Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-07 19:40

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Volgend jaar juni gaan we 4 dagen naar Billund, voor iig een bezoek aan Legoland met de kids.
Ik vond het zelf te ver om alleen ene midweekje te gaan, de kinderen hebben een extra week vakantie, dus dan willen we het eigenlijk combineren met een bezoek aan de West-kust.

Nu lijken de beschrijvingen van de stranden vrijwel identiek (langerekte, brede zandstranden), maar er zal, net als in NL, best verschil zitten.

Wie heeft er ervaring en goede tips? Zat zelf aan Esbjerg te denken, hoewel het misschien wel industrieel is. Wel leuke dagtocht naar de Deense Waddeneilanden mogelijk. Of eventueel Sondervig, dat staat ook goed aangeschreven. Heel veel hoger willen we niet gaan zitten, dus omgeving Aalborg valt eigenlijk af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-07 15:23
Ik zou even gaan kijken bij rømø, daar mag je met de auto het strand op. Dat is wel een geinige ervaring.
Verder vonden we de westkust eigenlijk niet zo mooi.
De oostkant (bij Horsens enzo) vonden we een stuk mooier, en Arhus was ook een erg leuke plaats met een leuk 'oud dorp' en een botanische tuin die de kinderen tof vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 18:06
Toevallig dit jaar naar de westkust van Denemarken op vakantie geweest (wij hebben 2 kids van 2 en 5).

Ik zat in de provincie Thy, omgeving Hurup. Dat is toch wel het mooiste stukje Jutland hoor! Veel natuur en veel leuks te doen, ook voor kinderen.

De Noordzee aan de westkust is erg verradelijk en niet geschikt om in te zwemmen. In de fjorden is dat natuurlijk wel mogelijk. In Norre-Vorupor is een speciaal kinderzwembad in zee. Kijk maar eens op de sattelietfoto's. Wij zijn daar een paar keer wezen zwemmen. Dat is eingelijk de enige plek om veilig in de Noordzee te kunnen zwemmen.

Mocht het je interesseren, een bezoek aan de "Hanklit" is ook aan te raden. Als je geluk hebt vind je daar nog een mooi fossiel ook.

Oh ja, de Ydby Heide is echt superb. Een groot veld vol met grafheuvels waar een stonehenge in het niet bij valt. Echt magisch om daar te lopen!!!

[ Voor 11% gewijzigd door Panzer_V op 10-10-2023 09:31 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Aan de Westkust hebben wij o.a. Rømø gedaan (inderdaad, met de auto het strand op). Leuk om eens gedaan te hebben maar achteraf gezien niet zo heel memorabel. We hebben een beetje gewandeld daar. Wat me meer is bijgebleven is Ribe wat daar dichtbij ligt. Een heel gezellig oud dorp, ideaal om wat rond te wandelen en iets te eten.

Moest je wat avontuurlijk ingesteld zijn, mijn leukste herinneringen aan de reis zijn de shelters waar je gratis of voor een paar euro kan overnachten. De mooiste was een vogel-uitkijktoren met een enorm uitzicht over natuurgebied: https://udinaturen.dk/shelter/102994

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-07 16:54
Svp geen ChatGPT-antwoorden posten. Dat kunnen mensen zelf ook als ze daar behoefte aan hebben.

[ Voor 189% gewijzigd door Ardana op 10-10-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 08:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Dhr. Satoshi check even je reply hierboven , er gaat volgens mij iets niet goed

edit: nevermind, al gefikst door je :)

[ Voor 20% gewijzigd door Fraggert op 10-10-2023 09:56 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
<knip> Dien liever 'n TR in.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 10-10-2023 10:29 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haasnoot94
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:55
<knip> Dien liever een TR in.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 10-10-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-07 16:54
Fraggert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:55:
@Dhr. Satoshi check even je reply hierboven , er gaat volgens mij iets niet goed

edit: nevermind, al gefikst door je :)
Fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 08:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

<knip> Svp niet doen. Niet nodig, voegt niks toe.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 10-10-2023 10:30 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wij hebben jaren terug in omgeving Henne Strand gezeten, ligt iets noordelijker dan Esbjerg, maar is een klein uurtje rijden naar Legoland. Mooi strand waar je gewoon kunt zwemmen, is voorzien van toiletgebouwen en strandtentjes. Iets verderop kan je dan nog naar Nymindegab, erg mooi strand, maar niet echt om te zwemmen naar mijn idee.
Qua omgeving doet het me denken aan de stranden en duinen op Terschelling (leuk detail: we wilden dat jaar naar Terschelling, maar voor 1 week Terschelling doe je 2 weken Denemarken, kwam ik achter bij werkzaamheden voor dansk.nl).

Mocht je geen idee hebben wat er allemaal in Denemarken te zien en te doen is raad ik je aan om het Margrietroute boekje te kopen, staan per regio de bezienswaardigheden in beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
greatgonzo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:20:
Volgend jaar juni gaan we 4 dagen naar Billund, voor iig een bezoek aan Legoland met de kids.
Ik vond het zelf te ver om alleen ene midweekje te gaan, de kinderen hebben een extra week vakantie, dus dan willen we het eigenlijk combineren met een bezoek aan de West-kust.

Nu lijken de beschrijvingen van de stranden vrijwel identiek (langerekte, brede zandstranden), maar er zal, net als in NL, best verschil zitten.

Wie heeft er ervaring en goede tips? Zat zelf aan Esbjerg te denken, hoewel het misschien wel industrieel is. Wel leuke dagtocht naar de Deense Waddeneilanden mogelijk. Of eventueel Sondervig, dat staat ook goed aangeschreven. Heel veel hoger willen we niet gaan zitten, dus omgeving Aalborg valt eigenlijk af.
2 jaar terug een huisje bij een meer gehuurd met jacuzzi, locatie was goed strand goed aan te rijden legoland op 25 minuten, is prima bevallen wel afhankelijk van het weer

Het is wel wat duurder dan hier maar voor een midweek goed te doen

Ik zou de site danskcenter is raadplegen mooi aanbod

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-07 19:19
Kijk even rond Sondervig. Ringkobing is leuk dorpje, verder bezoeken brengen aan Jettes Strudsefarm. Rond Kloster surfspot is mooie natuur en goed te vertoeven. Als je vanuit Vestkystens Gardbutik noordelijk rijd heb je verschillende strandopgangen, o.a. die bij de Skelmossevej. Lyngvig Fyr is ook de moeite.

Naast dancenter is sol og strand ook actief in deze omgeving. Yolo tip: camper huren en het boekje pintrip kopen. Je kunt kostenloos 1 nacht bij kleine bedrijven staan. Er zit een pintrip locatie net naast Legoland. Verder zit er in deze regio o.a. een wijnmaker waar je mag staan. De voorzieningen in DK voor hrt verzorgen van vuil/grijswater zijn voortreffelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door significant op 10-10-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Desere
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 14:12
WOW PARK Billund is ook een aanrader met kinderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:01

Videopac

Rommelt wat aan.

Ribe is een leuk, historisch stadje.
Vlak erbij is er ook een openlucht Viking museum: dat vonden wij ook erg leuk.

Helemaal in het noorden vonden wij als vakantielocatie Skallerup Byferie (nu Seaside resort) erg fijn.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HetDraakje
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Als je naar Billund gaat: niet alleen Legoland, maar vooral Lego House is leuk: 25 miljoen legoblokjes om mee te spelen/bouwen.
Romo is voor een dagje best leuk, vooral met eb met een enorm strand. Je kan ook blo-karts huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Wij zijn deze zomer ook in Denemarken geweest. Westkust niet gezien. Maar Mons Klinkt in het Oosten was een ontzettende aanrader. Erg mooi daar.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:39
Wij zijn al talloze keren op vakantie geweest in Denemarken. Geweldig vakantieland, zeker met kinderen.

Ribe als stadje is leuk alsook het daarbij gelegen openlucht viking museum (zoals eerder al vermeld).
Als het weer slechter is en je kinderen jong genoeg, is er ook een kleiner indoor viking museum waar ze zich kunnen verkleden en helemaal kunnen uitleven.

Romo vonden we dan weer niet zo veel.
Wel over de hele westkust heel veel plekken waar er leuke stranden zijn, een aantal waar je er ook met de auto op kan.
Meestal ook rustige, niet te drukke stranden, en als je 5-10 minuten verder wandelt helemaal rustig en verlaten. En alhoewel er officieel "designated stranden voor zijn", is textiel is op de meeste stranden optioneel als dat in je interessegebied ligt ;)

Andere aanraders zijn :
- Silkeborg : leuke stad, kan je ook aantal dingen op het water doen (kano, moterbootjes huren etc)
- Aarhus : leuke stad, aanrader is zeker Den Gamle By ... daar kan je best wat tijd doorbrengen en is interessant voor kinderen én volwassenen.
- Esbjerg : maritiem museum.

[ Voor 5% gewijzigd door wiemelen op 10-10-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@wiemelen Was mij idd ook al opgevallen destijds... omkleden bij Blavand Badeland was ook gewoon 1 grote kleedkamer ipv kleedhokjes, Denen zijn een stuk minder preuts dan Nederlanders. Verder liep er idd een Duitser te paraderen met z'n dinges terwijl wij daar met meisje van 12 over het strand liepen. Was ook even wennen zegmaar :P

Verder, je moet er een stuk voor rijden, maar helemaal in het noorden in Hirtshals is het Nordsøen Oceanarium. Je kijkt daar echt je ogen uit, is echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-07 20:19
Als je het over Blavand hebt, schitterend om na een bezoekje aan de bunkers en de vuurtoren vanuit het dorp over het militaire oefenterrein richting het noorden te rijden (of juist andersom). De openbare weg loopt gewoon midden over het grootste live fire oefenterrein van Denemarken (volgens mij zelf Europa).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:39
_JGC_ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:50:
@wiemelen Was mij idd ook al opgevallen destijds... omkleden bij Blavand Badeland was ook gewoon 1 grote kleedkamer ipv kleedhokjes, Denen zijn een stuk minder preuts dan Nederlanders. Verder liep er idd een Duitser te paraderen met z'n dinges terwijl wij daar met meisje van 12 over het strand liepen. Was ook even wennen zegmaar :P
Zwembaden hebben idd meestal maar 2 grote kleedruimten. 1 voor mannen, 1 voor vrouwen.
Even rekening mee houden als je met kinderen gaat zwemmen die nog niet oud genoeg zijn om zich alleen om te kleden of dat liever niet alleen doen. Dan kan je een situatie krijgen die ik in Lalandia Billund meemaakte. Staan er 20 naakte mannen in een kleedkamer toen er 2 (Deense) vaders met hun dochters van een jaar of 6 binnenkomen en zich allen omkleden. Heel normaal voor Denen blijkbaar, iets minder voor ons.

Op het strand zie je idd ook mensen zich helemaal uitkleden om vervolgens een bikini of zwembroek aan te doen ... of niets. Zonder gedoe of gesuggel met een handdoek. Andere cultuur, andere gewoonten ... kunnen we in onze contreien nog wat van leren denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 12:43
Als ik een suggestie mag doen ondanks dat ie niet helemaal voldoet aan je locatie vereiste: Skallerup
Wij zijn hier deze zomer geweest na een weekje in billund bij Lalandia gespendeerd te hebben.
Ik kan maar 1 ding zeggen, heerlijk. Het park is groot genoeg om alle bonussen te hebben, groot zwembad, groot Indoor kinderspeelplaats, sport, fitness, bowling, etc. maar klein genoeg om het knus te houden.
Mooie omgeving, nog geen 200 meter van 't strand afhankelijk van je huisje. Moet wel eerlijk zeggen dat je niet een nederlands strand moet verwachten, hoewel naar wij begrepen een paar km noord of zuidelijk wel een normaal strand zat.
Na een aantal dagen Legoland was dit een verademing. Personeel super aardig, lekker eten en genoeg te doen.
Even 2 foto's ter beeldvorming. Ik heb meer "impressie" foto's gemaakt voor een collega, stuur even een PM als je die wil zien.

Ps. Ja ik kan dat zwembad spul bevestigen, echter er was elke keer wel een familie kleedkamer ergens mocht je dat niet fijn vinden. Je moest alleen even zoeken waar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnJi_gISJ6fdSggRU4YgwU8Xdh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isFfmrLeigsDBLjPhlu77G2j.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hq1Sg9YJa20yn3LjlioB0cjsQJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwKZsqDtaCrntRGFL4FfvlOp.jpg?f=fotoalbum_large

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:01

Videopac

Rommelt wat aan.

Red Cell schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:29:
Als ik een suggestie mag doen ondanks dat ie niet helemaal voldoet aan je locatie vereiste: Skallerup
Wij zijn hier deze zomer geweest na een weekje in billund bij Lalandia gespendeerd te hebben.
Ik kan maar 1 ding zeggen, heerlijk. Het park is groot genoeg om alle bonussen te hebben, groot zwembad, groot Indoor kinderspeelplaats, sport, fitness, bowling, etc. maar klein genoeg om het knus te houden.
Mooie omgeving, nog geen 200 meter van 't strand afhankelijk van je huisje. Moet wel eerlijk zeggen dat je niet een nederlands strand moet verwachten, hoewel naar wij begrepen een paar km noord of zuidelijk wel een normaal strand zat.
Na een aantal dagen Legoland was dit een verademing. Personeel super aardig, lekker eten en genoeg te doen.
Even 2 foto's ter beeldvorming. Ik heb meer "impressie" foto's gemaakt voor een collega, stuur even een PM als je die wil zien.

Ps. Ja ik kan dat zwembad spul bevestigen, echter er was elke keer wel een familie kleedkamer ergens mocht je dat niet fijn vinden. Je moest alleen even zoeken waar.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helemaal mee eens!
Lekker wat lezen op een bank bij dat binnenspeelplaats terwijl de kinderen zich daar uitleven was een goede manier om bij te komen. De kinderboerderij iets verderop is ook leuk voor (kleinere) kinderen. Verder weinig te doen in de omgeving, al is het zeeaquarium in Hirtshals ook best aardig.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 17:41

Houston3

ole

Het strand in Esbjerg is niet zo veel. Ze hebben er ook een groot getijdeverschil dus je moet soms een heel eind door de modder om bij het water te komen. Je hebt vanaf Esbjerg wel een pont naar Fano. Dat vond ik een heel mooi eiland, in de haven liggen er wat zeehonden en je mag er op het strand rijden en dat kan helemaal vanaf de zuidkant naar de noordkant. Hetzelfde kan op Romo maar dan heb je geen pont nodig.
Ribe is verder grappig om een keertje te zien en cultuurliefhebbers zullen er vast wel een dag kunnen doorbrengen, Esbjerg was vooral modern en industrieel en was niet heel gezellig vond ik.
Wij waren 4 dagen in Esbjerg en uiteindelijk hebben we lekker rondgereden met de auto want het is wel een heel erg mooie omgeving.

http://www.houston3.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-07 19:40

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
dank voor de tips.. Hoewel Skallerup er echt mooi uit ziet, valt deze toch af vanwege de afstand.
Het wordt dus denk ik Henne strand of Sondervig.. Maar eens even verder verdiepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:51
Qua kust kan het in DK varieren van zand- tot kiezelstrand en alles ertussenin. Dat is redelijk plaatselijk is mijn indruk. Druk is het er in elk geval niet echt, zelfs het hoogseizoen - zeker een beetje weg van dorpjes en grotere parkeerplaatsen is het lekker rustig.

Hou er rekening mee dat het er gemiddeld harder waait dan in NL, en een slag koeler is. Maar net als in NL moet je wat geluk hebben qua weer.

Oostkust heeft ook hele mooie plekken, en meestal rustige zee. En regelmatig eindigt de bosrand bij het strand wat als Nederlander vrij bizar is, bijv. rondom Vejle Fjord, en ten zuiden van Aarhus.

Paar andere suggesties in de regio:
- Vejle: leuk stadje voor een dag (maar Aarhus is leuker en meer te doen/zien)
- het meren- en bosgebied zuidoost van Silkeborg
Smobbo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:28:
Verder vonden we de westkust eigenlijk niet zo mooi.
Smaken verschillen natuurlijk, maar de westkust is ook vrij lang ;) . Het al genoemde Thy vind ik prachtig, iets oostelijker rondom Bulbjerg is het ook mooi. En bij Rubjerg Knude is het zowel bovenop als op het strand spectaculair qua duinen en erosie. Heel veel zuidelijker heb ik helaas voor TS weinig concrete tips voor de westkust.
Pagina: 1