Diameter rookgasafvoer komt niet overeen met de oude.

Pagina: 1
Acties:

• Ambe
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-01 13:41
Ik heb een nieuwe cv laten installeren en de diameter van de rookgasafvoer is iets kleiner dan de oude.
Dat viel mij op toen ik daglicht zag door het gat waar de rookgasafvoer doorheen moet.
Voor de duidelijkheid de CV staat op zolder en de rookgasafvoer gaat door het dak naar buiten. Daar bovenop staat dus een schoorsteen.

De schoorsteen op het dak heeft openstaande lamellen.

Ik heb daar enkele vragen over.

1. Kan het niet naar binnen regenen? Mijn gevoel zegt als het hard gaat regenen en flink waait dat het door de openstaande lamellen van de schoorsteen naar binnen stroomt.

2. Gaat het niet tochten als het stormt of hard waait?

3. Komt er geen ongedierte binnen?

Zie foto's om het te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65knQTEoTy0jbSie6v15dc8qv4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiUqq8dR2gJoQxBELaY5pOPg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U9PphlDIH04Nx4H03WR0ga8bI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pyx7OT8zim6ACLPlwwC9cdZC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdrhJeSQLhSZchR5wWvF-5YtFFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljhwylMrm9C1k8XZwvKxHKa5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Ambe op 10-10-2023 06:22 ]

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:37
Ben een leek, maar dit lijkt me niet de bedoeling. Natuurlijk gaat dit tochten - die buis hoort aan te sluiten (/het gaat opgevuld en netjes afgewerkt).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:14
Het zal vast niet inregenen maar dit zorgt natuurlijk wel voor andere issues. Ik zou degene die het geplaatst heeft terug laten komen om dit af te werken. Hierdoor komt kou binnen, wind binnen, warmte verdwijnt.
Het lijkt me dat er een mooi rubber manchet om die buis had gekund, tegen het plafond aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bestaan tegenwoordig hele mooie kragen voor die het tochtdicht afsluiten.

Wise enough to play the fool

• Ambe
Wordt opgelost aldus de cv installateur.
Hij had het over Pur schuim maar ik heb zonet een mail gestuurd dat ik een manchet of desnoods een nieuwe passende rookgasafvoer wil die wel goed afsluit.
De vorige rookgasafvoer was iets dikker, kan geen kwaad maar moet natuurlijk wel goed worden afgewerkt.

• Pizzalucht
  • Laatst online: 19:15

Pizzalucht

Snotneus.

Ik zou denken dat dit aan de buitenkant afgedicht zou moeten worden en niet aan de binnenkant?

Voor een plat dak heb je bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwBK0-eNzPnNrMVMYkp3TmmIGlc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5IETjmTAGPf6txrrU7WiHjct.png?f=user_large

De dakdoorvoer schuift hier dan overheen, zodat er geen water langs de rookgasafvoer naar binnen kan lopen.

Lijkt me dat er ook zoiets is voor jouw specifieke situatie.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

bovenkant idd lood(vervanger) manchet, binnenkant rubber manchet. Evt opvullen met brandwerend purschuim of plukje glaswol.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 10-10-2023 11:28 ]

Wise enough to play the fool

• Ambe
Manchet binnenshuis lijkt mij niet makkelijk?
Wat volgens mij beter of misschien wel makkelijker is om gewoon een passende rookgasafvoer erdoor te doen?

Manchet erover heen vanaf de buitenzijde ( dat betekent dat mijn schoorsteen eraf moet en dat zie ik niet zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJtMkYFvSI4e2JiVrCMf7-Rpu6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0435vyygFD7IVBB196UwImDd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXnbBQ8GmfHYNmbIbGKdbVdZu54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9uEq3qw5HekI2joyKXu7Spe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Ambe op 10-10-2023 11:58 ]

• Ambe
Pizzalucht schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:21:
Ik zou denken dat dit aan de buitenkant afgedicht zou moeten worden en niet aan de binnenkant?

Voor een plat dak heb je bijvoorbeeld dit:

[Afbeelding]

De dakdoorvoer schuift hier dan overheen, zodat er geen water langs de rookgasafvoer naar binnen kan lopen.

Lijkt me dat er ook zoiets is voor jouw specifieke situatie.
Geen idee ik heb een glooiend felsdak en ik heb weinig zin dat mijn schoorsteen wordt gedemonteerd.
Daarom prefereer ik een andere passende rookgasafvoer.

[ Voor 7% gewijzigd door Ambe op 10-10-2023 11:51 ]

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Ambe schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Geen idee ik heb een glooiend felsdak en ik heb weinig zin dat mijn schoorsteen wordt gedemonteerd.
Daarom prefereer ik een andere passende rookgasafvoer.
Maar zelfs als je rookgasafvoer perfect door de opening zou passen, dan zou er nog steeds water langs kunnen lopen je dak in als er geen goede aansluiting op het dak is.

• Ambe
Pizzalucht schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Maar zelfs als je rookgasafvoer perfect door de opening zou passen, dan zou er nog steeds water langs kunnen lopen je dak in als er geen goede aansluiting op het dak is.
Met mijn oude rookgasafvoer nooit problemen gehad. Al dik 20 jaar niet. Dus dan moet een nieuwe met de juiste maat toch afdoende zijn?

Maar ja, als het moet dan moet het. Erg fijn dit alles. :?

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Ambe schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Met mijn oude rookgasafvoer nooit problemen gehad. Al dik 20 jaar niet. Dus dan moet een nieuwe met de juiste maat toch afdoende zijn?

Maar ja, als het moet dan moet het. Erg fijn dit alles. :?
Het lijkt me dat je oude rookgasafvoer dit wel had.

Ik heb er zelf ook gezeik mee gehad. Rookgasafvoer moest vervangen worden want "niet goed gemonteerd en nieuwe wetgeving blabla", vervolgens schade aan het plafond en dakplaat veroorzaakt, lekkage bij de eerst volgende regenbui, moest er weer een dakdekker bijkomen, en vergoeden ho maar. Voelde een beetje als geld weggooien allemaal.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:10
Ik vraag me nu af of de installateur wel over de juiste papieren beschikt. Gewoon terug laten komen en het in orde laten maken. (en terloops even vragen of hij over die papieren beschikt.)

• Ambe
Hij heeft echt alle papieren dat heb ik gecheckt. Heeft ook een officiële CO-Keur verricht.
Ik ga ervan uit dat het wordt opgelost. Altijd optimistisch blijven en niet direct uitgaan van onwil.
Loopt het giga slecht af tijd voor een advocaat. :)

• Ambe
Pizzalucht schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

Het lijkt me dat je oude rookgasafvoer dit wel had.

Ik heb er zelf ook gezeik mee gehad. Rookgasafvoer moest vervangen worden want "niet goed gemonteerd en nieuwe wetgeving blabla", vervolgens schade aan het plafond en dakplaat veroorzaakt, lekkage bij de eerst volgende regenbui, moest er weer een dakdekker bijkomen, en vergoeden ho maar. Voelde een beetje als geld weggooien allemaal.
Daar zou ik geen genoegen meenemen. Ik bevestig elk gesprek ( dossiervorming ) en als het alsnog beroerd afloopt dan gooi ik het over de schutting. Advocaat dus.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Ambe schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Daar zou ik geen genoegen meenemen. Ik bevestig elk gesprek ( dossiervorming ) en als het alsnog beroerd afloopt dan gooi ik het over de schutting. Advocaat dus.
Ik snap je en ben op zich ook wel van de principes, maar voor mij moet het schadebedrag wel hoog genoeg zijn wil ik daar tijd, energie en frustratie aan wijden om die hele molen in te gaan. Ik heb het inmiddels geaccepteerd, zelf opgelost en deze partij is een trouwe klant kwijt.

In dit geval klinkt het in ieder geval alsof de partij het voor je op gaat lossen dus dat is top

• Ambe
edit :

Opgelost.
Oude rookgasafvoer is teruggeplaatst en daarin is een Flexibele Rookgasafvoer geplaatst met een flex-flex koppelstuk aangesloten op de ubbink rolux PP rookgasafvoer enkelwandig.

[ Voor 67% gewijzigd door Ambe op 09-11-2023 22:28 ]

Pagina: 1