is! Google Lens heb ik uiteraard geprobeerd maar werkte bij mij om de een of andere reden niet. Maar kortom, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:49
joopdehoopschef schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:01:
[Afbeelding]

Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkele indicatie dat mijn instelling iets doet dat niet in de haak is, maar ik zit op een positie waar je dat met zekerheid hoort uit te zoeken :)
Dan lijkt me een openbaar forum niet de plek…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Citroentjuh schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

Dan lijkt me een openbaar forum niet de plek…
.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58
dit zijn pir-sensors met mogelijke nog wat dingen voor temp/humidity etc. Ze lijken erg op die dingen die @olafmol gevonden had (kudos!) Je kunt er niet mee meten hoeveel personen er in een kamer zijn, dus als dat het doel is dan is er meer nodig. Je gaat alleen nooit achterhalen of ze stiekem meer kunnen (zitten er bijv. microfoons in?) tenzij je veel meer weet over het product, de fabrikant etc.

dus de vraag moet zijn: hoe belangrijk is het voor je functie/instelling dat dingen geheim blijven? Want een veel groter potentieel risico is die mooie telefoon die je overal mee naartoe neemt bijv. ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 10-10-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Vraag het de installateur 😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:17
joopdehoopschef schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:26:
Dat ik het hoor uit te zoeken, betekent niet dat het mijn expertise is! Google Lens heb ik uiteraard geprobeerd maar werkte bij mij om de een of andere reden niet. Maar kortom, bedankt!
Ik denk meer dat werd bedoeld dat als het jouw taak is om hier zaken van te weten cq over uit te zoeken, het meer voor de hand had gelegen dat je voor installatie op de hoogte was gebracht dan wel van tevoren mee had mogen/moeten/kunnen denken over het hoe en wat.

Dat was in ieder geval de eerste gedachte die bij mij opkwam.
Pagina: 1