Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frime22
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-05 22:52
Goedemorgen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop om ook af en toe op te gamen waarmee ik in ieder geval de 3 komende jaren vooruit kan. Mijn budget is circa 1500 euro. De laptop moet voldoen aan de volgende eisen:

- Liefst 1TB opslag
- Minimaal 16GB RAM
- Schermgrootte ca. 15" (resolutie niet zo belangrijk).
- Windows 11
- Lichte voorkeur voor Intel/NVIDIA combinatie (goede ervaringen mee uit het verleden).

Accuduur en draagbaarheid van de laptop is voor mij niet het belangrijkste. De reden dat ik geen desktop wil is dat ik vaak in verschillende ruimtes zit.
Graag wil ik ook af en toe games kunnen spelen zoals Cyberpunk (hoeft niet op de allerhoogste instellingen of met de hoogste framerates, maar wel op een acceptabele manier).
Model/merk geen voorkeur.

Zelf zat ik te denken aan : Gigabyte AORUS 15 BSF-73EE754SH of Gigabyte AORUS 15 BKF-73EE754SH.
De reden hiervoor is: grootte accu, maximale TDP voor de GPU, nieuwste generatie Intel CPU en relatief gunstig geprijst.

Nu kwam ik ook deze aanbieding tegen: Lenovo Legion Slim 5 16APH8 82Y9008NMH. Lijkt me voor deze prijs ook niet verkeerd. Heeft alleen helaas wel een 512GB SSD. Is dat makkelijk te upgraden naar 1TB bijvoorbeeld?

Is het nog de moeite waard om te wachten op de 14th generation Intel CPU's of niet?
En is een RTX 4050 al voldoende om te gamen of kun je beter voor een RTX 4060 of RTX 4070 gaan?

Alvast bedankt voor jullie adviezen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Frime22 op 10-10-2023 10:05 ]

Beste antwoord (via Frime22 op 18-10-2023 20:52)

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 22:58
Ik heb de door jou genoemde Lenovo Slim 5. Dit is echt een fantastische machine, door de AMD zen 4 cpu ook behoorlijk zuinig op de batterij. En de iGPU (780m) is een behoorlijk rappe jongen.

De 4070 is ook megasnel, de volle 140 watt. Alleen bereikt de 4070 in verband met voltage limits eigenlijk zijn maximale snelheid al op 100 watts. In combinatie met een zuinige CPU, houd je een stille laptop over.

Momenteel heb ik de snelste TimeSpy score met deze GPU/CPU combinatie en zie je dat je met de 4070 eigenlijk in 3080ti (laptop) territorium zit. Met alle voordelen van DLSS3 er nog bij. https://www.3dmark.com/spy/42116529

De build van de laptop is vrij veel plastic, behalve de topcover. Maar het is wel een goede kwaliteit plastic. Ik heb zelf de RAM capaciteit geupgrade naar 32GB, een tweede SSD erbij gezet (dus die 512GB is geen probleem, die houd ik als opstartschijf) en de wifi kaart veranderd naar een Intel AX210 (ipv de Mediatek).

Al met al een prachtige laptop voor het geld. Het enige nadeel vind ik 8GB Vram van de GPU voor de toekomst. Maar bij Nvidia moet je anders een 4080 of 4090 kopen en dan kom je in een heel andere prijsklasse.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
Ik heb de door jou genoemde Lenovo Slim 5. Dit is echt een fantastische machine, door de AMD zen 4 cpu ook behoorlijk zuinig op de batterij. En de iGPU (780m) is een behoorlijk rappe jongen.

De 4070 is ook megasnel, de volle 140 watt. Alleen bereikt de 4070 in verband met voltage limits eigenlijk zijn maximale snelheid al op 100 watts. In combinatie met een zuinige CPU, houd je een stille laptop over.

Momenteel heb ik de snelste TimeSpy score met deze GPU/CPU combinatie en zie je dat je met de 4070 eigenlijk in 3080ti (laptop) territorium zit. Met alle voordelen van DLSS3 er nog bij. https://www.3dmark.com/spy/42116529

De build van de laptop is vrij veel plastic, behalve de topcover. Maar het is wel een goede kwaliteit plastic. Ik heb zelf de RAM capaciteit geupgrade naar 32GB, een tweede SSD erbij gezet (dus die 512GB is geen probleem, die houd ik als opstartschijf) en de wifi kaart veranderd naar een Intel AX210 (ipv de Mediatek).

Al met al een prachtige laptop voor het geld. Het enige nadeel vind ik 8GB Vram van de GPU voor de toekomst. Maar bij Nvidia moet je anders een 4080 of 4090 kopen en dan kom je in een heel andere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:56
Frime22 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:15:

Alvast bedankt voor jullie adviezen. :)
GPU
4000 serie van Nvidia is imho de stap over de 3000 zeker waard op de laptop. Veel grotere sprong dan op de desktop (meer geheugen, zuiniger en sneller).
Minimaal een 4060, 4050 is qua specs echt wel geknepen. Voor Cyberpunk zal je helaas al snel richting 4070 kijken.
Volledige wattage op de gpu is niet echt relevant, ze pieken rond de 100 watt.

CPU
Niet superspannend, maar ik heb een voorkeur voor de iets koelere AMD processoren.

Als ik reviews volg op o.a. notebook check kom ik qua merken kom ik uit op Lenovo Legion en Asus Tuf Bij deze twee merken is het bijplaatsen van een Ssd een eitje. Ik zou bij gelijke specs gaan voor degene die het goedkoopste is een m2 ssd erbij kopen.

Fwiw, ik heb nu een maand een Asus Tuf A15 met een 4600 en ik ben heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
Ik weet niet hoe het met de TUF zit, maar het scherm van de Lenovo is zeer behoorlijk.

1600p, 165hz, Gsync en heel behoorlijke kleurwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frime22
Bedankt voor jullie adviezen.
Ik ben gegaan voor de Legion Slim 5 met RTX4070.
Bij bol.com voor de prijs waar je normaal een laptop met RTX4060 voor koopt.
Goede reviews over gelezen en ik moet zeggen dat hij me prima bevalt.
Daarnaast meteen een 2TB SSD erbij gezet.

Is er veel prestatiewinst te behalen door werkgeheugen te upgraden van 16GB naar 32GB?
En wat was de reden om de Wifi kaart te veranderen?

[ Voor 6% gewijzigd door Frime22 op 17-10-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
Ik had nog een DDR5 kitje liggen van 32GB. Volgens mij pakt hij het geheugen wat je later plaatst maximaal op 5200 ipv 5600 bij het geheugen wat af fabriek wordt geleverd. Echter zijn de timings op het kitje wat ik nog had liggen dermate veel beter dat de totale performance een stuk beter is geworden. Verder hangt het er vanaf wat je workflow is natuurlijk. Maar voor veel games lukt het nog wel met 16GB maar het wordt wel een beetje krap.

De WIFI kaart is niet strikt noodzakelijk natuurlijk, maar de Intel kaarten staan wel bekend als de beste volgens mij. En voor die twee tientjes is het een snelle ingreep. Pak wel de AX210 en niet de AX211. De laatste is een CNVio2 kaart en werkt alleen met recente Intel cpu's. Zodoende is er ook nog geen tegenhanger van de AX411 die je kan gebruiken met AMD cpu's. Maar de AX210 is een topkaartje met WiFi 6e.

Veel plezier met de laptop. Echt een topding voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frime22
Bedankt voor je reactie.
Als ik het intern geheugen wil upgraden heeft het dan zin om voor een set te gaan met snellere timings? Of worden deze door de bios tegen gehouden?

Bijvoorbeeld deze kit: Kingston Fury Impact KF556S40IBK2-32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1899
Hij zal dan waarschijnlijk op 5200MT gaan draaien, maar vaak zijn de timings dan wel weer beter. Zou je even in de specificaties van dit geheugen moeten duiken. Ik heb zelf Gskill Ripjaws erin zitten.
Pagina: 1