Nvidia Rtx 4060 geschikt voor 1440p gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinardvdwal
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-10-2023
Ik heb een Ryzen 5 5600x cpu.
16 gb geheugen Ddr4.
Daarbij dus de Nvidiakaart rtx 4060 gekocht.
Sterk verouderde monitor.

Welk type monitor zou daar het beste bij passen?
Is 1440p echt veel beter qua resolutie dan een hoge fps met 1080p?

(Ik speel soms competentieve games, veel vaker omgevinggames, open world of bijvoorbeeld rpg, indigames). Starfield, Hogwarts, League of Legends.

En kan dlss3 frame generation het laatste zetje geven toch voor een 1440p monitor te gaan, zodat je aanvaardbare fps krijgt. Met g-sync.

Ik geef de voorkeur aan mooie graphics...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

Frame generation is NIET geschikt om "een laatste zetje te geven", dit is bedoeld om een relatief "nette" 60 fps experience om te zetten in een 100+ ervaring.
Bij te lage fps krijg je teveel last van artifacts.

Met DLSS verlaag je wat requirements zodat je leven wat makkelijker word, maar let ook hier op mogelijke visuele artifacts. Op 1440P Quality zal je er niet veel last van hebben, maar met een lagere resolutie of lagere settings (performance bijv.) kan dit wel een probleem zijn.

Hoeveel last je hiervan zal hebben zal uiteindelijk aan jou liggen.

LoL draait op alles.
Hogwarts word pittig.
https://www.techpowerup.c...rtx-4060-gaming-x/21.html
Hier zul je flink wat settings moeten verlagen en/of gebruik moeten maken van DLSS voor een schappelijke ervaring.
Starfield draait voor geen meter op 4060.
https://www.techspot.com/...731/bench/Ultra-1440p.png
Hier moet je eigenlijk de settings verlagen en FSR gebruiken om in de buurt van 60 fps te komen, geen plezante ervaring.

Enfin, de 4060 is te zwak voor een goede experience in de moderne AAA spellen die je noemt. Framegen gaat je hier niet redden, de 4060 is te traag om de minimale 60fps comfortabel te bereiken zonder gebruik te moeten maken van settings die het visueel... Niet mooi maken.

Anno 2023 zou ik niemand meer 1080p aanraden met een moderne PC, 1440p is de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De resolutie/schermgrootte en verversingssnelheid is heel persoonlijk. Sommigen zijn aan 120Hz gewend en dan voelt 60Hz hakkelig, sommigen zijn een 30"-scherm gewend dus dan voelt 1080p te klein/low-res. En dan verschilt het ook nog per game en speelstijl, sneller bewegende beelden hebben meer aan een hoge verversingssnelheid.

Maar als ik gewoon ga 'stemmen' zou ik voor 1440p gaan. Maar ik speel vooral citybuilder/strategy waarbij resolutie veel toevoegt en verversingssnelheid weinig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De RTX4060 is gewoon niet snel genoeg en mist simpelweg VRAM om nieuwere games te spelen met hoge instellingen. Niet alleen voor 1440p, ook 1080p gebeurd dat al. Niet elke reviewer test er goed op, maar het gebeurd al. Juist met Hogwarts barste die bom, waarna het de ene na de andere game was waar je enorme frame rate drops kreeg omdat een videokaart met 8GB aan VRAM, het niet trekt. :/

Frame generation vereist een zekere minimale frame rate om goed te werken. Dat is zeker een stabiele 60fps. Vervolgens vraagt dit ook om VRAM capaciteit die je al niet hebt. RT is hetzelfde verhaal. Vraagt ook om aardig wat VRAM.

Ik beschouw de RTX4060 eigenlijk als miskoop. Eigenlijk alles deze generatie onder de €400 is dat. En de RTX4060Ti is het alsnog. (die is echt schandalig slecht) Het is allemaal te duur, te langzaam en niet geschikt voor moderne games. Zo ongeveer de enige videokaart onder de €400 die te overwegen is, tja dat is de RX6700XT.

uitvoering: Sapphire PULSE Radeon RX 6700 XT (11306-02-20G)

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-10-2023 09:19 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinardvdwal
Bedankt voor de reacties. Duidelijk verhaal.
Een ingebouwde videokaart nog terugsturen lijkt me een lastig verhaal worden. Daar heb ik althans geen ervaringen mee. Ik heb een aangekocht bij Azerty en is ongeveer 1 week in bezit.
Krij je gemiddeld je aankoop bedrag terug?

Zoals ik het zie is of ik blijf bij de kaart en 1080p monitor.
Of probeer de kaart terug te sturen en voor radeon 6700 xt te gaan op een 1440p monitor.
(de voeding zal dan ook terug gestuurd moeten worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 15:43
reinardvdwal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:35:
Bedankt voor de reacties. Duidelijk verhaal.
Een ingebouwde videokaart nog terugsturen lijkt me een lastig verhaal worden. Daar heb ik althans geen ervaringen mee. Ik heb een aangekocht bij Azerty en is ongeveer 1 week in bezit.
Krij je gemiddeld je aankoop bedrag terug?

Zoals ik het zie is of ik blijf bij de kaart en 1080p monitor.
Of probeer de kaart terug te sturen en voor Radeon 6700 XT te gaan op een 1440p monitor.
(de voeding zal dan ook terug gestuurd moeten worden)
Je mag een product gewoon testen voordat je eventueel besluit je te beroepen op het herroepingsrecht. In het geval van een videokaart betekent dit dat je hem natuurlijk gewoon in je PC mag installeren. Als je een retour aanvraagt en de kaart netjes in de originele verpakking retourneert dan krijg je gewoon je geld terug.

De sweetspot qua gaming monitors is in mijn ervaring 27'' 1440p 144 of 165Hz, deze vind je tegenwoordig al voor rond de €200-€250. Ik zou zelf niet snel nu nog een nieuwe 1080p monitor kopen eigenlijk, of je moet graag een kleiner scherm willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:31
Je zal prima met de 4060 uit de voeten kunnen in combinatie met de rest van het systeem. Wellicht niet met maximale settings als je hoge framerates wilt hebben. Verwacht geen wonderen.

[ Voor 39% gewijzigd door JoeB2C op 10-10-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JoeB2C schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:55:
Je zal prima met de 4060 uit de voeten kunnen in combinatie met de rest van het systeem. Wellicht niet met maximale settings als je hoge framerates wilt hebben. Verwacht geen wonderen.
Heb je wel eens met een 4060 Starfield geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinardvdwal
Thomg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Dat ga ik vanavond uit proberen :-)
En het idee om een 1440p monitor te kopen en met high demanding games deze te gebruiken op 1080p is ook nog een optie lees ik. Desnoods zonder downscaling in windowed mode. Is dat aan te bevelen?
Zo kan je de qhd monitor wel gebruiken in Windows en bijvoorbeeld minder demanding games als strategie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zelfs 1080p met een 4060 zal geen pretje zijn, maar ik zou eens kijken hoe het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinardvdwal
Thomg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:37:
Zelfs 1080p met een 4060 zal geen pretje zijn, maar ik zou eens kijken hoe het gaat...
Dus als ik het goed begrijp is het los van de monitor keuze (1440p gaming) sowieso een betere optie om de 4060 te ruilen tegenover de rx 6700 xt 12 gb?

(het enige verschil wat ik nog kon opmerken is dat de 4060 in sommige games met dlss en vooral met ray tracing enabled er meer uit haald qua fps ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redblader
Thomg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:37:
Ligt er helemaal aan wat je verwachtingen zijn en wat je gewend bent. Laten we nou niet doen alsof het onmogelijk is om te gamen met een videokaart van €300. Geloof dat de GTX 1060 nog steeds ver bovenaan de lijst met de meest gebruikte GPUs op Steam staat samen met veel andere relatief oude modellen. Een RTX 4060 is echt al wel bovengemiddeld snel.

Je moet alleen niet verwachten dat je ook alles op maximaal kan gaan draaien, dan kom je van een koude kermis thuis. Maar als je tevreden bent met medium/high settings kan je met een RTX 4060 bij veeleisende games prima uit de voeten op 1080p.
reinardvdwal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is het los van de monitor keuze (1440p gaming) sowieso een betere optie om de 4060 te ruilen tegenover de rx 6700 xt 12 gb?

(het enige verschil wat ik nog kon opmerken is dat de 4060 in sommige games met dlss en vooral met ray tracing enabled er meer uit haald qua fps ).
Ik zou eigenlijk niet zo letten op Raytracing, dit is vrijwel nooit interessant om aan te hebben staan bij GPUs in deze prijsklasse dit kost simpelweg teveel performance. Puur qua rasterperformance is de 6700XT wat sneller dan de RTX 4060 en de vram hoeveelheid is zeker op 1440p wel beter. Er zijn nu al games die makkelijk boven de 8GB vram vragen, dat gaat alleen maar meer gebeuren in de toekomst.

[ Voor 34% gewijzigd door Redblader op 10-10-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nvidia doet het heel erg slecht in Starfield atm. Dit is minder een budgetprobleem en meer een Starfield met een flinke snuf Nvidia of indirect AMD probleem.
Mogelijk dat dit met patches rechtgezet kan worden, maar vziw is hier nog niet veel aan veranderd.
Als TS erg lage eisen heeft (sub 60 fps en/of upscaling op 1080p en/of erg lage settings) kom je er misschien mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Thomg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

Nvidia doet het heel erg slecht in Starfield atm. Dit is minder een budgetprobleem en meer een Starfield met een flinke snuf Nvidia of indirect AMD probleem.
Mogelijk dat dit met patches rechtgezet kan worden, maar vziw is hier nog niet veel aan veranderd.
Als TS erg lage eisen heeft (sub 60 fps en/of upscaling op 1080p en/of erg lage settings) kom je er misschien mee weg.
Ik speel geen Starfield en ben ook niet zo bekend met de technische stand ervan maar zoals ik het begrijp is dit meer een driver probleem met Nvidia kaarten voor dit spel. Dit is niet direct een gevolg van de 8GB op een RTX 4060. Wordt waarschijnlijk binnenkort ook wel weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Redblader schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Ik speel geen Starfield en ben ook niet zo bekend met de technische stand ervan maar zoals ik het begrijp is dit meer een driver probleem met Nvidia kaarten voor dit spel. Dit is niet direct een gevolg van de 8GB op een RTX 4060. Wordt waarschijnlijk binnenkort ook wel weer opgelost.
Kijk dan even hier.
https://www.techspot.com/...-starfield-gpu-benchmark/
Slechts met 1080p medium met FSR op 50% resolution scale haal je 60 fps.
Met die settings is het spel echter onspeelbaar zoals ze ook zeggen in de review.
Met een DLSS mod krijg je misschien iets betere visuals, maar het is en blijft het oppoetsen van een drol.

Ik hoop ook op een driver update, maar zolang er geen update is kan je dus alleen verkopen dat TS moet duimen dat Nvidia en/of Bethesda het (ooit) oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
Thomg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Ik heb geen 4060 dus nee. Met een 3070 draait het hier als een zonnetje op net geen ultra settings op 3440x1440.

Alles hangt af van de eisen en wensen van OP. Starfield is prima te draaien als je enkele concessies wilt doen. Misschien vindt OP 30fps wel prima. Je zal wel concessies moeten doen want het is geen high end kaart. Ik ga er dus ook vanuit dat OP geen high end performance verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door JoeB2C op 10-10-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinardvdwal
Klopt helemaal. En los van Starfield, Ik wist wat ik zo ongeveer kon verwachten van de rtx 4060 kaart.
De grote vraag, moet je deze nu nog retourneren voor een rx 6700 xt kaart die veel ouder is... En kan je daarmee "de sprong" naar een 1440p monitor maken?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wat medetweakers ook zeggen, dat hangt af van je wensen en eisen.
Starfield is wel een sterke negatieve uitschieter, in Hogwarts zal het aanzienlijk beter lopen en Minecraft is een breeze (relatief).

De 4060 is vooral interessant als je wat zuinigs en efficiënts wilt, maar voor waar voor je geld is de kaart vrij beroerd omdat het te traag is om gebruik te maken van alle toeters en bellen waar Nvidia mee loopt te pronken.
Afgezien van DLSS that is, maar dat kan je ook bij 2000 of 3000 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinardvdwal
Door alle informatie hier (en reviews online) toch besloten de Nvidia RTX 4060 kaart te retourneren.
Hij lijkt echt raw power te missen en de vorige 30 serie kan zelfs snel al krachtiger zijn. Ze zijn o.a. terug gestapt in busbreedte. Natuurlijk heeft hij wel mooie features Zoals Dlls3 en Nvidia heeft over het algemeen betere Ray Tracing begrijp ik, maar of dat compenseert voor de rest...
Ik heb de overstap naar AMD gemaakt, waarbij ik vooral 12 gb interessant vindt. Dit in combinatie met 1440p Gaming.
Was van plan de bovenstaande kaart aan te schaffen, Sapphire Pulse RX 6700XT.
Uiteindelijk toch gekozen voor de RX 7700XT en hoop daarmee meer "future proof" te zijn.
Tevreden uiteindelijk met het resultaat en zeker met de keuze om de RTX 4060 de deur uit te doen.
Komende tijd nog even goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
De 7700xt is zon 50% sneller dan de 4060 en heeft 12gb.

Hij is 1440p net iets sneller nog gemiddeld dan een 4060 op 1080p. Prima keuze, zeker voor de langere termijn.

Veel plezier met je aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-05 11:04
Even los van gamen, vind ik een 1440P of 4K scherm voor andere bezigheden ook veel prettiger dan een 1080P scherm. Voor mijn werk gebruik ik veel office, waarbij ik veel liever thuis op mijn 1440P scherm dan op kantoor met een 1080P scherm werk. Maar ook voor videobewerking, Ableton, etc. moet ik er niet meer aan denken om een 1080P scherm te moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Ik zie hier wat misinformatie voorbij vliegen. In de basis kun je de RTX 4060 als een RTX 2080 zien. Op 1440p zit je gemiddeld nog boven de 60 fps. Dat is geen misdaad om op te gamen.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-4060-gaming-x/images/average-fps-2560-1440.png

In competieve games als Siege zit je dan op 150 fps op 1440p op max settings (en voor competitive wil je eigenlijk wat andere settings zodat je de vijanden beter ziet).

Het 8 GB vram verhaal is voorlopig een storm in een glas water. Je hebt altijd de optie om je texture details lager te zetten en daarmee het probleem op te lossen. Maar meer VRAM is natuurlijk altijd leuk. De 12 GB vram stelt je natuurlijk in staat om juist die texture details hoger te zetten dan de preset waarmee je de gewenste fps behaald. Verder zie je in de bovenstaande figuur duidelijk dat de 6700XT gemiddeld sneller is (12%) én die kaart heeft meer VRAM. Dus an sich snap ik het advies wel. Maar de negativiteit is IMO overdreven. Laten we niet doen alsof er op een 4060 (en lager gepositioneerde kaarten) niet te gamen valt.

Starfield op ultra is overigens pas 60 fps vanaf een 7900XT / RTX 4090. Met Freesync/G-sync kom je wellicht nog weg met 45 fps. Dan praat je over een 4070 Ti of 6800 XT. FSR doet voorlopig bijna niks dus wellicht is ook dit weer zo'n game die net als The Last of Us en Hogwarts simpelweg een patch nodig heeft. Hoe dan ook wordt starfield en een voorkeur voor mooie graphics vermeld in de topicstart vermeld en op basis daarvan zou ik dan toch een performance bracket hoger gaan kijken; 7800 XT of een RTX 4070 (Ti).

Betreft de aangekochte 7700XT; test ook even goed of je freesync goed werkt zonder flickering én of je tevreden bent in starfield.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1